Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@08:09:51 GMT

کشاورزی ایلام همچنان بر مدار سنتی/ آبیاری نوین اجرا شود

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۳۱۷۲

کشاورزی ایلام همچنان بر مدار سنتی/ آبیاری نوین اجرا شود

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: ایلام جزو استان‌هایی است که بیشترین ضربه را از خشکسالی‌های اخیر در کشور دیده است به طوری که هم اکنون وضعیت آب در این استان در بخش‌های مختلف بحرانی شده است.

کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در سال زارعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در ۵۰ سال گذشته در استان ایلام بی سابقه بوده است، استانی که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و دامداری است حالا با بحرانی بزرگ به اسم کم آبی مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از بخش‌های پرمصرف آب در استان ایلام بخش کشاورزی است، آمارها نشان می‌دهد ۹۰ درصد منابع آبی استان ایلام در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که متاسفانه این مصرف هنوز به شکل سنتی در بیشتر مناطق استان ایلام انجام می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد بیشترین هدررفت آب در بخش کشاورزی به دلیل استفاده از روش‌های سنتی آبیاری است، در استان ایلام بیش از ۱۸۰ هزار اراضی آبی کشاورزی وجود دارد که تنها ۳۰ هزار هکتار به آبیاری نوین تجهیز شده است.

کشاورزی ایلام باید حالت سنتی خارج شود

یک کارشناس مسائل کشاورزی در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در استان ایلام بیش از ۳۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که بیش از ۱۸۰ هزار هکتار آن آبی است.

احمد موسوی بیان کرد: آنچه مشخص است در حوزه کشاورزی برای مصرف بهینه آب هنوز اقدام قابل توجهی انجام نشده است و کشاورزی استان ایلام باید از حالت سنتی خارج شود.

وی با اشاره به اینکه راهکار اصلی برای مقابله با کم آبی در حوزه کشاورزی، تغییر روش کشاورزی استان در تمامی بخش‌ها از حالت سنتی به مدرن است، افزود: آبیاری نوین یکی از راهکارهای اصلی مقابله با کم آبی در استان است.

موسوی افزود: متاسفانه آبیاری نوین در استان ایلام به خوبی شکل نگرفته است، در حالی که دولت بخش زیادی از هزینه‌ها را تقبل می‌کند اما کشاورزان استان همچنان اصرار به کشاورزی و روش‌های آبیاری سنتی دارند.

این کارشناس با اشاره به مزیت‌های آبیاری نوین، افزود: روش آبیاری تحت فشار هم مصرف آب را در بخش کشاورزی به شدت پایین می‌آورد، با روش آبیاری نوین تحت فشار به عنوان مثال با ۱۰ لیتر آب می‌توان ۲۱ هکتار را تحت پوشش قرار داد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این روش سطح خاک برای کشت‌های بعدی حفظ می‌شود، گفت: با روش‌های آبیاری نوین تولید محصول در هر هکتار تا ۲.۵ برابر می‌شود.

محصولات پرآب در استان ایلام باید حذف شود

وی با اشاره به تغییر الگوی کشت در کشاورزی استان ایلام افزود: متاسفانه در استان ایلام محصولات پر آب مثل برنج و هندوانه زیاد کشت می‌شود و همین مسئله باعث افزایش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان شده است.

راهکارهای برون رفت از چالش آبی در ایلام حوزه راهکار کشاورزی اجرای آبیاری نوین کشاورزی حذف کشت محصولات پرآب بر کشاورزی تکمیل سامانه گرمسیری و ایستگاه پمپاژ آب

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: امروز نیاز است محصولاتی نظیر برنج و هندوانه در سطح مزارع استان حذف شود و جای خود با دیگر محصولات کشاورزی پرسود و کم مصرف بدهند.

وی گفت: باید کشت محصولاتی مثل کلزا، کنجد، گیاهان دارویی، و… در استان ایلام جایگزین محصولات پرآب شود، متاسفانه هنوز الگوی کشت متناسب با اقلیم استان تدوین نشده است.

طرح‌های تامین آب اراضی کشاورزی ایلام باید تکمیل شوند

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آنچه در بخش تامین آب اراضی کشاورزی برای مقابله با خشکسالی مهم است، تامین طرح‌های مهم حوزه آب و خاک در استان ایلام است.

علیرضا پوراحمد اضافه کرد: تکمیل سامانه گرمسیری و ایستگاه پمپاژ آب در استان ایلام از راهکارهای اصلی مقابله با خشکسالی در استان ایلام است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه نبود اعتبار مانع از تکمیل این طرح‌ها در استان شده است، افزود: با اجرای این طرح‌ها هم از منابع آبی استان استفاده بهینه می‌شود و هم اینکه سیستم‌های آبیاری نوین در استان بیشتر رواج پیدا می‌کند.

پوراحمد با اشاره به اینکه برای تکمیل طرح سامانه گرمسیری برای آبیاری ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است، افزود: دولت باید در این زمینه به استان توجه ویژه داشته باشد چراکه تکمیل این طرح استان را بحران خشکسالی عبور خواهد داد.

پور احمد بیان کرد: با تکمیل طرح‌های آب و خاک در استان ایلام بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان آبی می‌شود که نقش مهمی در اشتغال و توسعه استان دارد.

وی گفت: توسعه اراضی آبی استان همراه با سیستم‌های نوین آبیاری گامی بزرگ در استان ایلام برای مقابله با خشکسالی است.

کشاورزی از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی در استان ایلام به شمار می‌رود، بدون شک مقابله با خشکسالی و کم آبی نیازمند برنامه‌های ریزی دقیق در حوزه تغییر الگوی کشت، ترویج سیستم‌های آبیاری نوین، فرهنگ سازی مصرف و… دارد.

کد خبر 5470303

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی ایلام خشکسالی منابع آبی آبیاری نوین کم آبی شب قدر ماه رمضان 1401 بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شب های قدر شب احیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خراسان رضوی مشهد ماه مبارك رمضان راهپیمایی روز قدس مقابله با خشکسالی آبیاری نوین استان ایلام بخش کشاورزی کشاورزی استان هزار هکتار طرح ها کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۳۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد

رحیم الهیاری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ایلام اظهار کرد: مبارزه شیمایی در سطح حدود ۲۱۲ هزار هکتار از مزارع استان علیه علف‌های هرز، ۹۴ هزار هکتار علیه آفات و ۵۷ هزار هکتار علیه بیماری‌ها از جمله زنگ زرد انجام شده است.

وی افزود: این میزان عملیات مبارزه با آفات در سطح مزارع استان، با تلاش مستمر شبکه‌های مراقبت و اطلاع رسانی به موقع به طُرق مختلف از جمله استفاده از ظرفیت فضای مجازی، نصب بنر، ارسال پیامک انبوه، صدور اطلاعیه، بروشور و پوستر‌های آموزشی - ترویجی با هدف ترغیب کشاورزان به انجام به موقع مبارزه شیمیایی با عوامل خسارت‌زا در اراضی زراعی انجام شد.

الهیاری ادامه داد: در سال زراعی جاری، برای کاهش خسارت ناشی از عوامل خسارت‌زای محصولات زراعی بخصوص گندم، ۲۶ گروه، در قالب شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی، متشکل از کارشناسان حفظ نباتات و حوزه تولیدات گیاهی شهرستان‌ها و مدیریت حفظ نباتات استان، مزارع را پایش و به محض مشاهده عوامل خسارت‌زا شامل آفات، بیماری و علف‌های هرز، با اطلاع‌رسانی گسترده به کشاورزان، مانع از بروز خسارت به این قشر زحمتکش و آسیب پذیر می‌شوند.

وی اضافه کرد: با وجود بارندگی‌های فراوان زمستان و بهار و مهیا شدن شرایط برای بروز و اپیدمی بیماری‌های قارچی مخصوصاً زنگ زرد در مزارع غلات، با مشارکت کشاورزان و اجرای توصیه‌های فنی کارشناسان حفظ نباتات استان، بیماری خطرناک زنگ زرد و سایر بیماری‌های قارچی به شکل مطلوب و رضایت بخشی کنترل شده و از بروز خسارت به کشاورزان و کاهش تولید جلوگیری به عمل آمد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان ایلام یادآور شد: با توجه به اینکه استان ایلام و شهرستان دهلران به عنوان پنجره ورودی زنگ زرد به کشور شناخته می‌شود، اما کنترل به موقع این بیماری مانع از توسعه زنگ زرد شد.

به گفته وی پیش بینی می‌شود باتوجه به عملیات‌های به موقعی نظیر پایش، مراقبت و مبارزه در گندم‌زار‌های استان، نه تنها کاهش عملکرد در مزارع گندم رخ ندهد بلکه عملکرد مساوی و حتی بیشتر از سال گذشته در استان داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری و زهکشی مغان
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم
  • تلفیق هنرنمایی طبیعت با فناوری نوین، نجات کشاورزی کم بازده دیم
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست
  • تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین
  • تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین