Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال گذشته میزان ترانزیت کالا از گمرک سرخس در خراسان رضوی یک‌میلیون و ۶۳۳ هزار تن بوده است. همچنین ترانزیت کالا از گمرک لطف‌آباد در خراسان رضوی هم‌مرز با کشور ترکمنستان ۳۲۴ هزار تن بوده است.

به گزارش ایران اکونومیست، جواد جعفری، ناظر گمرکات خراسان رضوی با اشاره به آخرین وضعیت تجار خارجی در حوزه گمرکات مرزهای شمالی شرقی کشور گفت: هم‌مرز بودن استان خراسان رضوی با کشور ترکمنستان و همچنین اتصال دسترسی کامیونی و ریلی کشورهای CIS از طریق گمرکات سرخس، لطف‌آباد و باجگیران همواره ضرورت اقدامات توسعه‌ای در فعالیت‌ها گمرکی اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وابستگی عمده اقتصاد کشورهای آسیای میانه به‌ویژه کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان به واردات کالا و مواد اولیه و اهمیت گسترش مبادلات اقتصادی و تجاری با آنها، مقدمه توسعه فعالیت‌های گمرکی بوده که این موضوع با هدف تسریع در روند انجام تشریفات گمرکی، کاهش هزینه‌های ارسال کالای صادراتی و ترانزیتی ازجمله موارد قابل تأمل و توجه در حوزه نظارت گمرکات خراسان رضوی می‌باشد.

وی افزود: بر این اساس به طور خلاصه می‌توان گفت، پس از ظهور حوزه CIS (اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) فعالیت‌های گمرکی در استان خراسان رضوی بخصوص در زمینه صادرات و ترانزیت خارجی رشد قابل توجهی داشته است.

جعفری با اشاره به جزئیات آمارهای ترانزیت خارجی از حوزه خراسان رضوی گفت: در سال گذشته میزان ترانزیت کالا از گمرک سرخس در خراسان رضوی یک‌میلیون و ۶۳۳ هزار تن بوده است. همچنین ترانزیت کالا از گمرک لطف‌آباد در خراسان رضوی هم‌مرز با کشور ترکمنستان ۳۲۴ هزار تن بوده است.

رونق صادرات با افغانستان از مرز دوغارون با وجود برخی چالش‌ها

 ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود، هم‌مرز بودن استان خراسان رضوی با کشور افغانستان از طریق گمرک مرزی دوغارون و فاصله نسبتاً کم مرز دوغارون با بازار هرات به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم تجارت افغانستان، بستر بسیار مناسب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان و کشور محسوب می‌گردد.

این مقام مسئول تاکید کرد، با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در اداره کل گمرک دوغارون، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات کنترلی مناسب ضرورت دارد با هم‌اندیشی مدیران و کارشناسان سایر سازمان‌های مسئول و مؤثر بر توسعه و گسترش تجارت از قبیل، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، نمایندگی وزارت خارجه در استان خراسان رضوی و همچنین حمایت مقامات استان، اقدامات توسعه‌ای لازم به منظور توسعه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و گمرکی با کشورهای همسایه، آسیای میانه و افغانستان در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان خراسان رضوی گفت: بدون شک گسترش فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و گمرکی با کشورهای همسایه، منطقه و بخصوص کشورهای آسیای میانه و افغانستان بدون توجه کارشناسی به توان کشورهای رقیب در بازارهای هدف امکان‌پذیر نبوده است.

جعفری اضافه کرد: به منظور تحقق و دستیابی به این هدف و با تاکید بر اهمیت افزایش درآمدهای ارزی کشور در این مقطع زمانی اقدامات مدیریتی و کارشناسی با متولیان امر به‌صورت ویژه در دستور کار قرار خواهد گرفت. از طرف دیگر وجود فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد و نزدیکی موقعیت مکانی فرودگاه با نقطه مناسب اتصال ریلی و کامیونی به فعالیت‌های گمرکی فرودگاهی با هدف ایجاد تمرکز در اماکن گمرکی، اعمال کنترل‌های گمرکی متمرکز و توسعه فعالیت‌های حمل‌ونقلی و گمرکی ترکیبی با توجه به پراکندگی اماکن گمرکی در سطح شهر مشهد از جمله موارد مؤثر بر توسعه فعالیت‌های گمرکی بوده که تحقق آن تأثیر بسزایی بر توسعه اقتصاد و تجارت استان خواهد داشت.

ناظر گمرکات خراسان رضوی، در خاتمه با اشاره به اینکه مرزها درنهایت باید محلی برای عبور کالا باشند، گفت: طبیعتاً این ایده زمینه‌ساز شکل‌گیری مناطق اقتصادی با رویکرد گسترش تولید، ایجاد ارزش‌افزوده و صادرات مجدد خواهد بود. بدون شک ایجاد مرکزیت گمرکی و اقتصادی با در نظر گرفتن زیرساخت‌های متمرکز گمرکی و حمل‌ونقل کامیونی، ریلی و هوایی به مرکزیت شهر مشهد امکان توافقات تجاری و گمرکی مناسب با کشورهای همسایه و منطقه برای استان خراسان رضوی فراهم خواهد نمود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اداره کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ، سامانه گمرک ، گمرک جمهوری اسلامی ایران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سامانه گمرک گمرک جمهوری اسلامی ایران ترانزیت کالا از گمرک گمرکات خراسان رضوی استان خراسان رضوی توسعه فعالیت فعالیت های گمرکی هزار تن بوده خراسان رضوی خراسان رضوی هم مرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۶۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها شرکت کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان رضوی، سید جواد موسوی گفت: این نمایشگاه با حضور تمام صنایع کشور از جمله ساختمان پتروشیمی، داروسازی، کشاورزی، گردشگری و فعالان اقتصادی کشور از 8 لغایت 12 اردیبهشت در محل نمایشگاه دائمی تهران درحال برگزاری است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: این اداره کل به معرفی قابلیت ها و طرفیت های گردشگری و تدوین سند زنجیره ارزش گردشگری و اقتصاد زیارت پرداخته است.

موسوی تصریح کرد: معرفی زنجیره‌های ارزش بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با همت وزارت کشور و در سالن 41 برگزار شده است.

میزبانی خراسان رضوی از ‌هیئت‌های تجاری کشورهای خارجی

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی نیز گفت: حضور چندین هیات تجاری دولتی و اقتصادی از کشورهای افغانستان، چین و سیرالئون برای غرفه خراسان رضوی یک روز پرکار را در اولینروزهای نمایشگاه رقم زد.

هادی توانا افزود: مذاکرات و تفاهم بر روی بسیاری از حوزه‌ها مانند معادن، کشاورزی، صنایع غذایی و تجارت بین کشورها و همچنین هماهنگی برای پیگیری‌های بعدی از اهم رویدادهایی بود که رقم خورد.

توانا تاکید کرد: ترافیک حضور هیئت‌های خارجی و داخلی نشانگر وجود ظرفیت‌های بسیار عالی خراسان رضوی در حوزه‌های اقتصادی است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی یادآور شد: در این دیدارها سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری به بیان ظرفیت‌های متعدد و متنوع اقتصادی استان برای هیات‌های تجاری دولتی و اقتصادی خارجی پرداخت.

میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز بیان کرد: هیات‌هایی از کشور‌های چین و ترکمنستان در دومین روز از نمایشگاه اکسپو 2204 در غرفه استانداری خراسان رضوی حضور یافتند و مذاکراتی در خصوص فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری دو طرف صورت پذیرفت.

حسن نوری‌زاده افزود: در این بازدید ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اقتصادی خراسان رضوی برخی از اقدامات اقتصادی صورت پذیرفته از ابتدای دولت ارائه شد.

وی ادامه داد: حضور دبیرکل اتاق اصناف کشور، اعضای شورای شهر مشهد و رایزن اقتصادی ایران در آفریقای جنوبی از دیگر رویدادهای مهم روز دوم بود.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی
  • بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬
  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ 
  • درخواست کنسرسیوم ریلی برای انجام تشریفات قطار ترانزیتی افغانستان به گمرک ارائه شد
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم