Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: راه آهن را می‌توان بستر رشد صنعت، گردشگری و در مجموع اقتصاد دانست، اما استان چهارمحال و بختیاری یکی از معدود استان‌هایی است که از این نعمت بی‌بهره است.

وعده‌های بسیاری برای راه اندازی راه آهن در این استان داده شده اما هیچ‌یک از این وعده‌ها تاکنون رنگ اجرا به خود نگرفته و مردم این استان همچنان چشم انتظار عبور قطار از چهارمحال و بختیاری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک کارشناس عمران چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد پروژه راه آهن این استان اظهار داشت: در پروژه راه آهن استان باید علاوه بر تأمین منافع اقتصادی، زیرساخت‌های گردشگری نیز دیده شود.

علی کاهیدان بیان کرد: خط راه آهن با جابه‌جایی ۷.۵ میلیون تن بار و ۳ میلیون مسافر در سال، تحولی بزرگ را برای منطقه ایجاد می‌کند.

وی احداث این خط راه‌آهن را کمک بزرگی به جابه‌جایی محصولات کارخانه‌ها عنوان کرد و افزود: در این پروژه باید علاوه بر تأمین منافع اقتصادی، زیرساخت‌های گردشگری استان هم تأمین شود.

این کارشناس عمران افزود: به دلیل مهم بودن محل استقرار ایستگاه‌های راه‌آهن، توجه به دسترسی آسان مسافران، سهولت در رفت و آمد و پیش‌بینی توسعه منطقه‌ای در اطراف محل قرارگیری ایستگاه باید با دقت بررسی شود و بهترین نقاط برای توسعه زیرساختی مورد توجه قرار گیرد.

نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل راه آهن چهارمحال و بختیاری

معاون مهندسی و راه اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه طول راه آهن مبارکه به سفیددشت و شهرکرد ۸۹ کیلومتر است، اظهار داشت: این راه آهن دارای دو ایستگاه اصلی در «سفید دشت» و «شهرکرد» است.

حمید ربیعی با اشاره به روند عملیاتی ساخت راه آهن، عنوان کرد: برای ساخت و تکمیل راه آهن مبارکه به سفیددشت و شهرکرد بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: امسال برای این طرح ۳۲۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که از این میزان ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت اوراق و ۵۰ میلیارد تومان نقدی تخصیص یافته است.

معاون مهندسی و راه اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در مسیر راه آهن مبارکه به سفیددشت و شهرکرد نیاز به حفاری و ساخت ۱۵ تونل به طول ۵ هزار و ۲۰۰ متر است، عنوان کرد: تاکنون ۱۱ تونل به مساحت ۴ هزار متر حفاری و ساخته شده است.

ربیعی گفت: ترافیک پیش بینی شده در سال اول این طرح ۳.۳ میلیون تن بار و ۷۰۰ هزار نفر مسافر است.

فعالیت پیمانکاران طرح راه آهن بدون دریافت مطالبات

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در دی ماه سال گذشته در سفر به استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به پیشرفت ۴۰ درصدی طرح راه آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد اعلام کرده بود که پیمانکاران این طرح بدون دریافت مطالبات خود در حال فعالیت هستند.

عباس خطیبی گفته بود: ۵۰ درصد از پیشرفت فیزیکی کار مربوط به یک سال و نیم گذشته بوده و کار زیر سازی راه آهن سخت و زمان بر است.

توقف ۳ ساله طرح راه آهن در چهارمحال و بختیاری

مدیر طرح راه آهن مبارکه به سفید دشت به شهرکرد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: این طرح شبکه ریلی کشور را به مرکز استان چهارمحال و بختیاری متصل می‌کند.

داود پرویزی با بیان اینکه این پروژه در چهار قطعه تعریف شده است، عنوان کرد: از سال ۹۱ عملیات اجرایی راه آهن مبارکه به سفید دشت به شهرکرد آغاز شده و در سال ۹۴ عملیات زیر سازی قطعه دو در این استان رو به پایان بوده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کمبود اعتبار فعالیت طرح از سال ۹۴ تا سال ۹۷ متوقف شده است، گفت: در پایان سال ۹۷ اعتبار خوبی برای این پروژه در نظر گرفته شد و قرار بود پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲ به پایان برسد.

مدیر طرح راه آهن مبارکه به سفید دشت به شهرکرد ادامه داد: بر اساس انعقاد تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور قرار بر اتمام زودتر دو سال از موعد پروژه بود.

پرویزی افزود: در سال ۹۹ بخشی از اعتبارات بر اساس تفاهم نامه تخصیص داده شد و روند اجرایی پروژه رشد خوبی را به همراه داشت.

رکود یک ساله اجرای طرح راه آهن چهارمحال و بختیاری به دلیل عدم تخصیص اعتبار

وی اظهار داشت: این روند اجرایی به گونه‌ای بود که پیشرفت فیزیکی بخش زیر ساختی طرح راه آهن مبارکه به سفید دشت به شهرکرد طی یک سال از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافت.

مدیر طرح راه آهن مبارکه به سفید دشت به شهرکرد به رکود یک ساله اجرای پروژه در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: این مهم در زمان جابجایی دولت رخ داد چرا که اعتبار مورد نیاز تخصیص داده نشد.

پرویزی با بیان اینکه در حال حاضر پروژه سرعت مناسبی ندارد، عنوان کرد: در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد اعتبار تزریق شد در حالی که این اعتبار تنها یک سوم مطالبه پیمانکاران در چهار قطعه است.

وی با اشاره به اینکه در صورت پرداخت به موقع اعتبارات پیمانکاران امکان تکمیل پروژه را تا سال ۱۴۰۲ دارند، تصریح کرد: مشکلات اعتبارات تأثیر زیادی بر روند اجرایی پروژه داشته که ضروری است در سفر ریاست جمهوری به استان مورد توجه قرار گیرد.

مدیر طرح راه آهن مبارکه به سفید دشت به شهرکرد بیان کرد: این طرح چند ایستگاه درجه یک، دو و سه مسافری و باری دارد که ایستگاه اصلی در شهرکرد واقع شده است.

مشکلات اجتماعی علت آغاز نشدن ساخت و ساز ایستگاه شهرکرد

پرویزی به پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی ایستگاه سفید دشت اشاره کرد و افزود: به دلیل مشکلات اجتماعی، فعالیت ساخت و ساز ایستگاه شهرکرد آغاز نشده و تنها عملیات زیرساختی اجرا شده است.

وی، پیشرفت فیزیکی عملیات زیر ساختی این طرح را ۶۰ درصد عنوان کرد و گفت: پیشرفت کل راه آهن ۳۵ درصد است و دو ایستگاه سفید دشت و فرخ‌شهر باری خواهد بود.

پرویزی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از معدود استان‌هایی است که به شبکه ریلی دسترسی ندارد، گفت: با اجرای این طرح در سال سوم جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر امکان جابجایی از طریق شبکه ریلی را خواهند داشت.

وی با اشاره به جابجایی ۳.۵ میلیون تن بار توسط شبکه ریلی افزود: این مهم تأثیر بسزایی در توسعه استان خواهد داشت.

مدیر طرح راه آهن مبارکه به سفید دشت به شهرکرد ادامه داد: کاهش ترافیک جاده‌ای، تردد ایمن، رونق گردشگری استان و کاهش خطرات جاده‌ای پس از افتتاح این طرح ایجاد خواهد شد.

تکمیل راه آهن تا پایان شهریور ۱۴۰۲

معاون هماهنگی امور عمرانی چهارمحال و بختیاری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در سال گذشته اعتباری مناسب به این پروژه تخصیص داده نشده است، اظهار داشت: پیمانکاران در طرح راه آهن مبارکه به سفید دشت به شهرکرد ۳۵۰ میلیارد تومان مطالبه دارند که پرداخت نشده است.

علی حیدری با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری هزار میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص داده خواهد شد، گفت: با این اعتبار مراحل زیر سازی به پایان خواهد رسید و روند ریل گذاری آغاز خواهد شد.

وی عنوان کرد: با این روند طرح راه آهن مبارکه به سفید دشت به شهرکرد در شهریور سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این پروژه برای تکمیل و به بهره برداری رسیدن حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

حیدری با بیان اینکه یکی از راه‌های دسترسی به نقاط مختلف کشور به ویژه در بخش باری، خطوط ریلی است، عنوان کرد: این مهم موجب رونق و توسعه اقتصادی چهارمحال و بختیاری می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری هم در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این پروژه جزو بزرگترین طرح‌های ملی و منطقه‌ای کشور است.

افزایش تولیدات کارخانه‌های چهارمحال و بختیاری با اجرای پروژه راه آهن

محمد کاظم منزوی با بیان اینکه در حال حاضر که این پروژه در حال فعالیت است به عنوان پروژه عمرانی نقش مؤثری در اشتغال استان داشته، عنوان کرد: این پروژه موجب افزایش تولیدات کارخانه‌های استان و تحرک اقتصادی چهارمحال و بختیاری شده است.

وی با بیان اینکه تا فعالیتی در ساخت و ساز رخ ندهد، تولیدات کارخانه‌های استان افزایش نخواهد یافت، یادآور شد: راه آهن مبارکه به سفید دشت به شهرکرد در ابتدا یک پروژه باربری بود که سپس تغییر کاربری داد و مسافربری نیز به آن افزوده شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری اعلام کرد: این پروژه با ورود به منطقه فولادی، از این پس قسمت زیادی از مواد اولیه را از طریق راه آهن تأمین خواهند کرد.

منزوی عنوان کرد: محاسبه هزینه به فایده حذف استفاده از کامیون در حمل و نقل بار کارخانه‌ها نشان می‌دهد که با توسعه خط ریلی مصرف سوخت کاهش چشمگیری خواهد داشت.

کاهش میلیاردی هزینه‌های تعمیر جاده‌ها با تکمیل راه آهن

وی، کاهش استهلاک جاده‌ای، تصادفات و ترافیک جاده‌ای را از دیگر نتایج استفاده از خطوط ریلی دانست و گفت: به دلیل نقص حمل و نقل استان سالانه میلیاردها تومان صرف تعمیر جاده‌ها می‌شود چرا که قدمت حمل و نقل خودرویی بالاست و این ناوگان دچار فرسودگی شده‌اند.

با وجود اینکه حمل و نقل ریلی در اقتصاد نقش بسزایی دارد و از لحاظ زیست‌محیطی، کاهش سوخت و افزایش ایمنی بالا می‌تواند مؤثر باشد اما طی ۱۰ سال گذشته مسئولان وقت، هر بار فقط وعده تکمیل و بهره برداری این پروژه را به مردم چهارمحال و بختیاری می‌دهند و عدم تخصیص اعتبار، کام مردم را تلخ می‌کند.

این در حالی است که سال ۹۹ مسئولان وقت از تکمیل و بهره برداری پروژه تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داده بودند که این مهم نه تنها رخ نداد بلکه با عدم تخصیص بودجه و اعتبار طرح طی یک سال گذشته دچار رکود شده است.

به همین منظور پیگیری مصوبات و تفاهم نامه توسط مسئولان دولت سیزدهم در چهارمحال و بختیاری باید در دستور کار قرار گیرد تا با همراهی و همکاری مسئولان ذیربط بتوان پس از ۱۰ سال تأخیر، سوت قطار در چهارمحال و بختیاری را شنید و چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور متصل شود.

کد خبر 5472724

منبع: مهر

کلیدواژه: راه آهن عباس خطیبی بوشهر ماه رمضان 1401 شب قدر ویروس کرونا کرمانشاه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا شب های قدر مشهد خراسان رضوی ارتش جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماه مبارك رمضان راهپیمایی روز قدس هزار میلیارد تومان اعتبار راه آهن مبارکه به سفیددشت گفتگو با خبرنگار مهر چهارمحال و بختیاری معاون هماهنگی امور پیشرفت فیزیکی تکمیل راه آهن بهره برداری کارخانه ها سال گذشته شبکه ریلی حمل و نقل جاده ای یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۰۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۵۰ درصدی تعهد خیرین مدرسه ساز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز چهارمحال و بختیاری گفت: در آخرین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان، تعهد خیرین ۶۴ میلیارد تومان بود که بالای ۵۰ درصد آن تاکنون محقق شده است.

دیگر خبرها

  • تحقق ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای چهارمحال و بختیاری
  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • تحقق ۵۰ درصدی تعهد خیرین مدرسه ساز
  • ایجاد هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در لردگان
  • پروژه پمپاژ آب ناغان می‌تواند در بخش کشاورزی تحول ایجاد کند
  • تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با ۹۵ میلیارد تومان اعتبار
  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • خبر‌های ورزشی ۶ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری