Web Analytics Made Easy - Statcounter

کامران شرفشاهی، شاعر و منتقد ادبی تاکید دارد که شاعران علوی باید به جای کلی‌گویی و مدح و ثنای صرف مولا علی (ع) با مطالعه عمیق گفتار و سیره آن حضرت به تحقق اندیشه و رسالت ایشان در جامعه امروز کمک کنند.

به گزارش قدس آنلاین، کامران شرفشاهی،  با بیان اینکه شعر علوی از شاخه‌های شعر آیینی محسوب می‌شود و قدمت طولانی دارد،  عنوان کرد: در طول تاریخ شخصیت‌های بزرگی ظهور کرده و منشا آثار بسیار بزرگی بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال برخی از آنها برای مدت طولانی مورد توجه سخنوران قرار نگرفته‌اند یا هیچ‌گاه مورد عنایت و توجه شاعران و نویسندگان نشده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه شعر علوی از زمان حیات حضرت علی (ع) آغاز شده و همچنان در طول تاریخ شاعران زیادی به آن پیوسته‌اند، گفت: اگرچه در آغاز شاعران عرب به مدح مولا علی (ع) پرداختند، به مرور شاعران دیگر از جمله ایرانیان، شاعر علوی شدند. در زبان فارسی شاعران بلندمرتبه‌ای از جمله عطار، فردوسی، رودکی و حافظ از پیشگامان شعر علوی محسوب می‌شوند و این جریان بدون وقفه ادامه یافته است.
شرفشاهی با بیان اینکه در طول تاریخ، شاعران علوی هر یک از زاویه‌ای به بیان فضایل مولا علی (ع) پرداخته‌اند، افزود: در روزگار ما نیز شاعران کوشیده‌اند با مراجعه به سیره حضرت علی (ع) و سخنان گهربار ایشان دریچه‌های تازه‌ای را در باب معرفت نسبت به ساحت مولا بگشایند و می‌توان گفت امروز شعر علوی، حرکت‌آفرین، بالنده، ستم‌ستیز و انسان‌ساز است.
وی ادامه داد: هنوز هم بسیاری از شاعران علوی در اشعار خود بیشتر به مدح و ثنای صرف مولا علی (ع) می‌پردازند، درحالی که پیروان ایشان به شناخت اعمال و گفتار آن حضرت نیاز بیشتری دارند. این گفته جرج جرداق مسیحی در وصف علی(ع) که «ای دنیا! چه می‌شد که همه توان خود را گرد می‌آوردی و در هر روزگاری یک علی با آن قلب و زبان و امتیازاتش عنایت می‌کردی» نشان می‌دهد که شاعران باید به جای کلی‌گویی به مطالعه سیره و گفتار حضرت علی (ع) بپردازند تا بتوانند زوایای مختلف شخصیت ایشان را منعکس کنند.
شرفشاهی تاکید کرد: حضرت علی (ع) با جهل، جمود و تنگ‌نظری مبارزه می‌کردند و مطالعه اندیشه ایشان می‌تواند در برقراری عدالت و ایجاد جامعه‌ای خالی از ستم موثر باشد. تنها مطالعه و به کارگیری نامه مولا علی (ع) به مالک اشتر در باب چگونگی حکمرانی بر مصریان برای برقراری عدالت و آرامش کافی است.
این منتقد ادبی همچنین با بیان اینکه آینده شعر علوی روشن است، گفت: در سال‌های اخیر به دلایل متعدد از جمله پررنگ‌تر شدن حضور بانوان شاعر که نگاهی لطیف‌تر دارند، در عرصه شعر علوی و نیز رشد کمی و کیفی شعر حوزه کودک و نوجوان با موضوع مولا علی (ع) شاهد تحولات مثبتی در این حوزه شده‌ایم.

منبع: ایبنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شعر علوی کامران شرفشاهی مولا علی شعر علوی حضرت علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۶۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیران پیشگامان اصلی رفع نیازهای درمانی هستند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد رضا طحانی شامگاه پنجشنبه در اولین جشنواره تجلیل از خیرین حوزه بهداشت و درمان و چهارمین مجمع سلامت شهرستان خوروبیابانک اظهار کرد: خیران، پیشگامان اصلی در رفع نیازهای بهداشت و درمان و ارتقای سرانه‌های بهداشتی و درمانی این شهرستان محسوب می‌شوند.

فرماندار شهرستان خوروبیابانک با قدردانی از خیران سلامت، ادامه داد: بدون تردید نیک اندیشی و خدمات صادقانه خیران در رفع نیازهای بهداشت و درمان شهرستان علاوه بر رضای الهی و تأثیرات فراوان، موجب اعتلای معنوی و ارتقای روح همبستگی و سرمایه اجتماعی خواهد شد.

در ادامه امیر حسین محبی نیز گفت: بسیاری از طرح‌های حوزه سلامت شهرستان با مشارکت خوب دولت و کمک خیران پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خوروبیابانک افزود: استفاده از ظرفیت مجمع خیرین سلامت و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت بسیار مهم است و این مجموعه‌ها ظرفیت بالقوه‌ای برای شهرستان هستند.

کد خبر 6088884

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • پایان مسابقات جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان اصفهان
  • هدف بنیادعلوی توانمند سازی وایجاد درآمدپایداربرای اقشار ضعیف است
  • فال حافظ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • تجلیل از راویان فعال روحانی موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا
  • اکسيري که قهرمانان را جاويدان مي کند
  • خیران پیشگامان اصلی رفع نیازهای درمانی هستند
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • فرمانده کل ارتش: ایران به هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد موشک می‌زند/ اگر باز هم خطایی سر بزند قدرتمندتر از قبل پاسخ می‌دهیم/ زوایای مختلف عملیات‌ها 10 تا 20 سال بعد گفته می‌شود
  • ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان