Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@20:15:36 GMT

چگونه سرنوشت طرح صیانت تغییر کرد؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۱۵۲۵

چگونه سرنوشت طرح صیانت تغییر کرد؟

فرارو- طرح صیانت از فضای مجازی که تیرماه سال گذشته از سوی نمایندگان مجلس اعلام وصول شد، پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره با نامه محمدباقر قالیباف به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شد. حالا گروهی از نمایندگان حامی طرح با انتقاد از این اقدام، می‌گویند که هیات رئیسه و اداره قوانین مجلس سرنوشت طرح را تغییر داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش فرارو، ارجاع طرح صیانت به شورای عالی فضای را ابوالحسن فیروزآبادی دبیر این شورا تایید کرده و گفته که رئیس مجلس از او خواسته تا دولت و شورای عالی فضای مجازی سیاست‌های کلان مربوط به فضای مجازی را مشخص کنند.

طبق گفته او قرار است که طرح صیانت از فضای مجازی در اولین جلسه پیش‌روی شورای‌عالی فضای مجازی بررسی شود. پس از آن هم طرح به مجلس برگردانده می‌شود تا مجلسی‌ها درباره آن تصمیم بگیرند که نحوه اجرای سیاست‌ها به چه شکلی باشد.

صحبت‌های دبیر این شورا درحالی است که روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی می گوید هیچ‌گونه طرحی به این شورا ارجاع نشده و صرفا در خصوص سیاست‌های مد نظر شورا در زمینه قانون‌گذاری درخواست اعلام نظر شده است.

این شورا ۲۵ عضو حقیقی و حقوقی دارد که اکنون سرنوشت طرح صیانت در دستان آن‌ها قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور (رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، رئیس صداوسیما، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، دادستان کل کشور، وزیر ارتباطات، وزیر  ارشاد، وزیر علوم، وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش، وزیر دفاع، معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس سازمان تبلیغات، فرمانده کل سپاه پاسداران، فرمانده نیروی انتظامی به عنوان اعضای حقوقی شورای عالی فضای مجازی حضور دارند.

همچنین سیدسعیدرضا عاملی، حمید شهریاری، رضا تقی‌پور، مهدی اخوان بهابادی، مسعود ابوطالبی، کامیار ثقفی، رسول جلیلی و سیدعزت‌الله ضرغامی نیز اعضای حقیقی این شورا هستند.

طرح صیانت چگونه از مجلس خارج شد؟

کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت مجلس سوم اسفند ماه، کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی را در ۲۲ ماده به تصویب رساند. اما پس از آن معاونت قوانین مجلس به رای گیری و مصوبه کمیسیون چند ایراد قانونی گرفت. ایراداتی که باعث شد هیات رئیسه مجلس مصوبه کمیسیون را باطل اعلام کند.  

در نهایت نیز جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت خبر از جمع آوری ۱۸۰ امضا برای بازگشت طرح صیانت به صحن علنی را داد. او گفته که این موضوع ۲۲ فروردین در یک نشست غیرعلنی بررسی شد و سر آخر نمایندگان با ماندن طرح در کمیسیون ویژه مخالفت کردند.

اما حالا بخشی از نمایندگان حامی طرح صیانت می‌گویند که قالیباف و هیات رئیسه به شکل غیر قانونی طرح را از کمیسیون و مجلس خارج کرده اند. این مسئله را بیژن نوباوه در نامه‌ای اعتراضی که خطاب به رئیس مجلس نوشته شده، گوشزد کرده است.

او و تعدادی از نمایندگان مجلس که نامه مذکور را امضا کرده اند، معتقدند که علاوه بر تخلفات هیات رئیسه، اداره قوانین مجلس نیز به‌طور صددرصد آشکار در این رابطه مرتکب تخلف شده است.

نوباوه گفته که اصلا کار رئیس مجلس در ارسال طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی صددرصد غیر قانونی است. هراتفاقی در مجلس بخواهد بیفتد حتما درباره‌اش باید رای گیری شود. رئیس مجلس، سخنگوی مجلس است. نماینده‌تر از هیچ‌کس نیست و درمجلس نیز رای بیشتری هم نسبت به بقیه ندارد.

چرا طرح صیانت به شورای عالی فضای رسید؟

محمدباقر قالیباف در راس هیات رئیسه مجلس، با خارج کردن طرح صیانت از فضای مجازی از مجلس و سپردن آن به شورای عالی فضای مجازی، حالا در مقابل گروهی از هم فکران خود در مجلس قرار گرفته است. آن‌ها معتقدند که رفتار قالیباف و هیات رئیسه بیشتر جنبه رای جمع کردن و تبلیغاتی دارد. چرا که انتخابات هیات رئیسه مجلس در هفت خرداد نزدیک است.

اما دبیر شورای عالی فضای مجلس بر این عقیده است که ورود رئیس مجلس و هیات رئیسه به این موضوع، بیشتر برای اهمیت دادن به آرای عمومی جامعه بوده است، تا نشان دهنده به این مسئله بی‌تفاوت نیستند.

او گفته که قالیباف و هیات رئیسه مجلس به دنبال آن هستند که طرح مذکور علاوه بر مشروعیت قانونی، معقولیت اجتماعی هم داشته باشد.

طرح صیانت به کمیسیون ویژه مجلس بر می‌گردد؟

با وجود اینکه طرح صیانت در حال حاضر از مجلس به شورای عالی فضای مجازی رفته است. اما موافقان این طرح معتقدند که رای گیری نشست علنی ۲۲ فروردین به دلیل ایراداتی از جمله تعداد حاضرین در هنگام رأی‌گیری و آرای مخالف باطل است. طبق گفته آن‌ها تعداد حاضرین ۲۴۱ نفر و تعداد مخالفان ۱۲۰ نفر بوده است.

اعضای کمیسیون ویژه صیانت در نامه تندشان خطاب به قالیباف اعلام کرده اند که ادامه فعالیت کمیسیون کاملا قانونی بوده و هر گونه تصمیمی در خصوص طرح موسوم به صیانت، می‌بایست بر اساس ماده ۱۶۷ آیین‌نامه داخلی یا تبصره‌های ذیل آن انجام شود.

در این ماده آمده است: پس از تصویب طرح یا لایحه در کمیسیون‏ها، تعیین مدت اجراى آزمایشى آن در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت، به این ترتیب که مصوبه کمیسیون به همراه پیشنهاد مدت اجراء، چهل و هشت ساعت قبل از طرح در مجلس تکثیر و دراختیار نمایندگان قرار گیرد.

 در تبصره دو این ماده نیز اشاره شده است: چنانچه پانزده نفر از نمایندگان تقاضای لغو رسیدگی طرح یا لایحه طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی را تا قبل از تأیید شورا‌ی‌نگهبان از مجلس داشته باشند این تقاضا در همان جلسه اعلام و در جلسه بعد طبق ماده (۱۶۵) آیین‌نامه داخلی مطرح می‌گردد و درصورت تصویب این تقاضا، رسیدگی به لایحه یا طرح طبق آیین‌نامه داخلی ادامه می‌یابد.

در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که با اصرار دسته موافقان طرح صیانت در مجلس، بررسی طرح در شورای عالی فضای مجازی متوقف و به مجلس بازگردد. اما باید ببینیم که آیا قالیباف و هیات رئیسه می‌توانند همفکران خود را قانع کنند، یا خیر.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرح صیانت از فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی قالیباف و هیات رئیسه هیات رئیسه مجلس کمیسیون ویژه طرح صیانت رئیس مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۱۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر

رئیس پلیس فتای فراجا از دستگیری عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار وحید مجید اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۱۲ هزار صفحه مجازی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها که مشغول به تبلیغ و خرید و فروش انواع اسلحه گرم از کلت گرفته تا کلاشینکف و مسلسل بودند، توسط پلیس فتا شناسایی شدند.

وی افزود: از مجموع این تعداد، روی ۳ هزار مورد تمرکز کردیم و در پس از انجام تحقیقات لازم، در این فرآیند توانستیم ۱۴۰۰ نفر از مالکان و اعضای این تارنماها و صفحات مجازی را شناسایی و دستگیر کنیم و تحویل مراجع قضائی بدهیم.

رئیس پلیس فتای فراجا ادامه داد: این افراد با ایجاد صفحات و کانال‌هایی در شبکه‌های اجتماعی واتس‌آپ، تلگرام و اینستاگرام ادعای خرید و فروش انواع اسلحه داشتند.

سردار مجید گفت: بیشتر این افراد کلاهبردار بودند؛ یعنی در واقع پس از گرفتن مبلغی به عنوان بیعانه از مشتری، افراد را مسدود می‌کردند و دیگر پاسخگو نبودند، بنابراین خرید و فروشی صورت نمی‌گرفت و اسلحه‌ای در کار نبود.

وی با اشاره به اینکه قدرت‌نمایی و ایجاد ترس نیز برخورد جدی پلیس را در پی خواهد داشت، افزود: همچنین عده‌ای از اراذل و اوباش در جهت ایجاد رعب و وحشت در شهروندان، محتواهایی در شبکه‌های اجتماعی تولید و منتشر می‌کردند که توسط پلیس شناسایی شدند.

رئیس پلیس فتای فراجا ادامه داد: بیش از ۹۵۰۰ صفحه، کانال و گروه که توسط اراذل اوباش مدیریت می‌شد نیز مسدود و ۱۶۰۰ نفر نیز در این رابطه دستگیر شدند.

کد خبر 749033

دیگر خبرها

  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد /از او پرسیدم طرح را خوانده ای گفت نه /با کج فهمی به فضای مجازی ظلم کرد
  • صیانت از آرای مردم گنبدکاووس با ۷۰۰ ناظر آموزش‌ دیده
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • نوری قزلجه: ریاست قالیباف از بیرون مجلس حمایت می‌شود /طرح‌های «صیانت» و «شفافیت» سفارش شده بودند /نگران رادیکال‌های مجلس آینده نیستم