Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@17:45:57 GMT

وزارت خارجه عراق: نیروهای ترکیه خاک عراق را ترک کنند

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۰۹۲۷

وزارت خارجه عراق: نیروهای ترکیه خاک عراق را ترک کنند

به گزارش خبرگزاری عراقی واع، وزارت امور خارجه عراق تاکید کرد که این کشور می تواند از همه اهرم های فشار برای پاسخ به ترکیه در سطح دوجانبه و چندجانبه استفاده کند.

احمد الصحاف سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت: وزارت امور خارجه عراق، عملیات نظامی در خاک عراق را نقض صریح حاکمیت عراق و تهدیدی برای تمامیت ارضی کشور با توجه به رعب و وحشت و آسیبی که برای شهروندان عراقی ایجاد می کند، به شمار آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: وزارت امور خارجه عراق سفیر ترکیه را احضار و یادداشت اعتراضی شدیداللحنی را به او ابلاغ کرد. عراق در آن یادداشت عملیات نظامی را یکجانبه، خصمانه و تحریک آمیز و تنش زا توصیف کرد و گفت که این عملیات هرگز در راستای تلاش ها برای مبارزه با تروریسم نخواهد بود.

الصحاف در ادامه توضیح داد: وزارت امور خارجه مجدداً از دولت ترکیه خواست که نیروهای ترکیه به صورت کامل خاک عراق را ترک کنند به گونه ای که حاکمیت این کشور تضمین شود و دیگر هیچ‌گونه تعرضی صورت نگیرد. ترکیه بهانه می آورد که این اقدامات و نقض حاکمیت عراق در راستای دفاع از امنیت ملی خود است که در این راستا تاکید می کنیم که آنچه ترکیه بارها اعلام کرده که هماهنگی و توافقی با دولت عراق وجود دارد، نادرست و ادعای محض است.

الصحاف اشاره کرد: توافقی بین ترکیه با حزب کارگران کردستان اکثریت عناصر این حزب را به خاک عراق روانه کرد و بهانه ای برای تداوم تعرضات ترکیه به خاک عراق ایجاد کرد. ترکیه برای توجیه کار خود به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل مبنی بر دفاع از خود روی می آورد در حالی که این ماده به تنهایی قابل استناد نیست و نقض حاکمیت کشورهای مستقل را مجاز نمی داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق با اشاره به اهمیت تقویت اصول حسن همجواری با توجه به روابط تاریخی مهم و اقتصادی چندجانبه، تاکید کرد که هماهنگی امنیتی بین دو طرف باید مقابله با چالش های مشترک به ویژه در طول نوار مرزی بین دو کشور را تضمین کند.

وی بیان کرد که وزارت امور خارجه هنوز هیچ پاسخی نسبت به یادداشت اعتراضی خود دریافت نکرده و همچنان منتظر پاسخ از طریق کانال رسمی و دیپلماتیک است.

الصحاف تاکید کرد که عراق می تواند از همه اهرم های فشار در سطح دوجانبه و چندجانبه و سازمان های بین المللی با استناد به منشور سازمان ملل و اصول و قوانین بین المللی برای مقابله با ترکیه استفاده کند.

وی در پایان اعلام کرد که هیئت های بین دو کشور به صورت مشترک به کار خود ادامه می دهند اما عراق این اقدامات را خصمانه و یکجانبه می داند و به موجب آن اقدامات دیپلماتیک مقرر به ویژه یادداشت اعتراض، احضار سفیر و استفاده از سایر گزینه ها را اتخاذ می کند.

منبع: فردا

کلیدواژه: عراق نیروهای ترکیه وزارت امور خارجه عراق خاک عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۰۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در واکنش به گزارش وضعیت حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا درباره این کشور گفت: بدترین وضعیت حقوق بشری را در جهان در ایالات متحده داریم که با سرکوب سیستماتیک، رویارویی قومی و مذهبی در آنجا ادامه دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که در رسانه دولتی این کشور منتشر شد، گفته است: «وزارت امور خارجه کره شمالی انتشار گزارش حقوق بشر توسط وزارت امور خارجه آمریکا بر اساس دروغ، جعل، تعصب و خصومت را قاطعانه محکوم و رد می‌کند و آن را اقدامات مداخله جویانه واشنگتن در امور داخلی کره شمالی می‌داند.»

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «آیا در ایالات متحده نقض جدی حقوق بشر از جمله سرکوب سیستماتیک مردم خود، رویارویی قومی و مذهبی و جنایات مختلف خشونت آمیز را شاهد نیستیم؟»

وی همچنین به ادعای مقام‌های آمریکایی درباره ضرورت نفوذ اطلاعاتی در کره اشاره کرد و ادامه داد: این نمایش یک دسیسه سیاسی بسیار بدخواهانه و یک چالش سیاسی خطرناک است که هدف آن تخریب نظام ما از درون است. واکنش پیونگ یانگ به این اقدامات هیچ محدودیتی ندارد.»

۲۳ آوریل سال جاری میلادی، وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در جهان منتشر کرد که نارضایتی تعدادی از کشور‌ها از جمله مجارستان، ویتنام، مکزیک، پاکستان و ترکیه را برانگیخت.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز خاطرنشان کرد که این گزارش صرفا نمایش استاندارد‌های دوگانه نیست، بلکه یک تبعیض نژادی آشکار است.

دیگر خبرها

  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • کره شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • کره شمالی : بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • هیولای کنکور را با افتخار برپا کردیم!/دیپلماسی را نادیده نگیریم/كريدور عراق-اردوغان- اروپا
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد
  • سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران