Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اردبیل در بیانیه‌ای از نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی خواستند با دخالت در انتخاب روسای دانشگاه‌های استان جایگاه مجلس را به انتصاب مدیران استانی تنزل ندهند.

 به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اردبیل بیانیه‌ای در خصوص انتصاب روسای دانشگاه‎ها منتشر و از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی خواست تا در انتخاب روسای دانشگاه‌های استان دخالت نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این بیانیه آمده است:

علم و نهادِ علم، در دین مبین اسلام از جایگاهی بسیار والا بهره‌مند است، تا بدان‌جا که نخستین آیات نازل شده بر نبی مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله وسلم)، درخصوص علم و دانش بوده است؛ بالتبع انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نیز به‌عنوان نهضتی برخواسته از شریعت حقّه نبوی، ملتزم به پاسداشت نهاد علم است.

در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، حرکت‌های مختلفی در جهت تحقق آرمان دانشگاه اسلامی در کشور آغاز شد که اعلام فرمان انقلاب فرهنگی از سوی حضرت امام خمینی (ره) مهم‌ترین آن‌ها بوده است. واکاوی و آسیب‌شناسی اقدامات انجام گرفته در این مسیر، نشان‌دهنده رابطه‌ی مستقیم و بلاانکار عملکرد مدیران دانشگاه‌ها با میزان تحقق اهداف دانشگاه انقلابی است.

حال با نظر به استقرار دولتی مدعی پایبندی به آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی، همچون مردمی بودن، مشی انقلابی و روحیه‌ی جهادی، بایسته است جهت حمایت از حرکت صحیح دولت محترم در مسیر تحقق اهداف متعالیه خود، علی‎الخصوص در رابطه‌با نهاد علم و دانش که نه‌تن‌ها نقشی بی‌بدیل در نیل کشور به‌سوی پیشرفت، خودکفایی و نیز خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه دارد، که از سویی یکی از نهاد‌های بالقوه در راستای تحقق اهداف شعار سال که عبارت است از «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» به‌شمار می‌رود، بار دیگر به معیار‌های افراد شایسته تصدی مسئولیت مدیریت مراکز دانشگاهی را در نگاه مقام معظم رهبری، اشاره کنیم:

«با ایمان، متدین و باتقوا، مردمی، انقلابی و جهادی» (بیانات رهبر انقلاب در پیام نوروزی 01/01/1400)

«معتقد به جوانان، دارای روحیه تحرک و پیشرفت درکارها» (بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی 21/02/1400)

«اهل اخلاص، عالم و کارآمد» (بیانات رهبر انقلاب در پیام نوروزی 01/01/1398)

«اهل رعایت بیت‌المال، به‌دور از اشرافی‌گری، امیدوار و دارای عزم راسخ» (بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام 24/02/1398)

«با نشاط، پرانگیزه و اهل پیگیری» (بیانات رهبر انقلاب در پیام نوروزی 01/01/1396)

«اهل تدبیر و عقلانیت» (بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت 24/04/1400)

بدین‌ترتیب استکفاف به معیار‌های رهبری عظیم‎الشأن برای مدیران نظام اسلامی، آشکار می‌سازد مدیری که با دست‌یازیدن به جریانات و احزاب سیاسی و درنتیجه لابی‌گری و اعمال فشار برخی اشخاص ذی‌نفوذ منصوب شود، هیچگاه نخواهند توانست نه در راستای تحقق دانشگاهی آرمان‌گرا و آرمان‌خواه و نه در عرصه مبدل ساختن دانشگاه به جایگاهی برای جوشش و اوج جریان علم و پژوهش، توفیقی بدست آورد؛ چرا که مدام در حال زد و بند و اعطای امتیاز برای بقای خود خواهد بود.

حال که زمان انتخاب برخی از روسای دانشگاه‎های استان فرارسیده، ضروری است وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری باتوجه به جایگاه ویژه دانشگاه‌ها در حرکت کشور به سوی تحقق آرمان‌ها، در انتخاب و انتصاب مدیران دانشگاهی نهایت دقت و توجه لازم را معمول دارند.

از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی استان که داعیه انقلابی‌گری و پیروی از امر ولیّ‌فقیه دارند، اما دستور علنی و شفاف معظم‌له مبنی‌بر عدم دخالت نمایندگان در امور اجرایی و انتصابات را نادیده گرفته‌اند و جایگاه والای مجلس شورای اسلامی را تا حد انتصاب مدیران استانی تنزل داده‌اند، انتظار می‌رود حداقل مشی آزادگی پیشه سازند و مجال دهند برای تصدی نهاد مقدس علم، اشخاصِ مطابق با معیار‌های مشخص شده توسط ولیّ‎امر مسلمین جهان انتخاب گردد تا شاهد شتاب گرفتن حرکت علمی کشور و گذر از بحران‌های برآمده از بی‌تدبیری‌های گذشته باشیم.

در این راستا شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اردبیل ضمن اعلام آمادگی جهت هرگونه هم‌فکری برای تحقق این مهم، بادقت، تمامی تحرکات موجود در این رابطه را مدنظر دارد و بنا به تشخیص خود، اقدامات لازم جهت اطمینان از تحقق دقیق و کامل اوامر ولیّ‎فقیه را در موعد مقرر اِعمال خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: روسای دانشگاه ها مجلس شورای اسلامی روسای دانشگاه های استان بیانات رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی روسای دانشگاه ها انتصاب مدیران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۳۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون و عضو کمسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: سیاسی‌بازی و ورود به مسائل حاشیه‌ای مانع خدمت‌رسانی و چالشی برای شوراهای اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، ابوالفضل ابوترابی شامگاه _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در گردهمایی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا بخش کرون از توابع شهرستان تیران و کرون اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان یک قوه در کنار سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه حائز اهمیت هستند و اساتید بزرگ حقوق جایگاه مهمی به این نهاد می‌دهند.

وی افزود: نباید از جایگاه آن غفلت کرد که نویسندگان قانون اساسی نیز با نگاه بلند به آن اشاره کرده و در اصول ۱۰۰ تا ۱۰۶ به اهمیت و جایگاه آن پرداخته و در اصل ۱۰۷ به صورت ویژه توجه شده است.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با شناخت این جایگاه انتظارات مشخص و نمایندگان مردم در این نهاد نیز به وظیفه‌های اصلی خود می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه ناشناختگی وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا بر عملکرد این نهاد تأثیر می‌گذارد، تصریح کرد: شوراها وظیفه اجرایی ندارند و عمده کار آن‌ها تصمیم‌گیری محلی بوده و به عنوان پارلمان در یک شهر و روستا وظیفه و مأموریت دارند.

ابوترابی اضافه کرد: مسائل حاشیه‌ای و نگاه سیاسی در انتخاب اعضای آن و همچنین اجرای برنامه‌های منتخبین مردم در شورای اسلامی باعث شده تا فعالیت‌های این نهاد تحت تأثیر موضوعات فرعی بشود و در خدمت‌رسانی با مشکل روبرو شوند.

وی با بیان اینکه اصلاح نگرش و توجه و تمرکز بر مأموریت محلی و خدمت رسانی باعث افزایش عملکرد آن‌ها خواهد شد، تصریح کرد: شوراهای اسلامی با همکاری شهرداران و دهیاران در تصدی مسئولیت محلی امکان رفع بسیاری از مشکلات منطقه خود را دارند.

عضو کمسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی سیاست پیشنهاد طرح جامع مدیریت شهری را جلوگیری از تمرکزگرایی در تهران و مراکز استان‌ها بیان کرد و اذعان داشت: با تصویب و اجرای این قانون وظایف مدیران محلی افزایش یافته و با همکاری مردم مشکلات احصا و رسیدگی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح پیشنهادی طرح جامع مدیریت شهری در مجلس دوازدهم بررسی و به صحن علنی خواهد رفت، اما در برنامه هفتم توسعه کشور به این نیاز و موضوع مهم اشاره شده تا دولت برای آن برنامه‌ریزی و اقدام کند.

کد خبر 748914

دیگر خبرها

  • قدردانی «سردار رادان» از نمایندگان مجلس
  • جدول هفتم بودجه ۱۴۰۳ مربوط به حقوق و مزایا رد شد
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • مجلس یازدهم با افزایش نمایندگان به ۳۳۰ نفر مخالفت کرد
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • مخالفت مجلس با افزایش تعداد نمایندگان
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • انتصاب رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی