Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، شهرستان سیروان از شمال به شهر سرابله از جنوب شهرستان بدره، از شرق به استان لرستان و از غرب به شهرستان ایلام محدود می‌شود و دارای دو بخش مرکزی و کارزان، چهار دهستان ۶۰ روستا ۲۵ دهیاری و ۱۲۰۰ کیلومتر وسعت و ۲۵ هزار نفر جمعیت است، مرکز شهرستان شهر لومار و ارتفاعات مهم آن سیوان، چرمین، مانشت و قلارنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این شهرستان آنچنان زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که هر مسافری در ایام نوروز بر این شهرستان ورود پیدا کند قطعاً در طول سال چندین بار دیگر این شهرستان را برای دیدن آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری انتخاب خواهد کرد مهمترین جاذبه‌های تاریخی گردشگری این شهرستان عبارتند از:

1) قلعه وازیل:

 این قلعه با معماری خاص و منحصر به فرد خود در فاصله یک کیلومتری روستای سفیدخانی و ۲۵ کیلومتری شهر لومار در کنار رودخانه سیروان و در دامنه کوه قلارنگ قرار دارد و با استفاده از ملاط گچ نیم کوب و قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای ساخته شده است، بنا بر عقیده باستان شناسان از بنای فوق جهت دیده بانی و مکان استراحت استفاده می‌شده است.

2) قلعه سرتنگ:

 در ارتفاع ۵۰۰ متری دهانه طبیعی تاریخی سر تنگ واقع در فاصله یک کیلومتری شهرک زنگوان قرار گرفته است، در معماری این بنا از طبیعت منطقه استفاده و قلعه از سنگ و گل معمولی بر روی فرورفتگی‌ها و غارهای کوچک روی صخره‌ها ساخته شده، به گفته اهالی محل این قلعه توسط نادرشاه در زمان حمله به عراق(عثمانی) ایجاد شده است.

3) امامزاده سید علی(ع):
 بقعه امامزاده سیدعلی در فاصله یک کیلومتری شهر لومار بر روی تپه‌ای بلند و مشرف بر تنگه سازبن و شهر لومار قرار دارد که در طول سال پذیرای هزاران زائر و گردشگر و در بین مردم منطقه و شهرهای اطراف دارای قداست و محبوبیت خاصی است؛ بنای بقعه در سال‌های گذشته توسط اوقاف ساخته شده است.

4) شهر باستانی سیروان:

 شهر باستانی سیروان(شیروان) در شمال شرقی شهرستان ایلام قرار گرفته است، سیروان با سابقه درخشان تمدن تاریخی یکی از غنی‌ترین مناطق باستانی است، این شهر مرکز استان(خوره در پارسی میانه) ماسبذان، استان شمالی تشکیل‌دهنده ایلام کنونی در زمان ساسانیان است.

سیروان در منطقه سراب کلان امروزی قرار دارد و ساختمان‌های مسقف در آن تا به امروز نیز قابل مشاهده می‌شود.

 خرابه‌های سیروان یکی از کامل‌ترین بازمانده‌های یک شهر ساسانی به شمار می‌آید، دیوار منازل عموماً قطور و سنگ و ملاط آهکی فوق‌العاده محکم ساخته شده‌اند.

 در میان خرابه‌های شهر سیروان بازمانده بنایی عظیم موسوم به قصر انوشیروان وجود دارد در قسمتی از این بنا راهرو بسیار تنگی وجود دارد که به یک اتاق گنبدی مانند زیرزمینی منتهی می‌شود جایی که به دخمه یا قبر انوشیروان معروف است.

این شهر بر سر راه باستانی هگمتانه و شوش واقع شده بود و در جای جای آن از جمله پایین‌تر از روستای سراب کلان در تپه معروف توبره ریز، آثار باستانی و تپه‌های تاریخی و قلعه‌های نظامی وجود دارد.

5) امامزاده عباس علیه السلام:
 این امامزاده در روستای عباس آباد بخش مرکزی شهرستان سیروان قرار دارد امامزاده عباس از نوادگان امام زین العابدین علیه السلام است.
 بنای آن بر روی تپه‌ای تقریباً بلند و مشرف به آبادی عباس آباد و رودخانه بزرگ سراب کلان قرار دارد و هم اکنون یکی از زیارتگاه‌های مردم استان محسوب می‌شود.

6) قبرستان آهنگران:

 در فاصله ۳۰۰ متری روستای سراب کارزان گورستانی با چیدمان زیبایی از سنگ‌های نسبتاً بزرگی وجود دارد که بدون ملاط بر روی هم قرار گرفته‌اند به گفته باستان شناسان قدمت آن بیشتر از ۵۰۰۰ سال است.

7) اشکفت ابدالان:
 در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر ایلام در میان دره زیبای هیانان و در ضلع غربی کوه مانشت در ارتفاع ۱۰۰۰ متری غاری( اشکفت به معنای غار است) زیبا وجود دارد که به گفته اهالی محل در زمان حکومت امویان تعدادی از شیعیان برای گریز از ظلم امویان در داخل آن پناه گرفته‌اند اما به دلیل سرمای زمستان در آن جان باختند، به همین خاطر در گذشته‌های دور کوچ نشینان به پاس احترام به حضرت علی علیه السلام در هنگام کوچ در دره هیانان قربانی می‌کردند.

8) دریاچه سد سیمره:
 در پشت روستای ورگچ در ۷ کیلومتری شهر لومار واقع شده و دارای چشم انداز بسیار زیباست، این بخش از دریاچه سد دارای امکاناتی چون قایق نیز است و گردشگران می‌توانند از طبیعت بکر رودخانه و کوه ها به نحو مقتضی استفاده کنند.

9) تنگه سازوبن:

این تنگه در ۱ کیلومتری شهر لومار قرار دارد، در واقع این واژه از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش اول یعنی «ساز» همان ساز محلی است که شکلی همچون قیف دارد. بخش دوم یعنی «بن» را نیز می‌توان «انتها یا ته چیزی» معنی کرد.

اگر از بالا به تنگه سازبن نگاهی بیندازیم، رود سیمره که جهت آن از شمال به جنوب است، در انتهای تنگه سازبن عریض‌تر می‌شود که این انتهای پهن‌تر یک ساز را برای انسان تداعی می‌کند؛ به همین دلیل است که نام سازبن برای این تنگه در نظر گرفته شده است.

زمانی که از مسیرهای سخت در دل کوهستان خود را به تنگه سازبن رساندید یا آن‌گونه که ما گفتیم، با قایق به دل رود سیمره زدید و به تنگه رسیدید، با مکانی روبه‌رو می‌شوید که طبیعت بکر و زیبای آن شما را مسحور خود خواهد کرد.

تماشای منظره چشم‌نواز رود پرآب سیمره و ترکیب آن با طبیعت دل‌انگیز تنگه سازبن خصوصا در فصل بهار برای هر گردشگری می‌تواند لذت‌بخش باشد.

اما جذابیت تنگه سازبن فقط به طبیعت و آب خلاصه نمی‌شود؛ بلکه باید به دیوارهایی که در کنار این تنگه وجود دارند و در طول زمان تراشیده شده‌اند و البته اعتقادات و باورهایی که مردم محلی ممکن است در مورد آن‌ها داشته باشند، نیز اشاره کنیم. این دیوارها در کنار رودخانه زیبایی‌های تنگه سازبن را دوچندان کرده‌اند.

10) قلعه سازوبن:
پس از گذراندن ساعاتی در تنگه زیبای سازبن و لذت بردن از منظره چشم‌نواز آن می‌توانید به سمت قلعه‌ای که در آن منطقه واقع شده و «قلعه سازبن» نامیده می‌شود، حرکت کنید. برای رسیدن به این قلعه که در نزدیکی تنگه و روی تیغه ورودی آن قرار گرفته است، باید شیبی نسبتا تند را بپیمایید؛ این قلعه در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

این قلعه که بقایای ستون‌ها و دیوارهای آن همچنان بر جای مانده است، یک مرکز نظامی برای حفاظت از شهر و در عین حال تفریحگاهی برای شاهان ساسانی بوده است؛ آن‌ها برای شکار کردن به این منطقه زیبا و بکر می‌آمدند، با توجه به موقعیت احداث این قلعه، می‌توان آن را منحصر به ‌فرد دانست.

 مناطق گردشگری و آداب و رسوم مردم شهرستان سیروان آن چنان زیباست که حضور گردشگران را در این شهرستان می‌طلبد که این زیبایی‌ها و فرهنگ مردم سیروان را از نزدیک نظاره کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سیروان گردشگری ایلام طبیعت تنگه سازبن ساخته شده بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۰۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجراهای کنسرت «سیروان خسروی» در اهواز تکرار نمی‌شود

دور جدید برگزاری کنسرت‌های پاپ در استان خوزستان، شب گذشته ۷ اردیبهشت با کنسرت مجید رضوی در سینما فردوسی اهواز از سر گرفته شد.

به گزارش ایسنا، تیرماه سال ۱۴۰۱ بود که حواشی و اتفاقات عجیب در مقابل سینما هلال اهواز، باعث شد که کنسرت سیروان خسروی با جنحال‌های فراوان لغو شود و از آن روز تاکنون، به جز چند اجرای جسته و گریخته، روند برگزاری کنسرت در این استان با اختلال مواجه شده بود و حتی مدیرکل ارشاد در این استان تغییر کرد. 

اما شب گذشته پس از حدود دو سال بار دیگر روند برگزاری کنسرت در این استان به ادعای فعالین موسیقی در خوزستان از سر گرفته شده است و قرار است هر ماه دو خواننده در اهواز و شهرهای اطراف روی صحنه بروند. 

مجید رضوی شب گذشته نخستین کنسرت دور جدید اجراهای زنده در این شهر را روی صحنه برد و با استقبال جالب توجه مردم اهواز رو به رو شد.

این خواننده با اجرای بیش از ۲۰ قطعه در این کنسرت، شب ویژه‌ای را برای دوستدارانش ساخت و در اواسط کنسرت رو به حاضرین در سالن گفت: «اهواز و خوزستان جزو بهترین مردمان ایران هستند که در فضای فرهنگ و هنر کارنامه ایدرخشان دارند. امیدوارم با همکاری مسئولین، سالن‌های در خور شأن این مردم برای کنسرت ساخته شود.»

حمزه صحرایی تهیه کننده کنسرت مجید رضوی در اهواز درباره آغاز مجدد روند برگزاری کنسرت در این استان معتقد است: «برگزاری کنسرت در خوزستان پس از اتفاقات کنسرت سیروان خسروی که من تهیه کننده آن اجرا هم بودم، به مشکلاتی خورد که با تدبیر مدیران فرهنگی استان بالاخره تصمیم بر این شد که بار دیگر شاهد برگزاری کنسرت در استان باشیم. تلاش و همدلی مدیران فرهنگی استان و فعالین و تهیه کننده‌های موسیقی باعث شده که ما با اطمینان در این حوزه فعالیت‌هایمان را از سر بگیریم و قطعا دیگر ماجراهای کنسرت «سیروان خسروی» تکرار نخواهد شد.»

صحرایی افزود: «برنامه‌ریزی‌های فراوانی برای برگزاری کنسرت در خوزستان صورت گرفته که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد و بی‌شک استان خوزستان که دارای پیشینه‌ای فرهنگی و هنری در همه این سال‌ها بوده، برای ادامه روند کاری در سال پیشرو، کارنامه‌ای پربار را با همکاری مدیران ارشاد در استان تجربه خواهد کرد.»

در هفته‌های آینده خوانندگانی از جمله معین زد، سهراب پاکزاد، حامیم و... در این استان روی صحنه خواهند رفت. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • معرفی زیباترین غار آبی و خشکی جهان (فیلم)
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • ماجراهای کنسرت «سیروان خسروی» در اهواز تکرار نمی‌شود
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است