Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@10:28:53 GMT

آنچه باید درباره ویتامین D بدانید

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۸۵۳۹

استاد غدد و متابولیسم گفت:‌ توجه کنید که هرچند تامین ویتامین D برای سلامت انسان بسیار ضروری است اما استفاده از قرص و آمپول ویتامین D با میزان بالا و به طور مکرر و به صورت خودسرانه می‌تواند موجب بروز سنگ کلیه شود. ناطقان: فهیمه سهیلی پور،استاد غدد و متابولیسم درباره «مصرف ویتامین D»، بیان داشت: امروزه دانشمندان اهمیت زیادی برای تامین ویتامین دی قائل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعات نشان داده که ابتلا به هر دو نوع دیابت اول و دوم در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، بیشتر است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که چربی شکمی و همچنین اندازه‌ دور کمر بالاتری دارند، بیشتر دچارکمبود ویتامین D هستند؛ضمن اینکه در بحث همه گیری کرونا نیز جایگاه ویژه ای برای ویتامین دی تعریف شده است و مطالعات نشان داد که مصرف به اندازه آن می تواند در پیشگیری و درمان کرونا موثر باشد.

این استاد غدد و متابولیسم کودکان خاطرنشان کرد: نکته جالب آنکه کمبود ویتامین D در دختران نوجوان نقش قابل ملاحظه‌ای در وضعیت ماهیچه‌ای دارد؛ به طوری که مطالعات نشان داده دختران جوانی که دچار ضعف عضلانی بوده‌اند دچار کمبود ویتامین D نیز بوده‌اند.

سهیلی پور افزود:ارتباط این ویتامین با جذب کلسیم نیز اثبات شده است و کمبود ویتامین D جذب کلسیم را با اختلال مواجه می‌کند.کمبود کلسیم نیز عوارض بسیاری از جمله ضعف در سیستم اسکلتی و عضلانی به همراه دارد.

 وی ابراز کرد: نکته مهم در خصوص تامین ویتامین دی، قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم اشعه خورشید است. کم و یا اصلا بیرون نرفتن از خانه به معنی نگرفتن اشعه‌های خورشید است؛ ضمن اینکه بحث آلودگی هوا نیز مطرح است و هرچقدر هوا آلوده تر باشد، امکان دریافت مستقیم اشعه خورشید و تولید ویتامین دی کاهش پیدا می کند.
 
این استاد غدد و متابولیسم کودکان متذکر شد: توجه کنید که هرچند تامین ویتامین D برای سلامت انسان بسیار ضروری است ولی استفاده نابجا و بیش از حد این ویتامین می‌تواند اختلالات مهم و ناگواری بر سلامت انسان به جای گذارد.

فهیمی پور یادآور شد:‌استفاده از قرص و آمپول ویتامین D با میزان بالا و به طور مکرر و به صورت خودسرانه می‌تواند عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در بافت‌های نرم مانند کلیه‌ها ایجاد کند که موجب بروز سنگ کلیه شود.

وی اضافه کرد:همچنین عوارض دیگری مانند سردرد، تهوع، استفراغ  ایجاد می‌شود. منبع: فارس برچسب ها: ویتامین دی ، کمبود ، سلامتی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ویتامین دی کمبود سلامتی کمبود ویتامین D تامین ویتامین ویتامین دی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۸۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویتامین B روی عصبانیت چه اثری دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، «خدیجه رحمانی» متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در پاسخ به این سوال که بیشتر کمبود کدام ویتامین در کشور وجود دارد گفت: کمبود ویتامین B۱ در کشور بیشتر دیده می‌شود. با الگوهای مصرفی که وجود دارد باید آن را در غلات گنجاند. مثلا نان‌ها باید برای دریافت این ویتامین تصفیه نشده باشند، اما متلاسفانه بیشتر نان‌های ما تصفیه شده است و برای همین ویتامین B۱ دریافت نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: تکنیکی ساده برای کنترل خشم

رحمانی درباره تاثیر ویتامین‌ها روی کیفیت خلق و خو نیز توضیح داد: ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در کمک به مغز در تولید سطح کافی مواد شیمیایی مورد نیاز برای مدیریت خلق و خو و سایر عملکردها دارند. بنابراین ویتامین‌های گروه ب در خلق و خو به‌ دلیل نقشی که در متابولیسم بدن دارند بسیار تاثیرگذارند. اگر کسی دارای مقادیر کم ویتامین B و به ویژه B۱۲ باشد، احتمال دارد علائم افسردگی را تجربه کند. به ویژه B۱۲ در کاهش خستگی شناخته شده است.

وی افزود: ویتامین B۳ نیز که در تولید سروتونین نقش دارد بسیار اهمیت دارد. در افراد مبتلا به افسردگی، سطح سروتونین آنها پایین است. توزیع ویتامین B۳ در مواد غذایی زیاد است و عمدتا کمبود آن کمتر پیش می‌آید. مگر کسی مشکلات گوارشی داشته باشد. اما جذب ویتامین B۱ و B۲ از طریق مواد غذایی کمتر است. B۲ بیشتر در شیر و لبنیات یافت می‌شود. اگر به این دست لبنیات حرارت زیاد داده نشود و در معرض نورآفتاب قرار نگیرند، چون نور آفتاب آنها را از بین می‌برد، ممکن است با این شرایط بیشتر جذب بدن شوند. چون ویتامین گروه B نسبتا ناپایدارند و در مراحل پخت بین ۳۰ تا ۶۰ درصد آنها از بین می‌رود برای همین کمبود آن بیشتر حس می‌شود.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229694 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • ویتامین B روی عصبانیت چه اثری دارد؟
  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید
  • هر آنچه باید درباره ویژگی My Week در Google Photos بدانید
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • این ویتامین را بخورید و این ورزش را انجام دهید؛ پوکی استخوان نمی‌گیرید
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • هر آنچه که باید در مورد استفاده از «وازلین» بدانید
  • آنچه باید درباره انتخابات 21 اردیبهشت‌ بدانید | معرفی 6 فهرست انتخاباتی در دور دوم
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D