Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@08:10:17 GMT

سبقت نشای مکانیزه به سنتی در شالیزارهای مازندران

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۶۲۸۶

سبقت نشای مکانیزه به سنتی در شالیزارهای مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، علی‌محمد رمضانی رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به فرارسیدن فصل کاشت برنج درباره آخرین وضعیت کشت این محصول در استان اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و ارتباط خوب کشاورزان با مراکز خدمات کشاورزی تاکنون عملیات شخم و شیار در  ۱۹۶هزار و ۷۲۰ هکتار از شالیزارهای مازندران انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به احداث خزانه در  ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران، افزود: تا به امروز عملیات نشاکاری در حدود ۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شد که از این میزان حدود ۶۰ درصد به‌صورت مکانیزه  و ۴۰ درصد به‌صورت سنتی بوده است.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: طی این مدت بیشترین سطح نشاکاری مربوط به شهرستان آمل با ۱۱ هزار و ۳۰۰ هکتار بوده که از این میزان ۸ هزار هکتار به‌صورت مکانیزه بوده است.

رمضانی بیان کرد: بحث کشت قراردادی نیز برای ۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شد که نشان‌دهنده اعتماد کشاورزان به دولت بوده و اینکه کشت قراردادی به نفع خودشان بوده و در این زمینه مازندران جز معدود استان‌هایی است که باید۵۰ درصد برنج را تحویل دهد.

وی با تاکید بر اینکه کشت قراردادی برنج به نفع کشاورزان خواهد بود، خاطرنشان کرد: این مهم در امنیت غذایی نقش داشته و در شرایط کمبود می‌توان برنج را روانه بازار کرد.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان در ارتباط با افزایش هزینه‌های کارگری، گفت: دستمزد امسال کارگران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان بوده که با توجه به تمایل کشاورزان به مکانیزاسیون این مشکل برای آنان مرتفع شده است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: علی محمد رمضانی کشت برنج نشاکاری خزانه گیری شالیزارهای مازندران هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۶۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی

فرشته صادقی‌نسب مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون مبارزه با عوامل خسارت‌زا در سطح ۲۴۶ هزار هکتار از مزارع غلات استان انجام شده که ۲۶۱ هکتار آن مربوط به بیماری برگی زنگ زردگندم است.

وی افزود: باتوجه به شرایط جوی مناسب برای ایجاد و گسترش بیماری برگی بویژه زنگ زردگندم در مزارع غلات استان، لازم است کارشناسان شبکه مراقبت ضمن پایش دقیق مزارع، در صورت مشاهده بیماری هرچه سریع‌تر اطلاع‌رسانی لازم را در خصوص کانون‌کوبی و سم‌پاشی مزارع با سموم توصیه شده به کشاورزان انجام دهند.

صادقی‌نسب اضافه کرد: با توجه به نقش بیماری‌ها در کاهش عملکرد محصول، عملیات مبارزه بایستی با نظر کارشناسان شبکه مراقبت و در اسرع وقت انجام گیرد تا علاوه بر اثربخشی مناسب از وارد آمدن خسارت به مزارع جلوگیری شود.

به گفته وی، عملیات ردیابی و پایش در مزارع همچنان ادامه دارد و توصیه‌های مدیریتی لازم توسط کارشناسان به کشاورزان انجام می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی