Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-28@19:50:03 GMT

روزه خواری و نقض حقوق شهروندی

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۳۳۰۴

به موازات داعیه پراکنی‌ها پیرامون خصوصی سازی حریم باور‌های دینی، تظاهر به روزه خواری در ماه رمضان هم پرسش از نسبت چنین رفتاری با نقض حقوق شهروندی روزه داران را پیش می‌کشد. خبرگزاری میزان_ چه کسی است که صورت مساله را نداند؟ الگوی زیست اجتماعی ما به ویژه در آن نقاطی که با پیچیدگی‌های حقوقی مماس می‌شود آکنده از ناآگاهی‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس برای گم نکردن سرنخ‌ها و به یاد سپردن خاستگاه‌ها، شناخت ابعاد گوناگون ماجرا ضروری است. ماه رمضان با همه مواهب معنوی خاصیت سنجش وضع تکامل اجتماعی آحاد جامعه را هم دارد.    مطابق آنچه که در فقه اسلامی آمده آن گروه از مسلمانان که رمق و استطاعتی برای ادای فرایض روزه داری ندارند از انجام این تکلیف معاف شده اند. جز این گروه، دیگری هستند که پایبند به تقیدات نبوده و هنجارهای اجتماعی را امری مطاع نمی دانند.

منع خوردن و آشامیدن در انظار عمومی در موسم عبادی ماه رمضان به قصد شکسته نشدن قبح این عمل حرام از ضرورت‌های دین باوری و صیانت از شرع است. اما گذشته از آن، بررسی ابعاد حقوقی این موضوع به موازات داعیه پراکنی‌ها پیرامون خصوصی سازی حریم باور‌های دینی، تظاهر به روزه خواری در ماه صیام این سوال را پیش می کشد که ایا چنین رفتاری ناقض حقوق شهروندی روزه داران است؟

در همین زمینه محمدرضا رجبی وکیل دادگستری در گفت و گو با میزان  گفت: احترام به عقاید دینی دیگران بخشی از اصول بنیادین حقوق بشر است. بر اساس آنچه ما از قانون اساسی آموخته ایم باید به عقیده و مذهب همه افراد احترام بگذاریم. اگر اکثریت مردم به باوری رسیده اند و آن باور روزه داری در ماه مبارک رمضان است پس احترام به این موضوع هم یکی از اصول بنیادین حقوق بشر محسوب می‌شود چرا که احترام به عقاید مشروع انسان‌ها به شمار می‌رود.

وی افزد: حال اگر فردی به این عقاید بی حرمتی کند درواقع دست به نقض آن حقوقی می‌زند که ناشی از عقیده و مذهب گروهی از افراد است. هرچند در قرآن هم آمده که هیچ جبر و اختیاری نیست. ولی این جبر و اختیار مربوط به حوزه فردی است اما اگر در جامعه روزه خواری در ملاعام شیوع پیدا کند نقض بنیادین حقوق شهروندی افرادی خواهد بود که به یک عقیده و مرامی باور دارند.

این حقوقدان با بیا اینکه دستگاه شرعی دیانت اسلامی روزه خواری در انظار عمومی را به عنوان یک فعل حرام شناسایی می‌کند، گفت: جرم انگاری این پدیدار در ماده ۲۱ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری هم تکلیف را روشن کرده است.

وی در بیان مسئولیت ضابطان قضایی وآمران به معروف، عنوان کرد: جامعه ما یک جامعه مذهبی است و حفظ باور‌های مذهبی نماد بارز این مذهبیت است. با توجه به اینکه قانونگذار هم برای عمل شکستن و عدم رعایت حرمت روزه دار تحت عنوان فعل حرام مجازات درنظر گرفته، پس ضابطان هم این تکلیف و وظیفه را دارند تا درخصوص جرایم مشهود برخورد کنند.

هوشنگ مقبولی وکیل پایه یک دادگستری هم در گفت و گو با میزان عنوان کرد: موضوع روزه و روزه خواری از دو بعد شرعی و قانونی باید مورد توجه قرار گیرد. روزه گرفتن برای مسلمانان یک تکلیف شرعی است. هرچند برای وضعیت و شرایط مختلف آن نیز استثنائاتی در نظر گرفته شده است اما ضمانت اجرای آن اعتقادات و باور‌های مذهبی و دینی است که معمولاً پایبندی به آن حتی بیشتر از قانون است.

این حقوقدان افزود: اگر حقوق شهروندی را برخورداری آحاد و افراد یک شهر از حقوق برابر و مشخص خود تلقی کنیم در این صورت عدم انجام تعهد هر یک از شهروندان تا بدانجا که به واسطه آن ضرر و خسارتی به دیگران وارد شود ایجاد کننده یک مسئولیت شرعی است؛ بنابراین روزه خواری به عنوان یک عمل حرام در شرع شناخته می‌شود.

مقبولی با استناد به قانون مجازات اسلامی عنوان کرد: مطابق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی جرم تلقی می‌شود؛ بنابراین کاملا مشخص است که برابر قاعده کلی در صورت نقض قوانین که مربوط به آحاد جامعه است روزه خواری در حوزه حقوق شهروندی یک نوع تعرض محسوب شود.

این وکیل دادگستری درخصوص مساله جرم انگاری روزه خواری، گفت: به جهت محسوب شدن روزه خواری به عنوان یک فعل حرام در شریعت و تکلیف قانونگذار در قانون مجازات اسلامی برای مقابله با اعمال حرام در انظار عمومی، این موضوع می‌تواند به عنوان یک جرم مشهود تلقی شود.

وی افزود: از مهم‌ترین ویژگی جرایم مشهود فعل یا ترک فعل مجرمانه‌ای است که به صورت آنی و کامل اتفاق می‌افتد که در روزه خواری به محض خوردن یا آشامیدن در ملاعام ارتکاب به فعل مجرمانه صورت می گیرد. برخورد با جرایم مشهود هم برعهده و تکلیف ضابطان قضایی است. به همین خاطر ضابطان مکلف اند در صورت مواجهه با روزه خواری در ملا عام به عنوان یک جرم مشهود با مرتکب آن برخورد مناسب قانونی را به عمل آورند.

علی رفیعی مشاور حقوقی در دعاوی کیفری نیز در گفت و گو با میزان نحوه عمل و اقدام ضابطان و آمران در مواجهه با روزه خواری را متکی به پشتوانه‌های قانونی توصیف و عنوان کرد: با توجه به اینکه قانون بیان کرده که هر فعل یا ترک فعلی که برای آن مجازات تعیین شده جرم به حساب می‌آید ضابطان قضایی می‌توانند براساس حکمی که دارند مجری قانون باشند. به همین دلیل هم قانون پشتیبان این افراد خواهد بود.

این حقوقدان افزود: برای مثال ممکن است یکی از افراد نیروی انتظامی در یکی از بوستان‌ها شاهد روزه خواری باشد. روزه خواری در انظار عمومی یک جرم مشهود است. قانونگذار هم از این ضابطان حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه روزه خواری در ملاعام به دلیل در تضاد بودن با شرع، جرم خاص محسوب می‌شود، گفت: با وجود این چرا برخی محافل با داعیه رویکرد‌های حقوقی برای برخورد با چنین جرمی، هجمه وارد می‌کنند؟ علت فقدان دانش حقوقی هجمه کنندگان است.

رفیعی، افزود : فلسفه وجودی قانون ایجاد نظم در جامعه است. آن کسانی که انتقاد می‌کنند قطعا از فلسفه حقوق و مباحث فقهی اطلاعی ندارند و بیشتر از جنبه شخصی چنین استنباط‌هایی می کنند. قطعا نمی‌توان سلایق و برداشت‌های شخصی را در مسائل فقهی یا قانونی لحاظ کرد.

بیشتر بخوانید: دادستان کل کشور خواستار اقدامات پیشگیرانه در خصوص عدم روزه خواری در ملا عام شد   انتهای پیام/ برچسب ها: روزه خواری حقوق شهروندی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روزه خواری حقوق شهروندی انظار عمومی روزه خواری حقوق شهروندی عنوان یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۳۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک بازیافت در قم احداث می شود

سیدعبدالله میرابراهیمی در دیدار با فرمانده انتظامی استان قم که همزمان با هفته زمین پاک برگزار شد، با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند در سالی که گذشت، اظهار داشت: در شهر قم روزانه ۷۰۰ تن پسماند تولید می‌شود که با فعالیت ۱۵۰۰ پاکبان و پیک بهداشت جمع‌آوری و رفت‌وروب می‌شود.

وی همچنین با بیان ایجاد شهرک بازیافت با هدف کاهش ناهنجاری‌های شهری و معضلات اجتماعی ادامه داد: به‌منظور رفاه و آسایش شهروندان از آسیب‌ها و فعالیت گاراژ‌های ضایعاتی که در بافت‌های مسکونی مستقر هستند، با همکاری استانداری و سایر دستگاه‌ها به دنبال اختصاص زمین برای احداث شهرک بازیافت هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم به اقدامات سازمان در حوزه ارتقای فرهنگ شهروندی اشاره کرد و یادآور شد: حضور آموزشگران سازمانی در هیئات، مساجد و بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های جهادی در ایام مختلف سال به‌منظور توسعه فرهنگ شهروندی انجام می‌شود.

وی فعالیت ۵۴ غرفه و ایستگاه بازیافت در سطح شهر را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: به‌منظور تسهیل و رفاه شهروندان و جمع‌آوری به‌موقع پسماندها، از ظرفیت نرم‌افزاری بهره گرفته و دو نرم‌افزار برای این منظور به شهروندان معرفی‌شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • مدودف از پاسخ مسکو به مصادره اموال روسیه از سوی واشنگتن گفت
  • نشست مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان
  • روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • شهرک بازیافت در قم احداث می شود
  • درخواست اجرایی شدن قانون کاهش ۳۰ روزه حق عائله‌مندی