Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهسا بهادری: قطعا همه ما یا با صدای او در نمایش‌های رادیویی خاطره داریم یا با هنرنمایی‌اش در آثار سینمایی و تلویزیونی. هنرمندنی که اگرچه در عرصه تصویر کم‌کار است اما باز هم با نقش‌آفرینی‌هایش در ذهن مردم ماندگار شده است. امروز، یکشنبه، چهارم اردیبهشت ۱۴۰۱ هشتادودومین سالروز تاسیس رادیو در ایران است. به بهانه این مناسبت به سراغ صفا آقاجانی که حدود چهل سال است در این عرصه فعالیت می‌کند، رفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه گفت‌وگو با این هنرمند را می‌خوانید.

نگاهی بیندازیم به سال ۶۳ و ورود شما به رادیو، همچنان در این حوزه فعالیت دارید. درست است؟

من از همان سال تا حالا کارمند رادیو هستم، بازنشسته نشدم برای اینکه از ابتدا استخدام نشدم، بیمه هم ندارم ولی همچنان مشغول به فعالیت در این زمینه هستم.

چرا و چطور وارد این عرصه شدید؟

ما بسیار با سختی، آزمون‌های عجیب و غریبی را پشت سر گذاشتیم تا وارد رادیو شدیم. پس از انقلاب، می‌خواستند یک نوسازی در ترکیب بازیگران رادیو ایجاد کنند و طراح این ماجرا هم آقای جعفری‌جلوه بودند و تقریبا اکثریت افرادی که در حال حاضر در عرصه نمایش، سینما، تلویزیون، رادیو و تئاتر فعال هستند، در آن آزمون شرکت کردند.

پس از انقلاب خواستند تغییراتی در رادیو اعمال کنند، آزمونی برگزار شد و حدود شش هزار نفر در آن شرکت کردند و از این میان تنها ۱۳ نفر توانستند وارد رادیو شوند که یکی از آن‌ها من بودم

مگر آزمون چند شرکت‌کننده داشت؟

چیزی حدود شش هزار نفر. در نهایت ۲۵ نفر بالا آمدیم و یک دوره یک ساله فشرده در دو ترم را پشت سر گذاشتیم. استاد مسلم تئاتر، حمید سمندریان، طراح و مدرس آن کلاس‌ها بودند و آن دوره‌ها هم از رادیو کل آلمان الگوبرداری شده بود. در نهایت پس از گذراندن آن دو ترم، ۱۳ نفر قبول شدند که یکی از آن‌ها من بودم.

یادتان هست که ۱۲ نفر دیگر چه کسانی بودند؟

همه افراد را یادم هست اما الان بخشی از آن‌ها به خاطرم آمد، آقایان محمد عمرانی، مجید حمزه، دانیال حکیمی، امیر فراهانی‌نیا، خانم‌ها شهین نجف‌زاده، فریبا طاهری و منیژه آقایی در بین این ۱۳ نفر بودند.

بیشتر بخوانید: صفا آقاجانی: صداوسیما همه نقش‌های تاریخی خود را کنار گذاشته است انتقاد بهروز بقایی از مدیریت کارنابلدها در تلویزیون درد و دل‌های مهدی فوادیان درباره قدیمی‌های فراموش‌شده رادیو

یادتان هست که آزمون چگونه بود؟

از اطلاعات عمومی و اطلاعات اختصاصی هنری آزمون گرفته می‌شد، آزمون کتبی، شفاهی و مصاحبه هم داشتیم و بعد هم گزینش شدیم.

پیش از این آزمون هم در رادیو حضور داشتید؟

من پیش از این که این آزمون را بدهم، در رادیو کار کرده بودم. اولین کارم به سال ۱۳۵۴ در رادیو تبریز بازمی‌گردد که در کارهای مختلف نمایشی و جُنگ‌های متعدد شرکت کرده بودم و یک نمایش ۱۳ قسمتی را هم برای رادیو اجرا کردم ولی بعد از گذراندن این کلاس‌ها به شکل حرفه‌ای وارد این عرصه شدم.

اولین دستمزدم از رادیو در سال ۶۳ و ۶۴ فقط ۸۰۰ تومان بود

اولین کاری که بعد از انقلاب انجام دادید هم کار نمایشی بود؟

ما کلا کار نمایشی انجام دادیم، چون فقط برای این کار تربیت شده بودیم و سال‌ها همین‌گونه کار را پیش می‌بردیم. چون به ما اجازه نمی‌دادند که گویندگی کنیم.

اولین دستمزدی که از رادیو دریافت کردید چه‌قدر بود؟

اولین دستمزدم در سال‌۶۳ و ۶۴ تنها ۸۰۰ تومان بود و در سال ۶۵ حقوقم دو هزار و ۱۰۰ تومان شد.

فکر می‌کنید چرا در حال حاضر عرصه نمایش‌های رادیویی کم‌تر مورد توجه و استقبال عمومی مخاطبان قرار می‌گیرد؟

کل تولیدات صداوسیما به واسطه این که مسیر، مورد ممیزی قرار می‌گیرد، سفارشی‌سازی می‌شود. با بسیاری از هنرمندان کار نمی‌کنند و از بسیاری از نویسندگان کمک نمی‌گیرند و تعدادی از نویسندگان هم با آن‌ها کار نمی‌کنند و بسیاری نوشته‌ها در ممیزی‌هایی که سازمان اعمال می‌کند، از بین می‌روند. از لحاظ مالی هم به گونه‌ای است که هر نویسنده‌ای حاضر نمی‌شود برای رادیو بنویسد و این عوامل سبب می‌شود که به مرور زمان رادیو به برنامه‌های جُنگ تبدیل شود و بخش نمایش پشت پرده بماند.

وضعیت مالی رادیو اصلا خوب نیست و با هزینه‌های آن دخلمان به خرجمان نمیرسد و نهایتا هزینه‌ رفت‌وآمدمان تامین می‌شود

جذاب‌ترین اتفاقی که در این سال‌ها برای شما رخ داد چه بود؟

اینکه شانس و افتخار این را داشتم تا در کنار ژاله علو و رامین فرزاد باشم. همین که در کنارشان بودم اتفاق درخشانی است و خاطرات زیادی را در ذهن من ثبت کرده است.

در حال حاضر وضعیت مالی رادیو چگونه است؟ دخلتان کفاف خرجتان را می‌دهد؟

هرگز، درآمدها به قدری است که فقط پول ترددمان تامین می‌شود و همه باید یک شغل دیگر داشته باشیم.

البته ما این جمله را زیاد می‌شنویم که هنرمندان پولدار هستند.

بله، این جمله را زیاد می‌شنویم اما به این خاطر است که همه از همه چیز خبر ندارند، این موضوع آواز دهل از دور شنیدن است. نکته دیگر اینکه متاسفانه کشور ما حد متوسط ندارد یا فقیر است یا غنی و عده‌ای هرگز نمی‌توانند باور کنند که من در دسته فقیرها می‌گنجم، هنوز مستاجرم، ارزان‌ترین ماشین زیر پایم است. چون اغلب من را در تولیدات می‌بینند فکر می‌کنند در دسته ثروتمندانم. اما پنجاه، شصت نفر بیش‌تر در این عرصه نیستند که وضع مالی مناسبی دارند و به غیر از آن تعداد همه فقیر هستند.

چرا اکنون توجه به رادیو خیلی کم است؟

در هرجای جهان اگر یک رستورانی باز شود که پر مشتری باشد، صاحبان آن هر روز به این فکر می‌کنند که روز بعد چه خدمتی ارائه دهند اما در کشور ما اگر یک رستوران باز شود که مشتری زیاد دارد، از فردایش به این فکر می‌شود که از چه چیزی کم کند تا سود بیش‌تری به دست بیاید. متاسفانه این اتفاق برای رادیو هم رخ داد.

کم‌کم رادیو خیلی بزرگ شد، آن زمان دو رادیو بیش‌تر نداشتیم، رادیو سراسری و رادیو دو که تولیدات داشتند اما به مرور زمان تعداد این رادیوها بیش‌تر شد. بعد نظرهای شخصی و غیرشخصی اعمال کردند. بعد پول به اندازه کافی نبود تا نویسنده‌های خوبی وارد شوند. هر نویسنده‌ای که وارد رادیو شد و نویسنده خوبی شد، به عرصه تلویزیون و سینما ورود پیدا کرد. البته من هنوز امیدوارم، نمی‌دانم چرا. شاید هم چون دستم کوتاه است این امید را دارم.

۲۵۹۲۴۵

کد خبر 1624628

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مجری رادیو و تلویزیون تلویزیون برنامه های تلویزیونی رادیو بیش تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۹۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعویض هایی که بلای جان پرسپولیس شد؛ کپی برداری اوسمار از روی دست یحیی

پرسپولیس در حالی از جام حذفی کنار رفت که اشتباهات تاثیرگذار ۲ بازیکن تعویضی این تیم در دیدار شب گذشته برابر آلومینیوم اراک، مشهود بود. در واقع تعویض‌های اوسمار کاملا نتیجه برعکسی داشت و عامل حذف سرخ‌پوشان شد.

به گزارش ایرنا، تیم فوتبال پرسپولیس در مرحله یک هشتم نهایی جام‌حذفی در حالی در ضربات پنالتی برابر آلومینیوم شکست خورد و حذف شد که قرمزها در جریان این بازی دو بار با اختلاف دو گل از حریف پیش افتادند، ولی میزبان هر دو بار کار را به تساوی کشاند و در نهایت پیروز شد.

نکته عجیب ماجرا آنجاست که پرسپولیس هر ۴ گل را از دقیقه ۸۴ به بعد دریافت کرد و نتوانست برتری خود را مقابل ایرالکو حفظ کند. جالب‌تر اینکه ۲ بازیکن سهم پررنگی در اشتباهات سرخ‌پوشان و حذف آنان داشتند.

در اواخر نیمه دوم در شرایطی که بازی با نتیجه ۲ بر صفر به سود قرمزها دنبال می‌شد علی نعمتی در دقیقه ۷۸ به جایی محمدخدابنده‌لو وارد بازی شد. دقیقه ۸۳ بازی نیز فرشاد فرجی جایگزین عبدالکریم حسن در سمت چپ خط دفاعی شد. عجیب‌تر آنکه یک دقیقه بعد از ورود نعمتی به بازی بازیکنان آلومینیوم اراک در شرایطی که این مدافع تعادل خود را از دست داد از فضای پشت او استفاده کردند و با ارسال توپ به محوطه جریمه و در ادامه با ضربه مهدی لیموچی به گل نخست رسیدند.

در وقت اضافی بازی در شرایطی که سرخ‌پوشان با گل‌های سینا اسدبیگی و عیسی آل‌کثیر با نتیجه ۴ بر ۲ از میزبان پیش بودند، در دقیقه ۱۱۲ بازی ایرالکو صاحب کرنر شد. شروین بزرگ در شرایطی موفق به زدن گل سوم شد که به راحتی و بدون هیچ مزاحمتی روی سر نعمتی و فرشاد فرجی موفق به گلزنی شد تا باز هم اراکی‌ها در آستانه جبران نتیجه قرار بگیرند.

۷ دقیقه بعد در شرایطی که تنها چند ثانیه تا پایان بازی باقی ‌مانده بود و سرخ‌پوشان یک قدم تا صعود به دور بعدی فاصله داشتند، لیموچی در حالی در عمق خط دفاع پرسپولیس صاحب توپ شد که فرجی با پاس عمقی رضا جبیره جا ماند و در ادامه برای باز پس‌گیری توپ اقدامی نکرد تا مهاجم آلومینیوم با پاس تماشایی نقی‌زاده در داخل محوطه جریمه صاحب توپ شود و این بازیکن با یک ضربه بازی را ۴ بر ۴ به تساوی بکشاند و در ادامه پرسپولیس با شکست در ضربات پنالتی از جام حذفی کنار رود.

در واقع تعویض‌های اوسمار و کپی‌برداری او از روی دست یحیی گل‌محمدی موجب شد تا پرسپولیس بازی را برده را از دست داده و حذف شود. تعویض‌های که در زمان یحیی بارها در پرسپولیس انجام می‌شد و هر بار که سرخپوشان از حریف پیش بودند، او تعویض‌های تدافعی انجام می‌داد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پرسپولیس به نیمه نهایی جام حذفی رسید پرسپولیس قهرمان جام حذفی شد(+عکس)

دیگر خبرها

  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • جزییات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
  • بررسی پدیده «پولشویی» در «مدار بسته» تلویزیون
  • چرا پخش سریال حشاشین پس از انتشار ممنوع شد؟/ ممیزی سریال‌های خارجی پسینی است
  • بلای جان پرسپولیس پس از 120 (عکس)
  • تعویض هایی که بلای جان پرسپولیس شد؛ کپی برداری اوسمار از روی دست یحیی
  • نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
  • تعویض‌هایی که بلای جان پرسپولیس شد
  • جنگ فرهنگی تنها عرصه‌ای که دشمن به آن امید بسته است