Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@23:27:29 GMT

شب قدر؛ شب نزول گنجینه پیام الهی

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۵۵۵۹

شب قدر؛ شب نزول گنجینه پیام الهی

شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست. قرآن در سوره‌های قدر و دخان از این شب سخن می‌گوید. براساس آیات قرآن و روایات، ارزش شب قدر بیش از هزار ماه است. این شب بافضیلت‌ترین شبِ سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آستانه دومین شب قد ر ماه رمضان، با حجت الاسلام احمدتقوایی به گفتگو پرداختیم.

اساس مفهوم شب قدر ریشه در کجا دارد؟

قدر به معنای شان و منزلت است و شب قدر یعنی شب مهم و با فضلیت که از هزار شب بالاتر است.شب قدر برترین و مهم‌ترین شب سال در فرهنگ اسلامی است. بنابر روایتی از پیامبر(ص)، شب قدر از موهبت‌های خدا بر مسلمانان است و هیچ‌یک از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبوده‌اند. در قرآن کریم، سوره‌ای کامل به توصیف و ستایش شب قدر اختصاص یافته و بدین نام (سوره قدر) خوانده شده است.در این سوره، ارزش شب قدر بیشتر از هزار ماه دانسته شده است. آیات یکم تا ششم سوره دخان نیز به اهمیت و رخدادهای شب قدر می‌پردازد.  بنابر آیات و روایات متعدد شیعه و اهل سنت، قرآن در این شب بر قلب پیامبر نازل شده است. قرآن کلام الهی است که از جانب مقام والای پروردگار در این شب  بر قلب پیامبر ص نازل شده است. قرآن دارای قدر و منزلت بلایی است و تمام راه های سعادتمندی بشر در آن وجود دارد.  نزول قرآن در این شب ، اهمیت شب قدر را مشخص می‌کند. 

 دقیقا این شب چندمین شب از ماه مبارک رمضان است؟
 تاریخ دقیق و مشخصی برای این شب تعیین نشده است اما بر اساس روایات شب نوزدهم، شبی است که در آن مقدرات تعیین می شوند. شب بیست و یکم شبی است که مقدرات کم یا زیاد شده و تغییر می کنند و شب بیست و سوم شبی است که مقدرات به امضای امام حاضر می رسد.

چرا تاریخ دقیق این شب مشخص نیست؟

به دلیل بالا بودن شان و منزلت ماه رمضان و آن هدفی که برای روزه تعیین شده است. هدف روزه تقوای الهی است. یعنی هدف خدا از روزه ایجاد تقوای الهی در وجود بندگان است . تقوا یعنی اینکه یک ملکه وجودی وعادت رفتاری ایجاد بشود که در بزنگاه ها و خطرات انسان را از افتادن در پرتگاه نجات دهد. یکی از دلایلی که این تاریخ دقیقا مشخص نشده این است که انسان با تمرین به سعه صدر و تقوا برسد.

به گفته علامه مجلسی، شب قدر از نظر علمای امامیه منحصر در یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان است و روایات نیز در این باره فراوان است. شیخ صدوق گفته است که اساتید ما اتفاق نظر دارند که احتمال زیاد شب قدر،‌ شب ۲۳ رمضان است. به گفته ملافتح الله کاشانی در کتاب منهج الصادقین نیز از نظر بیشتر علمای امامیه، شب قدر، شب ۲۳ رمضان است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شب قدر احیا شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۵۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، گرگیج رئیس هیات فوتبال شهرستان هیرمند گفت: مسابقه فوتسال جام رمضان شهرستان هیرمند در دو بخش مرکزی و قرقری برگزار شده است.
وی افزود: در بخش مرکزی تیم‌های پایانه مرزی میلک، شورای اسلامی خمر و دادگستری هیرمند به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.
گرگیج افزود: در بخش قرقری تیم‌های شورای شهر و شهرداری قرقری و اتحاد دهمرده به فینال این مسابقات رسیدند که در پایان این مسابقه تیم اتحاد دهمرده توانست حریف خود را با نتیجه سه بر یک شکست دهد و به مقام اول این مسابقات برسد.

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • دلار در سراشیبی | نزول دلار تا کجا ادامه دارد؟