Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@13:12:10 GMT

خدایا! مرا به تلاوت قرآن موفق بگردان

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۵۴۹۳

خدایا! مرا به تلاوت قرآن موفق بگردان

‍‍‍‍‍‍

دریافت 18 MB

پیامبر اکرم (ص) در بیستمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ النِّیرَانِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ یا مُنْزِلَ السَّکینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ. خدایا در این ماه درهای بهشت‌هایت را به رویم باز کن و درهای آتش دوزخ را به رویم ببند و به تلاوت قرآن موفقم بدار، ای فرو فرستنده آرامش در دل مؤمنان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام حسن عامری استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) به خبرنگار معارف ایرنا گفت: دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان در واقع آثار و برکاتی را تفسیر می کند که در دعاهای هجدهم و نوزدهم مرور کردیم. اگر معیارهای تبیین شده در این دعاها در ذهن و روح و زندگی تحقق پیدا کند، زندگی انسان همچون بهشت خواهد بود؛ به گونه ای که هر دری را باز کنیم، درِ بهشت است. حال اگر شما در خانه و در کنار اهل و عیال خود باشید یا در مسجد و در کنار دوستان در محل کار یا در خدمت پدر و مادر باشید، هر یک از آنها دری از درهای بهشت خواهد بود.

وی از بسته شدن درهای جهنم به عنوان دومین اثر دعاهای یاد شده سخن گفت و افزود: آتش هایی مانند حسادت، کینه، تنگ‌نظری، بدخواهی و سوءظن که از آتش جهنم دردآورتر است، اطراف ما را گرفته و این درها به برکت دعاهای ماه مبارک رمضان بر روی انسان بسته می شود و امنیت و آرامش برای انسان بوجود می آید؛ به گونه ای که انسان هیچ دل نگرانی از دیگران مانند همسر، همسایه و دوست ندارد ولی همه اینها در پایان دعا با موضوع تلاوت قرآن مطرح می شود که تدبر و تفکر در آن را به دنبال دارد تا انسان به سمتی برود که آیات الهی را در زندگی خود پیاده کند که در آن زمان آرامش قلبی و باطنی برای انسان بوجود می آید.

این استاد حوزه با اشاره به سخنی از حضرت امام خمینی (ره) افزود: در پایان وصیتنامه بنیانگذار جمهوری اسلامی می بینیم که فرمود با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد به جایگاه ابدی سفر می کنم. در واقع چنین انسانی دارای نفس مطمئنه است که در پایان سوره فجر آمده است و آرامشی را برای انسان بوجود می آورد که حوادث روزگار نمی تواند او را دچار اختلال و به هم ریختگی نماید. 

برخی باز شدن درهای بهشت را به توفیق کار خیر تعبیر می کنند. حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: منظور از بازشدن درهای بهشت این است که به ما توفیق عمل خیر عنایت کند تا به این وسیله زمینه ورود به بهشت برای ما فراهم گردد. بنابراین فراهم شدن زمینه برای انجام کارهای نیک و ایجاد انگیزه برای انجام این کارها از مصادیق باز شدن درهای بهشت است. در ادامه دعا از خدا می خواهیم درهای آتش جهنم را به روی ما ببندد. یعنی برای ما زمینه ای فراهم کند تا از انجام کارهای گناه دوری کنیم. فراهم شدن زمینه گناه می تواند انگیزه فعل گناه را در انسان تقویت کند و فراهم شدن زمینه انجام کار خیر نیز انگیزه کار خیر را در انسان ایجاد می کند.

وی ادامه داد: نکته مهم در این دو فراز این است که انجام هر کار خیر زمینه را برای کار خیر دیگر فراهم می کند و انجام کار زشت زمینه انجام کارهای زشت دیگر را فراهم می کند. زهی توفیق و سعادت برای انسان است اگر خدا با وجود اینکه کار خیر نمی کنیم، زمینه کار خیر را برای ما فراهم کند و اگر گناه می کنیم خدا به ما لطف کند و زمینه کارهای شر دیگر را از بین ببرد. یکی از نقش های دعا این است که این زمینه ها را برای فرد ایجاد می کند.

این حافظ قرآن افزود: در فراز دیگر این دعا از خدا توفیق تلاوت قرآن را طلب می کنیم. رمضان ماه نزول قرآن است و تلاوت قرآن در این ماه برکات زیادی دارد. بسیار نیکو است انسان با برنامه ریزی در این ماه حداقل یک دور کامل قرآن کریم را تلاوت کند و به قدر وسع خود در فهم آیات قرآنی بکوشد. در آخرین آیه سوره مزمل سفارش شده است که فاقروا ما تیسر من القرآن یعنی در حد توان خود قرآن بخوانید.

وی اضافه کرد: امروزه با وجود وسایلی مانند تلفن همراه، قرآن به راحتی در دسترس انسان است و می تواند هر گاه علاقه داشت آن را بخواند یا آیات قرآن را گوش کند و هر گاه آمادگی داشت، با رجوع به نرم افزارهای تفسیر قرآن در فهم معانی قرآن کوشا باشد. ماه رمضان می تواند بهترین زمینه برای انس با قرآن باشد تا فرد بتواند با لذت بردن از این انس بعد از ماه رمضان نیز به تلاوت روزانه قرآن ادامه دهد. در آخرین فراز دعا، خدا به عنوان آرامش دهنده قلوب مومنین مورد خطاب قرار می گیرد. اگر آرامش الهی در قلب انسان ایجاد شود، می تواند یک زندگی معنوی در سایه این آرامش داشته باشد و طوفان های حوادث زندگی او را از مسیر صحیح زندگی بازندارد.

برچسب‌ها اختصاصی ایرنا ماه رمضان اخلاق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اختصاصی ایرنا ماه رمضان اخلاق اختصاصی ایرنا ماه رمضان اخلاق برای انسان درهای بهشت تلاوت قرآن انجام کار شدن درهای کار خیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۵۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام رسول خواسته شامگاه چهارشنبه در جمع بانوان طلبه مدرسه علمیه الزهرا (س) اردبیل اظهار کرد: قرآن کریم در برگیرنده هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت است و در تمام مراحل زندگی رهبر و راهنمای انسان برای رسیدن به کمال است.

وی با اشاره به اینکه کسانی که با قرآن مأنوسند به کمک این معجزه الهی حق را از باطل تشخیص می‌دهند، خاطرنشان کرد: عمر کوتاه و امکانات کم باعث می‌شود انسان‌ نتواند بر تمام ابعاد زندگی اشرافیت پیدا کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل بیان کرد: قرآن با داشتن مفاهیم عمیق، زبان‌ گیرا و فصیح و بیان مسائل مهم زندگی به انسان بینشی عمیق و دقیق می‌بخشد.

خواسته مسیر یادگیری و انس با قرآن را مسیری لذت‌بخش و مملو از شگفتی دانست و تصریح کرد: از ثمره‌های طی کردن این مسیر بهره‌مندی از خیر و برکت در زندگی دنیوی و بهره‌مندی از شفاعت قرآن و هم‌نشینی با صالحان و اولیا در زندگی اخروی است

وی افزود: تلاوت قرآن بیماری‌های ذهن و روح را از انسان می‌زداید و او را از درد و رنج رهایی می‌بخشد بنابراین ما باید تلاوت قرآن و انس با این کتاب آسمانی را در برنامه روزانه خود بگنجانیم و از این کلام آسمانی دور نشویم.

کد خبر 6088200

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما
  • هجدهمین جلسه استماع قرآن به یاد معلمان فقید برگزار شد
  • شکرگزاری در کلاس ریاضی
  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن