Web Analytics Made Easy - Statcounter

درصد مخاطب تلویزیون و سریال‌های آن در رمضان ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های گذشته، کم شده است.

به گزارش قدس آنلاین، روابط عمومی سازمان صداوسیما فهرست پربیننده‌ترین ویژه برنامه ها و سریال های ماه رمضان را اعلام کرد و با تحلیل نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره برنامه‌های ماه رمضان ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد اغلب برنامه‌ها و سریال‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰ و سال‌های پیش از آن افت میزان مخاطب را تجربه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش پیش رو بر اساس آمارهای منتشرشده از درصد بیننده ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان ۵ سال اخیر، آمار سال جاری تحلیل و بررسی شده است. در برخی سال‌ها که نتایج دو نظرسنجی درباره برنامه‌ها و سریال‌های ماه رمضان در نیمه اول و نیمه دوم این ماه منتشر شد، آمارهای نیمه اول مورد استفاده قرار گرفته، چراکه آمار منتشرشده از ماه رمضان سال جاری، بر اساس نظرسنجی به دست آمده که در نیمه نخست این ماه برگزار شده است.

شفافیت کم نتایج

این برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ است که نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره میزان مخاطب چندین برنامه سیما منتشر می‌شود. مرتبه قبل تنها آمار بینندگان «عصر جدید» و «زیرخاکی ۳» در دسترس عموم قرار گرفته بود.

در عین حال گزارش تازه منتشرشده از نتایج نظرسنجی‌ها نیز اطلاعات قابل توجهی را منتشر نکرده است. در این گزارش فقط آمار مخاطب ۴ سریال جدید ویژه رمضان ۱۴۰۱ آمده و از نتایج نظرسنجی درباره سریال‌های بازپخشی این روزها در شبکه‌های مختلف مثل آی‌فیلم و تماشا خبری نیست. این در حالی است که عده‌ای تکرار مجموعه‌های محبوب «خانه به دوش» و «بزنگاه» ساخته رضا عطاران را در این دو شبکه، از عوامل کم‌بیننده شدن سریال‌های جدید می‌دانند.

در نتایج این نظرسنجی همچنین جزییاتی از جامعه آماری دیده نمی‌شود. مشخص نیست این نظرسنجی در چه روزی و با پرسش از چه افرادی و در چه گستره‌ای برگزار شده است. در سال‌های گذشته، گاه دو نظرسنجی از میزان بینندگان برنامه‌هایی ماه مبارک رمضان منتشر می‌شد. روشن نیست نظرسنجی حاضر، با نظرسنجی دیگری تکمیل خواهد شد یا تنها نظرسنجی ماه رمضان ۱۴۰۱ خواهد بود.

مخاطب تلویزیون کم شد؟

میزان بیننده برنامه‌های مختلف سیما در رمضان امسال، در حالی ۷۴٫۸ درصد اعلام شده که این عدد، بی‌سابقه به نظر می‌رسد. بر اساس نتایج نظرسنجی‌هایی که در سال‌های گذشته از سوی روابط عمومی این سازمان منتشر شده، تلویزیون در سال ۱۴۰۰ با ۷۹٫۳ درصد، سال ۹۹ با ۸۱ درصد، سال ۹۸ با ۸۴ درصد و سال ۹۷ با ۷۶٫۳ درصد همواره پربیننده‌تر از ماه رمضان ۱۴۰۱ بوده است.

این افت در حالی است که در ماه رمضان، دو برنامه شاخص «عصر جدید» و «دورهمی» نیز در حال پخش‌اند، اما نتوانستند آمار مخاطب کلی تلویزیون را بالا نگه دارند.

سریال‌ها در وضعیت هشدار

آمار مخاطب برنامه‌های ویژه رمضان ۱۴۰۱، به نسبت سال‌های گذشته بسیار پایین به نظر می‌رسد. بررسی میزان مخاطب اعلام‌شده از سریال‌های ماه رمضان سال‌های گذشته، نشان می‌دهد در سال‌های اخیر، برای اولین بار است که پربیننده‌ترین سریال ویژه رمضان کمتر از ۳۰ درصد مخاطب داشته است.

در سال ۱۴۰۰، پربیننده‌ترین سریال رمضان، احضار بود که بر اساس نظرسنجی اول این ماه، ۴۱٫۳ درصد مخاطب جذب کرد. سال ۹۹ بر اساس نظرسنجی اول ماه رمضان، پیشتاز رقابت سریال‌های این ماه زیر خاکی با ۴۴ درصد بیننده بود و در سال ۹۸ نیز سریال برادر جان با ۵۱٫۴ درصد بیننده، لقب پربیننده‌ترین سریال ماه رمضان را کسب کرد. میزان مخاطب «رهایم نکن» پربیننده‌ترین سریال رمضان ۹۷ نیز ۴۰٫۸ درصد بود.

مهمترین آماری که در آن، تنزل میزان مخاطب دیده می‌شود، همین شمار بینندگان سریال‌هاست. اگرچه از آمار درصد مخاطب سریال‌های رمضانی سال‌های ۹۶ و ماقبل آن، آمار چندانی در دست نیست، اما بعید به نظر می‌رسد در آن زمان نیز سریال‌ها ارقام کمتر از ۳۰ درصد را تجربه کرده باشند، چراکه تلویزیون در نیمه اول دهه ۹۰، از وضعیت مناسب‌تری برخوردار بود.

افت برنامه‌های افطار پس از رشد ۱۴۰۰

در زمینه ویژه‌برنامه‌های افطار نیز شرایط تقریبا مشابه سریال‌هاست. میزان مخاطب «زندگی پس از زندگی» که در نظرسنجی جدید، با ۱۴ درصد پربیننده‌ترین برنامه ویژه افطار لقب گرفت، سال گذشته در نظرسنجی اول ماه رمضان ۱۱ درصد بود. این در حالی است که آخرین فصل «ماه عسل» در رمضان سال ۹۷، با ۵۵ درصد بیننده این جایگاه را در اختیار داشت. در عین حال، باقی برنامه‌های ویژه افطار سیما، از الگوی «زندگی پس از زندگی» پیروی نکردند و اغلب نسبت به سال گذشته، افت داشتند.

میانگین میزان بیننده ۵ ویژه‌برنامه پربیننده افطار شبکه‌های مختلف که در سال ۹۹ رقم ۷٫۲۴ درصد بود، در سال ۱۴۰۰ به ۱۱٫۶۴ درصد افزایش پیدا کرد، اما امسال مجددا با کاهشی جدی به ۸٫۰۴ درصد رسید.

نکته جالب توجه آن که میزان مخاطب ویژه‌برنامه‌های افطار و سحر مراکز استانی در نتایج نظرسنجی آمده است. این برای اولین بار در سال‌های اخیر است که این اتفاق می‌افتد. روشن نیست به علت بالا بودن نسبی این آمار و قرارگیری آن در رتبه دوم در افطار و اول در سحر بوده، یا سیاست جدیدی در روابط عمومی صداوسیما، برای توجه به برنامه‌های استانی است.

منبع: صبا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مخاطب تلویزیون در رمضان کاهش مخاطبان پربیننده ترین سریال ویژه برنامه ها نتایج نظرسنجی ماه رمضان سال های گذشته نظر می رسد میزان مخاطب درصد بیننده درصد مخاطب سریال ها سال ۱۴۰۰ بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۶۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین

به گزارش همشهری آنلاین،‌ همان‌گونه که انتظار می‌رفت، سریال حشاشین، با حواشی متعددی که رقم زد، نتوانست به اثر درخور و ماندگاری در حافظه مردم کشورمان تبدیل شود. سریالی که در زمان تولید، با سروصداهای بسیاری همراه شد و عنوان یکی از پرهزینه‌ترین تولیدات جهان عرب را از آن خود کرد.

این سریال، ماه رمضان امسال، از یکی از شبکه‌های اصلی مصر به روی آنتن رفت و در آن کشور نیز واکنش‌های متفاوتی را به خود دید. سابقه تاریخی چنین کارهایی، این شائبه را تقویت می‌کرد که با توجه به فضاسازی فرقه‌ای داستان، باید در انتظار کژراهه‌های روایی بود علی‌الخصوص آن‌که ایران، ابژه این داستان بود و نمی‌توانستیم بپذیریم که کشوری مانند مصر، داستانی در مسیر روایت دقیق و متقن تاریخی از ما داشته باشد.

ساختار مشوش روایت و البته بزرگ‌نمایی‌های اغراق‌آمیزی که می‌خواست این باور را به مخاطب الصاق کند که ایرانی‌ها، پدر داعش هستند، به‌اندازه‌ای ناشی‌گرانه بود که با یک‌بار تماشای صرف چند قسمت از سریال، می‌شد به‌راحتی متوجه آن شد. حشاشین هرچقدر که در زمینه ساختار حرفه‌ای سریال‌سازی، الکن است و بویی از استانداردهای سریال‌سازی جهانی نبرده اما در زیرلایه، به شکلی دقیق، فراتر از رویه ظاهری آن که ایران‌ستیزی است، نوعی شیعه‌ستیزی را در پیش گرفته است.

طبیعی است که در پرداخت داستان‌هایی با مضمون فرقه‌های سیاسی، یک تصویر ظاهری از المان‌های آن فرقه ساخته می‌شود و یک تصویر نیز در زیرلایه مورد نظر است تا توطئه‌ها و منویات حقیقی آن فرقه، به دور از تمایلات سورئالیستی، زمختی خود را نشان دهد. به همین دلیل، حشاشین در شکل ظاهری، به ایران‌ستیزی روی آورده و زیر پرچم حسن صباح، وجوه مدیریتی ایرانیان و تمایل به کشورگشایی‌هایی که دارد را مورد نقد قرار داده است بنابراین همین نقد خزنده نمی‌تواند مخاطب را مجاب کند که با یک روایت درست و تاریخی مواجه بوده است.

اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگری‌هایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولی‌فقیه است، نمونه‌هایی از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعه‌ستیزی انجام داده است

در پس‌زمینه اما هدف فیلم کلان‌تر است که خوراک مویرگی مکفی در جهت اقناع مخاطب را دارد و آن، گرفتن انگشت اتهام جنایت‌های تاریخی به سمت شیعه بوده است. از جریان داشتن عباراتی چون سر مار را باید زد که به تائید سریال، از آن زمان در مورد حاکمان ایران عنوان شده و امروز نیز شنیده می‌شود تا بهره‌مندی از پرچم سیاه برای فرقه که تداعی‌کننده پرچم داعش است و البته آکسان‌های متعدد بر روی این گزاره که باید با رهبرانمان مشورت کنیم، به‌خوبی موید این مورد است. اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگری‌هایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولی‌فقیه است، نمونه‌های دیگری از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعه‌ستیزی انجام داده است.

فارغ از این محتوای عجیب و آشکار، سریال، متناسب با هزینه‌کرد و پروژه تبلیغاتی بزرگی که داشته، دستاورد فنی نداشته است. حشاشین را نمی‌توان یک سریال مبتنی بر استاندارد روز این حوزه دانست. کارگردانی به‌واسطه تشتت‌های میزانسن، چندان قابل‌قبول نیست و بازی بازیگران، بیرون‌زدگی‌های فراوان دارد که مخاطب را می‌آزارد.

مجموعه تمام این عوامل سبب شده تا حشاشین، با ساختار جعل تاریخ، موجودیت داشته باشد و این مهم، نه مبتنی بر سندیت واقعی است و نه می‌تواند برداشتی آزاد از یک برهه تاریخی قلمداد گردد. افراط‌گری در جعل تاریخی حوادث به اندازه‌ای زیاد است که مخاطب عام نیز متوجه این میزان عداوت شده و به همین دلیل ارتباط چندانی با آن نمی‌گیرد.

این سریال، نمونه بارز آثاری است که علیرغم تزریق حدود ۱۳ میلیون دلار، نتوانسته آن اثرگذاری اعتقادی و سیاسی را بر روی مخاطب خود داشته باشد. در دنیای امروز، بیشترین میزان تاثیرگذری‌های این‌چنینی، از مجرای مواجهه نرم و زیرپوستی صورت می‌گیرد حال آن‌که حشاشین به‌واسطه عدم‌برخورداری از استانداردهای لازم محتوایی و بصری، نتوانسته مخاطب خود را تحت‌تاثیر قرار بدهد و به همین دلیل، با استقبال قابل‌توجهی از سوی مردم خاورمیانه مواجه نشد.

در ایران نیز این سریال از سوی یک سکوی مطرح و دو سکوی کمتر شناخته شده شبکه نمایش خانگی ارائه شد که با توجه به نظارت پسینی در مورد تولیدات خارجی، خیلی زود بساط این سریال از تمامی پلتفرم ها حذف شد. سریالی که در ایران نیز همپای منطقه، دیده نشد و نتوانست تاثیرگذرای ولو حداقلی هم داشته باشد.

کد خبر 848782 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم فیلم و سریال خارجی

دیگر خبرها

  • واقعاً روس ها درباره جنگ پوتین چه فکر می کنند؟/ سقوط مخاطبان تلویزیون دولتی در روسیه/ روس ها بیشتر چه کلماتی را در گوگل جست و جو می کنند؟
  • اسرائیلی ها توافق را بر حمله به رفح ترجیح می دهند
  • وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟
  • سری جدید برنامه‌های «مهمانی» و «برمودا» ساخته می‌شود
  • پیشنهاد تماشای «افعی تهران» در تلویزیون
  • نویسنده «نون‌خ‌۵» تحقیقات جدی درباره محیط‌زیست و کولبرها انجام داد
  • حرف‌های جنجالی بازیگر مشهور که صداوسیما اصلا قبول ندارد
  • ۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
  • آقای سعید آقاخانی، ما تحمل می‌کنیم، اما دل خودتان نسوخت؟
  • کاش تلویزیون، این مدلی نبود