Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر اسبق ایران در فرانسه با در مورد کارشکنی‌های آمریکا در مذاکرات وین گفت: لغو تحریم‌های سپاه و حذف این نهاد از لیست ادعایی گروه‌های تروریستی آمریکا از مطالبات به حق ایران بوده است و آمریکا اگر خواستار توافق با ایران است باید به خواسته‌های ایران تن بدهد.

ابوالقاسم دلفی با اشاره به توقف مذاکرات وین و عدم تصمیم‌گیری و بهانه‌تراشی‌های آمریکا، گفت: بعد از چند ماهی که از شروع مذاکرات وین در دولت جدید می‌گذرد، مذاکرات با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گفته‌های مقامات مذاکره کننده کشورمان مذاکرات به مرحله خوبی رسیده بود و به حصول نتیجه نزدیک بودیم و بعضا صحبت از این بود که در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم اما در ادامه راه آمریکایی‌ها شروط جدیدی مطرح کرده و نمی‌خواهند زیر بار تعهدات بروند.

سفیر اسبق کشورمان در اتحادیه اروپا افزود: وضعیتی که هم کنون با آن روبرو هستیم، می‌تواند یکی از همان نقاط سخت و حساس باشد. شرایط داخلی آمریکا، برای دولت بایدن در آستانه انتخابات کنگره سخت شده و نگران از دست دادن اکثریت کنگره توسط دموکرات‌ها است. باید توجه داشت که اگر دموکرات‌ها این انتخابات کنگره را از دست بدهند، طبیعتا برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هم، ضعف‌هایی خواهند داشت و مشکلات عدیده‌ای برای آن‌ها به وجود خواهد آمد.

دلفی با بیان اینکه در مسیر حرکت داخلی آمریکا، وضعیت حساس و فشرده‌ای برای دولت بایدن به وجود آمده است، گفت: دولتی که دستاوردهای چشمگیری در صحنه‌های بین‌المللی نداشته است. آنچه که در افغانستان اتفاق افتاد و خروج آمریکایی‌ها با آن شرایط، به عنوان یکی از نقاط ضعف آمریکا و هم‌پیمانانش تلقی می‌شود و اینکه آمریکا اعلام ‌میکند از خلیج فارس و خاورمیانه هم خارج می‌شود، نقطه روشنی برای سیاست خارجی بایدن نخواهد بود، اگر نتواند در مابه ازای این خروج، وضعیت مشخصی را برای منافع ملی آمریکایی‌ها تعریف کند و این باز هم به بایدن ضربه خواهد زد.

وی در ادامه به جنگ اوکراین اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر آنچه در اوکراین اتفاق افتاده است و وضعیت جنگ اوکراین و عدم دخالت ناتو و غرب به ویژه آمریکا به رغم اینکه وضعیت فعلی در نتیجه عملکرد آنهاست، آینده آمریکا را در دوران ریاست جمهوری بایدن، درخشان و شفاف نشان نمی‌دهد.

دلفی تاکید کرد: بنابراین نگاه بایدن چه در صحنه داخلی و چه صحنه خارجی، نگاه امتیازآوری برای چالش‌هایی که در داخل آمریکا با آنها روبه رو است، به وجود نمی‌آورد و این مجموعه ناچارا خود را در چارچوب مذاکرات هسته‌ای بروز می‌دهد. به جهت اینکه جهوری‌خواهان به شدت مخالف امتیاز دادن به ایران هستند و بایدن را برای امتیاز دادن و عمل به تعهدات ذیل برجام، محدود می‌کنند.

سفیر اسبق ایران در بلژیک تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از روز اول و شروع مذاکرات دور جدید، موضوع تعهد آمریکا بر عدم خروج مجدد از توافق و بخش راستی‌آزمایی برای لغو همه تحریم‌ها به شمول هسته‌ای و غیرهسته‌ای را اعلام کرد و این جزو شروطی بوده که به دنبال آن بودیم.

وی گفت: اگرچه آمریکا اعلام کرده که برای عمل به این شروط به راه‌حل‌هایی رسیده‌اند ولی شواهد و قرائن نشان از آن نیست که آمریکایی‌ها برای عمل به این شرط ایران مبنی بر لغو همه تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و تعهد برای خروج از توافق، به سادگی عمل کنند.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه لغو تحریم‌های سپاه و حذف این نهاد از لیست ادعایی گروه‌های تروریستی آمریکا از مطالبات به حق ایران بوده است و جمهوری اسلامی ایران بر آن اصرار دارد، گفت: اما آمریکا بهانه‌هایی برای عمل به این شروط ایران دارد. بنابراین این موضوعات، تصمیم‌گیری را برای آمریکا دشوار کرده است و به دنبال راه‌هایی هستند که از خودشان سلب مسئولیت کنند. لذا با بهانه‌های بی‌پایه و اساس از اجرای تعهدات برجامی سر باز می‌زند و خود را پشت مشکلات مخفی می‌کند.

وی یادآور شد: نباید فراموش کرد که نقش سپاه در تحولات منطقه‌ای از گذشته مشخص بوده و برخی کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی به شدت از اینکه سپاه در این منطقه فعال باشد ترس دارند و این ترس را به انواع و اقسام روش‌ها ابراز می‌کنند.

سفیر اسبق کشورمان در اتحادیه اروپا به نگرانی کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: نگرانی‌های برخی کشورهای منطقه به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس، به این دلیل است که می‌ترسند ایران به عنوان کشوری مقتدر و صاحب قدرت در منطقه،مشکلات خود را با دنیا حل و فصل کند.

دلفی خاطرنشان کرد: وقتی که روابط ایران با شرق، روابط آرام و توسعه‌ای یافته‌ای باشد و در این چارچوب حرکت کند، همچنین بتواند روابط خود را با غرب تنظیم کند، طبیعتا کشوری خواهد بود که با ظرفیت خود در منطقه می‌تواند جایگاه اصلی خود را نشان بدهد.

وی اضافه کرد: چندی پیش رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جلسه پرسش و پاسخ خود در کنگره، پیشنهاد داد که سپاه قدس در لیست تروریستی باقی بماند و سپاه از این لیست خارج شود که قطعا جمهوری اسلامی ایران با آن کنار نخواهد آمد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها توان برآورده‌های خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را ندارند و نمی‌توانند شروط ایران را برآورده کنند، گفت: بنابراین موضوع تحریم‌های سپاه را پیش می‌کشند و آن را بهانه‌ای قرار داده‌اند تا ناتوانیشان در محاق قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: سپاه به عنوان یک دستگاه و یک نهاد رسمی کشور نمی‌تواند توسط یک کشور خارجی و یک جریانی مثل آمریکا در لیست تروریستی و مورد انگ و اتهام قرار بگیرد.

دلفی خاطرنشان کرد: به هرحال مذاکرات در نقاط حساسی قرار گرفت است که تصمیم‌گیری بر اساس آخرین پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران که به صورت مکتوب از طریق نمانده اتحادیه اروپا به آمریکا منتقل شده است باید انجام شود. اگر خواستار بازگشت به برجام و عضویت در گروه 1+4 هستند باید تهعدات برجامی خود را نص صریح برجام و موافقتنامه هسته‌ای به جا بیاورند.

منبع: فردا

کلیدواژه: ابوالقاسم دلفی توقف مذاکرات وین سفیر اسبق ایران در فرانسه سفیر اسبق ایران در فرانسه جمهوری اسلامی ایران آمریکایی ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۷۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «محمد شریف» رئیس جنبش سیاسی وجود در عراق تاکید کرد که آمریکا در تغییر فرهنگ جامعه عراق ناکام مانده است.

وی افزود: این کشور از زمان اشغال عراق در سال ۲۰۰۸ به دنبال تغییر ساختار جمعیت شناختی عراق و روحیات فرهنگی ملت آن بوده است.

شریف اضافه کرد: آمریکایی‌ها تلاش کردند تفکرات ضد اجتماعی را در عراق از طریق فعالیت‌های نهادهای جامعه مدنی انگلیس و آمریکا گسترش دهند.

وی بیان کرد: این نهادها به برخی از بخش‌های خسارت دیده عراق کمک‌هایی را ارسال کردند اما در نهایت هدف آنها از هم گسیختگی جامعه عراق و انحراف آن بود.

شریف تصریح کرد: آمریکا کوشید جامعه عراق را تبدیل به نسخه دیگری از جامعه کشور خود کند.

پیش از این نیز «ابتسام الهلالی» رئیس فراکسیون المنتج الوطنی در پارلمان عراق تاکید کرده بود که سفیر آمریکا در عراق برای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی در این کشور تلاش می‌کند.

وی در ادامه افزود: ما شاهد اقدامات پارلمانی در عراق برای جلوگیری از تحرکات آمریکا در این کشور در راستای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی هستیم. اقدامات سفیر آمریکا به ویژه در خصوص حمایت از همجنس گرایی در جامعه عراق نگران کننده است.

الهلالی بیان کرد: ما باید از طریق کانال‌های قانونی و دیپلماتیک در برابر پیاده شدن این پروژه‌ها در عراق وارد عمل شویم. اقدامات سفیر آمریکا در راستای اجرای راهبرد این کشور با حمایت برخی کشورهای غربی انجام می‌شود.

کد خبر 6091960

دیگر خبرها

  • جهان در موقعیت حساسی قرار دارد/ عملیات وعده صادق در طول تاریخ ایران بی‌نظیر است
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!
  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند و سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • دلنوشته فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) همزمان با تفحص پیکر شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده»
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند