Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: آن‌ها اعتقاد دارند یکی از نیازهای اساسی مردم مناطق، نیازهای بهداشتی و پزشکی است، اما باتوجه به هزینه بالای خدمات دندان‌پزشکی و از سوی دیگر دسترسی سخت به مراکز درمانی مناسب، آن‌ها ناچارند هر جور شده با درد کنار بیایند. بیش از ۱۴سال است که پاسخ به نیاز درمانی و بهداشتی نیازمندان دغدغه گروهی از دانشجویان و اساتید دانشگاهی شده و آن‌ها برای اجابت نیاز این شهروندان آستین همت را بالازده و کاری کرده‌اند کارستان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه جهادی هرچه در توان دارند خالصانه در اختیار شهروندان نیازمند قرار می‌دهند تا از بار اضافه زندگی آن‌ها بکاهند یا تلخی‌های زمانه را اندکی برای‌شان شیرین کنند.


محرومیت ساکنان اطراف تهران و دسترسی نداشتن به خدمات درمانی دندان‌پزشکی از اصلی‌ترین دلایلی است که گروه جهادی منتظران ظهور به این محدوده‌ها سفر کنند. به همین دلیل اعضای پرتلاش گروه جهادی منتظران ظهور به ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به بیماران پرداختند و در این روزها تعداد بسیار زیادی از مردم منطقه از این گروه جهادی خدمات گرفته‌اند. این گروه حتی تجهیرات لازم را هم همراه خود می‌برد. اغلب بعد از ارسال تجهیرات، یک تیم پیشقراول از گروه جهادی بعد از بررسی وضعیت، اقدامات اولیه را برای درمان آغاز می‌کند.

گروه جهادی منتظران ظهور از اساتید و دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی تشکیل شده است که به نیازمندان حاشیه تهران مانند یافت‌آباد، شهر ری و اسلامشهر و سایر مناطق محروم خدمات رایگان دندان‌پزشکی و پزشکی می‌دهند. «جلال عادلی» مسئول گروه جهادی منتظران ظهور می‌گوید: «این گروه بزرگ‌ترین گروه جهادی دندان‌پزشکی کشور است که با ۵۰۰ عضو فعال مشغول خدمت‌رسانی در مناطق محروم و حاشیه شهر تهران مانند شهر ری، اسلامشهر، یافت‌آباد و ۲۰ استان کشور است. این گروه تاکنون نزدیک به ۳۵۰ اردوی جهادی در تهران و سایر نقاط کشور برگزار کرده است. »

حدود۲میلیارد تومان برآورد هزینه خدمات‌رسانی به اقشار محروم


«متأسفانه در کلانشهر تهران یا استان‌های گردشگرپذیر کشور، روستاهایی هستند که اصلاً دیده نمی‌شوند و وضعیت مالی و درمانی نامناسبی دارند. ما در اردوی جهادی به سراغ ساکنان این مناطق می‌رویم. در همین زمینه به تازگی گروه جهادی منتظران ظهور فعالیت‌های خود را در شهرری، یافت‌آباد و محله‌های حاشیه‌ای تهران به محرومان ارائه داده و بعد از ایام نوروز نیز این اردو در نقاط محروم پایتخت برای دیگر اقشار نیازمند برپا می‌شود. اغلب در کنار دندان‌پزشکان متخصص، پزشکان دیگر رشته‌ها نیز حضور دارند و شهروندان را معاینه و درمان می‌کنند. »

مسئول گروه جهادی منتظران ظهور در ادامه می‌گوید: «در شهر ری بیش از هزار و ۲۰۰ نفر و در یافت‌آباد و حاشیه تهران نزدیک به ۳هزار نفر در ماه اخیر ویزیت و درمان شدند. قرار است این کار همچنان ادامه داشته باشد و ۲ بار در ماه نیازمندان خدمات درمانی دریافت کنند. به طور کلی هزینه‌های دندان‌پزشکی گران و سرسام‌آور است؛ از معاینه اولیه گرفته تا عصب‌کشی و جراحی. هزینه خدمات ارائه شده دراردوی جهادی شهر ری با توجه به تعداد نفرات و خدمات ارائه شده نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. در اردوی جهادی یافت‌آباد ۶۰۰ میلیون و اطراف تهران هم نزدیک به یک میلیارد تومان ارزش ریالی براساس تعرفه‌های وزارت بهداشت هزینه شده است.


در اردوی امامزاده ابوالحسن(ع) بیش از هزار و صد مورد خدمت درمانی صورت گرفت. انجام ۵۶۸ جراحی دندان، ۲۲ ترمیم دندان، ۶۶ درمان ریشه، ۱۴۲ مورد درمان تخصصی کودکان و ۷۸ رادیوگرافی تشخیصی بخشی از خدمات صورت گرفته است. همچنین در اردوی جهادی امامزاده حسن(ع) در جنوب تهران بیش از هزار مورد خدمت درمانی انجام شد. ۴۳۸ جراحی دندان، ۱۸۸ ترمیم دندان، ۵۱ درمان ریشه، ۱۰۹ مورد تخصصی کودکان و ۲۰۷ مورد رادیوگرافی تشخیصی بخشی از خدمات صورت گرفته است. »

نمک‌گیر سفره خالی محرومانیم


فعالیت‌های این گروه جهادی فقط به درمان بیماری‌های دهان و دندان در نقاط محروم پایتخت خلاصه نشده است. آن‌ها پا را فراتر گذاشته و عازم مناطق محروم کشور شده‌اند. دکتر عادلی از روزهای نخست شکل‌گیری بزرگ‌ترین گروه جهادی دندان‌پزشکی کشور می‌گوید: «هنوز مدرک پزشکی نگرفته بودیم که به نخستین اردوی جهادی رفتیم. آن دوران دست‌مان خالی بود، اما بچه‌های گروه از هیچ خدمتی دریغ نمی‌کردند. دانشجویی که حالا برای خودش در تهران دکتر معروفی شده و مطب دارد به بچه‌های دورأفتاده‌ترین آبادی‌های پایتخت و کشور خدمت می‌کرد. کار جهادی با همه سختی و زمختی‌اش لذتی دامنگیر دارد. نخستین اعضای این اردوها حالا پای ثابت کار جهادی هستند و حضورشان باعث اعتبار نام این گروه می‌شود. ما نمک‌گیر سفره خالی محرومان شده‌ایم و دیگر مثل سابق نمی‌توانیم بی‌تفاوت بمانیم. باورتان نمی‌شود مردمی که به نداری می‌شناسیم چه معرفتی در آستین دارند. کافی بود بدانند گروهی جهادی از جوانان پزشک پایتخت می‌خواهند راهی آبادی‌شان شوند. نمی‌دانید با چه اشتیاقی به پیشواز ما می‌آمدند. گاهی مجبور بودیم با امکانات و تجهیزات بسیار اندکی سفر کنیم، اما مردمی که به آن‌ها می‌گوییم کم‌برخوردار، هیچ‌وقت کم نگذاشتند. همین که ما را در کنارشان می‌دیدند قدردان بودند که آسایش شهر را رها کرده‌ایم و برای کمک به آن‌ها چند روزی قرار است کنارشان زندگی کنیم. »

لبخند کودکان محروم می‌ارزد به همه خوشی‌ها

پزشکان عضو گروه جهادی منتظران ظهور اغلب روزهای تعطیل‌شان را کنار نیازمندان سپری می‌کنند. به گفته عادلی، درست است که تخصص این گروه ارائه خدمات پزشکی است، اما اعضای این گروه در مواجهه با مشکلات ساکنان مناطق محروم نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند. اغلب آن‌ها از جیب خودشان برای خرید اقلام ضروری همچون خوراک و پوشاک یا تهیه جهیزیه و ساخت مسجد هزینه می‌کنند.

عادلی می‌گوید: «بیشتر پزشکان گروه در تهران مطب دارند، اما هر ماه چند روز از اوقات فراغت و تعطیلی‌شان را در کنار همکاران جهادی به خدمت به نیازمندان می‌پردازند. ما به یاد وجود مبارک حضرت بقیه‌الله(عج) نام گروه‌مان را منتظران ظهور گذاشتیم و به عنوان پزشک خود را موظف می‌دانیم به پیشگاه آن حضرت گزارش کار بدهیم. خدمت به محرومان از مصادیق جهاد در راه خداست. مدت‌هاست که دیگر از نبود برخی امکانات نگران نمی‌شویم. حرکت می‌کنیم به سمت مقصد و می‌بینیم که موانع یک به یک برطرف می‌شود. با وجود همه سختی‌ها شاد کردن دل کودک منطقه محروم به همه خوشی‌هایی که در زندگی روزمره داریم می‌ارزد. »

لذت کمک به قشر نیازمند

 اسفند ماه گذشته چند اردوی جهادی برای مناطق محروم روستایی جزیره‌های هنگام و قشم اجرا شد. در ایام نوروز و تا نیمه فروردین ماه هم این اردو در جنوب استان سیستان و بلوچستان و حاشیه چابهار به فعالیتش ادامه داد. عادلی می‌گوید: «بیشتر اعضا دوست دارند در گمنامی و بی‌هیاهو خدمت کنند. ما در نخستین اردوها فیلم و عکس و مصاحبه تهیه نمی‌کردیم، اما مدتی بعد برای معرفی خدمات به این کار مجبور شدیم. پیش از سفر به شهرهای مختلف،   عکس‌ها را در اختیار مسئولان استان می‌گذاشتیم و آنها با دیدن خدمت مخلصانه اعضای گروه حاضر به همکاری با ما می‌شدند.

آموزش و پرورش مدارس خالی را در اختیار ما می‌گذاشت. فرمانداری، حمل و نقل تجهیزات و سفر اعضای گروه را به عهده می‌گرفت و کمیته امداد هم پرونده نیازمندان واقعی را در اختیارمان قرار می‌داد. به این شکل کارها سرعت بیشتری پیدا کرد و توانستیم خدمات بیشتری به محرومان ارائه کنیم. من همیشه می‌گویم مسئولان اگر بدانند مردم مناطق دورافتاده تا چه اندازه به حضور آنها در کنارشان مشتاق هستند و دلگرم حرف‌ها و اندک کارهای آنها می‌شوند، لحظه‌ای در دفاتر کارشان آرام و قرار نمی‌گیرند. وقتی برای نیازسنجی از آنها پرسش می‌کردیم ناامیدانه جواب می‌دادند، اما زمانی که می‌دیدند به فاصله چند ماه برای رفع آن نیازها دوباره به روستای‌شان آمده‌ایم سر از پا نمی‌شناختند.»


درمان دندان زندانیان در ندامتگاه‌ها

درمان دندان زندانی‌ها برای اولین بار در کشور در فهرست فعالیت‌های این گروه جهادی ثبت شده است. برنامه درمان بیماری‌های دهان و دندان در زندان‌ها موفق بوده و حالا قرار است این گروه از پزشکان هر ماه برای ویزیت زندانیان راهی ندامتگاه‌های مختلف کشور شوند. به گفته عادلی این اقدام با مشارکت رئیس سازمان زندان‌های کل کشور در ندامتگاه شهرهای تهران، ورامین، همدان، البرز، اصفهان و تبریز انجام شد و آنها امیدوارند این روند همچنان ادامه داشته باشد.

خدمات به زائران سالار شهیدان

«در ایام اربعین در مسیر کربلا موکب دندان‌پزشکی برای ارائه خدمات درمانی به زائران برپا شد. این موکب یک کیلومتر تا بین‌الحرمین فاصله داشت. با همکاری ۱۵۰ پزشک در ۳شیفت کاری به زائران حضرت اباعبدالله(ع) خدمات دندان‌پزشکی ارائه شد. در این موکب به زائران برخی کشورها مانند نیجریه نیز خدمات دندان‌پزشکی داده شد. از موکب‌مان استقبال زیادی شد. با وجود کار زیاد خستگی در کار نبود و خدمت به زائران آقا سیدالشهدا (ع) نصیب پزشکان گروه ما نیز شد. »



طرح‌های مهربانی
اعضای گروه جهادی منتظران ظهور غیر از خدمات رایگان پزشکی و دندان‌پزشکی، به مناسبت‌های مختلف مانند عید نوروز یا شب یلدا و همچنین ماه مبارک رمضان بسته‌های غذایی شامل برنج، گوشت، روغن، ماکارونی، رب، حبوبات را هم میان نیازمندان توزیع می‌کنند.

۲ هزار و ۷۰۰مورد خدمات درمانی در ۵روز جهاد خالصانه به ساکنان روستای طولاب استان ایلام ارائه شد.

یک هزار و ۲۸۸نفر از نیازمندان ملارد در پایان ۲روز اردوی جهادی مورد معاینه و درمان قرار گرفتند.

۳هزار و ۹۶۷ مورد خدمات درمانی از جمله معاینه دهان و دندان، ترمیم، پالپتومی و جراحی دندان شیری در ایام فروردین ماه در روستای عورکی استان چابهار در اختیار روستاییان قرار گرفت.

کد خبر 670347

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: گروه جهادی منتظران ظهور گروه جهادی خدمات درمانی اردوی جهادی مناطق محروم دندان پزشکی یافت آباد ارائه شد شهر ری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۷۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری

محمدامین دهقانی مسئول بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین مناطق محروم استان چهارمحال و بختیاری در اردوی جهادی جهادگران این واحد دانشگاهی خبر داد و اظهار کرد:‌ این واکسیناسیون  توسط ۲۰ دانشجوی بسیجی دکترای دامپزشکی واحد شهرکرد به مدت چهار روز در مناطق محروم و صعب‌العبور اوره و بارز شهرستان لردگان از توابع این استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.

وی واکسیناسیون، انگل‌تراپی، معاینه و درمان و آموزش عشایر را از مهم‌ترین اهداف این اردوی جهادی عنوان کرد و افزود: بیماری‌های انگلی، انتروتوکسمی وآگالاکسی ازجمله بیماری‌های رایج در منطقه اوره و بارز بودند که با تلاش جهادگران وضعیت دام‌های منطقه بهبود یافت.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد گفت: گروه جهادی حضرت ولی‌عصر (عج) بسیج دانشجویی دامپزشکی این واحد دانشگاهی با همکاری بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بسیج سازندگی استان، واحد شهرکرد، بسیج دانشجویی، اداره کل دامپزشکی استان و شبکه دامپزشکی لردگان و با همراهی محسن جعفریان دهکردی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد موفق به برگزاری این اردوی جهادی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • اردو‌های جهادی، گام‌هایی استوار در مسیر محرومیت‌زدایی
  • اوکراین سربازان فراری را از خدمات کنسولی محروم می‌کند
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • «هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است»
  • ارائه خدمات پزشکی رایگان در منطقه محروم بارز و شوارز
  • اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان
  • بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی