Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - فاطمه‌السادات مصطفوی: وقتی از هیئت و هیئتی سخن می‌گوئیم ناخودآگاه اولین ذهنیت هرکس به مجلس عزای امام حسین (ع) و شخصی که در این مجالس شرکت کرده و در توان خود هر کاری را برای بهتر برپایی مجلس عزای امام حسین (ع) انجام می‌دهد به ذهن می‌رسد.

بهترین شناخت و رفتار برای یک هیئت و هیئتی استفاده از سخنان بزرگانی است که در این مجالس بزرگ شده و به قول معروف پیرغلام این مجالس هستند به همین دلیل به سخن رهبر معظم انقلاب اشاره کرده که می‌فرمایند: اینکه مجلس عزاداری و مدح سید الشهدا را که عظمت او بخاطر شهادت است، عظمت او بخاطر فداکاری در راه خدا است، عظمت او بخاطر گذشت است تبدیل کنیم به یک نقطه سبک، به جایی که یک تعداد جوان بپرند بالا و بپرند پایین و ندانند چه می‌گویند درست است؟

همانطور که پیامبر اکرم (ص) در حدیث ثقلین بیان داشتند تنها راه گمراه نشدن تمسک به کتاب خدا و اهل بیت (ع) است و این نشان‌دهنده‌ی این است که هیچکدام به تنهایی راه نجات نیستند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این موضوع اشاره داشته و فرمودند: چه خوب است در محافل هیئت به مسئله قرآن، قرآن خواندن و معارف قرآنی اهتمام ورزیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخن پیامبر اکرم (ص) و سخنان رهبر معظم انقلاب گواه روشنی است که باید بر این موضوع توجه ویژه داشت و نباید هیئت را تنها بر اعمالی که در مراسم انجام می‌دهند دانست، گرچه به گفته آیت الله بهجت که می‌فرمایند: گریه بر امام حسین از نماز شب بالاتر است؛ و فضیلتی بالاتر از این موضوع شاید نتوانیم پیدا کنیم در کنار این موضوعات راه و روش امام حسین (ع) و تمامی ائمه (ع) را بخاطر داشته و فراموش نکنیم این بزرگواران به چه دلیل به شهادت رسیدند.

آنتوان بارا نویسنده مسیحی سوری می‌گوید: اگر حسین (ع) از آنِ ما بود در هر سرزمینی برای او بیرقی بر می‌افراشتیم و در هر روستایی برای او منبری بر پا می‌کردیم و مردم را با نام حسین (ع) به مسیحیت فرا می‌خواندیم؛ سخن این شخص مسیحی یادآوری می‌کند تمامی ما مسلمانان با درس گرفتن از سیره پیامبر اکرم (ص)، اهل بیت (ع)، امام حسین (ع) و تمامی ائمه (ع) باید بتوانیم الگویی برای دیگر ادیان باشیم.

همراهی اهل بیت (ع) و تقوا لازمه سعادت اخروی

حجت الاسلام محمد رسول کرمی از سخنرانان جوان هیأت مذهبی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هیئت و هیئتی بودن یک مسئله مهم است ولی همراه بودن با اهل بیت (ع) مهم‌تر است همانگونه که در زیارتنامه‌ها خوانده می‌شود «فی الدنیا والاخره» معیت و همراهی با ائمه (ع) به طور حتم در زندگی دنیا و آخرت نتیجه مثبت خواهد داشت.

وی افزود: بنابر آیه‌ای از قرآن کریم که در وصف زنان رسول خدا (ص) نازل شده و می‌فرماید «شما (زنان رسول خدا) مانند بقیه نیستید، اگر تقوا داشته باشید» و همراهی فیزیکی تنها کفایت نمی‌کند و نشان‌دهنده‌ی این است که در کنار رسول خدا (ص) و معصوم بودن اگر با معیت آنان و تقوا همراه نباشد نجات دهنده نیست.

این سخنران و فعال فرهنگی کرمانشاهی تصریح کرد: تقوا رمز سعادت است و حتی همسر پیامبر اکرم (ص) بودن هم نگاه ویژه‌ای را نمی‌رساند.

وی گفت: طبق آیه‌ی «یا اَیُهااَلذینَ ءامَنو اتقُوا اللهَ و کُونو مَعَ الصادِقین» واژه مَعَ را می‌توان امیرالمومنین (ع) و اهل بیت (ع) تفسیر کرد و برای رسیدن به سعادت و عاقبت به‌خیری در کنار معیت، تقوا هم لازم است.

نبود مرجعیت نابودی مسیحیت و یهودیت را به شمار آورد

حجت الاسلام شیخ جمال عزتی از سخنرانان برجسته کرمانشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر خطاب به سخنرانان مجالس اهل بیت (ع) و ائمه (ع) اظهار کرد: در جلسات اهل بیت بلندگوی امام علی (ع) و اولاد ایشان باشیم نه بلندگوی شخص خود و امروزه تعریف، تمجید و سلیقه شخصی سخنران اصل قرار داده شده و هدف اهل بیت (ع) در بین سخنرانی‌ها گم شده است.

وی افزود: بر اساس یک سری ذهنیت‌های اشتباه که انجام دادن هر کاری باعث شفاعت اهل بیت (ع) شده بعضی رفتارهای هیئتی‌ها جدا از دستور خداوند است و هر کسی باید بداند اهل بیت (ع) وصل کننده ما به خداوند هستند.

این سخنران و فعال فرهنگی کرمانشاهی تصریح کرد: علمای ما و مراجع ما اگر نبودند کسی نمی‌توانست اهل بیت (ع) را به ما معرفی کند و باید علما و مراجع دینی را محترم بشماریم‌.

وی گفت: در محضر استادان شریعت بودن مهم است و مسیحیت و یهودیت زمانی نابود شدند که علمای دینی را کنار گذاشتند و اگر در اسلام و شیعه مرجعیت و رهبری از مجالس منها شود قطعاً آسیب خواهیم دید.

عزتی بیان کرد: در حال حاضر تنها مرجعیت و امام حسین (ع) برای شیعه مانده و مداح و سخنران در مجالس عزا چگونگی زندگی و شهادت را بیان می‌کنند و چرایی شهادت را بیان نمی‌کنند در حالی که چرا شهید شدن امام حسین (ع) و دیگر ائمه (ع) مهم‌تر است و در مجالس اهل بیت (ع) باید با شناخت آن‌ها رشد معنوی پیدا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: گفتن تنها نام امام حسین (ع) مانند طلایی در خیابان است که امکان دزدیده شدن دارد و باید از امام حسین (ع) و سیره و دلیل شهادت ایشان به طور صحیح بیشتر سخن بگوییم.

عزتی گفت: امام حسین (ع) برای تمام زندگی ما الگو است و می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در کنار فرزند بزرگ، طفل ۶ ماهه داشته و همه در راه حق به شهادت رسیدند و مسئله‌ای که مد نظر است و در جامعه کمتر دیده می‌شود فرزندآوری در جامعه بوده که به میزان کمتری رسیده است‌.

وی افزود: امام حسین (ع) نیاز ما است و شیطان نیاز ما را فریب می‌دهد و به اسم امام حسین (ع) ما را به سمت دیگری می‌کشاند و باید مراقب نیاز خود باشیم.

امام صادق (ع) و امام رضا (ع) پرچمدار هیئت بوده‌اند

حجت الاسلام ابوذر کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: باید به این موضوع توجه کرد هیئت چه وقت تشکیل شده و هدف از هیئت و هدف از مجلس گرفتن برای ائمه (ع) چیست؟

وی به ماجرایی از امام صادق (ع) اشاره کرد و افزود: شخصی به محضر امام صادق (ع) مشرف شد و با ایشان به گفتگو پرداخت و حضرت از این شخص سوال می‌فرمایند هنگامی که کنار هم می‌نشینید از ما هم سخن می‌گوئید شخص در جواب حضرت می‌گوید بله سخن می‌گوئیم و امام صادق می‌گوید من آن جلسات را دوست دارم و خدا رحمت کند کسانی که امر ما را احیا کند و در جواب حضرت شخص می‌پرسد امر شما چگونه احیا می‌شود که امام صادق (ع) در جواب آن شخص می‌گوید کسانی که علم ما را یاد بگیرند و آن را به مردم می‌رسانند، رحمت الهی بر آن مجلس و جمع است.

وی گفت: ریشه هیئت زمان اهل بیت (ع) است و نگاه ما باید به هیئت بنابر سخن امام صادق (ع) باشد که می‌فرمایند «وقتی مردم به خوبی و زیبایی کلام ما را یاد بگیرند از ما تبعیت می‌کنند» و در اینجا نفرمودند شیعه یا مسلمان و همه عالم را مورد خطاب قرار دادند.

کرمی بیان کرد: چالشی که ایجاد شده هدف از هیئت احیای امر اهل بیت (ع) بوده یا احیای شخص خود ما است و هنگام تمام شدن مجالس باید به این نکته توجه کنیم معارف اهل بیت (ع) را یاد بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: در زمان اهل بیت (ع) مجالس گفتگو محور بوده و باید سعی کنیم مجالس را به گونه‌ای برگزار کنیم که نوجوان و جوان پای منبر نشسته و شبهات خود را برطرف کنند و امام صادق (ع) و امام رضا (ع) پرچم دار هیئت بوده و یقیناً دعای خیر ایشان بدرقه راه هیئت اسلامی است.

کرمی گفت: سخنرانان باید معارف اهل بیت (ع) را یاد گرفته و نشر دهند و انرژی و توان خود را برای جذب کردن دیگران گذاشته و افراد را با اهل بیت (ع) آشنا کنند و این آشنایی به گونه‌ای باشد که بتوان کشورهای دیگر را با محبت اهل بیت (ع) و ائمه (ع) آشنا شوند.

کد خبر 5472102

منبع: مهر

کلیدواژه: کرمانشاه هیئت مذهبی هیات مذهبی مداحی روضه خوانی روضه خانگی روضه های خانگی مسجد روحانیت طلبه مبلغان دینی امام حسین ع ماه رمضان 1401 بوشهر ماه رمضان 1401 ویروس کرونا شب قدر کرمانشاه آمار کرونا شب های قدر خراسان رضوی مشهد ارتش جمهوری اسلامی ایران شیراز ماه مبارك رمضان ایلام گرگان پیامبر اکرم امام حسین امام صادق اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۵۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس منتظر دریافت پیشنهادات جدید درباره آتش‌بس است/جزئیاتی از سفر هیات مصر به تل‌آویو

یکی از اعضای ارشد جنبش حماس در سخنانی درباره سفر هیئت مصر به تل‌آویو، گفت این جنبش منتظر دریافت پیشنهاد رسمی جدید درباره آتش‌بس در نوار غزه است.

به گزارش ایسنا، یکی از رهبران برجسته جنبش حماس اعلام کرد این جنبش هنوز به طور رسمی در جریان محتوای سناریوی جدید مذاکرات آتش‌بس در غزه در یک دوره زمانی مشخص قرار نگرفته است.

وی بر آمادگی حماس برای تعامل مثبت و جدی با هرگونه پیشنهاد جدیدی در این باره تاکید کرد.

این مقام در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «العربی الجدید» نسبت به گزارش‌های رسانه‌های عبری‌زبان درباره سفر هیئت امنیتی مصر به تل‌آویو ابراز نگرانی کرد و گفت این اقدام ممکن است بخش جدیدی از طفره‌روی‌های رژیم اشغالگر با هدف فریب جبهه داخلی در سرزمین‌های اشغالی باشد.

این رهبر حماس که نخواست نامش فاش شود، گفت: ما در ماه‌های گذشته تجربیات منفی زیادی با کابینه رژیم اشغالگر داشته‌ایم و این کابینه مواضعی را در انظار عمومی و در مقابل رسانه‌ها درباره آتش‌بس در غزه بیان می‌کرد که کاملا متناقض با موضع آن در مذاکرات بود.

وی ادامه داد: کابینه رژیم اشغالگر در سطح بین‌المللی و همچنین در نزد دولت آمریکا درون یک معضل واقعی قرار گرفته است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که روز جمعه، یک هیئت مصری در تل‌آویو مذاکراتی را برگزار کرد و رسانه‌های عبری درباره آن گزارش دادند که قاهره پیشنهادی برای دستیابی به آتش‌بس در غزه ارائه کرده است. در همین راستا، یک مقام آگاه گفت که هیئت مصری روز جمعه با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار کرد تا راه‌های از سرگیری مذاکرات با هدف پایان دادن به جنگ در غزه و آزادی اسرا را مورد بررسی قرار دهد.

وی گفت: اسرائیل هیچ پیشنهاد جدیدی برای ارائه ندارد، اما آماده است درباره آتش‌بس محدودی بحث کند که در آن به جای ۴۰ اسیر، ۳۳ اسیر در غزه آزاد شوند. در حال حاضر میان اسرائیل و حماس صحبتی درباره اسرا وجود ندارد و پیشنهاد جدیدی از سوی اسرائیل در این زمینه مطرح نشده است. آنچه در برهه فعلی در جریان است، شامل تلاش مصر برای از سرگیری مذاکرات است.

یک مقام صهیونیست نیز در این باره مدعی شد: مذاکرات با مصری‌ها خوب بود و آنها قصد خود را برای تحت فشار قرار دادن حماس به منظور دستیابی به توافقی برای آزادی اسرا اعلام کردند.

وی همچنین مدعی شد که مصر نیاز به انجام حمله زمینی در رفح را درک می‌کنند. این مقام افزود: اسرائیل به مصر اعلام کرده است که در زمینه آمادگی برای عملیات در رفح جدی است. پیام اسرائیل این بود که ضرب‌الاجل مشخصی برای ورود به رفح وجود دارد و اسرائیل با هیچ دور دیگری از گفت‌وگوهای بیهوده موافقت نخواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • اولین جلسه هیات مدیره استقلال با مالکان جدید
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی لغو شد
  • حماس منتظر دریافت پیشنهادات جدید درباره آتش‌بس است/جزئیاتی از سفر هیات مصر به تل‌آویو
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • گزیده از سخنان ائمه جمعه شهرهای استان قم