Web Analytics Made Easy - Statcounter

لندن – ایرنا – یک کارشناس مسائل سیاسی و عضو ارشد بزرگترین جنبش ضد جنگ انگلیس موسوم به «ائتلاف توقف جنگ»، با ابراز تردید نسبت به تداوم آتش‌بس در یمن تصریح کرد که تاریج جنگ در این کشور نماد ناکارآمدی نظام بین الملل است.

به گزارش روز پنجشنبه ایران اکونومیست، «اسفن بل» در یادداشتی که در یک تارنمای وابسته به حزب کارگر انگلیس موسوم به «لیبر آوت‌لوک» منتشر شد نوشته است: از دوم آوریل، آتش بس دو ماهه سازمان ملل در یمن با ائتلاف سعودی و انصارالله («حوثی‌ها») اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به رنج وحشتناکی که مردم یمن متحمل شده اند، می‌توان از اولین آتش بس سراسری پس از سال ۲۰۱۶ فقط استقبال کرد. اما تا پایان جنگ راه درازی در پیش است.

روشن نیست که آیا آتش بس ائتلاف حرکتی به سوی صلح است یا تجدید قوا برای به راه‌اندازی جنگ مؤثرتر.

هفتم آوریل، عبدربه منصور هادی و علی محسن الاحمر به ترتیب «رئیس‌جمهور» و «معاون رئیس‌جمهور» دولت (فراری) یمن قدرت خود را به شورای رهبری تازه‌تشکیل شده ریاست جمهوری واگذار کردند.

موضوع این است که «مبنای قانونی» جنگ یمن در قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ نهفته که بر اساس آن، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اتحادیه کشورهای عرب فوراً با همه ابزارها و اقدامات لازم، از جمله مداخله نظامی، از یمن و مردم آن در برابر تجاوزات مستمر حوثی‌ها حمایت کنند.

قطعنامه مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه می‌دهد: «بر حمایت مجدد از مشروعیت عبدربه منصور هادی، تاکید می‌شود و مجدداً از همه طرف‌ها و کشورهای عضو می‌خواهد تا از انجام هر گونه اقدامی که وحدت، حاکمیت، تمامیت ارضی، استقلال و مشروعیت رئیس جمهور یمن را تضعیف می‌کند خودداری کنند. بعد از آن بود که بیش از هفت سال جنگ به راه افتاد و فجایعی که به دنبال داشت.

 

ادامه بحران انسانی در یمن

مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، در ۱۵ مارس در شورای امنیت سازمان ملل شهادت داد که از جمعیت ۳۱.۹ میلیون نفری یمن، ۲۳.۴ میلیون نفر به نوعی کمک های بشردوستانه نیاز دارند. ۱۹ میلیون نفر از این افراد در سال ۲۰۲۲ گرسنه خواهند شد که ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی همچنین عنوان کرد که حتی با وجود تقریباً دو برابر شدن قیمت مواد غذایی در یمن در طول یکسال گذشته، قیمت‌ها باز هم افزایش خواهند یافت.

بشیر السلوی، سخنگوی کمیسیون بین المللی صلیب سرخ در یمن، در اواخر ماه مارس گذشته گفت: «از زمان شروع درگیری اوکراین، ما شاهد افزایش سرسام آور قیمت مواد غذایی، بیش از ۱۵۰ درصد بوده ایم. میلیون‌ها خانواده یمنی نمی‌دانند چگونه وعده غذایی بعدی خود را تهیه کنند.»

یونیسف ماه پیش در گزارشی اعلام کرد که در حال حاضر ۴۵ درصد از کودکان کم رشد کرده‌اند و بیش از ۸۶ درصد کم‌خونی دارند. ۲.۲ میلیون نفر دچار سوءتغذیه حاد هستند، از جمله بیش از نیم میلیون کودک با سوءتغذیه حاد شدید و وضعیتی تهدید کننده زندگی، مواجه هستند. علاوه بر این، حدود ۱.۳ میلیون مادر باردار یا شیرده دچار سوءتغذیه حاد هستند.

سازمان ملل تخمین می زند که تا پاییز سال گذشته، ۳۷۷ هزار نفر در یمن به دلیل تأثیرات مستقیم یا غیرمستقیم جنگ جان باخته‌اند. آنل شلین کارشناس مسائل خاورمیانه می نویسد: «میزان بسیار بالای مرگ و میر در یمن تا حدی منعکس کننده بمباران های ائتلاف به رهبری عربستان است که زیرساخت های غیرنظامی را هدف قرار داده و دسترسی به غذا، آب و مراقبت های بهداشتی را از بین برده است. »

«این تصور غلط وجود دارد که حملات هوایی ائتلاف عمدتاً تأسیسات نظامی را هدف قرار داده است. اما در واقع، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بیش از ۸ هزار حمله هوایی را با هدف قرار دادن تأسیسات نظامی انجام داده و تقریباً به همان میزان - بیش از هفت هزار - تأسیسات غیرنظامی را هدف قرار داده است. »

ائتلاف به رهبری عربستان همچنین یمن را در محاصره زمینی، دریایی و هوایی قرار داده است. در حال حاضر ۷۰ درصد واردات یمن از بندر حدیده که تحت کنترل انصارالله است، انجام می شود. این درحالیست که در سال ۲۰۲۱، عربستان سعودی ورود سوخت به حدیده را محدود کرد. از ۲۸ ژانویه تا ۲۱ مارس هم اجازه انتقال هیچ سوختی به حدیده داده نشد.

بروس ریدل تحلیلگر سابق سیا و مشاور چهار رئیس جمهور ایالات متحده در امور خاورمیانه، می نویسد: «محاصره یک اقدام جنگی علیه مردم یمن است و مستقیماً مسئول فاجعه عظیم انسانی در یمن، به ویژه سوء تغذیه کودکان است...» وی افزود که محاصره «باید به عنوان جنایت جنگی مورد بررسی قرار گیرد»

 

مشروعیت آتش بس

در نشست شورای امنیت سازمان ملل در ۱۴ آوریل، مارتین گریفیتس گفت که تأسیس شورای رهبری ریاست جمهوری و پیشنهاد ۳ میلیارد دلار کمک اقتصادی از سوی شورای همکاری خلیج فارس، یمن را در مسیر مثبتی قرار خواهد داد. هانس گرونبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در یمن، از تفویض اختیارات «هادی» به عنوان "گامی مهم در تلاش برای تقویت ثبات و حل و فصل سیاسی فراگیر به رهبری و مالکیت یمن" استقبال کرد.

همچنین «لیندا توماس گرینفیلد» سفیر ایالات متحده نیز از تشکیل شورا رهبری یمن استقبال کرد اما نتوانست در برابر حمله علیه روسیه به دلیل افزایش قیمت گندم بر اثر جنگ اوکراین و «بدتر شدن» اوضاع یمن، مقاومت کند. این درحالیست که او به نقش ایالات متحده در حفظ محاصره و جنگ یمن هیچ اشاره‌ای نکرد.

در پایان این نوشتار، این تحلیل گر مسائل سیاسی عنوان کرد؛ به احتمال زیاد حامیان جنگ در ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و جاهای دیگر با محاکمه بانیان جنگ مخالفت خواهند کرد.. اما آیا واقعاً می‌توانیم پایان شرم‌آورتری برای اقدام نظامی «با حمایت سازمان ملل» متصور باشیم؟ آیا مردم یمن نماد تمام زندگی های از دست رفته برای قدرت بخشیدن به یک سیاستمدار شکست خورده و فاسد بدهکار نیستند؟

مسلما جنبش‌های ضد جنگ باید حمایت خود را برای پایان دادن به جنگ در یمن افزایش دهند. ما باید به درخواست ممنوعیت فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی/امارات متحده عربی ادامه دهیم تا زمانی که یک روند صلح موفق در یمن برقرار شود. چنین روندی باید مورد توافق و مشارکت مردم یمن باشد - نه شخصیت‌هایی در ریاض، ابوظبی، واشنگتن و لندن.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: جنگ ، یمن ، ریاض

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جنگ یمن ریاض شورای امنیت سازمان ملل ایالات متحده رئیس جمهور میلیون نفر قرار داده مردم یمن هدف قرار آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۴۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب‌ماندگی تعرفه‌های پزشکی نسبت به رشد قیمت تمام شده خدمات


به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین جلسه شورای هماهنگی نظام پزشکی استان‌ها با حضور رئیس کل سازمان نظام پزشکی، معاونین و برخی از مدیران این سازمان و نیز با دعوت ۳۰ تن از روسای شورای هماهنگی نظام پزشکی استان ها، روسا و هیات رئیسه مجمع عمومی و شورای عالی نظام پزشکی به صورت مجازی برگزارشد.

در این جلسه، مطالب مهمی در خصوص تعرفه‌های پزشکی و ادامه رایزنی‌ها درباره مباحث قضایی از جمله حبس زدایی از پزشکان مطرح شد.

اعضای مدعو در این جلسه همچنین نگرانی‌ها و دغدغه‌های خودشان را در موضوع تشدید مالیات و رفع ابهامات الزام به عقد قرارداد با بیمه‌ها مطرح کردند و خواستار پیگیری از طریق شکایات به دیوان عدالت مبنی بر قوانین موجود که به ضرر جامعه پزشکی است، شدند.

در ادامه، محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با بیان اینکه رشد جزء حرفه‌ای تعرفه‌های پزشکی در مقایسه با سایر اجزاء تعرفه همیشه مورد غفلت واقع شده بود، گفت: امسال شاهد افزایش ۴۵ درصدی جزء حرفه‌ای بودیم که میزان افزایش این جز کم سابقه است یعنی جزء حرفه‌ای که میانگین رشد آن در ۱۴ سال اخیر ۹ و ۶ دهم درصد بود، تقریباً ۵ برابر میانگین رشد سال‌های اخیر، یعنی ۴۵ درصد رشد کرده است.

وی افزود: با این حال رشد تعرفه‌های پزشکی نسبت به قیمت تمام شده خدمات عقب است و جداول موجود نشان می‌دهد دستاورد‌ها و رایزنی‌های انجام شده در شورای عالی بیمه نسبت به دوره‌های قبل قابل قبول‌تر بوده است.

رئیس زاده با اشاره به فعالیت کارگروه اقتصاد سلامت با اولویت مالیات، عوارض و تعرفه‌ها عنوان کرد: این کارگروه بلافاصله پس از اعلام تعرفه‌های پزشکی در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ تشکیل جلسه داد که پیگیری‌های این کارگروه در اعلام زمان تعرفه‌های پزشکی نیز قابل توجه است.

وی با اشاره به بازه زمانی ابلاغ تعرفه‌های پزشکی در سه سال اخیر نیز گفت: تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۱ در ۱۲ اردیبهشت، سال ۱۴۰۲ در ۲۹ فروردین و سال جاری ۲۶ فروردین ابلاغ شد که نشان می‌دهد تعرفه‌های پزشکی با حداقل تاخیر زمانی از آغاز سال ابلاغ شد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در ادامه به پیگیری مباحث قضایی اعضای سازمان نظام پزشکی و تلاش‌های سازمان در حبس زدایی برای جامعه پزشکان اشاره کرد و افزود: برخی مباحث تعزیرات و بازرسی در جلسه‌ای با رئیس سازمان بازرسی کل کشور مطرح شد و پس از بیان مسائل مربوط به مشکلات تعرفه ای، مقرر شد جلسه‌ای پیرامون حل مشکلات و بیان نقطه نظر‌ها تشکیل شود.

وی درباره مسائل اخیر مربوط به جامعه پزشکی نیز اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی از حداکثر ظرفیت خود برای حل مشکلات اعضای سازمان استفاده می‌کند و معاونت‌های مختلف سازمان، شورای عالی، هیات رییسه شورای عالی نظام پزشکی و هیات رییسه مجمع در شهرستان‌ها که بدون چشم داشت وقت می‌گذارند و کار‌های مثبت و ارزشمندی هم انجام شده است. از جمله آنکه در حوزه آموزش، تقریباً یک روز در میان برنامه بازآموزی برگزار شده و نزدیک به ۲۳۶ برنامه در سال گذشته برگزار شده است که همه اینها زحمات دوستان است که در سراسر کشور انجام می‌دهند.

رئیس زاده در ادامه ارائه گزارش عملکرد سازمان نظام پزشکی به ایمن سازی ساختمان نظام پزشکی کل اشاره کرد و درباره برخی از این جزئیات گفت: تعویض آسانسور‌های ساختمان و تعمیرات در جهت ایمنی ساختمان نظام پزشکی کل بوده و همکاران ما در تعطیلات نوروز به منظور تسهیل پایان کار و مباحث مربوط به مالیات ساختمان شبانه روز تلاش کردند.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیک قضایی در معاونت انتظامی و هیات‌های انتظامی نظام پزشکی، اظهار داشت: راه اندازی سامانه جامع انتظامی تنها مراجعات حضوری اعضای جامعه پزشکی و مردم را پس از ثبت شکایت کاهش خواهد داد و تغییری در فرایند شروع ثبت شکایات رخ نداده و فقط اطلاع رسانی‌ها به شکل الکترونیک اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عقب‌ماندگی تعرفه‌های پزشکی نسبت به رشد قیمت تمام شده خدمات
  • رشد تعرفه های پزشکی نسبت به قیمت تمام شده خدمات عقب است
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  • جلسه منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود
  • میدان ۱۲ فرودین، نماد ناکارآمدی مدیریت شهری در سنندج + گزارش پیگیری
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند