Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@19:44:55 GMT

کردی دوزی؛ کوک‌های آمیخته باذوق و هنر

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۴۸۶۸

 

به گزارش جام جم آنلاین خراسان شمالی ؛ یکی از شاخه‌های صنایع‌دستی سوزن‌دوزی‌های سنتی است. این رشته هنری که قدمت آن به بیش از ۸۰۰۰ سال می‌رسد شاید تنها هنر کاربردی است که به‌آسانی میان خانواده‌های روستایی و شهری راه‌یافته و بارور شده است و هنوز هم با وجود طی فراز نشیب‌های متعدد حضور آن را در بعضی از روستاها و شهرهای ایران می‌بینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رودوزی سنتی هنر آراستن پارچه‌های ساده با بهره‌گیری از نخ‌های الوان و با کمک سوزن و قلاب است. رودوزی‌های سنتی یکی از گسترده‌ترین شاخه‌های هنرهای سنتی است و در خراسان شمالی نیز باتوجه‌به تنوع قومیت‌ها از جمله کرمانج و ترکمن این هنر از جایگاه مناسبی برخوردار است، یکی از معروف‌ترین سوزن‌دوزی‌هایی قومیت کرمانج، کُردی دوزی است.

 کُردی دوزی نوعی دوخت ترکیبی فشرده که با الیاف ابریشم الوان نقش دوزی شده که طی آن زمینه‌ی پارچه را با بخیه می‌پوشانند و زمینه‌ای تازه از نقش و رنگ بر روی کلاه، دستینه، چَنگه و بعضی اجزای پوشاک کُردهای شمال خراسان ایجاد می‌‌کنند. این حرفه بخش مهمی از فرهنگ استان خراسان شمالی است. استفاده از کردی دوزی و آداب مربوط به دوختن آن ریشه در فرهنگ این منطقه دارد. یکی از مهم‌ترین جهیزیه‌ای که خانواده عروس برایش تهیه می‌کنند کُردی دوزی است .

لباس کردی یکی از زیباترین و متنوع‌ترین و پوشیده‌ترین پوشش‌هایی است که به نوشته سیاحان در سفرنامه‌هایشان در سطح فرهنگ مردم دنیا کم‌نظیر است. به‌طوری‌که این لباس در چندین جشنواره مختلف بین‌المللی مقام اول را به لحاظ پوشش، زیبایی و تنوع طرح را به خود اختصاص داده است. تنوع پوشش‌های و لباس‌های محلی کردی، ملون بودن و اهمیت‌دادن به پوشش توأمان با زیبایی و تأثیرات عوامل جویی و جغرافیای در ایجاد این تنوع‌ها تأثیرات بسزایی دارد.

زنان هنرمند کرد سوزن‌دوزی‌های ظریفی را بر سرآستین، پائین لباس و دور یقه انجام می‌دهند. از انواع دوخته‌های این استان گل‌دوزی روی پوستین، روی چاروق ملیله‌دوزی منگوله بافی، یراق‌دوزی و ابریشم‌دوزی، زنجیره دوزی، و از جمله دوخته‌های کردی این منطقه، سنبله دوزی، زری‌دوزی و نواردوزی را می‌توان نام برد. لباس زنان کرد دارای تزیینات زیاد است و در قسمت سردست همیشه دارای نوارهای زری است. پیش سینه را اغلب با نوارهای الوان افقی و عمودی تزیین می‌کنند و از حدود کمر به پایین را اغلب در دو یا سه رج و گاه بیشتر، به طور افقی نواردوزی کرده و ریشه‌های الوان را از پایین همین نوارها آویزان می‌کنند.

جلیقه، چادر، کلاه و کفش اقوام کرد دارای گل‌دوزی، نواردوزی و ریشه دوزی فراوان است و همچنین برای تزیین بر روی پوستین و چاروق نیز به‌وسیله نخ‌های ابریشم و گلابتون گل‌دوزی‌های زیبایی انجام می‌شود.

در قدیم‌الایام در شب‌های سرد زمستان بانوان روستایی پرده‌های گل‌دوزی، رو رخت خوابی، روبالشتی و پرده‌های سوزن‌دوزی الوان می‌دوختند و برای عید نوروز منازل خود را زیبا می‌کردند. این سوزن‌دوزی‌ها همچون دست بافته‌های دار دارای نقوش سمبولیک و برگرفته از طبیعت است و در آنها از رنگ‌های شاد و زنده استفاده شده است. این رودوزی‌ها شامل نقوشی مانند انواع پرندگان، حیوانات اهلی، درخت سرو، گل لاله و....می‌شد.

کردی دوزی شامل هفت نوع دوخت می‌شود. این دوخته‌ها شامل ساقه‌دوزی، دندان‌موشی، خامه‌دوزی، صرافی دوزی، متن دوزی، برگ دوزی و زیگزاگ است. ساقه‌دوزی اغلب برای دوخت شاخه انگور، شاخه‌های درختان و ساقه‌های گل استفاده می‌شود. این دوخت در تکنیک، بسیار شبیه دوخت زنجیره است. این نوع از انواع دوخته‌ها برای شاخه انگور، شاخه‌های درختان و ساقه‌های گل استفاده می‌شود.

خامه‌دوزی یا خام دوزی که با نخ ابریشم خام (نتابیده) انجام می‌شود و به همین دلیل هم به این نام شهرت یافته صرف‌نظر از شیوۀ تولید بی‌شباهت به سوزن‌دوزی بلوچ نیست. با این تفاوت که در آن فقط از نخ ابریشم یک رنگ که معمولاً سفید است استفاده به عمل می‌آید. قدمت خامه‌دوزی، هم‌زمان با قدمت ابریشم‌دوزی است و این دوخت در طول گذشت زمان تحولات شگرفی را پشت سر گذاشته است و نقوش آن بیشتر متشکل از خطوط منحنی گردان است و به‌منظور تزئین جانماز، سجاده، پیش سینه لباس، سمبوسه، عرقچین، جلیقه، رومیزی، روتختی، سفره، رو کوسنی و غیره از آن استفاده می‌شود.

همچنین کاربردی کردن این تولیدات که نقش مهمی در واردکردن آن‌‌ها به سبد مصرفی خانواده و همچنین رونق اقتصادی آن خواهد داشت و نیز تشکیل کارگروهی متشکل از فعالان بخش رودوزی‌های سنتی به‌منظور تلفیق نقوش و نگاره‌های محلی سنتی در کُردی دوزی مورداستفاده امروزی نظیر تشک، متکا، بالش، مبلمان، تختخواب و ... از دیگر اقدامات در این زمینه محسوب می‌شود.

 استان خراسان شمالی از معدود نقاطی است که کُردی دوزی هنوز در آن زنده است و عده‌ای از این راه ارتزاق می‌کنند و حتی برخی در منازل خود و برای مصارف شخصی به آن مبادرت می‌ورزند. میراث با مستندنگاری و ثبت استانی و ملی آن می‌تواند اولین گام را در جهت حمایت و احیای آن بردارد. پیش‌بینی می‌شود با حمایت میراث‌فرهنگی و آموزش و معرفی این هنر از سوی اداره کل فنی حرفه‌ای به مردم و نسل جوان بتوان از فراموشی آن جلوگیری و زمینه صادرات این هنر را به‌عنوان یکی از هنرهای دست صنعتگران فراهم کرد.

فنون و مهارت کردی دوزی در سال ۱۳۹۹ با شماره ۲۱۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: جام جم آنلاین خراسان شمالی آثار ملی گردشگران صادرات صنایع دستی عشایر میراث فرهنگی و گردشگری صنعتگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۴۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان

به گزارش خبرنگار مهر، عباس اهرابی صبح سه شنبه در گفت و گو با رسانه ها اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال و به منظور ترغیب مددجویان معزز جهت مشارکت در احیای صنعت نوغان و توانمندسازی آنان، تعداد ۵ هزار جعبه نوغان بین مددجویان داوطلب پرورش کرم ابریشم در حال توزیع می باشد.

مدیر کل کمیته امداد گیلان، با بیان اینکه استان گیلان خاستگاه تولید ابریشم در ایران بوده است، عنوان کرد: این طرح به منظور ایجاد اشتغال پایدار برای روستائیان به منظور جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها، کمک برای حمایت صنعت نوغانداری و افزایش درآمد برای خانوارهای تحت پوشش اجرا می گردد.

اهرابی، اضافه کرد: برگزاری کلاس های مشاوره ای و انگیزشی، دوره های آموزشی فنی و توسعه پرورش کرم ابریشم، توسعه باغات توت با واگذاری نهال اصلاح شده رایگان و خرید مستقیم و تضمینی از کشاورزان به منظور قطع واسطه گری، از دیگر اقداماتی است که در این زمینه صورت می پذیرد.

وی، با تأکید بر اینکه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای پرورش کرم ابریشم به مددجویان از دیگر اقدامات کمیته امداد است، گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه برای پرورش کرم ابریشم از محل اعتبارات بانکی، اشتغال روستایی و اعتبارات صندوق اشتغال نیازمندان حداکثر تا مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای مددجویان فعال در زمینه نوغانداری اهداء می گردد.

اهرابی با اشاره به اینکه زنجیره کامل تولید در حوزه صنعت ابریشم در استان ایجاد گردیده است، تشریح کرد: تمامی مراحل خرید تضمینی پیله تر ابریشم از مددجویان، استفاده از قابلیت ها و پتانسیل های صنایع تبدیلی داخل استان به منظور تبدیل پیله تر به پیله خشک، استفاده از صنایع تکمیلی استانی به منظور تبدیل پیله خشک به نخ و تحویل نخ ابریشم به مددجویانی که در عرصه تولید فرش ابریشم فعال هستند با نظارت و حمایت کمیته امداد انجام می شود.

اهرابی، با بیان اینکه بسیاری از مددجویان کمیته امداد گیلان، استعداد و توانایی کار دارند اما شرایط و سرمایه کافی برای ایجاد شغل ندارند، اضافه کرد: توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد استان گیلان با ایجاد اشتغال پایدار همواره جزء برنامه‌ها و اولویت‌های کاری این نهاد است و بر این اساس کمیته امداد با پرداخت تسهیلات ارزان، آن‌ها را در مسیر خودکفایی قرار می‌دهد.

وی، حمایت از ترویج مشاغل و صنایع بومی استان را یکی از رسالت های کمیته امداد در حوزه اشتغال و خودکفایی عنوان کرد و افزود: خدمات مشاوره ای، اعطای تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان و اجرای طرح توسط این عزیزان با نظارت ۳ تا ۵ ساله جهت پایداری طرح از جمله حمایت های کمیته امداد در این بخش می باشد.

گفتنی است، در سال گذشته ۱۵۰ تُن پیله ابریشم توسط ۲ هزار مددجوی کمیته امداد استان به ارزش ریالی ۳۷ میلیارد تومان تولید شد.

کد خبر 6092733

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد سمنان میزبان نخستین مسابقه ملی «طراحی و دوخت»
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • مجلس آینده آمیخته‌ای از تجربه و نگاه‌ نو است
  • معلمی رسالت و تکلیفی آمیخته با عشق است
  • برگزاری نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود
  • وعده‌های پوچ نمکی بر زخم اهالی شهرک ابریشم چهارباغ
  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان
  • آقای اوسمار نقد را ول کردی نسیه را چسبیدی | حسرت بزرگی خوردم بابت دوبار از دست دادن برتری دوگله