جای علی سلیمانی در شبهای احیا خالی است/ روزههای سکوت علی!
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۱۲۹۵
به گزارش خبرنگار مهر، سیروس همتی نمایشنامهنویس، بازیگر و کارگردان تئاتر از دوستان و رفقای قدیمی زندهیاد علی سلیمانی است که علاوه بر دوستی در عرصه تئاتر با هم همکاری مستمر و چندین ساله داشتند. آخرین تجربه همکاری این ۲ هنرمند در عرصه تئاتر به اجرای نمایش «مردی در آینه» به کارگردانی زندهیاد علی سلیمانی مربوط میشود که با موضوع حضرت علی (ع) در تالار وحدت اجرا شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همتی در دلنوشتهای که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد به رفاقت خود با زندهیاد علی سلیمانی و تجربه اجرای نمایش «مردی در آینه» پرداخت.
وی در بخش ابتدایی دلنوشته خود به قدمت آشنایی و دوستی خود و سلیمانی پرداخته و چنین گفته است: علی سلیمانی و من با هم در مدرسه «هابیل» محله جوادیه همکلاس بودیم و مادرهای ما که خداوند هر دو را قرین رحمت کند با هم دوست، همشهری و همزبان بودند و خانواده هر دوی ما با هم در ارتباط بودند. من و علی سیلمانی همکوچهای، همکلاس، همشهری و همزبان بودیم. در دوره راهنمایی هم همکلاس بودیم اما در دوره متوسطه علی وارد هنرستان شد و من به دبیرستان رفتم.
همتی تئاتر را اتفاق مشترک میان خود و علی سلیمانی در دوران جوانی ذکر کرده و چنین نوشته است: هر ۲ در پایگاه امام رضا (ع) واقع در سر پل جوادیه به دورههای آموزشی تئاتر رفتیم. در آن دوران به همراه تقی همتینیا، کیومرث مرادی، رحمان سیفیآزاد، مجید آقاکریمی، کریم رجبی و فرشاد خدایی زیر نظر حسین پرستار آموزش دیدیم.حضور در کانون «حر» زیر نظر سیدجواد هاشمی مرحله بعدی من و علی برای فعالیت در تئاتر بود و در نمایشهای مذهبی به کارگردانی هاشمی به ایفای نقش پرداختیم؛ بازیگر ثابت کارهای سیدجواد هاشمی بودیم. حسین پرستار، سیدجواد هاشمی و علی اصغر راسخ راد در شکلگیری نگاه من و علی به تئاتر به شدت تأثیرگذار بودند.
وی در بخش دیگری از این دلنوشته به مقطعی اشاره میکند که وارد دانشگاه تربیت معلم شد و چند سالی از علی جدا بوده و با هم همکاری نکردند تا زمانی که مراسم ازدواج علی سلیمانی رسید و بار دیگر فعالیتها و کارهای مشترک هنری این ۲ دوست و رفیق از سر گرفته شد.
این بازیگر و کارگردان تئاتر در ادامه یادآور میشود: در سالهای اخیر مدام با علی سلیمانی همکاری میکردیم؛ در نمایش «میرغضب» حسین کیانی حضور داشتیم و در نمایش «مردی در آینه» هم که آخرین کارگردانی علی سلیمانی بود، همکاری کردیم.
همتی در بخش دیگری از دلنوشته خود چنین آورده است: در عالم رفاقت از پایین بودن دستمزد بازیگران در نمایشهای مذهبی که علی سلیمانی کارگردانی میکرد گله میکردم ولی علی با ایمان و باور به من میگفت «سیروس، من عاشق حضرت علی (ع) هستم و نذر دارم که برای ایشان کار کنم». علی در اجرای نمایشهای دینی با موضوع حضرت علی (ع) ثابت قدم و ارادت علی سیلمانی به مولای متقیان از من بیشتر بود. برای نمایش «ریحانه» که درباره حضرت زهرا (س) بود از او خواستم در نمایش بازی کند و با اینکه درگیر کارهای دیگر بود پذیرفت و با دستمزد پایین آمد و بازی کرد اما وقتی از من خواست تا در نمایش «مردی در آینه» بازی کنم به من نگفت چون در نمایش «ریحانه» بازی کردم باید در این نمایش بازی کنی. این برای من نکته خیلی مهمی بود.
وی اظهار خوشحالی میکند که در نمایش «مردی در آینه» بوده تا هم ارادت خود را به حضرت علی (ع) و هم به رفیق و دوست قدیمی خود علی سلیمانی ادا کند.
این نمایشنامه نویس در بخش دیگری چنین نوشته است: جالب است بدانید که نام پدر علی سلیمانی، «عشقعلی» بوده که بیانگر ارادت خاص این خانواده به مولای متقیان است.
همتی در ادامه به اهمیت روزه و روزهداری نزد علی سلیمانی اشاره میکند و میگوید: «روزه سکوت» عبارتی بود که پیش از اینکه در کتابها با آن مواجه شوم، اولین بار از علی سلیمانی شنیدم. گاهی روزه سکوت میگرفت و میگفت دوست دارم کم حرف بزنم و بیشتر بشنوم. صادقانه میگویم که علی سلیمانی عزیز همیشه روزه بود، از هر بابت. روزهداری علی سلیمانی تنها به ماه مبارک رمضان مربوط نمیشد بلکه در اغلب روزهای سال روزه بود.
وی در پایان دلنوشته خود با صراحت چنین نوشته است: علی سلیمانی را هر سال در مسجد محلهمان در شبهای احیا میدیدم و امسال جای خالی علی را در شبهای احیا احساس میکنم.
کد خبر 5472367 فریبرز داراییمنبع: مهر
کلیدواژه: سیروس همتی علی سلیمانی بازیگر تئاتر کارگردان تئاتر شب های قدر حضرت علی ع ماه امید ماه رمضان 1401 هنرمندان تئاتر تئاتر ایران فیلم کوتاه هنرمندان تئاتر ماه امید موسیقی ایرانی کارگردان تئاتر ماه رمضان 1401 سریال ایرانی شبکه دو سیما سازمان سینمایی جشنواره فیلم کن رادیو علی سرتیپی آلبوم موسیقی مردی در آینه علی سلیمانی حضرت علی دل نوشته
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۱۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
علیمحمد رادمنش گفت: این دوره از تئاتر خیابانی رضوی به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شده و به لحاظ کیفی در آثار اجرایی هم ارتقا داشتهایم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علیمحمد رادمنش دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه پیشنهاد غیرمتمرکز برگزار شدن جشنواره امسال بسیار ارزشمند بود، اظهارکرد: در حال حاضر شاهد نتایج بسیار خوب و هدفمند این تصمیم در اجراهای عمومی خصوصا در بخش خیابانی هستیم.
وی با بیان اینکه تاکنون چهار نمایش در بخش خیابانی به اجرای عموم رفته، به بازخورد بسیار خوب نمایش "لکههای پاک " و استقبال شایان توجه مردمی از این اثر در استان زنجان اشاره کرد.
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه در این دوره هر گروه شانزده اجرا در استان خودش یا استانی که اثر را به میزبانی پذیرفته است، خواهد داشت به پایان اجرای عموم نمایش دلتنگی به کارگردانی آرزو کریمی زند اشاره کرد و در این رابطه گفت: در برخی سانسهای این نمایش استقبال خوبی را شاهد بود، اما با توجه به اینکه اطراف محوطه تئاتر شهر در حال بازسازی بوده و حصارکشی شده در برخی زمانها آن استقبالی را که انتظار میرفت، نداشت.
وی به اقبال عمومی نمایش وصیت به کارگردانی سید سوران حسینی در استان البرز شهر کرج به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان نیز اشاره و تصریح کرد: این نمایش بازخورد عالی از سوی مخاطبان داشته است به گونهای که حتی مردم برای این اجرا صف میکشیدند.
به گفته رادمنش در دوره قبل این جشنواره ۱۴۰ طرح ارسال شده بود، اما امسال ۱۶۹ طرح پذیرفته شده که اعضای انتخاب طرح و ایده نیز از تسلط کافی و وافی در این حوزه برخوردار بودند و تجربه و تحصیلات عالیه در زمینه هنرهای نمایشی داشتند؛ لذا اشراف این گروه سبب انتخاب آثاری موثر و محتوایی شده است
به تصریح وی، در این دوره از تئاتر خیابانی رضوی به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شده و به لحاظ کیفی در آثار اجرایی هم ارتقا داشتهایم.
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه در دوره قبل تنوع آثار از شکل و شیوه مورد توجه بود، خاطرنشان کرد:اما امسال ما کاملا تنوع اجرایی را در نمایشهای خیابانی شاهد هستیم یعنی اثر آوانگارد و حتی پررفورمنس داریم و در حقیقت انواعی از نمایشهای خیابانی تعاملی و مشارکتی را به اجراهای عموم بردهایم که از منظر محتوایی و شکل اجرا دارای تنوع و نوآوری هستند.
وی در پایان سخنانش ابراز کرد: علاوه بر این تنوع، در آثار امسال شاهد مضامین و داستانهای واقعی هستیم که هم از امروز ما و هم از دورههای تاریخ رضوی برگرفته شدهاند که کاملا مستند و بر اساس سیره رضوی و شخصیت امام رضا (ع) هستند.