Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@00:46:56 GMT

سد «مارون 2 » تالاب شادگان را شوربخت می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۳۴۲۸

سد «مارون 2 » تالاب شادگان را شوربخت می‌کند؟

دی‌ماه سال گذشته، سازمان حفاظت محیط‌ زیست با احداث سد «مارون2» در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد به‌دلیل تهدید تالاب شادگان و نخلستان‌ها، محیط‌ زیست و تأثیر منفی بر کشاورزی، مخالفت کرد، اما این مخالفت بی‌تأثیر بوده و پروژه مارون 2 توانست بدون عدم اخذ مجوزهای زیست‌محیطی و ماده 23 در مجلس، ردیف بودجه بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران: این سد روی همان گنبدهای نمکی ساخته می‌شود که سد گتوند ساخته شد و اراضی اطراف و آب کارون را شور کرد.

همچنین با‌وجود انتشار گزارش‌های متعدد در این خصوص، همچنان ساخت سد «مارون 2» به دل‌نگرانی بزرگ جامعه مدنی خوزستان و فعالان محیط‌ زیست تبدیل شده و سایه آن بر سر تالاب هورالعظیم، تالاب شادگان و نخلستان‌های شادگان، ماهشهر، رامشیر، رامهرمز، هندیجان و بهبهان سنگینی می‌کند؛ پروژه‌ای که در صورت اجرا، به نابودی کشاورزی و تنوع زیستی منطقه انجامیده و کانون‌های ریزگردها را بزرگ‌تر از قبل خواهد کرد. گویا به‌رغم تمام این هشدارها کسی به مسائل محیط‌ زیستی و علی‌الخصوص نابودی تالاب شادگان و هورالعظیم در استان خوزستان اهمیتی نمی‌دهد.


البته ناگفته نماند که در همین اثنا تعدادی از نمایندگان، دادشان بلند شده و این پروژه را به‌دلیل گرفتن ردیف بودجه در مجلس به‌رغم عدم اخذ مجوزهای زیست‌محیطی و ماده 23، مورد انتقاد صریح قرار دادند. نماینده شادگان در مجلس، این طرح را غیرقانونی و مبتنی بر لابی‌گری و ارتباطات غیرقانونی خوانده و خواهان حذف فوری این تخلف شد. وی تأکید کرد چگونه است که برای یک طرح غیرقانونی در مجلس براساس لابی و ارتباطات غیرقانونی، بودجه قرار می‌دهیم؛ این چه اقدامی است؟ باید هر چه سریع‌تر جلوی این کار گرفته شود. نماینده مردم بهبهان و آغاجاری نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» و با اشاره بر اینکه این طرح با لابی‌گری و بدون درنظر گرفتن ضوابط قانونی در مجلس ردیف بودجه گرفته است، از نمایندگان مجلس و مسئولان مرتبط خواست تا بار دیگر این پروژه را مورد بررسی قرار دهند.

اواسط هفته جاری نیز رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از احضار وزیر نیرو به بهارستان به‌دلیل آغاز فرایند احداث غیرقانونی سد مارون 2 خبر داده و نسبت به بروز مشکل در تأمین آب 7شهر استان خوزستان در صورت تکمیل ساخت این سد ابراز نگرانی کرده است. همزمان تعدادی از زمین شناسان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» نسبت به رخداد مشکلات عدیده در کیفیت آب رودخانه در فصول خشک و تخریب اکوسیستم و محیط‌ زیست منطقه هشدار داده و تأکید کردند از دیدگاه «لرزه زمین ساخت» باید این اطمینان را حاصل کنیم که این سد در برابر زمین لرزه‌های مشهور منطقه مقاوم و پایدار است یا خیر و سپس به احداث سد مارون 2 اقدام شود. اما با وجود هشدارهای مکرر کارشناسان، مسئولان، زمین‌شناسان، نمایندگان مجلس و طرفداران محیط‌ زیست، تاکنون هیچ مقام مسئولی اقدام عملی انجام نداده و هنوز پروژه ساخت این سد منتفی نشده است. چگونه می‌شود که پروژه ساخت سد مارون 2 بدون اخذ مجوزهای زیست‌محیطی و ماده 23 از مجلس ردیف بودجه گرفته باشد و مهم‌تر اینکه در تمام این سال‌ها هیچ نماینده‌ای از چنین تخلفی صحبت نکرده و خواهان توقف فوری آن نشده باشد؟ مسئولان باید این واقعیت را بپذیرند که مطالبه مخالفت با احداث سد مارون‌2 از سوی مردم و طرفداران محیط‌‌ زیست، یک مطالبه بحق و مورد قبول بوده و در صورت احداث این سد نه تنها زندگی مردم منطقه بلکه محیط‌ زیست، نخیلات و حتی زندگی حیوانات، نابود خواهد شد.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تالاب شادگان ردیف بودجه سد مارون 2

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۳۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه که در قالب تور رسانه‌ای از تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه در شهرستان نقده بازدید کردند گفت:  ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه ۱۱ تالاب حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه در سال آبی جاری رهاسازی شده است که این میزان ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر از حقابه مصوب این تالاب‌ها بوده است.

سعید شهند با بیان اینکه امسال پس از ۲۰ سال تالاب‌های طالقان، قوپی باباعلی و گرده قیط و ممیند آبگیری شده و شاهد جریان یافتن حیات و بازگشت پرندگان به این تالاب‌ها هستیم، افزود: امسال نیز همانند سال گذشته وضعیت محیط زیستی تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مطلوب است و با شرایط موجود این تالاب‌ها در زمره زنده‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی کشور شاهد تنوع زیستی و گونه‌ای در این تالاب‌ها هستیم.

این مقام زیست محیطی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده و بر اساس مصوبه کارگروه مدیریت زیست بومی تالاب‌های استان، تابستان امسال نیز حقابه محیط زیستی سه تالاب شورگل حسنلو، سولدوز و کانی‌برازان تامین و رهاسازی خواهد شد.

وی اظهار کرد: با رهاسازی حقابه تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه هم اکنون این تالاب‌ها از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند، به عنوان نمونه بسیار موفقی در سطح کشور به شمار می‌آیند.

جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه آذربایجان غربی در قالب تور رسانه‌ای از تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه در شهرستان نقده بازدید کردند.

شهریستان نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های درگه‌سنگی یا سیران گولی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست‌محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در کشور به شمار می‌رود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان