Web Analytics Made Easy - Statcounter

 فلاونوئید‌ها کیفیت عملکردی و تغذیه‌ای میوه‌ها را افزایش می‌دهند. در مقاله‌ای که محققان در مجله Nanomaterials به چاپ رساندند، نشان دادند که استفاده از یک نوع نانومواد جدید حاوی فسفات آهن (Fe ۷ (PO ۴) ۶) می‌تواند موجب افزایش تجمع فلاونوئید‌ها در گوجه‌فرنگی شود.

اجزای زیست فعال مانند فلاونوئید‌ها دارای خواص ضد التهابی عالی هستند و به محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد که می‌توانند باعث بیماری‌های جدی شوند، کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگامی که این آنتی‌اکسیدان‌ها در غذا گنجانده شوند، می‌توانند در پیشگیری از بیماری قلبی، دیابت، لنفوم و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و از دست دادن حافظه کمک کنند.

توجه زیادی به مزایای احتمالی فلاونوئید‌های مرتبط با رژیم‌های غذایی غنی از میوه و سبزیجات در سال‌های اخیر شده است. علاوه بر این، فلاونوئید‌ها دارای فعالیت زیستی قابل توجهی هستند، محافظت عالی از پوست در برابر اشعه فرابنفش، رشد مویرگ‌ها، محافظت در برابر تشعشع، مرطوب‌سازی، نرم‌کنندگی و التیام پوست انسان از جمله مزیت‌های فلاونوئید‌ها هستند. 

با این حال، به دلیل الگو‌های غذایی نامناسب، جذب ضعیف، هضم سریع و حذف سریع، مصرف کلی فلاونوئید‌ها در رژیم غذایی انسان کم است.

برخی از فلاونوئید‌های ضروری فقط در مقادیر کمی (۱۰ میلی گرم بر کیلوگرم) در غذاهایی مانند بروکلی، سبزی‌ها، چغندر، نخود فرنگی، قارچ‌ها و قهوه دم شده وجود دارند. سایر میوه و سبزیجات مانند اسفناج، سویا، فلفل قرمز، گوجه‌فرنگی، کشمش، گیلاس و چای، حاوی بیش از ۵۰ میلی‌گرم فلاونوئید در هر کیلوگرم نیستند.

در نتیجه، علاقه فزاینده‌ای به تولید غذاهای جایگزین غنی از فلاونوئید وجود دارد. گوجه‌فرنگی منبع قابل توجهی از فلاونوئیدها در رژیم غذایی انسان به شمار می‌رود و از این رو انتخاب خوبی برای افزایش مصرف فلاونوئیدها است.

فلاونوئیدها به‌طور کلی فراهمی زیستی ضعیفی دارند. بنابراین، تلاش‌هایی برای افزایش جذب فلاونوئیدها در حال انجام است. مطالعات قبلی نشان دادند که غلظت فلاونوئیدها در گیاهان ممکن است با استفاده از نانومواد (NMs) بهبود یابد. به‌عنوان مثال، ۱۰ میلی‌گرم در لیتر از نانوذرات Se و Cu به طور چشمگیری محتوای فلاونوئید را در گوجه‌فرنگی افزایش می‌دهد. علاوه بر این، استفاده از ۲۵۰ میلی‌گرم در لیتر نانوذرات SiO۲ محتوای فلاونوئیدهای میوه‌های گوجه‌فرنگی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

با توجه به این نتایج دلگرم‌کننده و ارتباط ثابت شده فلاونوئیدها در گوجه‌فرنگی، تحقیقات بیشتری در مورد مسیرهای سیگنالینگ و اصلاح عملکرد فلاونوئیدها ضروری است.

 غشای پلاسما از حمل و نقل مواد معدنی مختلف مانند نیترات، فسفات و پتاسیم پشتیبانی می‌کند و همچنین مسئول حذف پروتون‌ها از پلاسما برای تسهیل اسیدی شدن است. نانومواد فسفات تری آهن (Fe۷(PO۴)۶) در خاک برای تحریک فعال شدن غشای پلاسمایی مناسب است. این کار به جذب مواد مغذی و تشدید فتوسنتز کمک می‌کند و در نتیجه تجمع ساکارز را افزایش می‌دهد و تولید فلاونوئیدها را در گوجه‌فرنگی افزایش می‌دهد.

محققان دریافتند که پس از استفاده از این نانومواد رسوب فلاونوئیدی در ریشه‌های نهال گوجه‌فرنگی به‌شدت افزایش یافت و همچنین زیست‌فعالیتی غشای پلاسمایی افزایش می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۹۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور امروز در رویداد گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری با عنوان «دیدار پایدار» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: مالکیت فکری در خلق ارزش و مزیت رقابتی نقش اساسی دارد.

وی گفت: اگر خواهان احداث بنای اقتصاد دانش‌بنیان در کشور هستیم، باید مالکیت فکری را به عنوان ستون اصلی این بنا در نظر بگیریم.

 وی در ادامه تصریح کرد: ارزش ذاتی اقتصاد دانش‌بنیان، در تبدیل علم و فناوری به دارایی‌های فکری نهفته است. این دارایی‌ها، که شامل اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و ... می‌شوند، هویت و اعتبار یک شرکت دانش‌بنیان را شکل می‌دهند.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد ارزش بازار ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیا ریشه در دارایی‌های نامشهود آنها دارد، خاطرنشان کرد: ما در ایران در حوزه مالکیت فکری با چالش‌های متعددی روبرو هستیم و باید با شتابی فزاینده برای رفع این موانع تلاش کنیم.

دهقانی از برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) در ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با کسب تجارب بین‌المللی در این زمینه، شاهد ارتقای جایگاه مالکیت فکری در کشور باشیم.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اهمیت ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: امیدواریم با عزم راسخ معاونت علمی و فناوری در این زمینه، شاهد استقرار یک نظام کارآمد برای ارزیابی و اعتباردهی این دارایی‌ها باشیم.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • خسته هستید؟ این غذاها را بخورید
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • پیکوه طبس رکورددار بیشترین بارندگی در خراسان جنوبی
  • ثبت بیشترین بارندگی در پیکوه طبس با ۲۱ میلی متر
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»