Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-02@05:19:43 GMT

تشخیص دقیق سکته‌های مغزی با اولین ام‌آرآی قابل حمل جهان

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۴۲۶۹

تشخیص دقیق سکته‌های مغزی با اولین ام‌آرآی قابل حمل جهان

آفتاب‌‌نیوز :

تحقیقات جدید نشان داده است که اولین دستگاه MRI قابل حمل در جهان می‌تواند سکته‌های ایسکمیک را به دقت تشخیص دهد.

به گزارش نیو اطلس، این دستگاه در سال ۲۰۲۰ توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) مجوز گرفت و محققان نشان داده‌اند که این دستگاه به اندازه دستگاه‌های بزرگ‌تر و گران‌تر MRI، یک ابزار تشخیصی مؤثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت فناوری بهداشتی "هایپرفاین"(Hyperfine) برای اولین بار دستگاه MRI قابل حمل خود را در سال ۲۰۱۹ معرفی کرد و این دستگاه موسوم به "Swoop" از آن زمان با فناوری یادگیری عمیق برای بهبود تصاویر خود بهینه شده است.

در حالی که این دستگاه توسط FDA برای استفاده در ایالات متحده تایید شده است، محققان هنوز در حال بررسی بهترین راه‌ها برای استقرار آن در موقعیت‌های واقعی هستند و جدیدترین تحقیق به این موضوع می‌پردازد که این MRI قابل حمل تا چه اندازه سکته‌های ایسکمیک را که رایج‌ترین شکل سکته مغزی هستند، تشخیص می‌دهد.

دو نوع سکته مغزی وجود دارد که "ایسکمیک" و "هموراژیک" نام دارند. "سکته مغزی ایسکمیک" زمانی رخ می‌دهد که یک لخته، جریان خون را در مغز مسدود کند، در حالی که "سکته مغزی هموراژیک" نتیجه خونریزی در مغز است.

هنگامی که بیمار با علائم سکته مغزی به اورژانس مراجعه می‌کند، بسیار مهم است که پزشکان به سرعت تشخیص دهند که دچار سکته مغزی ایسکمیک یا هموراژیک شده است. برای مثال، درمان سکته مغزی مشکوک به ایسکمیک با رقیق‌کننده‌های خون در صورتی که بیمار دچار سکته هموراژیک شده باشد، می‌تواند کشنده باشد.

سکته مغزی یا اصطلاح دقیق آن حوادث مغزی-عروقی نوعی اختلال نورولوژیک ناگهانی است که در اثر اختلال خون‌رسانی به ناحیه‌ای از مغز رخ می‌دهد. به بیان دیگر اگر خون‌رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف شود، این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می‌نامند. سکته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌های خون‌رسان مغز ایجاد شود که به ترتیب سکته ایسکمیک و سکته هموراژیک نام دارند. همچنین سکته مغزی در مردان بیشتر از زنان است.

معمولاً قبل از بروز سکته مغزی، علائم هشدار دهنده‌ای وجود ندارد یا اینکه علائم، بسیار جزئی هستند. بعد از بروز سکته مغزی بیمار باید بلافاصله در بیمارستان بستری شود تا از بروز صدمات دائمی به مغز جلوگیری شود. عوارضی که بعد از سکته مغزی ایجاد می‌شود بستگی به محل سکته و وسعت بافت‌های گرفتار شده مغز دارد. عوارض سکته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج‌کننده دائمی یا حتی مرگ را شامل می‌شود. اگر این علائم در طول ۲۴ ساعت از بین بروند، این وضعیت را اصطلاحاً "حمله ایسکمی گذرا" (transient ischemic attack)می‌نامند که یک علامت هشدار دهنده از یک سکته مغزی احتمالی در آینده است.

سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در جهان است. حدود ۸۵ درصد از تمام موارد سکته‌های مغزی بر اثر بسته شدن یک شریان مغزی با یک لخته خون است که به آن سکته مغزی ایسکمیک گفته می‌شود. از تمام موارد سکته‌های مغزی بر اثر بسته شدن یک شریان مغزی با یک لخته خون که به آن اصطلاحاً ترومبوز مغزی گفته می‌شود، ایجاد می‌گردد. دیگر عوامل عمده سکته مغزی را آمبولی مغزی و خون‌ریزی مغزی تشکیل می‌دهند.

آمبولی مغزی وقتی رخ می‌دهد که تکه‌ای از یک لخته خون که در جای دیگر بدن مثل قلب یا رگ اصلی گردن ساخته شده، خود را از طریق جریان خون به یکی از شریان‌های خون‌رسان مغز برساند و در آنجا گیر کند. حدود یک چهارم سکته‌های مغزی بر اثر آمبولی مغزی رخ می‌دهند. خونریزی مغزی عامل حدود ۱۵ درصد سکته‌های مغزی است که بر اثر پاره شدن یکی از شریان‌های مغز ایجاد می‌شود. در این موارد خون بر روی بافت‌های اطراف مغز ریخته می‌شود.

بنابراین، مطالعه جدید به بررسی این موضوع پرداخته است که این دستگاه MRI قابل حمل با چه دقتی می‌تواند سکته مغزی ایسکمیک را تشخیص دهد. با همکاری محققان دانشکده پزشکی "ییل" و دانشگاه "هاروارد"، ۵۰ بیمار مورد بررسی قرار گرفتند.

ابتدا از هر بیمار توسط دستگاه MRI معمولی برای تایید تشخیص سکته مغزی ایسکمیک تصویربرداری شد. سپس هر بیمار با دستگاه MRI جدید قابل حمل، اسکن شد و این دستگاه جدید توانست لخته‌های خون در مغز را با دقت ۹۰ درصد تشخیص دهد.

این دستگاه قابل حمل در انواع بخش‌های اورژانس و مراقبت‌های ویژه آزمایش شد و مشخص شد که لخته‌های خونی به کوچکی ۴ میلی‌متر را تشخیص می‌دهد.

محققان می‌گویند این اولین باری است که سکته‌های مغزی ایسکمیک با استفاده از یک دستگاه قابل حمل، تشخیص داده می‌شود.

یافته‌های این مطالعه جدید، کاربرد بالینی این دستگاه جدید MRI قابل حمل را تأیید می‌کند. اگرچه این دستگاه هنوز نتوانسته به دقت یا جزئیات یک MRI معمولی دست یابد، اما محققان ادعا می‌کنند که این دستگاه قابل حمل می‌تواند اسکن‌های MRI را برای تعداد بیشتری از بیماران در سطح جهان در دسترس قرار دهد.

از سوی دیگر، دستگاه‌های MRI سنتی به تکنسین‌های آموزش دیده و زیرساخت‌های پرهزینه نیاز دارند. به عنوان مثال اتاق‌های مخصوصی باید برای قرار دادن این دستگاه‌ها ساخته شوند، در حالی که این دستگاه قابل حمل را می‌توان به سادگی در بیمارستان چرخاند و در جای دلخواه مورد استفاده قرار داد. بیماران را می‌توان در کنار تخت خود اسکن کرد و متصدیان نیز به کمی آموزش برای کار با این دستگاه نیاز دارند.

محققان می‌گویند: سهولت استفاده و هزینه کم این دستگاه، این روش تصویربرداری جدید را برای رفع تنگناهای بالینی و نیازهای تصویربرداری برآورده ‌نشده در محیط‌های دارای منابع محدود، مناسب می‌کند و نتایج نشان می‌دهد که می‌تواند چالش‌ها و محدودیت‌های مرتبط با رویکردهای سنتی تصویربرداری سکته مغزی را دور بزند.

این مطالعه جدید در مجله Science Advances منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سکته مغزی ام آرآی سکته مغزی ایسکمیک دستگاه قابل حمل سکته های مغزی MRI قابل حمل دستگاه MRI یک لخته بر اثر شدن یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۴۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن

ژاپن از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان با ۴۴۰ اسب بخار و تنها انتشار بخار آب از اگزور رونمایی کرد. این نوآوری نقش مهمی در بهره‌وری انرژی و پایداری زیست‌محیطی دارد و می‌تواند ردپای کربن انسانی را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، صنعت خودرو در حال گذر به تحولات قابل‌توجهی است که تحت هدایت پیشرفت‌های تکنولوژیکی قرار دارد که پایداری زیست‌محیطی و بهره‌وری انرژی را در اولویت قرار می‌دهد. این تغییرات نشان‌دهنده یک روند رو به رشد به سمت مدل‌های طراحی شده برای جایگزینی موتور احتراق داخلی سنتی است که به انتشار آلاینده‌های بالا و سهم قابل‌توجه در تغییرات آب‌وهوایی شهرت دارد.

یک شرکت مشهور ژاپنی که به دلیل سابقه نوآوری‌های خود در بخش خودرو شناخته شده، با جدیدترین ساخته پیشگامانه خود جهان را مبهوت کرده است. این اختراع جدید با ترکیب فناوری‌های پیشرفته‌ای که می‌تواند تجربه رانندگی را به‌طور اساسی تغییر دهد، انقلابی در نحوه سفر بشر ایجاد می‌کند.

شرکت یادشده به دنبال نوآوری در بخش خودرو نیست، بلکه در نظر دارد آن را به‌طور کامل متحول کند. فناوری آن وعده اختراعی بیش از یک جایگزین ساده برای موتورهای احتراقی و الکتریکی را می‌دهد که می‌تواند به معنای پایان وابستگی بشر به سوخت‌های فسیلی و گذار به ترددی پاک‌تر و پایدارتر باشد.

پیشرفت شرکت ژاپنی در اختراع موتور احتراقی غیرآلاینده، از نقطه‌نظر اکولوژیکی گزینه‌ای است که آلایندگی بسیار کمتری نسبت به بنزین دارد و می‌تواند با کاهش قابل‌توجه ردپای کربن بشر، از اثرات تغییرات آب‌وهوایی به‌شدت بکاهد.

ویژگی‌های استثنایی نوآوری برند ژاپنی

با وجود تمرکز روزافزون بر خودروهای الکتریکی به‌عنوان راه‌حلی برای کاهش آلودگی در بخش خودرو، نوآوری اخیر موتور احتراقی V8 ژاپن سطح انتظارات موجود را بالا برده است. همان‌طور که صنعت به سمت برقی‌شدن پیش می‌رود، این توسعه با ارائه یک جایگزین قدرتمند و کم‌مصرف، انتظارات را به چالش می‌کشد.

V8 وعده داده است که قدرت و عملکردی را که به‌طور سنتی با موتورهای احتراق داخلی مرتبط است با ردپای محیطی بسیار کمتری ترکیب کند و طی یک جهش هیجان‌انگیز در صنعت خودروسازی، هیدروژن را در مرکز توجه قرار دهد. شرکت یادشده نمونه اولیه موتوری را ارائه کرده است که ویژگی‌های شگفت‌انگیزی ارائه می‌کند. منیفولدهای اگزوز این موتور، با طول‌های یکسان برای مجاری خروجی از سر سیلندر، اطمینان حاصل می‌کنند که آب حاصل از هر سیلندر فاصله‌ای یکسان را با سرعت یکسان طی می‌کند. این پیشرانه با حجم پنج لیتری، نیروی چشمگیر ۴۴۰ اسب بخار را در ۶۸۰۰ دور در دقیقه آزاد می‌کند.

اتحاد کلیدی برای آینده‌ای پایدار در صنعت خودرو

ژاپن از طریق همکاری بین کاوازاکی، یاماها، سوزوکی و هوندا یک انجمن فناوری تحقیقاتی تأسیس کرده است که بر توسعه موتورهای هیدروژنی برای طیف وسیعی از وسایل‌نقلیه تمرکز دارد. این ابتکار نشان‌دهنده تلاش مشترک برای پیشبرد فناوری پیشرانه پاک و پایدار در بخش حمل‌ونقل است.

هدف اصلی این اتحاد نوآوری در طراحی و اجرای سیستم‌های انرژی مبتنی بر هیدروژن بوده است که از این طریق به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترویج راه‌حل‌های سازگار با محیط زیست در صنعت خودرو کمک می‌کند. پیشرفت فناوری فعلی در موتورهای احتراقی غیرآلاینده نقطه عطفی در مسیر پیاده‌سازی راه‌حل‌های پایدار در حمل‌ونقل است که بر تعهد قطعی این شرکت‌های نوآور پیشرو برای ایجاد آینده‌ای پاک‌تر و کارآمدتر در صنعت خودرو تأکید دارد.

این رهبران صنعتی در کنار یکدیگر فناوری‌های نوآورانه‌ای را توسعه داده‌اند که به حفاظت از محیط‌زیست کمک می‌کند و موتور چشمگیر V8 جدید آن‌ها که تنها بخار آب را از طریق لوله‌های اگزوز خود ساطع می‌کند، یک گام مهم به جلو را نشان می‌دهد.

کد خبر 749013

دیگر خبرها

  • سامانه پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوا، قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی است
  • مشکلات و مسائل زندان و زندانیان قابل انفکاک از دستگاه قضائی نیست
  • اولین پهپاد پاک‌کننده نقوش گرافیتی در جهان آغاز به کار کرد
  • رونمایی از پهپاد چینی در بغداد؛ رقابت پکن و واشنگتن در منطقه
  • اولین کتابخانه ملی دیجیتال جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • اولین کتابخانه دیجیتال ملی جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو 
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن