Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-03@04:00:59 GMT

قیمت آرد افزایش پیدا کرد؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۴۸۹۴

قیمت آرد افزایش پیدا کرد؟

گرچه رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در ابتدای سال جاری اعلام کرد افزایش نرخ گندم تاثیری بر بالارفتن قیمت آرد و نان ندارد، اما بررسی‌ها نشان از افزایش حداقل ۵۷ درصدی قیمت آرد در ماه ابتدایی سال جاری دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار کالاهای اساسی سال جاری را در شوک حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آغاز کرد. بازار آرد علاوه بر شوک ارزی، تحت تاثیر افزایش قیمت گندم نیز قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در سال جدید قیمت آرد چقدر افزایش یافت؟

دولت در سال جدید نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان را تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد. گرچه رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران اعلام کرد این روند تاثیری بر افزایش قیمت نان و آرد نمی‌گذارد، اما پس از همین تصمیم قیمت گندم برای صنف و صنعت از ۲۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید. حال بررسی‌ها نشان از افزایش حداقل ۵۷ درصدی قیمت آرد دارد.

گذشته از عوامل داخلی، آغاز جنگ روسیه و اوکراین هم تاثیر بسزایی در بازار آرد و گندم جهان گذاشت. چراکه این دو کشور از تامین‌کنندگان عمده گندم در جهان بودند.

در پی تهاجم نظامی روسیه، اکنون جهان با بحران انرژی و تامین غلات روبه‌روست. از آن‌جایی که مسئولان در ایران تاثیر این اتفاق را بسیار ناچیز می‌دانستند، حال با افزایش احتمال کمبود و گرانی غلات در کشور مواجه هستیم.

قیمت آرد چقدر افزایش یافت؟

افزایش نرخ گندم متعاقبا تاثیری مستقیم بر قیمت محصولات وابسته از جمله آرد، نان، ماکارونی، بیسکوئیت، کیک و … گذاشت.

به‌عنوان مثال می‌توان به مبلغ خرید یک بسته آرد نول ۴۰ کیلویی اشاره کرد که در تاریخ ۵ فرودین ۱۴۰۱ برابر با ۳۸۵ هزار تومان بود. نرخ همین محصول در دوم اردیبهشت به ۶۰۵ هزار تومان رسید. بنابراین قیمت آرد در کمتر از یک ماه رشد ۵۷ درصدی را تجربه کرد.

تصویر زیر فاکتور خرید یکی از فروشگاه‌های قنادی را نشان می‌دهد که مشخصا در هر بار خرید آرد با نرخ‌های بالاتری به دست آن‌ها رسیده است.

فاکتور خرید آرد توسط یکی از قنادی‌های تهران

فعالان بازار نگرانند مبادا قیمت آرد در روزها و هفته‌های آینده تغییر کند. در این بین علاوه بر مصرف‌کنندگان، کشاورزان و تولیدکنندگان نیز نسبت به وضع موجود ناراضی هستند. گویا سود موجود در این چرخه تنها نصیب واسطه‌های میان تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود.

گفتنی است پیش از این نیز فعالان صنفی و صنعتی از رشد ۴.۵ برابری نرخ گندم خبر دادند. این اتفاق می‌تواند تاثیر مستقیمی روی تورم کالاهای وابسته به آرد و گندم بگذارد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: قیمت آراد بازار قیمت آرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۴۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در بازدید از برداشت گندم مزارع کشاورزی شهرستان ایرانشهر گفت:از دهه دوم فروردین امسال تاکنون بیش‌از ۲۱ هزار ۳۲۰ تن گندم از کشاورزان استان به ارزش ۳۶۰ میلیارد تومان خریداری شده است.
سید محمدرضا سید حسینی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است افزود: کار برداشت حدود۳۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان به اتمام رسیده است.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰دستگاه دروگر برای برداشت گندم و ۱۶ مرکز خرید برای تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش بینی و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک میکنند.
سیدحسینی گفت: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت شد و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

دیگر خبرها

  • رزرو بلیط هواپیما و مقایسه قیمت با سفرمارکت
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحد‌های خوراک دام و طیور
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور
  • افزایش ۵۳ درصدی خرید گندم در خوزستان ‌
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • خرید بیش از ۵۹۴ هزار تن گندم و کلزا در خوزستان
  • قیمت طلا به ۲۳۳۱ دلار رسید
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱