Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@15:37:52 GMT

نخل تاریخی نراق سوگوار مولای متقیان

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۶۲۴۵

نخل تاریخی نراق سوگوار مولای متقیان

مردم شهر تاریخی نراق به احترام مولای متقیان حضرت علی (ع) نخل تاریخی این شهر را تجهیز و همراه عزاداری آئین سنتی نخل گردانی را هم برگزار کردند.

مردم عزادار نراق نخل عزای فاتح خیبر را بر دوش گرفتند و با اجرای مناسک آیینی نخل گردانی، ارادت قلبی خود به اهل بیت را به تصویر کشیدند.

نخل گردانی یکی از مراسم سنتی شهر نراق است که هرساله در روز‌های عاشورا، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان و سالروز شهادت حضرت زهرا (س) انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانواده‌های اصیل و مذهبی در نراق، هر کدام پایه‌هایی از این نخل‌ها را از پدران خود به ارث برده‌اندو نسل به نسل به اولاد ذکور و ارشد خانواده می‌سپارند به طوریکه پایه‌ها به افراد یا طایفه خاصی تعلق دارد و مرسوم است به رسم ادب پایه نخل به افراد صلاحیت دار و محب اهل بیت (ع) واگذار می‌شود.

نراق دارای دو نخل بزرگ و کوچک است که در روز مراسم جوانان با حضور در کنار نخل‌های شهر با پوشش پارچه‌های مختلف لباس عزا را برتن نخل‌ها می‌پوشانند و با ذکر یا علی یا زهرا، نخل را از محل و جایگاه خود حرکت داده و آن را در میدان اصلی شهر می‌آورند

این مراسم از دیرباز برای مردم نراق از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. سال هاست در شهر نراق در ایام شهادت پنچ تن آل عبا آیین سنتی نخل گردانی برگزار می‌گردد؛ این مراسم همراه با سینه زنی و زنجیرزنی و حرکت هیات مذهبی شهر است، سابقه نخل گردانی در نراق به بیش از۴۰۰ سال می‌رسد.

آئین سنتی نخل گردانی آیینی کهن و چندین ساله است و این مراسم هرساله در روز‌های خاص درشهر‌های مختلف استان مرکزی برگزار می‌شود، اما شهر‌های تفرش، خمین و نراق از شهر‌های شاخصی هستند که مراسم نخل گردانی را با قدمتی بیشتر اجرا می‌کنند.

آیین نخل گردانی با قدمتی ۴۰۰ ساله که در ایام شهادت پنج تن آل عبا در شهر تاریخی نراق برگزار می‌شود، در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرستان دلیجان نخل گردانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۶۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت با حضور عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) برگزار شد.

مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) امروز با حضور هیات‌های مذهبی و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام به سمت مسجد امام جعفر صادق (ع) برگزار شد.

عزاداران مکتب جعفری در سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام همزمان با سراسر کشور با تجمع در میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام به سمت مسجد امام جعفر صادق (ع) عزاداری کردند.

کد خبر 6096197

دیگر خبرها

  • مراسم وداع با شهید اعتماد در قروه برگزار می‌شود
  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام برگزار شد
  • برپایی نخستین جشنواره غذای سنتی در شهر مریانج
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد
  • لغو مراسم آیینی سنتی کومسای در هورامان کردستان به دلیل بارندگی
  • مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) برگزار می‌شود
  • مراسم کومسای هورامان لغو شد
  • مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری برگزار شد + عکس
  • بازار مبل ظرفیتی مناسب برای شکوفایی شهر مریانج است
  • پیکر شهید گمنام وارد یزد شد