Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت‌های دانش بنیان مشکلاتی در رابطه با تجاری سازی، برندینگ و صادرات دارند که برای رفع آنها نیازمند مشورت های تخصصی هستند و باید بودجه های بخش مشورتی و مشاوره ها را تقویت کنند.

مهدی غفاری رییس پارک علم و فناوری گلستان در گفت و گو با ایران اکونومیست به بررسی این موضوع پرداخت و یکی از راه های رفع مشکلات پارک ها را تلاش برای تحقق شعار سال دانست و گفت: موفقیت در این زمینه منوط به یک حرکت جمعی است و حضور همزمان دستگاه های متولی کنار هم از ضروریات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این فرایند حتما باید وزارتخانه های صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، پارک علم و فناوری، ‌بخش اقتصادی استانداری، نهادهای نظارتی، سازمان غذا و دارو، مجموعه وزارت بهداشت در کنار هم قرار بگیرد چرا که یک دستگاه به تنهایی نمی تواند در این مسیر حرکت کند.  

رییس پارک علم و فناوری گلستان ادامه داد: به عنوان مثال شرکت ها نیازمند صدور مجوز هستند که این صدور مجوز توسط صنعت، معدن و تجارت است یا تجهیزات پزشکی نیاز به تایید وزارت بهداشت دارند و اگر هر کدام از اینها خللی ایجاد کنند، این فرآیند موفق نمی شود.

وی گفت: ما به عنوان پارک بعد از این که این جریان به راه افتاد و مجوزها صادر شد، می توانیم تسهیلات حمایتی در اختیار شرکت ها قرار دهیم.

غفاری درباره برنامه های پارک در سال جدید افزود: در استان با هماهنگی استانداری ستاد اقتصاد دانش بنیان را فعال کردیم تا در آنجا هم افزایی دستگاه های مختلف را مدیریت کنیم. یعنی در استان یک سازماندهی واحد و تقسیم کار وظایف صورت بگیرد و در قالب آن موارد و مسایل و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان پیگیری شود.

رییس پارک علم و فناوری گلستان افزود: در این ستاد سیاستگذاری در ارتباط با اقتصاد دانش بنیان، طراحی اکوسیستم نوآوری و فناوری استان، شناسایی موانع و رفع آنها پیش روی شرکت های دانش بنیان پیگیری می شود بر همین اساس دستگاه های نظارتی هم در این ستاد حضور دارند.

وی ادامه داد: پارک با دستگاه های متولی اقتصادبنیان مثل صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری به صورت دوجانبه در حال برنامه ریزی مشترک است که با هر دستگاهی به چه صورت کار انجام شود که نفوذ دانش و فناوری و شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف را چگونه افزایش دهیم.

وی درباره موانع پیشروی شرکت های مستقر در پارک گفت: بنا به گفته خود شرکت ها  مشکلات آنها بروکراسی اداری و طولانی بودن صدور مجوزها، پرداخت تسهیلات و کمبود زیرساخت ها است به خصوص برای شرکت هایی که بحث تولیدی دارند.

رییس پارک علم و فناوری گلستان افزود: اما آسیب شناسی که خود پارک در این زمینه انجام داده بخش عمده و جدی مشکلات این شرکت ها مربوط به بحث های تجاری سازی و توسعه بازار آنها است. در بحث ورود به بازار مسایل و مشکلات خاص خود را دارند که باید در این حوزه ها تقویت شوند.

غفاری ادامه داد: بیشتر مشکلات شرکت های دانش بنیان از جنس تسهیل فرایندها است. معمولا در ایجاد کسب و کار دانش بنیان افراد و تیم ها مایل هستند که سریعتر محصولات آنها مجوزات لازم را بگیرد و وارد بازار شوند و زمانی هم وارد بازار می شوند حمایت های داخلی را داشته باشند.

رییس پارک علم و فناوری گلستان یادآور شد: به عنوان مثال در داخل محصولاتی تولید می شود که همزمان از خارج کشور هم وارد می شود. اگر بشود که فرایند تولید و صدور مجوزات را تسهیل کرد و از طرف دیگر بشود بازار را برای حضور شرکت های دانش بنیان مساعدتر کرد قطعا تحول جدی در این زمینه اتفاق می افتد.

وی درباره برنامه پارک برای حل این مشکلات گفت: ما در توانمندسازی و افزایش اطلاعات شرکت ها در حوزه های تجاری سازی برنامه هایی را طراحی کرده ایم.  در این زمینه مشاورانی را از بخش خصوصی که سابقه فعالیت جدی در توسعه شرکت های دانش بنیان داشتند را به کار گرفتیم که آنها راهبری شرکت های دانش بنیان را انجام دهند.

غفاری افزود: در بحث توسعه زیرساخت‌ها که بتوانیم امکانات بیشتری را در اختیار شرکتها قرار دهیم با کمک استانداری در حال تهیه زمین مناسب برای واگذاری به شرکت های دانش بنیان برای ایجاد سایت تولید محصولات دانش بنیان در استان گلستان هستیم.

وی درباره بودجه سال گذشته پارک و بودجه امسال گفت: یکی از مشکلات جدی ما موضوع بودجه است. بودجه پارک گلستان در مقایسه با سایر استانها از بودجه پایینی برخوردار است و در واقع بودجه ضعیفی است.

غفاری افزود: بودجه سال گذشته پارک ۸ میلیارد تومان بوده است و امسال ۹.۵ میلیارد تومان که در واقع افزایش حدود ۱۰ تا ۱۲ درصدی را داشتیم که برای حمایت ها مطلوب نیست و کمبود منابع داریم. که البته تا الان سایر ارگانها و معاونت علمی به ما کمک کرده است. همچنان امیدواریم که پایه بودجه ای پارک گلستان تقویت شود.

رییس پارک علم و فناوری گلستان یادآور شد: در سال گذشته جهش قابل توجهی را در تسهیلات حمایتی داشتیم. در سال ۹۹ حدود ۲ میلیاردتومان تسهیلات حمایتی داشتیم در حالی که در سال ۱۴۰۰ ما با ۱۶ میلیاردتومان حمایت توسط پارک سال را به پایان رسانیدم. ضمن این که ظرفیت تبصره ۱۸ به ما اضافه شد و از طریق معاونت علمی و فناوری در اختیار استان گلستان قرار داده شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته  ۴۹ میلیارد تومان طرح معرفی کردیم که  در مراحل اخذ تسهیلات هستند. بنابراین در حوزه مالی جهش قابل ملاحظه‌ای در استان گلستان اتفاق افتاد.

غفاری ادامه داد: در حوزه زیرساخت ها هم با توجه به فضاهای موجود با افتتاح کارخانه نوآوری گرگان نزدیک به ۸ هزار متر فضا به اکو سیستم گلستان اضافه شد که تغییر قابل ملاحظه ای بوده است.

رییس پارک علم و فناوری گلستان در ادامه گفت: مشکلی دیگری که  در استان با آن روبرو هستیم بسیاری از فضاهای در اختیار ما اجاره ای است. اگر بتوانیم مالکیت کارخانه نوآوری را در اختیار بگیریم و از شهرداری آن را خریدکنیم این یک اقدام ماندگاری در استان گلستان خواهد شد.

وی درباره تعداد شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد استان گلستان و حوزه فعالیت آنها گفت: ۱۰۳ واحد فناور در پارک مستقر هستند که از این تعداد ۵۰ شرکت توانسته‌اند مجوز دانش بنیانی بگیرند. از این ۵۰ شرکت ۲۵ شرکت  در پارک و ۲۵ شرکت دیگر در شهرک های صنعتی استان مستقر هستند.  به دلیل این که در گلستان سایت محصولات دانش بنیان ایجاد نشده است بنابراین یکی دیگر از مشکلات این است که شرکت های دانش بنیان ما به صورت پراکنده توزیع شده اند.

غفاری عمده فعالیت شرکت های دانش بنیان پارک گلستان را در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، ماشین آلات پیشرفته و در حوزه کشاورزی عنوان کرد.

رییس پارک علم و فناوری گلستان درباره صادرات محصولات شرکت های پارک گفت: به دلیل تحریم ها صادرات  با یک افت قابل ملاحظه ای روبرو شده است. البته از سال گذشته رشد صادرات بهتر شده است.

وی افزود: دنبال آن هستیم که ازکریدورهای صادراتی معاونت علمی در بعضی از کشورها مثل عراق استفاده کرده صادرات محصولات را افزایش دهیم. همچنین با اتاق بازرگانی تعاملات و برنامه هایی را در دستور کار داریم که چگونه می توانیم از ظرفیت کشورهای آسیای میانه و به ویژه قزاقستان برای صادرات محصولات دانش بنیان استفاده کنیم.

وی بار دیگر با اشاره به مشکلات گفت: صدور مجوزها در حوزه تجهیزات پزشکی و غذا و دارو و دامپزشکی معمولا طولانی است.  در صنعت و معدن کمتر این مشکل را داریم و مجوزها خیلی سریعتر صادر می شود. محیط زیست هم همکاری لازم را انجام می دهد اما در حوزه همچنان فرآیند طولانی است و کار را سخت می کند.

رییس پارک علم و فناوری گلستان گفت: حوزه های دانش بنیان نیاز به مشورت های زیادی دارند. اگر بشود  بودجه و حمایت های خاص در این زمینه صورت بگیرد خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: شرکت ها مشکلاتی در رابطه با تجاری سازی، برندینگ و صادرات دارند که نیاز به مشورتهای تخصصی دارند اگر بشود بودجه های بخش مشورتی و مشاورها را تقویت کرد و اعتباراتی هم که برای این قسمت تخصیص داده می شود صرفا در قالب حمایت های تسهیلاتی و زیرساختی نباشد و به بخش نرافزار هم پرداخت شود می تواند کمک موثری باشد.

به گزارش ایران اکونومیست، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند.

ایشان در پیام نوروزی خود بر تولید دانش‌بنیان و متّکی بر دانش‌ و پیشرفت های علمی و همچنین تولید اشتغال‌آفرین تاکید کردند.

پارک های علم و فناوری در سراسر دنیا با هدف کلی توسعه فناوری و کسب و کارهای دانش محور تشکیل می شوند و با توجه به وضعیت محیطی و سیاست گذاری های کلان در سطح داخلی و خارجی این پارک ها، چشم‌اندازها و مأموریت‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند.

 پارک های علم و فناوری دارای مکانیسم های زیرساختی مهمی هستند که باعث انتقال یافته‌های تحقیقات دانشگاهی و تولید دانش مضاعف شده، در نهایت عامل تسریع رشد اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای می‌شوند.

این مهم به صورت گسترده‌ای در کشورهای مختلف به عنوان یک اصل به رسمیت شناخته شده‌است. در بسیاری از موارد، پارک های فناوری موجب ایجاد شغل، رشد درآمد و درگیر شدن در صنایع دارای رشد می‌شوند. از طرفی، پارک های فناوری و مراکز رشد برای تجزیه و تحلیل در سطح ملی یا محلی در زنجیره ارزش کارآفرینی، مراکز مهمی به‌شمار می آیند.

پارک‌های علم و فناوری معمولاً توسط دانشگاه‌ها در فضایی مناسب در نزدیکی دانشگاه ها برپا می‌شود و همکاری متقابلی بین صاحبان صنایع مستقر در پارک و دانشگاه به وجود می‌آید.

طبق نظر وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تمامی استان‌ها باید نسبت به تأسیس پارک فناوری مجهز اقدام کنند.

۱۳۵۲

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: استان گلستان ، دانش بنیان ، قزاقستان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: استان گلستان دانش بنیان قزاقستان رییس پارک علم و فناوری گلستان شرکت های دانش بنیان استان گلستان تجاری سازی سال گذشته حمایت ها حوزه ها پارک ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۱۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موتور ایرانی برای خودروی ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین، تولید موتور خورجینی ۴ لیتری با این حجم بالا که مناسب خودروهای شاسی‌بلند و آفرودی است می‌تواند شرکت‌های خودروسازی داخلی را برای تولید این مدل‌ها بی‌نیاز کند.

محصولی کاملا دانش‌بنیان

تیم سازنده این موتور، متشکل از حدود ۴۰متخصص و عضو هیأت‌علمی دانشگاه‌های برتر ایران و جهان هستند که حضور این افراد نشانه اهمیت بالای تولید چنین قوای محرکه‌ای است. این تیم بیش از ۳سال پیش با طرح‌ریزی یک برنامه عمیق در مسیر اکتساب فناوری‌های یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین موتورهای ۶سیلندر گام گذاشتند و در نتیجه موفق شدند این محصول باکیفیت در سطح استاندارد جهانی را منطبق با روزآمدترین طراحی، تولید و مورد آزمایش قرار دهند.

توان تولید انبوه

روح‌الله دهقانی، معاون علمی رئیس‌جمهوری در رونمایی از این دستاورد مهم دانش‌بنیان گفت: «قوای محرکه در حجم بالا با سوخت بنزین، یکی از انواع قوای محرکه است که در بسیاری از خودروها، متناسب با نیاز صنایع راهبردی کشور کاربرد دارد. این یک نیاز کاملا راهبردی است که کشور اهمیت آن را دریافته و شرکت‌های مختلف در مسیر بومی‌سازی و تولید آن گام برداشته‌اند». او افزود: «امروز توانمندی تولید موتور ۶سیلندر بنزینی خورجینی با حجم ۴هزار سی‌سی دارای کاربری‌های متنوع صنعتی، تفریحی و نظامی است، در این مجموعه دانش‌بنیان به اثبات رسید و امیدوارم این جریان قوی که در این شرکت و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان به راه‌ افتاده، با قوت ادامه پیدا کند و به‌زودی تولید انبوه و استفاده از این تولیدات را در کاربری‌های خاص خود نظاره‌گر باشیم.»

توانمندسازی خودروسازی بومی

بومی‌سازی محصولاتی مانند موتور ۶سیلندر خورجینی ۴لیتری، ازجمله فناوری‌های راهبردی‌ و کلیدی‌ است که می‌تواند منجر به ساخت دیگر محصولات بومی شود. صنعت خودروسازی کشور نیز با تکیه بر توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند با ارتقای سطح تولیدات خود، زمینه‌ساز تولید و توسعه محصولات ارزشمند دیگری شود. دهقانی با تأکید بر این موضوع گفت: «معاونت علمی به‌عنوان پشتوانه اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را برعهده گرفته است.»

بیشتر بخوانید:

خودروهای برقی این شرکت گوشی ساز با قیمت قبل به‌روزرسانی شد توجه به نیاز کشور

کلید پروژه ساخت موتور ۶سیلندری با توجه به نیاز کشور از سوی پژوهشکده فناوری‌های راهبردی شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف زده شد. طبق تخمین این شرکت دانش بنیان، نیاز بخش دفاعی کشور به این قوای محرکه حدود ۱۰هزار خودرو تخمین زده شده است و با درنظر گرفتن نیاز سایر حوزه‌ها این ظرفیت به ۳۰هزار عدد نیز می‌رسد. برای پیشبرد این پروژه از حدود ۱۳۰موتور بنزینی الگوبرداری شد و دستاورد ۱۳سازنده نامی موتور در سطح جهانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و درنهایت موتور مبنای ۴هزار سی‌سی ۶سیلندر، انتخاب و پس از چند سال تلاش، نخستین نمونه از این موتور ساخته شد.

کد خبر 847304 برچسب‌ها روح‌الله دهقانی فیروزآبادی تکنولوژی (فناوری) دانش بنیان خودرو - ایرانی

دیگر خبرها

  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها تا دو سال آینده
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم
  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد
  • ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور