Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@03:26:18 GMT

انتقال پسماندهای ویژه و خطرناک به خارج از استان

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۷۷۸۷

انتقال پسماندهای ویژه و خطرناک به خارج از استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: طی سه سال گذشته هیچگونه پسماند صنعتی خطرناک و ویژه کارخانجات و صنایع مستقر در بوشهر، در این استان دفن نشده و همگی به مراکز بازیافت اصولی در خارج از استان منتقل شده است.

فرهاد قلی‌نژاد روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایران آنلاین، افزود: با توجه به توسعه صنعتی بوشهر در حوزه نفت و گاز، این استان حجم بالایی از پسماندهای ویژه و خطرناک دارد که دستورالعمل ویژه‌ای برای دفن آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی توضبیح داد:  سال 1400 میزان 846هزار تن پسماند ویژه نفت و گاز استان بوشهر تولید شده است، را داشته که همه ی واحدهای تولید کننده ( 25 پتروشیمی و 24 فاز گازی پالایشگاه)  در سامانه جامع محیط زیست انسانی ثبت نام شده اند و تمام انتقال پسماندها در قالب 400 مجوز زیست محیطی به استان‌های مقصد که دارای واحدهای استاندارد بازیافت بوده اند منتقل شد.
قلی نژاد در ادامه افزود: در سال گذشته مجتمع بازیافت پسماندهای ویژه شرکت ملی شیمی در فاز نخست به بهره‌برداری رسید و اکنون (لندفیل) پسماندهای ویژه صنعتی استان بوشهر در منطقه ویژه اقتصادی پارس فعال است و پذیرای پسماندهای ویژه ای است که قابل بازیافت نیستند و صرفا باید در این مجموعه  با نظارت این اداره کل دفن اصولی شوند.
قلی‌نژاد اعلام کرد: تا پایان سال باید بخش‌های دیگر این مجتمع برای بازیافت پسماندهای ویژه صنعتی نیز راه اندازی شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: حاصل بازیافت پسماندهای صنعتی بیشتر به مواد اولیه صنایع تبدیل می‌شود که ارزش بالایی دارد.
وی تاکید کرد: لازم است تعداد و ظرفیت مجتمع‌های بازیافت این نوع پسماندها در کشور گسترش یابد و علاوه بر این برای پیشگیری از آلودگی هوا و خاک همه واحدهای صنعتی مستقر در استان باید انبارهای میکانیزه داشته باشند.
قلی‌نژاد ادامه داد: همچنین پیوسته نسبت به انتقال سریع پسماندهای خطرناک و ویژه صنایع استان به واحدهای بازیافت تاکید شده است تا زمان این انتقال کاهش یابد.
وی افزود: در راستای تحقق شعار سال، باید از ظرفیت روش‌های دانش‌بنیان برای بازیافت انواع پسماند گروه‌های 5 گانه استفاده استفاده شود تا مساله دفن بهبود یابد.
قلی‌نژاد یادآور شد: انتقال و دفن استاندارد پسماندهای صنعتی و خطرناک و ویژه با نظارت حفاطت محیط زیست به عهده واحد تولید کننده است، مدیریت پسماندهای خانگی به عهده شهرداری‌ها و دهیاری ها است و وزارت بهداشت بر مدیریت پسماندهای عفونی خطرناک و ویژه نظارت می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: مدیریت پسماندهای خانگی در استان وضعیت مطلوبی ندارد و شاهد دفن غیر اصولی این زباله‌ها هستیم که خاک و هوا را آلوده می‌کند.
قلی‌نژاد اعلام کرد: تا کنون مهلت‌های و اخطارهای متعددی در این زمینه به شهرهای سراسر استان داده شده است و بر این اساس خواسته حفاظت محیط زیست استان این است که ضمن جانمایی اصولی، سلول‌های دفن به گونه‌ای احداث شود که از پراکنش زباله در خاک جلوگیری شود.
وی اعلام کرد: تا کنون علیه 20 شهرداری استان شکایت شده است که پرونده‌ها با اعمال مهلت‌هایی در جریان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد: در زمان حاضر در زمینه دفن اصولی پسماند خانگی ، شهر دیر اقدامات خوبی داشته است، مطالعه و جانمایی سایت انجام شده و به زودی اجرایی می‌شود.
قلی نژاد اضافه کرد: سایت دفن پسماند بوشهر در محدوده شهر قرار دارد که حتما باید جابجا شود، محل دفن این پسماندهای در دیلم وضعیتی بحرانی دارد و سایت برازجان نیز مورد تایید حفاظت محیط زیست نیست و پیگیری‌هایی هم در این زمینه انجام شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: این اداره کل تنها به اخطار و ارائه مهلت بسنده نمی‌کند و در سال پیش رو به طور قطع خسارت‌های وارد شده به آب، خاک و هوای استان در این خصوص را محاسبه و با دستور قضایی از ادامه دفن پسماند در سایت‌های غیر اصولی جلوگیری می‌کند.
وی افزود: بنابراین شهرداری‌ها باید در کمترین زمان ممکن نسبت به جانمایی استاندارد سایت‌های دفن پسماند خانگی اقدام کنند.
قلی‌نژاد یادآور شد: پسماندها به طور کلی به پنج دسته عادی خانگی، کشاورزی، پزشکی یا عفونی، صنعتی و ویژه و خطرناک تقسیم می‌شود که اگر هر یک از چهار دسته نخست در شرایطی قرار گیرد که سلامت انسان را به خطر اندازد در دسته خطرناک و ویژه جای می‌گیرد و برای دفن و بازیافت اصولی هر یک شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی تدوین و وظیفه هر یک از دستگاه‌ها، نهادها و مردم در این قبال به روشنی تعریف شده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر پسماندهای ویژه خطرناک و ویژه قلی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۷۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش «مسیرسبز- ایران پاک»

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت : جمع‌آوری و ساماندهی حدود ۹۰ تُن زباله و نخاله، دستاورد اجرای پویش «مسیر سبز- ایران پاک» از اسفند ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳ در استان بوده و تداوم چنین طرح‌هایی، راهکار مناسبی ، برای یادآوری و جلب همکاری همگانی برای حفاظت از محیط زیست است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، یوسف یوسفی اظهار کرد: در بازه زمانی یک ماهه با مشارکت دستگاه‌های متولی، و گروه‌های خودجوش مردمی، در طرح ملی مسیر سبز- ایران پاک در استان مقدار ۴۸۰ هکتار از اراضی استان و به مقدار حدود ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی جمع‌آوری و به محل دفن بهداشتی و مجاز منتقل شد.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان متولی حفاظت از طبیعت، اجرای طرح ملی «مسیر سبز - ایران پاک» را با هدف اجرای طرح‌های پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و تفرجگاه‌ها راه‌اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد.

یوسفی تاکید کرد: ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه‌های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی‌های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.

وی افزود: طبق ماده هفت قانون مدیریت پسماندها (‌مصوب ۱۳۸۳/۰۲/۲۰ مجلس شورای اسلامی) مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، و در خارج از حوزه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بر عهده بخشداری‌هاست.

کد خبر 750080

دیگر خبرها

  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش «مسیرسبز- ایران پاک»
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • نیروگاه خورشیدی ویژه شرکت سیمان دشتستان احداث می‌شود
  • تعداد تشکل‌های کارگری در استان بوشهر ۳۵ درصد افزایش یافت
  • رسانه‌های استان بوشهر در انتخابات اهتمام ویژه‌ای به امیدآفرینی داشته‌اند
  • اجرای قانون هوای پاک از توان مسئولین استان تهران خارج است
  • بازگشت ۱۲۰۰ کارگر استان بوشهر به اشتغال
  • افزایش دو برابری ظرفیت انتقال آب به دیلم
  • جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳