شب رستگاریِ علی (ع)
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۳۹۷۴۹
پیچیدن فریاد «فزت و رب الکعبه» در محراب مسجد کوفه، لحظه استجابت دعای «أَبْدَلَنِی اللَّهُ بِهِمْ خَیْراً مِنْهُمْ وَ أَبْدَلَهُمْ بِی شَرّاً لَهُمْ مِنِّی» در حق مردمی بود که علی(ع) دیگر طاقت ماندن در بینشان را نداشت؛ و چقدر این دعا دردناک بود که زمین را از چون علیای محروم کرد.
در ایام شهادت حضرت مولیالموحدین امیرالمؤمنین علی(ع) و در روزی که به نام «روز نهجالبلاغه» نامگذاری شده، سعی کردهایم مناجاتها و دعاهای حضرت علی(ع) را در گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین حسین اکبری، نهجالبلاغهپژوه و نویسنده کتاب «دعاهای نهج البلاغه» که بهتازگی منتشر شده، مورد بحث و بررسی قرار دهیم.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جناب اکبری، چه شد که سراغ گردآوری ادعیه نهجالبلاغه در قالب یک کتاب رفتید؟
موضوع کتاب «دعاهای نهجالبلاغه» مسئلهای بود که در تمام سالهایی که در حال پژوهش حول نهجالبلاغه امیرالمؤمنین(ع) بودم، ذهن من را به خودش مشغول کرده بود؛ اینکه اساساً چقدر محتوای این کتاب را دعاهای حضرت علی(ع) دربرمیگیرد و انگیزه امام از هر کدام از این دعاها چه بوده است.
همین اول کار باید به این موضوع اشاره کنم که خود حضرت علی(ع) یکی از پیشتازان و پیشوایان در دعا و مناجات است. دو تن از علمای شیعه یعنی شیخ عبدالله سماهیجی و
حاج میرزا حسین نوری دعاهای امیرالمؤمنین(ع) را گردآوری کرده بودند. شیخ عبدالله دعاهای امیرالمؤمنین را مشتمل بر ۳۶۲ دعا و مناجات جمعآوری کرده و آنها را در یک جلد به چاپ رسانده است. وقتی انسان به حجم این ادعیه نگاه میکند، میفهمد حضرت همانطور که امام متقین خوانده میشود، امام دعاکنندگان و مناجاتکنندگان نیز هست. ما معمولاً حضرت امام زینالعابدین(ع) را در دعا میشناسیم و حقیقت نیز همینطور است ولی باید اذعان کرد حضرت علی(ع) نیز دعاهای فراوانی دارد. همین سبب شد من شروع کنم به پژوهش در اینکه نهجالبلاغه اساساً چقدرش دعاست؟ وقتی از این زاویه به نهجالبلاغه نگاه میکردم نتایج برای خود من خیلی جالب بود. دیدم هشت خطبه امیرالمؤمنین(ع) را دعا شکل میدهد یعنی سیدرضی آنها را به عنوان خطبه در نهجالبلاغه آورده است در حالی که کلاً دعا هستند. این خطبهها، خطبههای شماره ۴۶، ۷۲، ۷۸، ۱۱۵، ۱۷۱، ۲۱۵، ۲۲۵ و ۲۲۷ هستند که به نظرم خواندن دو تای آنها برای شب قدر بینظیر است که در ادامه اشاره میکنم.
شیوه تدوین مضامین کتاب بهخصوص ادعیه به چه صورت است؟
در یک دستهبندی کلی دعاهای امیرالمؤمنین(ع) به دو دسته تقسیم میشود. نخست، دعاهای تقاضایی، یعنی حضرت در آن دعاها چیزهایی را تقاضا کرده و دسته دوم دعاهای مناجاتی است که حال و هوای مناجات دارد.
فصلبندی کتاب نیز به این صورت است که در فصل اول عنوان را «شناخت امیرالمؤمنین(ع)» تعریف کردهام، چرا که کسی که میخواهد متوجه شود دعای امیرالمؤمنین چه هست اول از همه باید خودِ حضرت را بشناسد. برای این قضیه، موضوع شناخت امیرالمؤمنین(ع) را مستند به روایتی از پیغمبر اکرم(ص) کردهام که حضرت فرمودند: کسی جز من و تو خدا را نشناخت و مرا جز خدا و تو نشناخت و تو را کسی جز خدا و من نشناخت. به همین مناسبت گفتهام برای شناخت امیرالمؤمنین(ع)، اول از همه باید سراغ قرآن رفت و دید خدا چگونه حضرت را معرفی کرده است. در وهله بعد از طریق پیغمبر(ص) سراغ شناخت حضرت رفت و در مرحله بعد از طریق خودِ امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه تلاش کرد حضرت را شناخت.
در فصل دوم، شناخت خودِ مقوله «دعا» مورد بحث قرار گرفته است. وقتی وارد این موضوع میشویم، میبینیم خودِ دعا کارکردهای بسیار فراوانی دارد. برای تغییر دیدگاه رایجی که همه ما در خصوص دعا داریم توصیه میکنم مقدمهای را که علامه جعفری بر یکی از کتب استاد شیخ حسین انصاریان با عنوان «دیار عاشقان» نوشتهاند بخوانید. اگر بخواهم بهطورخلاصه به معنا و کارکردهای دعا اشاره کنم باید بگویم دعا دو معنا دارد: اولین معنا «خواندن» و دومی «خواستن» است. در معنای اول دعا، اهل بیت(ع) زیاد دعا کردهاند. به تعبیر شهید مطهری، بیشتر اهل بیت(ع) دعا به معنای خواندن داشتهاند چرا که همین خواندن خداوند و نام بردن اسامی خدا برایشان خیلی لذتبخش بوده است.
پس از پرداختن به شناخت امیرالمؤمنین(ع) و خود مقوله دعا در دو فصل ابتدایی این کتاب، در ادامه به دعاهای امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه پرداخته شده است. سه فصل آخر به دعاهای حضرت در خطبهها، نامهها و حکمتها اختصاص دارد.
به کارکردهای دعا اشاره کردید، این کارکردها چه هستند؟
در بیان کارکردهای دعا باید گفت دعا یک عبادت است. همانطور که در آیه ۶۰ سوره غافر میخوانیم «ادعونی استجب لکم» یعنی مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، در ادامه خداوند با عتاب میفرماید: «الذین یستکبرون عن عبادتی» یعنی هر کسی از عبادت من رویگردانی کند؛ بنابراین خودِ خداوند از دعا کردن به عبادت تعبیر میکند. در روایات هم آمده «الدعا مخ العباده» یعنی دعا مغز عبادت است چرا که عبادت چیزی جز اظهار فقر و نداری به درگاه الهی نیست. کارکرد دیگر دعا، اعتقادی است. چه کسی دعا میکند؟ کسی که به علم و قدرت خداوند اعتقاد دارد. به عبارت دیگر دعا از سویی نشان از اعتقاد دعاکننده است و از سوی دیگر، این اعتقاد را به خداوند ثابت و محکم میکند چرا که دعاکننده خودش را بهواسطه دعا به یک بی نهایت متصل میکند. سومین کارکرد، روحی و روانی است. اینجا نیز به اعتبار قول خداوند در قرآن کریم یعنی «الا بذکرالله تطمئن القلوب» جز با خواندن خداوند، آرامش و اطمینان خاطر برای انسان حاصل نمیشود. کارکرد چهارم، کارکرد تقربی است. امام صادق(ع) به یارانش فرمود: «علیکم بالدعا فانکم لاتقربون الی الله بمثله» یعنی هیچ چیزی مثل دعا شما را به خداوند نزدیک نمیکند چرا که بهواسطه دعا به خداوند اظهار فقر میکنید. آیه ۷۷ سوره فرقان نیز میفرماید: بگو ای رسول خدا اگر دعای شما نبود، خداوند به شما اصلاً اعتنایی نمیکرد. پنجمین کارکرد دعا، کارکرد دفاعی است. پیغمبر اکرم(ص) میفرماید: «الدعاء تِرسُ المؤمن» دعا سپر و حفاظ مؤمن و سلاحی برای مقاومت در برابر انواع هواهای نفسانی و مشکلات و شیاطین انس و جن است. ششمین کارکرد دعا، تبلیغی است که بسیار مهم است. اهل بیت(ع) با استفاده از دعا تبلیغ میکردند؛ اوج آن برای امام سجاد(ع) است که در حالی که ۳۵ سال از تبلیغ رسمی دین محروم بود ولی با دعا مفاهیم عمیق را به مردم منتقل کرد. علاوه بر همه این کارکردها، اگر اهل بیت(ع) به دعا مشغول میشدند یکی از اهداف بلندشان، آموزش و تبلیغ آموزههای دین بود.
وجه تمایز ادعیه امیرالمؤمنین(ع) آن هم در کتابی چون نهجالبلاغه چه چیزی است؟
هدف اصلی من در این کتاب اثبات این گزاره بود که با دعا میتوان سبک زندگی را عوض کرد. با وجود این همه کتاب دعایی که نوشته شده چرا من سراغ نهجالبلاغه رفتم؟ چون دعاهای اهل بیت(ع) بهخصوص دعاهای امیرالمؤمنین(ع) ما را با نیازهای اساسی خودمان آشنا میکند. باید توجه داشت امیرالمؤمنین(ع) به عنوان امام مبین و میزانالاعمال و کسی که الگو است فلان دعا را میکند و این کار را انجام میدهد و این عبارات را به کار میبرد؛ با چه هدفی؟ اینکه ما را با نیازهای اساسی خودمان آشنا کند. طبیعی است وقتی با خواندن و انس با این ادعیه به نیازهای اساسی خودمان پی بردیم، دعاها و خواستههای ما از خداوند نیز تغییر پیدا خواهند کرد؛ دیگر صرفاً از خدا نان و نمک نخواهیم خواست و به آن اکتفا نخواهیم کرد. اینجا چه اتفاقی میافتد؟ دعای ما که تغییر پیدا کند، آرام آرام سبک زندگیمان نیز تفاوت پیدا خواهد کرد.
همانطور که گفته شد دعاهای امیرالمؤمنین(ع) میتواند سبک زندگی یک مسلمان را دچار تحول کند. بد نیست به دو دعا در نهجالبلاغه که به نظر من مناسب شبهای قدر نیز است، اشاره کنم. در شب نوزدهم و بیست و یکم که به امیرالمؤمنین(ع) اختصاص دارد بد نیست خطبه ۷۸ که مناسب حال و هوای شب قدر و بهشدت متنبه کننده است را بخوانیم. چکیده این دعا و خطبه که مختصر نیز هست، این است که امیرالمؤمنین(ع) در آن از چهار خطا از خداوند طلب آمرزش میکند. این چهار دعا دقیقاً مواردی هستند که ما به آنها مبتلا هستیم و در این کتاب و در شرح آنها نیز نوشتهام امیرالمؤمنین(ع) روانشناسانه و جامعهشناسانه این مضامین را در این دعا به کار بردهاند. نخستین دعای حضرت، طلب آمرزش برای گناهان فراموش شده است. ما خیلی گناه کردهایم که آنها را فراموش کردهایم ولی خداوند فراموش نکرده است. دعای دوم، طلب آمرزش برای عهدهای وفا نشده است. همه ما شب عاشورایی، شب قدری یا در مکانی مثل حرم امام رضا(ع) منقلب شدهایم و با خدا و امام زمان(عج) عهد کردهایم ولی به تعبیر امیرالمؤمنین(ع)، خدا وفایش را از ما ندیده است. سومین دعا ناظر بر مخالفت باطن با ظاهر است. حضرت در این مورد از سومین چیزی که بابت آن طلب آمرزش میکند مخالفت باطن و ظاهر است که به عنوان یکی از مصادیق نفاق از آن یاد میشود. چهارمین مورد، گناهان چشم، زبان و دل است که حضرت بابت آنها طلب آمرزش میکند.
دعای دوم، خطبه ۲۱۵ است که فوقالعاده است. در این دعا ابتدا امیرالمؤمنین(ع) بابت ۱۰ نداشته از خداوند تشکر میکند. نکته جالب این دعا شاید همین باشد که ما معمولاً به داشتههایمان توجه داریم. در پنج محور این دعا، اول از همه حضرت بابت نداشتن همین ۱۰ مورد از خداوند تشکر میکند. مثلاً حضرت میفرماید: «سپاس خدایی را سزاست که شبم را صبح نموده در حالیکه نه مردهام و نه بیمارم و نه اندامم بد حال است و نه گرفتار بدترین کردار خویشم و نه بیفرزند ماندهام و نه از دینم برگشتهام و نه منکر پروردگارم و نه از ایمانم نگرانم و نه دیوانهام و نه به عذاب امتهای پیش از خود گرفتارم». در دومین محور این خطبه حضرت پنج اعتراف میکند. در محور سوم، حضرت به
صیغه مفرد استعاذه میکند. در محور بعدی یک خواسته قابل تأمل دارد و در آخرین محور دوباره به درگاه الهی استعاذه میکند ولی ایندفعه به صورت جمع.
با توجه به حال و هوای این شبها و ایام شهادت امیرالمؤمنین(ع)، از حیث زمانبندی، مضمون دعاهای حضرت در اواخر حیاتشان چه تفاوتی با پیش از این مقطع دارد؟
همانطور که گفتم در فصل سوم کتاب به صورت مفصل به این موضوع پرداخته شده و دو نوع دعاهای تقاضایی و مناجاتی حضرت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. دعاهای تقاضایی چهار دسته هستند که نخست درخواستهای مادی، دوم درخواستهای معنوی، سوم دعا برای رسول خدا و چهارم درخواستهای سیاسی و اجتماعی است. در درخواستهای سیاسی و اجتماعی و دعاهای این دسته، چون اواخر حیات امیرالمؤمنین(ع) واقعاً خون به دل حضرت کرده بودند،حضرت رهایی خودشان را از دست مردم از خدا خواسته بودند.
نهجالبلاغه بهترین کتاب برای گفتمان نصرت ولی خداست چون ۲۵ سال مردم میگفتند فقط حیدر امیرالمؤمنین است ولی همین که حضرت به حکومت رسید، دیدند عدالت علوی در اوج است و طاقت نیاوردند. امیرالمؤمنین به اینها گفتند زمستان به جنگ بروید، به تعبیر خود امیرالمؤمنین(ع)، سپاهیان گفتند سرد است، حضرت امر کردند تابستان به جنگ بروید، گفتند گرم است. در بهار دستور دادند، اینطور بهانه آوردند که فصل کاشت است، برای پاییز نیز فصل برداشت را بهانه کردند. خون به دل حضرت کردند. باید دقت کنیم وقتی امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسید همانهایی که «اللهم عجل لولیک الفرج» میخواندند، مقابل حضرت ایستادند و حرفش را گوش ندادند. ما اگر میخواهیم گفتمان نصرت راه بیندازیم و بگوییم به ولی خدا امام زمان(عج) کمک کنید، بهترین کار، ترویج نهجالبلاغهخوانی است. بگوییم یک امام آمد و زمام امور را هم به دست گرفت ولی خون به دل او کردند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نهجالبلاغه آییننامه زندگی مهدوی است. ما اگر میخواهیم برای ظهور آماده شویم، راهش این است که نهجالبلاغه بخوانیم تا برای پذیرش عدالت امام زمان(عج) آمادگی کسب کنیم.
وقتی تفکر امت عوض شد، کشاکش امت با امام شروع شد. امام چیزی را مطالبه میکرد ولی امت دنبال خواسته خودش بود. به همین دلیل خود حضرت در اوایل خطبهها میفرمایند من شما را از بس موعظه کردم، خسته کردم و شما نیز مرا از بس به حرف من گوش ندادید، خسته کردید. در این کشاکش که خواسته امام یک چیز و خواسته امت یک چیز دیگر شد، آن کسی که در ظاهر شکست میخورد امام امت است چون امام در یک مسیر تنها میماند. در آن موقعیت و در اواخر، دعای حضرت این بود که «خدایا من را از این امت بگیر». در خطبهها هست که حضرت دیگر خیلی از مردم خسته شده بود. حضرت میگوید در خواب پیغمبر را دیدم که گفت اینها را نفرین کن و آنجا بود که امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «خدایا من را از این امت بگیر».
لحن دعاهای حضرت در اواخر حیاتشان این شده بود که من زودتر از این امت بروم چرا که اینها لیاقت چشیدن مزه حکومت علوی را ندارند، چرا که نتوانستند عدالت علوی را تاب بیاورند. در جای دیگری حضرت میگوید: شما من را برای خودتان میخواهید در حالی که من شما را به خاطر خودتان میخواهم. تا جامعهای اینطور باشد که امام معصوم را به خاطر خودش بخواهد، ظهور اتفاق نمیافتد. باید امام را به خاطر توحید خواست.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: امام علی ع شناخت امیرالمؤمنین ع نهج البلاغه دعاهای حضرت همان طور حضرت علی ع طلب آمرزش اهل بیت ع خطبه ها ام و نه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۳۹۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعزام زائر اولی ها به مشهد طی دهه کرامت در ورامین
به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسن محمودی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با تشریح برنامههای ایام دهه کرامت این منطقه اظهار داشت: از مدتها قبل جلسات ستادی با حضور مسئولان و بویژه فعالان و گروههای مردمی در سطح شهرستان ورامین به منظور بزرگداشت ایام دهه کرامت تشکل شد.
وی افزود: هدف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، استفاده از ظرفیتهای مردمی و برگزاری مراسم و برنامهها توسط خود مردم است به همین خاطر در بزرگداشت ایام دهه کرامت، گروهها و تشکلهای مردمی بیشترین نقش را ایفا میکنند.
رئیس ستاد مراسم و مناسبتهای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان ورامین با اشاره به خدمات اجتماعی ارائه شده در ایام دهه کرامت ادامه داد: ایام دهه کرامت بهترین فرصت برای ارائه خدمات اجتماعی و گره گشایی از مشکلات مردم است تا شیرینی این ایام در کام نیازمندان احساس شود به همین خاطر مواردی نظیر آزادی زندانیان، توزیع بسته معیشتی، پرداخت هزینههای درمانی، اعزام زائران اولی ورامین به مشهد مقدس و … در دستور کار ستاد دهه کرامت ورامین قرار دارد.
محمودی ادامه داد: شهرستان ورامین این افتخار را دارد که در مسیر زائران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و زائران امام هشتم علی بن موسی الرضا (ع) قرار داشته و تلاش داریم تا خدمات مختلفی را به زائران این دو وجود نورانی در ایام دهه کرامت ارائه کنیم.
رئیس ستاد مراسم و مناسبتهای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ورامین در ادامه با اشاره به این نکته که دهها برنامه مختلف در ایام دهه کرامت در این شهرستان برگزار خواهد شد، ۸۰ برنامه محوری بزرگداشت دهه کرامت در ورامین را به شرح ذیل اعلام کرد:
۱- اهتزاز پرچم متبرک ومطهر حضرت رضا (ع) دراولین روز دهه کرامت در سازه ۳۰ متری در میدان بسیج ورامین
۲- حضور خادمیاران رضوی درنماز جمعههای شهر ورامین و خیر آباد به همراه باپرچم متبرک
۳- توزیع بیش از ۸۰۰ بسته سبد کالا به ارزش ریالی ۱۵ میلیون ریال (هر بسته) به نیازمندان
۴- پرداخت هزینه درمان ۱۰۱ فرد نیازمند در ایام دهه کرامت توسط مؤسسه خیریه پدر مهربان بقیع
۵-پ ذیرایی از زائران مشهد مقدس در ایستگاه راه آهن ورامین به مدت ۱۰ شب با برپایی ایستگاه صلواتی و توزیع شکلات و شربت
۶- برپایی نمایشگاه دهه کرامت از تاریخ ۲۰ لغیت ۳۱ اردیبهشت ماه در مقابل امامزاده کوکب الدین شهرستان ورامین از ساعت ۱۷ الی ۲۱ با برپایی غرفههای عفاف و حجاب، سلامت، نقاشی کودکان، عروسک گردانی و چهره آرایی، عکاسی، دیوارنگاره، اهدای خون و پذیرایی
۷- اعزام ۶۰ زائر اولی ورامینی به مشهد مقدس همزمان با ایام دهه کرامت
۸- تجلیل از ۱۰۱ دختر روزه اولی همزمان با روز دختر در شهرستان ورامین
۹- برگزاری جشن خیابانی به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در مسجد جامع ورامین به همراه تجلیل از دختران هم نام حضرت معصومه (س) و اهدای هدایا به دختران با حجاب در قالب طرح عفاف و حجاب توسط واحد خواهران هیئت رزمندگان اسلام و کانون خدمت رضوی
۱۰- برپایی میز خدمت حقوقی ومشاوره سلامت در ۱۰ مسجد شهرستان ورامین به مدت ۱۰ شب در دهه کرامت
۱۱- اجرای تئاتر رضوی در دو نماز جمعه شهرستان ورامین و خیرآباد و اماکن عمومی شهر با استفاده از ظرفیت هنرمندان دیار ۱۵ خرداد
۱۲- برپایی شب شعر رضوی در سطح جنوبشرق استان تهران با حضور شاعران شهرستانهای ورامین، پیشوا و قرچک روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶ عصر در سالن سازمان تبلیغات اسلامی
۱۳- حضور ۳۰۰ خادمیار رضوی با لباس خادمی همراه با خواندن سرود خدمت در نماز جمعه ورامین روز ۲۸ اردیبهشت
۱۴- حضور وسرکشی از ۱۰ خانواده شهید در ۱۰ شب دهه کرامت با حضور جمعی از مسئولان و خادمیاران رضوی
۱۵- مراسم اختتامیه جشنهای دهه کرامت در پارک آزادگان ورامین و توزیع کیک ۸ متری به نیت امام هشتم
۱۶- هماهنگی با جمعی ازپزشکان ورامین به منظور معاینه ومداوای رایگان خانوادههای نیازمند در دهه کرامت
۱۷- توزیع ۹ سری جهیزیه کامل به ۹ خانواده نیازمند ورامین در ایام دهه کرامت توسط کانون خدمت رضوی ورامین
۱۸- آزادی بیش از ۱۰ زندانی معسر مالی در دهه کرامت در ورامین
۱۹- تقدیر وتجلیل از خیرین و نیکوکاران شهرستان ورامین با اهدای تبرکات رضوی
۲۰- حضور پرچم حرم مطهر امام رضا (ع) به همراه خادمان امام هشتم در زندانها، بیمارستانها، خانه سالمندان و...
۲۱- برپایی ایستگاه صلواتی جنب مسجد جامع تاریخی ورامین به مدت ۱۰ شب
۲۲- برپایی جشن بزرگ دختران همزمان با ایام دهه کرامت در مقابل مسجد جامع ورامین
۲۳- برپایی جشن بزرگ دختران همزمان با ایام دهه کرامت در مقابل مسجد جامع ورامین
۲۴- تأمین لیوان و شکر برای فعالان فرهنگی بمنظور برپایی ایستگاه صلواتی در ایام دهه کرامت توسط پدر مهربان بقیع
۲۵- برپایی کارگاههای عفاف و حجاب
۲۶- برگزاری جشنهای خیابانی در محلات ورامین با اجرای ویژه برنامههای فرهنگی و هنری و پذیرایی از عموم مردم
۲۷- برگزاری مسابقه آشنایی با سیره و روش زندگی امام رضا (علیه السلام) و حضرت معصومه (سلام الله علیها) در بستر فضای مجازی و تقدیر از برگزیدگان
۲۸- برگزاری دو محفل جشن دهه کرامت ویژه مهاجرین همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)
۲۹- برپایی موکب مردمی شهدای فاطمیون همراه با غرفه پذیرایی، نمایشگاه سیره شهدای مقاومت و غرفه کودک در روز میلاد باسعادت حضرت معصومه (س) مورخ ۲۱ اردیبهشت ماه در مقابل مصلای نماز جمعه شهرستان ورامین
۳۰- دیدار با خانواده هشت شهید جبهه مقاومت در شهرستان ورامین توسط هیئت شهدای فاطمیون دیار ۱۵ خرداد
۳۱- تقدیم شاخه گل به دختران و بانوان شاغل در واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی سالاریه ورامین به مناسبت روز دختر و دهه کرامت
۳۲- آغاز طرح بکارگیری نیروی انسانی ندامتگاههای استان تهران به منطور استفاده در خطوط تولید در شهرک صنعتی سالاریه به مناسبت دهه کرامت
۳۳- برپایی ایستگاه صلواتی درشهرک صنعتی سالاریه ورامین و پذیرایی از کارگران در ایام دهه کرامت
۳۴- برگزاری مسابقه پیامکی میان دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی ورامین با عنوان (زیباترین جمله در وصف دختر و حیا) و تجلیل از برگزیدگان در ایام دهه کرامت
۳۵- برگزاری مراسم زیارت عاشورا و جشن دهه کرامت در تاریخ ۲۰ و ۲۷ اردیبهشت در دانشگاهها و ادارات
۳۶- جشن بزرگ دختران در شبستان نرجس خاتون (پاتوق دختران) مصلای صاحب الزمان (عج) در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه مصادف با روز میلاد حضرت معصومه (س) ساعت ۱۰ صبح و تقدیر از دختران حاضر در برنامه
۳۷- برپایی میزخدمت و مشاوره برای دختران در مصلای صاحب الزمان (عج) ورامین
۳۸- برپایی غرفه دوخت چادر رایگان با همکاری سازمان فنی و حرفه ای ورامین به مناسبت دهه کرامت
۳۹- اجرای کلاسهای آموزشی چهره به چهره برای دانش آموزان مدارس با هدف پیشگیری از آسیبهای فردی و اجتماعی با توجه به حساسیتهای کنونی با استفاده از ظرفیت کارشناسان آموزش همگانی انتظامی شرق استان تهران
۴۰- اهدای رایگان کتاب به مدارس دخترانه شهرستان ورامین در ایام دهه کرامت توسط اداره فرهنگ و ارشاد
۴۱- برگزاری کارگاه حضوره نویسی خوشنویسی و کتابت وصایای شهدای ورامین روز ۲۳ اردیبهشت در فرهنگسرای رازی
۴۲- برپایی نمایشگاه خوشنویسی از وصایای شهدای شهرستان از آثار هنرمندان خوشنویس ورامین در فرهنگسرای رازی از ۲۵ اردیبهشت لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه
۴۳- تجلیل از هنرمندان دختر رشتههای مختلف هنری شهرستان ورامین به مناسبت ایام دهه کرامت در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای رازی
۴۴- اهدا چادر به دختران و مادران مددجو کمیته امداد به مناسبت روز دختر و در راستای حمایت از طرح نور
۴۵- دیدار فرزندان یتیم دختر با امام جمعه شهرستان ورامین به مناسبت روز دختر
۴۶- غبارروبی مزار شهدا با حضور مادران و دختران ورامینی در ایام دهه کرامت
۴۷- جشن بزرگ ولادت حضرت معصومه (س) باحضور دختران مقطع ابتدایی در ورامین روز ۲۵ اردیبهشت در خیرآباد
۴۸- جشن بزرگ ولادت حضرت معصومه (س) با حضور دختران مقطع متوسطه شهرستان ورامین در تاریخ ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت ماه در مسجد جامع ورامین
۴۹- جشن ویژه دهه کرامت در محلات شهرستان ورامین از جمبه روغنکشی، شهرک فجر، شهرک مدرس، شهرآرا، شهرک رضی، امرآباد و ده شریفا
۵۰- مراسم جشن دهه کرامت در حوزه علمیه کوثر ورامین با حضور طلاب خواهر و دختران دبیرستانی شهرستان ورامین به همراه هدیه به دختران حاضر در برنامه در روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه
۵۱- اهدای ۱۰۰ عدد روسری از طرف اتحادیه صنعت کاران و گروه جهادی پایگاه علی بن ابیطالب (ع) در نماز جمعه
۵۲- تهیه و اهدای جهیزیه توسط گروه جهادی پایگاه علی بن ابیطالب (ع) ورامین به مناسبت دهه کرامت
۵۳- توزیع پوشاک زنانه، بچگانه و مردانه در ردههای سنی مختلف به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان توسط واحد خواهران هیئت رزمندگان اسلام در دهه کرامت
۵۴- برگزاری جشن خیابانی ولادت امام هشتم علی بن موسی الرضا (ع) در مسجد جامع ورامین با برگزاری ویژه برنامههای فرهنگی و هنری
۵۵- حضور جمعی از مردم ورامین در چایخانه حرم مطهر امام رضا (ع) در ایام دهه کرامت و خدمت رسانی به زوار امام هشتم در مشهد مقدس
۵۶- برگزاری اردوی زیارتی قم-جمکران ویژه خانواده شهدای مدافع حرم به مناسبت روز دختر توسط بنیاد شهید
۵۷- تجلیل و تکریم فرزندان دختر شهدای مدافع حرم شهرستان ورامین به مناسبت روز دختر
۵۸- برپایی اردوی تفریحی یک روزه ویژه دختران مهدوی در ایام ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر توسط بنیاد مهدویت ورامین
۵۹- برگزاری مسابقات ورزشی در رشتههای مختلف (طناب کشی، والیبال و…) میان پرسنل و مددجویان ندامتگاه خورین ورامین و تقدیر از نفرات برتر
۶۰- برگزاری مسابقات و برنامههای فرهنگی نظیر کتابخوانی و دلنوشته ای به امام رضا (ع) میان زندانیان و پخش صلوات خاصه امام هشتم و مولودی از سیستم صوتی در ندامتگاه خورین ورامین در ایام دهه کرامت
۶۱- حضور روحانیون در ایام دهه کرامت جهت تبیین جایگاه والای امام رضا (ع) و کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و ذکر احادیث و زندگینامه ایشان در ندامتگاه خورین ورامین
۶۲- راه اندازی نمایشگاه عفاف و حجاب در دانشگاه آزاد اسلامی ورامین در ایام دهه کرامت
۶۳- برپایی کافه گفتگو با حضور اساتید مشاور مجرب دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی ورامین
۶۴- برگزاری جشن ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر ویژه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد ورامین با حضور مسئولان در خوابگاه دانشجویان
۶۵- تجلیل از دانشجویان محجبه با اهدای هدیه و شاخه گل در دانشگاه آزاد اسلامی ورامین
۶۶- تشکیل ستاد دهه کرامت در تمامی مدارس و آذین بندی و فضاسازی مناسب این ایام در مدارس
۶۷- ساعت عاشقی: پخش صلوات خاصه امام رضا علیه السلام رأس ساعت ۸ صبح در تمامی مدارس
۶۸- شرح زندگی نامه و سیره حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در مراسم آغازین و محفلهای انس با قرآن و عترت در مدارس
۶۹- برگزاری محفل انس با قرآن و عترت در مدارس با حضور دانش آموزان در بقاع متبرکه و مزار شهداء
۷۰- تجلیل از فرهنگیان و دانش آموزانی که همنام امام رضا (علیه السلام) و حضرت معصومه (سلام الله علیه)
۷۱- برپایی جشن توسط هیئتهای دانش آموزی در مدارس به ویژه مدارس دخترانه به مناسبت روز دختر
۷۲- دعوت از خادمیاران رضوی با پرچم آستان علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در مدارس
۷۳- برپایی غرفه پذیرایی در تمامی مدارس شهرستان ورامین در ایام دهه کرامت
۷۴- برگزاری محفل ادبی شعر و دلنوشته با حضور دانش آموزان شاعر ورامین در کانون فرهنگی تربیتی هدایت
۷۵- همایشکوهپیمایی با حضور فرهنگیان و دانش آموزان روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در ایام دهه کرامت
۷۶- برگزاری مسابقات ورزشی درون مدرسهای در رشتههای مختلف در ایام دهه کرامت در ورامین
۷۷- اختتامیه مسابقات قرآن، عترت و نماز (تجلیل و تقدیر از برگزیدگان) در امامزاده طاهر و مطهرخیرآباد ورامین
۷۸- برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی ویژه مدارس متوسطه دخترانه ورامین از کتاب ((کتاب دختران آفتاب))
۷۹- برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع سبک و سیره امام هشتم و خواهر بزرگوارشان ویژه مدارس ابتدایی ورامین
۸۰- اجرای طرح شهید سیدحسین حسینی به منظور تقدیر، تشکر و اهدای گل به عوامل نیروی انتظامی در سطح شهر جهت اجرای طرح نور توسط فرهنگیان و دانش آموزانی که همنام امام رضا (علیه السلام) و حضرت معصومه (سلام الله علیه) هستند در ایام دهه کرامت
وی در پایان از عموم مردم انقلابی و متدین ورامین دعوت کرد تا با برگزاری جشنهای خیابانی و بزرگداشت جشن میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) بار دیگر عمق ارادت خود به اهل بیت عصمت و طهارت را نشان دهند.
کد خبر 6097572