Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@20:03:50 GMT

لیالی قدر تلنگری برای بازگشت به خویشتن

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۶۹۲۵

لیالی قدر تلنگری برای بازگشت به خویشتن

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماه مبارک رمضان ماه خداست  و هر شب و روز آن با روز ها و شب هایی که در طول سال می گذرانیم تفاوت دارد اما شب های قدر با همه شب هایی که در زندگی می گذرانیم فرق دارد چون نگاه و دلمان به معبود نزدیک تر می شود تا برای چند ساعت هم که شده روحمان به خداوند مهربان و بخشنده نزدیک تر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر قطره اشکی که پهنای صورتمان را خیس می کند و ذکری که به زبانمان جاری می شود، گویی کوله باری سنگین از روی جسم خسته و آسیب دیده ناشی ازغفلت های مسیر خدایی بودن را از روی دوشمان بر می دارد و احساس سبک بودن برای پرواز در عرش الهی را در ذهن و روحمان پیدا می کنیم.

شب های قدر دیگر شب های بی تفاوتی نیست چون دراین شب ها سرنوشت یک سال هر فردی رقم می خورد و اهمیت آن را می توان در حضور مردم در بقاع متبرکه، مساجد، گلزارشهدا ، حسینیه ها و حتی شب زنده داری در کنج خانه ها با انتشار عکس ها و فیلم هایی که در فضای مجازی و رسانه ها منتشر می شود، دید.

لیالی قدر در واقع تبری جویی هر فردی از گناهان با بلند شدن صدای العفو هاست که دراین شب ها عرش خدا را پر می کند چون هر فردی از هرچه گناهی که در طول یک سال گذشته انجام داده، طلب بخشش می کند.

لیالی قدر معراج روح است چراکه دل های ویران و ذهن های پریشان با احیای شب های قدر، ترمیم و آرامش پیدا می کند و انسان تولدی دیگر پیدا می کند.

خداوند برنامه هر کسی را به تناسب شأن، شوکت، استعداد و صلاحیت خویش، در شب قدر تدبیر و تعیین می‌کند و فلسفه وجودی این شب هم، همین است.

قرآن را که بر سر می‌گیری دیگر در پناه آن هستی و وقتی " بک یا الله"  می‌گویی و ندای " العفو" سر می دهی و سرت را به سوی آسمان بلند می کنی و دست دعا برای اجابت بر می داری در واقع روحت صیقل می یابد.

در منظر قرآن نیز شب قدر، شب با ارزش و پر فضیلت و با امور مهم و با عظمتی همراه است، شبی که در آن قرآن نازل شده، تقدیر و سرنوشت تعیین می‌شود و جبرئیل و فرشته‌ها از آسمان به زمین نازل می‌شوند.

پس بیائید در این شب ها با پاکسازی جسم و روج بستر نزدیک شدن به معراج خدایی را برای خود هموار کنیم و عهدی با معبودمان  برای در پیش گرفتن راهی نو با حرکت در مسیر الهی ببندیم.

مردم مومن و خداجوی استان البرز هم با حضور در محافل معنوی این شب ها، تعیین بهترین سرنوشت برای بشریت را از خداوند متعال طلب می کنند.

قدر بهترین شب ها

حجت الاسلام « حسین خالق پرست » کارشناس مذهبی و فرهنگی استان البرز گفت: ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی و یک عید بزرگ برای مسلمانان است.

 وی افزود: ماه مبارک رمضان سفره خاص الهی است که فقط بندگان خاص خدا که اهل ورود در این ضیافت الهی هستند می توانند سر این سفره نشسته و از فیض و برکات آن استفاده کنند.

وی بیان داشت: روزه و تلاوت قرآن از مائده هایی است که بر سر سفره این ماه قرار دارد و مومنین باید از آن استفاده وافی و کافی را ببرند.

خالق پرست ماه مبارک رمضان را ماه تمرین بندگی خداوند مهربان و فرصتی برای راه دادن آرامش‌ به دلهای شکسته، دوباره شکفتن قلب‌های حاجت مند و خانه‌تکانی دل‌ها دانست و خاطرنشان کرد: مهمترین شب های ماه خدا را شب های پرفیض قدر تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: شب های پرفیض قدر، بهترین شب های ماه مبارک رمضان و طول سال به شمار می روند که مومنان و مسلمانان در جای جای دنیا به ویژه ایران اسلامی، آن را تا صبح احیا داشته و به راز و نیاز با خالق بی نیاز مشغول می شوند.

وی قرائت دعای جوشن کبیر و ذکر هزار نام متعالی الهی برای درخواست دوری از آتش خشم خداوند، قرائت سوره هایی از قرآن کریم که ویژه شب های لیالی قدر توصیه شده ، سردادن ندای العفو و استغاثه از خداوند متعال برای بخشش گناهان و همچنین حضور در مجالس مداحی و وعظ از جمله آیین های این شب هاست .

این کارشناس مذهبی و فرهنگی ادامه داد: در کنار این آیین های معنوی، بسیاری از وعاظ و روحانیون با بیان روایات و احادیثی از ائمه اطهار و حضرات معصومین (ع) در برنامه های ویژه شب های قدر می پردازند.

وی یادآورشد: در لیالی قدر در کنار طلب بهترین سرنوشت، مردم حاجات خود را در پایان قرآن بر سر گرفتن از خدای متعال طلب می کنند.

خالق پرست ادامه داد: عبادت در این شب ارزش زیادی دارد و قابل قیاس با سایر شب‌ها نیست چراکه در این شب ها خداوند بال رحمت می‌گشاید و بندگان خود را در رواق آن می‌نشاند و شب زنده داران در دریای رحمت الهی غرق می‌شوند.

وی افزود: " قدر" در لغت به معنای اندازه کردن، مقدر ساختن، قرار دادن چیزی به تعداد مخصوص و به شکل و شیوه مخصوص است.

وی با بیان این که شب نوزدهم ماه مبارک رمضان به عنوان نخستین شب از لیالی پرفیض قدر را که شب تعیین سرنوشت یک سال آینده بشریت می دانند را گذراندیم پس هوشیار باشیم از ۲  شب باقی مانده قدر خود را محروم نکنیم.

شب های خودسازی

حجت الاسلام خالق پرست، شب قدر را فرصتی برای خودسازی و راهی برای تکامل دانست و اضافه کرد: باید از این فرصت به بهترین نحو برای طلب بخشش و آمرزش گناهان از خداوند و کسب فضایل معنوی و روحی استفاده کرد.

وی گفت: در این شب ها، دل‌ها گم‌گشته ای هستند که از سجاده‌های دعا به ملکوت بال می‌گشایند و باران مهر خدا از دل واژه به واژه جوشن کبیر باریدن می‌گیرد و با "  الغوث الغوث " امان نامه‌ از آتش جهنم خود را به دست می گیرد.

وی با بیان این که در این شب ها که پر از گریه‌های استغاثه و دعاست و باران گریه و دعای ظهور آفتاب زهرا (س) است، بغض تلنبار شده رها می‌شود و تکلیف تقدیر با اشک‌های پشیمان به زلالی رقم زده می‌شود.

کارشناس مذهبی و فرهنگی استان البرزعنوان کرد: انسان‌های آگاه و هوشیار در این شب ها، با شب زنده داری و احیا، روح را صفا داده و خود را برای درک سرنوشت ‌خوب آماده می‌کنند.

وی اضافه کرد: شب قدر فرصتی برای خودسازی است، در چنین شبی راه تکامل انسان هموار می‌شود و شکوه بندگی و تجلی ایمان به اوج خود می‌رسد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت شب‌های قدر می‌فرمایند: « در حقیقت از شب قدر، انسان مؤمن روزه‌دار، سال نویی را آغاز می‌کند، در شب قدر تقدیر او را کاتبان الهی می نویسند و انسان وارد یک سال نو، مرحله‌ نو و در واقع یک حیات و ولادت نو می‌شود».

خالق پرست تاکید کرد: با توجه به جایگاه و اهمیت شب قدر، شاید این سوال برای خیلی‌ها مطرح شود که چرا شب قدر مخفی است؟ به نظر کارشناسان مذهبی، فایده مخفی داشتن این شب آن است که مردم برای عبادت خدا تلاش بیشتری کنند لذا بر اساس همین روایات، مومنان و مسلمانان بهتر است در این شب ها، مهمترین دعای خود را به تعیین بهترین سرنوشت برای خود، اطرافیان و همه بشریت اختصاص دهند.

شب قدر، شب نزول قرآن

رییس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان البرز گفت: شب قدر، شب نزول قرآن و رقم خوردن سرنوشت بندگان خداست.

« حسین سلیمیان » با اشاره به فضیلت شب‌های قدر و بهره‌گیری مسلمانان از آن، افزود: در شب نزول قرآن، امور خیر و شر مردم، ولادت، مرگ، روزی، طاعت، گناه و خلاصه هر حادثه‌ای که در طول سال متناسب با اراده، دعا و قابلیت انسان باشد، مقدر می‌شود.

وی بیان داشت: خداوند هرساله در شب قدر نگاهی دوباره به پرونده‌ بندگانش می‌کند و به همین دلیل ممکن است برخی از اراده‌های الهی در این شب تجدیدنظر شود.

وی از ماه مبارک رمضان به عنوان فرصت مناسب برای خودسازی یاد کرد و یادآورشد: در این ماه مبارک که ماه مهمانی خداوند است، باید انسان در خود تحول ایجاد کرده و به اصلاح شیوه زندگی گذشته خود بپردازد. ‌

سلیمیان با بیان این که شب قدر برای بیدار شدن است نه بیدار ماندن و تا می‌توان باید از فضیلت‌های این شب بهره برد،خاطرنشان کرد: مفسرین معانی مختلفی از جمله منزلت، ارزش و تنگنا برای قدر بیان کرده‌اند؛ همچنین قدر به معنای تقدیر و سرنوشت است، یعنی شبی که در آن مجدداً مقدرات و سرنوشت انسان‌ها معین می‌شود.

وی ادامه داد: شب قدر، شب با ارزش و پر فضیلتی بوده و با امور مهم و با عظمتی همانند نزول اجمالی قرآن، پیدایش فضای خاص معنوی و تقدیر و تعیین سرنوشت‌ها همراه است.

وی تصریح کرد: در رابطه با عظمت شب قدر همین‌ مقدار بس که خداوند متعال برای این شب یک سوره در قرآن کریم با نام سوره قدر نازل کرده؛ ضمن اینکه در آموزه‌های دینی و سفارش‌های بزرگان دینی به بهره‌برداری از شب قدر بسیار توصیه شده است.

رییس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان البرز اضافه کرد: شب قدر مهلتی برای همه آنان است که عمر خود را به بی راهه رفته‌اند، تا لحظه‌ای به خود آیند و اندیشه کنند لذا اگر انسان می‌خواهد خدا چیزی به او عطا کند قطعاً بدون تلاش و کوشش و بی‌جهت به آن دست نخواهد یافت و باید در این زمینه و برای رسیدن به آن تلاش کند.

وی یادآور شد: انجام اعمال مختلفی همچون غسل شب احیا، خواندن دو رکعت نماز این شب، قرآن به سر گرفتن، خواندن دعای جوشن کبیر، دعای افتتاح، دعای ابوحمزه ثمالی و استغفار و توبه در این شب توصیه شده است.

وی ادامه داد: با نگاهی به سیره و سلوک صالحان و بزرگان دینی در شب‌های قدر درمی یابیم که سیره و روش رسول خدا (ص) که سرمشق همه خلایق و حتی اسوه امامان معصوم (ع) بوده است در شب‌های قدر، حال و هوای دیگری داشته است.

سلیمیان عنوان کرد: امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب (ع) دراین باره می‌ فرماید: پیامبر اسلام خود و خاندانش در دهه آخر ماه مبارک رمضان، شب را احیا می‌ کردند و به خواب نمی ‌رفتند.

وی افزود: امام خمینی (ره) نیز به محض طلوع ماه رمضان دیدار رسمی و عمومی با مردم و برخی از کارهای خود را تعطیل می‌ کردند و به دعا، نیایش، عبادت و خودسازی می ‌پرداختند و جان تازه ‌ای می‌ گرفتند و پس از پایان ماه رمضان، با قدرت و توان و تأییدات مضاعف الهی و معنوی، در صحنه سیاست حضور پیدا می کردند.

وی تاکید کرد: گرچه تدبر در قرآن به ایمان عمق می‌بخشد اما قرائت قرآن در ماه رمضان جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از دلایلی که مانع از تحریف قرآن شده همین امر است.

شب قدر، شب آشتی با ارزش ها

«عبدالمجید درویشی » کارشناس امورقرآنی  و فرهنگی استان البرز  گفت: با عنایت به آموزه‌های دینی و سفارش و توصیه‌های بزرگان در خصوص اهمیت شب قدر می طلبد همه ما مخصوصاً نوجوانان و جوانان این فرصت‌ها را قدر دانسته و نهایت استفاده را از لحظات معنوی این ماه عظیم الشأن و با شرافت به ویژه شب‌های احیا داشته باشیم و خودمان را به درگاه ربوبی خداوند متعال عرضه کنیم.

وی با اشاره به این که شب قدرتجلیگاه توحید و ولایت است، خاطرنشان کرد: شب قدر شب بخشش و مغفرت الهی، شب تفکر و تعقل، شب تصمیمات بزرگ و آشتی با خداست.

وی بیان داشت: شب قدر، یک شب استثنایی است و باید لحظه به لحظه این شب‌ را غنیمت شمرد و با بازگشت، توبه و تضرع به سوی پروردگارعالم رفت.

درویشی با بیان این که ماه مبارک رمضان در میان ماه‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و رمضان ماه بهار قرآن است، اضافه کرد: شب قدر از این جهت نامگذاری شده، چون تمامی مقدرات بندگان در طول سال در شب قدر معین می‌شود. 

وی تصریح کرد: شب‌های قدر از اهمیت والایی برخوردار بوده و به تعبیری می‌توان گفت اوج قله رمضان همین شب‌های قدر است که فرشتگان نیز به زمین نزول پیدا می‌کنند. 

وی یادآورشد: شب قدر شب نزدیک شدن آسمانی‌ها با زمینی‌ها و شبی است که بنابر آیات قرآن از هزاران ماه برتر می باشد و آدمی می‌تواند مسیر چندین ساله خود را دراین شب رقم بزند.

این کارشناس ادامه داد: شب قدر شب آشتی انسان با خداوند متعال بوده و هرکس اگر بنا به عللی طی ماه‌های گذشته از خداوند دور بوده است شب قدر فرصتی مناسب برای نزدیکی دوباره با خداوند می باشد و همچنین نامه اعمال انسان در این شب به امضای امام زمان(عج) می رسد و برنامه یکساله آدمی در آن مقرر می‌شود.

وی با اشاره به اعمال سفارش شده در شب‌های قدر، خاطر نشان کرد: اعمال ویژه‌ بسیاری در مفاتیح‌ الجنان و ادعیه دینی برای لیالی قدر مطرح شده‌اند که می‌توان از میان آنها به دو رکعت نماز استغفار و همچنین زیارت امام حسین(ع) اشاره کرد.

درویشی ادامه داد: شب قدر فرصتی طلایی و استثنایی برای جبران اشتباهات گذشته، پاک کردن رذائل اخلاقی و آلودگی‌ها و حرکت به سوی فضائل اخلاقی، احیای جان و روح و نابودی دشمنان درون و بیرون است.

وی تاکید کرد: آنچه که در این شب‌ها مومنان باید به آن توجه کنند درخواست و دعا از خداوند برای توجه به سرنوشت فردی و اجتماعی است.

شب قدر، شب صیقل دادن دل و جان

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز دراین زمینه گفت: شب قدر، شب آراستن به خوبی ها و ارزش ها است زیرا در شب قدردل و جان صیقل می یابد.

« سردار فتح اللهی » از ماه مبارک رمضان به عنوان ماه تهذیب نفوس و خودسازی و آغاز یک دوره جدید سیر و سلوک الی الله یاد کرد و افزود: کسی که از این ماه درست استفاده کند، مانند کسی است که دوباره متولد شده است.

وی بیان داشت: ما باید لیالی قدر را درک کنیم و از برکات و نتایج آن به نحو احسن بهره ببریم که این مطلب نیاز به مقدمات و زمینه هایی دارد و انسان باید برخی آمادگی های روحی، اخلاقی و باطنی را برای درک فیوضات لیالی قدر فراهم سازد.

وی خاطرنشان کرد: شب قدر بهترین فرصت برای طلب بخشش و آمرزش گناهان از خداوند است و پروردگار در این شب عنایت ویژه ای به بندگان خود دارد و در واقع آن را بهانه ای جهت آمرزش بندگان خود قرار داده است. 

فتح اللهی با بیان اینکه هیچ گاه نباید از رحمت الهی در شب قدر مایوس شد، یادآورشد: ما خدایی بخشنده و مهربان داریم که نظر خاصی نسبت به بندگانش دارد کافی است تصمیم بگیریم که بنده واقعی او باشیم که در این شرایط دیگر شیطان نفوذی نمی کند و انسان معصیتی انجام نمی دهد.

وی تصریح کرد: خوب است که در این شب های بزرگ از امور معنوی غافل نشویم و نگذاریم شب های قدر همچون سایر شب ها بگذرد و ما همچنان غرق در ناپاکی‌ها باقی مانده و از برکات این لحظه‌های شکوهمند و شیرین بی بهره بمانیم.

وی اضافه کرد: شب قدر، شب نور، رحمت و شب نزول قرآن و مطلع خیرات و سعادات و هنگام نزول برکات و سرآغاز زندگی نوین بشر و مبدا تحول و تاریخ کمال واقعی انسان‎ها است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزادامه داد: شخصیت امام علی (ع) نیز به درستی برای جوانان تبیین شود.

وی افزود: ما در جامعه اسلامی و شیعی زندگی می‌کنیم  که باید شخصیت و جایگاه امام علی (ع) در تمام ابعاد و بویژه آموزه‌های نهج‌البلاغه به درستی تبیین شود و باید در این زمینه بیشتر کار شود.

فتح اللهی یادآورشد: در حالی که نیاز داریم نسل جوان با شخصیت و ابعاد فکری جانشین پیامبر اکرم (ص) آشنا شوند ، تبیین فضیلت و شخصیت امام علی (ع) باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی تقوی، زهد، مدارا با مردم و کمک به محرومان را از ویژگی های بارز امام علی (ع) ذکر کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز به فرامین و دستورات اخلاقی و تربیتی امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه پرداخت و افزود: آنچه امروز نیاز داریم و می‌توانیم از این امام بزرگوار الگو قرار دهیم تمسک به فرمایشات حضرت علی (ع) است.

وی با اشاره به این که شب‌های قدر انعکاس انوار الهی بر قلوب مومنین و جویندگان حقیقت است، تاکید کرد: خداوند در این شب بندگانش را مورد اکرام قرار می‌دهد به گونه‌ای که فضیلت عبادت در این شب از تمام شب‌ها بیشتر بوده و در این شب مقدرات یک سال انسان معین می‌شود.

شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان، شب های پرفیض قدر هستند.

برچسب‌ها البرز شب قدر ماه رمضان قرآن کریم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: البرز شب قدر ماه رمضان البرز شب قدر ماه رمضان قرآن کریم ماه مبارک رمضان آموزش و پرورش خداوند متعال شب نزول قرآن استان البرز شب های قدر پرفیض قدر لیالی قدر ماه رمضان شب قدر امام علی برای خود طول سال ویژه ای یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۶۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم

بیشترین روایاتی که در ارتباط با شهر مقدس قم و قمی ها بیان شده از امام صادق(ع) است که در مناسبت‌های مختلفی از این شهر و اهل آن به نیکی یاد کرده و تعابیر بی‌نظیری را برای شهر قم بیان کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، شهر مقدس قم از شهرهایی است که از صدر اسلام مورد توجه معصومین علیهم السلام بوده و روایات فراوانی از پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) گرفت تا امام هادی و امام عسکری علیهما السلام راجع به شهر مقدس قم و ویژگی‌های آن بیان شده که این شهر را به مقصدی برای مهاجرت اصحاب و یاران اهل بیت تبدیل کرده و اهل آن را مورد تحسین و تمجید قرار داده اند.

بیشترین روایاتی که در رابطه با شهر مقدس قم و قمی ها بیان شده است از امام صادق علیه السلام است که در مناسبت های مختلفی از این شهر و اهل آن به نیکی یاد کرده و تعابیر بی نظیری را برای شهر قم بیان کرده اند به صورتی که شهر قم را شهر منتخب خداوند و حرم اهل بیت، پناهگاه فاطمیون و محل امن شیعیان دانسته و ضمن تشویق مؤمنان به مهاجرت به قم اهل قم را مردمی نجیب، عالم، دیندار، پیکارجوی در راه خدا و یاوران امام عصر(عج) معرفی کرده اند.

این نوشته به 19 روایت از امام صادق(ع) و به برخی از ویژگی های این شهر مقدس از نگاه امام صادق علیه السلام می پردازیم.

1. قم حرم اهل البیت علیهم السلام

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ لِلَّهِ حَرَماً وَهُوَ مَکةَ، وَانَ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَهُوَ الْمَدینَةُ، وَانَّ لِامیرِالْمُؤْمِنینَ حَرَماً وَهُوَ الْکوفَةُ، وَانَّ لَنا حَرَماً وَهُوَ بَلْدَةُ قُمْ، وَسَتُدْفَنُ فیها امْرَأَةٌ مِنْ اوْلادی تُسَمّی فاطِمَةُ، فَمَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. قالَ الرَّاوی: وَکانَ هذا الْکلامُ مِنْهُ قَبْلَ انْ یولَدَ الْکاظِمُ علیه السلام؛ خداوند حرمی دارد که مکه است، و برای پیامبر صلی الله علیه و آله هم حرمی است و آن مدینه است، حرم امیرالمؤمنین علیه السلام کوفه و حرم ما اهل البیت شهر قم است. بزودی در قم، زنی از فرزندان من به نام فاطمه دفن می شود که هر کس مرقد او را زیارت کند بهشت بر وی واجب می گردد. راوی گوید: امام صادق علیه السلام این سخن را قبل از تولّد امام کاظم علیه السلام پدر بزرگوار حضرت فاطمه معصومه علیها السلام بیان کرد». (بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 41)

2. قم مدفن شفیعه شیعیان

امام صادق علیه السلام فرمود: «تُقْبَضُ فیها امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدی اسْمُها فاطِمَةُ بِنْتُ مُوسی، وَتَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شیعَتی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ؛ در شهر قم زنی از فرزندان من رحلت می کند که نام او فاطمه دختر موسی بن جعفر علیهما السلام است، و تمام شیعیان من (که شایسته شفاعت باشند) با شفاعت این خانم وارد بهشت می شوند». (بحارالانوار، ج 60، ص 228، ح 59)

3. قم و زائران بهشتی

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ زِیارَتَها تَعْدِلُ الْجَنَّةَ؛ بی شک (ثواب) زیارت مرقد حضرت معصومه علیها السلام برابر با بهشت است». (بحارالانوار ج 48، ص 317)

4. قم منتخب خدا

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ اللَّهَ اخْتارَ مِنْ جَمیعِ الْبِلادِ کوفَةَ وَ قُمْ وَ تِفْلیسَ؛ خداوند ازمیان تمام شهرها، کوفه، قم و تفلیس را برگزیده است». (بحارالانوار، ج 60، ص 213، ح 25)

5. قم حجّت خدا بر همه دنیا

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ اللَّهَ احْتَجَّ بِالْکوفَةِ عَلی سائِرِ الْبِلادِ، وَبِالْمُؤْمِنینَ مِنْ اهْلِها عَلی غَیرِهِمْ مِنْ اهْلِ الْبِلادِ، وَاحْتَجّ بِبَلْدَةِ قُمْ عَلی سایرِ الْبِلادِ وَبِأَهْلِها عَلی جَمیعِ اهْلِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ مِنَ الْجِنّ وَالْإنْسِ، وَلَمْ یدَعِ اللَّهُ قُم وَاهْلَه مُسْتَضْعَفاً بَلْ وَفَّقَهُمْ وَایدَهُمْ.. وَسَیأْتی زَمانٌ تَکون بَلْدَةُ قُمْ وَاهْلُها حُجَّةً عَلَی الْخَلائِقِ وَذلِک فی زَمانِ غیبَةِ قائِمِنا علیه السلام الی ظُهُورِهِ، وَلَوْلا ذلِک لَساخَتِ الْارْضُ بِأَهْلِها، وَانَ الْمَلائِکةَ لَتَدْفَعُ الْبَلایا عَنْ قُمْ وَاهْلِهِ، وَما قَصَدَهُ جَبَّارٌ بِسُوءٍ الّا قَصَمَهُ قاصِمُ الْجَبَّارینَ؛ خداوند کوفه را بر دیگر شهرها، و مؤمنین آن را بر مؤمنان سایر سرزمینها حجّت قرار داد و شهر قم را بر سایر شهرها و مردم آن را بر همه اهالی شرق و غرب عالم، از جن و انس، حجّت قرارداد. خداوند شهر قم و مردم آن را مستضعف و ناتوان رها نکرده، بلکه به آنان توفیق داده و آنها را تأیید کرده است. روزگاری خواهد آمد که شهر قم و مردمان آن بر دیگر مردمان حجت باشند. آن روزگار در زمان غیبت قائم ماست تا زمان ظهورش. اگر چنین نبود زمین، اهل خود را در کامش فرو می برد. فرشتگان بلایا را از قم و مردم قم دور می کنند. هیچ ستمگری قصد بدی نسبت به آنان نکند، مگر آن که درهم شکننده ستمگران او را در هم شکند». ( بحارالانوار، ج 60، ص 213، ح 22)

6. قم معدن علم و دانش

امام صادق علیه السلام فرمود: «سَتَخْلُو کوفَةُ مِنَ الْمُؤمِنِینَ، وَیأْزِرُ عَنْهَا الْعِلْمُ کما تَأْزِرُ الْحَیةُ فی جُحْرِها، ثُمَّ یظْهَرُ الْعِلْمُ بِبَلْدَةٍ یقالُ لَها قُمْ، وَتَصِیرُ مَعْدِناً لِلْعِلْمِ وَالْفَضْلِ، حَتّی لایبْقی فی الْارْضِ مُسْتَضْعَفٌ فی الدّینِ حَتّی الْمُخَدَّراتِ فِی الْحِجالِ، وَذلِک عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قائِمِنا، فَیجْعَلُ اللَّهُ قُمْ وَاهْلَهُ قائِمینَ مَقامَ الْحُجَّةِ، وَلَوْلا ذلِک لَساخَتِ الْارْضُ بِأَهْلِها، وَلَمْ یبْقَ فی الْارْضِ حُجَّةٌ، فَیفیضُ الْعِلْمُ مِنْهُ الی سایرِ الْبِلادِ فی الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، فَیتِمُّ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَی الْخَلْقَ حَتّی لایبْقی احَدٌ عَلَی الْارْضِ لَمْ یبْلُغْ الَیهِ الدّینُ وَالْعِلْمُ، ثُمَّ یظْهَرُ الْقائِمُ علیه السلام؛ بزودی کوفه از مؤمنان تهی خواهد گشت و علم و دانش از آن رخت برخواهد بست، همانند ماری که در لانه اش پنهان شود. آن گاه علم و دانش در شهری به نام قم آشکار خواهد شد. این شهر معدن دانش و فضیلت خواهد شد تا آنجا که بر روی کره زمین کسی نمی ماند که در دین ضعیف و ناتوان باشد، حتّی زنان پرده نشین؛ و این امر نزدیک ظهور قائم ما رخ خواهد داد؛ خداوند قم و مردم آن را جانشینان حضرت حجّت قرار می دهد. اگر چنین نبود بی شک زمین اهل خود را می بلعید و در روی زمین حجتی باقی نمی ماند. علم و دانش از این شهر به شهرهای دیگر در شرق و غرب عالم سرازیر می شود و بدین سان حجّت خدا بر بندگانش تمام می شود، تا آنجا که در کره خاکی کسی نمی ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد؛ سپس حضرت مهدی علیه السلام ظهور می کند». (بحارالانوار، ج 60، ص 213، ح 23)

7. قم کانون شیعیان

عبدالله بن سنان روایت مفصّلی از امام صادق علیه السلام نقل کرده، که در بخشی از آن آمده است «وَ هُوَ مَعْدِنُ شیعَتِنا؛ قم کانون شیعیان ماست».  (بحارالانوار، ج 60، ص 212، ح 20)

8. قم پناه مؤمنان در فتنه ها

امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْفِتَنُ فَعَلَیکمْ بِقُمْ وَحَوالیها وَنَواحیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها؛ هنگامی که فتنه ها همه شهرها را فرا بگیرد به قم و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 26)

9. سلام و برکات خدا بر قم

امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ لَعَلی قُمْ مَلِکاً رَفْرَفَ عَلَیها بِجَناحَیهِ لایریدُها جَبَّارٌ بِسُوءٍ الّا اذابَهُ اللَّهُ کذَوبِ الْمِلْحِ فی الْماءِ، ثُمَّ اشارَ الی عیسَی بْنِ عَبْدِاللَّهِ فَقالَ: سَلامُ اللَّهِ عَلی اهْلِ قُمْ. یسْقَی اللَّهُ بِلادَهُمُ الْغَیثَ، وَینْزِلُ اللَّهُ عَلَیهِمُ الْبَرَکاتِ، وَیبَدِّلُ اللَّهُ سَیئاتِهِمْ حَسَناتٍ، هُمْ اهْلُ رُکوعٍ وَسُجُودٍ وَقِیامٍ وَقُعُودٍ، هُمُ الْفُقَهاءُ الْعُلَماءُ الْفُهَماءُ، هُمْ اهْلُ الدّرایةِ وَالرّوایةِ وَحُسْنِ الْعِبادَةِ؛ برفراز قم فرشته ای پیوسته بال و پر می زند. هیچ ستمگری تصمیم سوئی در مورد قم نمی گیرد مگر این که خداوند او را (به وسیله آن فرشته) نابود می کند، همانگونه که نمک در آب حل می شود. حضرت سپس از عیسی بن عبدالله قمی یاد کرد و فرمود: سلام و درود خدا بر اهل قم. محلی که خداوند آن را با آب باران سیراب می کند، و برکاتش را بر اهل آن نازل می نماید، و گناهان و خطاهای آنان را تبدیل به حسنه می کند. آنان اهل رکوع و سجود و قیام و قعودند. آنها هستند فقها و علما و خردمندان. آنان اهل روایت و درایت و عبادت نیکو هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 217، ح 46)

10. خاک قم مقدّس است

امام صادق علیه السلام فرمودند: «تُرْبَةُ قُمْ مُقَدَّسَةٌ وَاهْلُها مِنَّا وَنَحْنُ مِنْهُمْ، لایریدُهُمْ جَبَّارٌ بِسُوءٍ الّا عُجّلَتْ عُقُوبَتُهُ مالَمْ یخُونُوا اخْوانَهُمْ فَاذا فَعَلُوا ذلِک سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِمْ جَبابِرَةَ سُوءٍ! اما انَّهُمْ انْصارُ قائِمِنا وَدُعاةُ حِقّنا. ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ الَی السَّماءِ وَقالَ: اللَّهُمَّ اعْصِمْهُمْ مِنْ کلّ فِتْنَةٍ وَنَجّهِمْ مِنْ کلّ هَلَکةٍ؛ خاک قم مقدّس است، ومردم قم از ما، و ما از آنها هستیم. هر ظالم ستمگری نسبت به قم نظر سویی داشته باشد خداوند در مجازاتش تعجیل می کند. این ویژگی ها برای اهل قم تا زمانی است که نسبت به یکدیگر خیانت نکنند. اگر چنین کنند خداوند حاکمان ستمگری را بر آنها مسلّط می کند. آگاه باشید که یاران حضرت مهدی علیه السلام و دعوت کنندگان به حقّ ما، قمی ها هستند. سپس حضرت سر به آسمان بلند کرد و این گونه در حق اهل قم دعا کرد: خدایا! آنها را از هرفتنه ای حفظ کن و از هر هلاکت و نابودی مصون بدار». (بحارالانوار، ج 60، ص 218، ح 49)

11. قم پناهگاه فاطمیون و محل راحتی مؤمنان

امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا اصابَتْکمْ بَلِیةٌ وَعَناءٌ فَعَلَیکمْ بِقُمْ. فَانَّهُ مَأْوی الْفاطِمِیینَ، وَمُسْتَراحُ الْمُؤْمِنینَ. وَسَیأتی زَمانٌ ینْفَرُ اوْلِیائُنا وَمُحِبُّونا عَنَّا وَیبْعُدُونَ مِنّا، وَذلِک مَصْلَحَةٌ لَهُمْ لِکیلا یعْرَفُوا بِوِلایتِنا، وَیحْقِنُوا بِذلِک دِمائَهُمْ وَامْوالَهُمْ. وَما ارادَ احَدٌ بِقُمْ وَأَهْلِه سُوءاً الّا اذَلَّهُ اللَّهُ وَابْعَدَهُ مِنْ رَحْمَتِهِ؛ هر زمان بلاها و نگرانی ها شما را فراگرفت به قم پناه ببرید. زیرا قم پناهگاه فاطمیین و محل راحتی مؤمنان است. و زمانی خواهد آمد که اولیاء و دوستان ما از ما دور می شوند و از شهرهای ما کوچ می کنند، و این کار به مصلحت آنان است، برای این که به ولایت ما شناخته نشوند، و جان و مال خود را حفظ کنند و هر کس به قم و اهل قم نظر بدی کند خداوند او را ذلیل کرده و از رحمتش دور می سازد». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 32)

12. قم مأمن شیعیان

جماعتی از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که فرمودند: «اذا عَمَّتِ الْبَلایا فَالْامْنُ فی کوفَةِ وَنَواحیها مِنَ السَّوادِ وَقُمْ مِنَ الْجَبَلِ وَنِعْمَ الْمَوْضِعُ قُمْ لِلْخائِفِ الطَّائِفِ؛ هنگامی که بلا فراگیر شود امنیت در کوفه و اطراف آن در عراق، و قم در منطقه جبل (ایران) خواهد بود و قم محل خوبی برای افراد خائف و سرگردان است». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 28)

13. دفع بلا از قم

امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا فَقَدَ الْامْنُ مِنَ الْعِبادِ، وَرَکبَ النَّاسُ عَلَی الْخُیولِ، وَاعْتَزَلُوا النّساءَ وَالطّیبَ، فَالْهَرْبُ الْهَرْبُ عَنْ جَوارِهِمْ، فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِداک: الی اینَ؟ قالَ: الی الْکوفَةِ وَنَواحیها، اوْ الی قُمْ وَحَوالیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهُما؛ هنگامی که امنیت از میان مردم رخت بربست، و مردم سوار بر مرکب های جنگی شده، و از همسران خویش و بوی خوش فاصله گرفتند، از آنها فرار کنید. راوی می گوید عرض کردم: فدایت گردم به کجا فرار کنیم؟ فرمود: به سمت کوفه و حوالی آن، یا قم و نواحی آن، زیرا بلا از این دو شهر دفع شده است». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 29)

14. قم مرکز شیعیان و موالیان ائمّه اطهار علیهم السلام

سلیمان بن صالح می گوید: روزی خدمت امام صادق علیه السلام بودم، که از فتنه های بنی عبّاس و مشکلاتی که از سوی آنها دامنگیر مردم شده بود سخن به میان آمد، عرض کردم: فدایت گردم، در چنین زمانی مردم به کجا پناه ببرند؟ فرمود: «الی الْکوفَةِ وَحَوالیها وَالی قُمْ وَنَواحیها، ثُمَّ قالَ: فی قُمْ شیعَتُنا وَمَوالینا؛ به کوفه و حوالی آن و قم و اطراف آن پناه ببرید. سپس فرمود: شیعیان و موالیان ما در قم هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 215، ح 35)

15. اهل قم یاران امام زمان(عج)

امام صادق علیه السلام خطاب به عفان بصری فرمود: «آیا می دانی چرا قم را قم نامیده اند؟ گفت: خدا و رسولش و شما بهتر می دانید. فرمود: «انَّما سُمّی قُمْ لِانَّ اهْلَهُ یجْتَمِعُونَ مَعَ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیهِ، وَیقُومُونَ مَعَهُ وَیسْتَقیمُونَ عَلَیهِ وَینْصُرُونَهُ؛ از آن جهت قم را قم نامیده اند که مردم آن بر گرد قائم آل محمّد صلوات الله علیه اجتماع نموده، و همراه او قیام می کنند، و در راه او پایداری می ورزند، و به یاریش بر می خیزند». (بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 38)

16. اهل قم بندگان پیکارجوی خدا

یکی از راویان حدیث می گوید: خدمت امام صادق علیه السلام نشسته بودم که این آیه شریفه قرائت شد: «فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیهِمْ عِبَاداً لَّنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیارِ وَکانَ وَعْداً مَّفْعُولًا؛ هنگامى که نخستین وعده فرامى‏رسد، گروهى از بندگان پیکارجوى خود را بر ضد شما بر مى‏انگیزم( تا شما را سخت درهم کوبند، حتى براى به دست آوردن مجرمان) خانه‏ها را جستجو مى‏کنند، و این وعده‏اى است قطعى» سوره اسراء، آیه 5

سؤال کردم این افراد چه کسانی هستند؟ امام سه مرتبه فرمود: به خدا قسم آنها قمی ها هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 40)

17. اهل قم یاوران اهل بیت علیهم السلام

امام صادق علیه السلام فرمود: «اهْلُ خُراسانَ اعْلامُنا، وَاهْلُ قُمْ انْصارُنا؛ مردم خراسان اعلام و نشانه های ما، و اهالی قم یاوران ما هستند». (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 30)

18. اهل قم آمرزیده شده اند

امام صادق علیه السلام فرمود: «اهْلُ قُمْ مَغْفُورٌ لَهُمْ؛ غفران الهی برای اهل قم است». (بحارالانوار، ج 60 ، ص 218، ح 48)

19. تصریح بر نجیب بودن اهل قم

ابان بن عثمان می گوید: عمران بن عبدالله قمی وارد بر امام صادق علیه السلام شد. حضرت خطاب به او فرمود: «کیفَ انْتَ؟ وَکیفَ وُلْدُک؟ وَکیفَ اهْلُک؟ وَکیفَ بَنُو عَمّک؟ وَکیفَ اهْلُ بَیتِک؟ ثُمَّ حَدَّثَهُ مَلِیاً. فَلَمَّا خَرَجَ قیل لِابی عَبْداللَّهِ علیه السلام: مَنْ هذا؟ قالَ: نَجیبُ قُومِ النُّجَباءِ، ما نَصَبَ لَهُمْ جَبَّارٌ الّا قَصَمَهُ اللَّهُ؛ حالت چطور است؟ فرزندانت چطورند؟ عموزادگانت چطورند؟ اهل بیت تو چگونه اند؟ سپس برای مدّتی طولانی با او سخن گفت. هنگامی که عمران از خدمت امام مرخص شد، کسی پرسید: این آقا (که اینقدر مورد احترام شما قرار گرفت) چه کسی بود؟ فرمود: فرد نجیبی از قوم نجباء (مردم قم) بود. مردمی که هرگاه ستمگری قصد بدی نسبت به آنها کند، خداوند او را درهم می شکند». (بحارالانوار، ج 60، ص 211، ح 19)

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هر کسی لیاقت شغل بزرگ و مقدس معلمی را ندارد
  • یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم
  • نقش مهم معلمان در تعلیم و تربیت
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • ۵۳ نکته از نامه‌ای برای زندگی
  • ضرورت برخورد جدی با شرب خبر در جامعه
  • همایش هفته شورا‌ها در جغتای برگزار شد
  • تفال به حافظ جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ به دام زلف تو دل مبتلای خویشتن است..
  • فال ابجد برای متولدین ماه‌های مختلف امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • «معلم» پیام آور سعادت انسان‌ها است