Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@07:57:14 GMT

فیوضات شب های قدر بیشتر به مردم شناسانده شود

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۹۸۲۹

فیوضات شب های قدر بیشتر به مردم شناسانده شود

به گزارش خبرآنلاین از مازندران حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی گواهی در جمع عزاداران ایام لیالی قدر در آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) بابلسر، سخنان خود را به دو حوزه تقسیم کرد. در بخش اول به فضیلت شب‌های قدر و ارتباط با خدا از راه های گوناگون و در بخش دوم به بررسی شخصیت والای امیر مؤمنان پرداخت.

وی با اشاره به عظمت شب‌های قدر؛ فیوضات ماه مبارک رمضان و قرار گرفتن شهادت حضرت علی (ع) در این ایام گفت: این سه مناسبت، دروازه های رسیدن به رستگاری و همه از برکات مهم زندگی ما هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شب قدر شب عاشقی و برقراری ارتباط با خداست؛ به‌طوری‌که در ایام قدر می‌توان ثمره یک‌سال زندگی خود را از درگاه حضرت حق گرفت و برای ادامه مسیر زندگی، ذخیره کرد. شب نوزدهم شب عرضه اعمال، شب بیست و یکم، شب تصویب اعمال و شب بیست و سوم، شب امضای اعمال ماست و کسی اگر بتواند در این ۳ شب با توسلات قلبی، اعمال خود را به امضای خداوند برساند؛ توفیق یافته‌است.

گواهی، حکمت را ثمره روزه خواند و افزود: انسان پس‌ از رسیدن به حکمت به مرحله یقین می‌رسد. با روزه می‌توان حکمت را به دست آورد و با این حکمت در شب‌های قدر به یقین دست یافت. شب قدر شأن نزول قرآن کریم است و قرآن پلی است بین ما و رسیدن به فیوضات الهی در ماه مبارک رمضان. در این شب‌ها از خدا زیاد بخواهیم تا خداوند که منبع دهش و خیر است به ما زیاد ارزانی دارد.

رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران راه های ارتباط با خدا را چند مسیر مختلف عنوان کرد و گفت: خداوند فرموده‌است مغفرت از من و توبه‌ از شماست. در شب قدر با هر گذشته‌ای که داریم باید از خدا مغفرت بخواهیم. اقرار به گناه نزد خدا موجب بخشش آن می شود. وی خاطرنشان کرد: خداوند همچنین فرموده نعمت از من و شکرگزاری از شماست. خدا در دل‌های شکسته دیده می‌شود و در این شب‌ها دلی که بشکند قیمت پیدا می‌کند. باید قدر نعمت‌های الهی را دانست و آن‌ها را شاکر بود. نمی‌توان منکر مشکلات شد، اما باید نیمه‌ی پر لیوان را هم دید و شکر نعمت‌های خداوند را به جا آورد.

گواهی به اجابت دعا نیز اشاره کرد و گفت: خداوند در جای دیگر فرموده دعا از شما و اجابت از من است. این شب‌ها بهترین فرصت برای اجابت دعا است تا بتوانیم به خواسته‌های مادی و معنوی خود دست یابیم.

وی تاکید کرد: دعا را باید با خلوص نیت انجام داد و به اجابت آن امید داشت. همچنین خداوند در جای دیگر فرموده قضا از من و رضایت از شماست. خداوند همواره خیر ما را می‌خواهد و باید به آن راضی بود. اگر خواسته ای محقق نشد باید به حکمت خداوند راضی شد چرا که خیر ما در این است.

رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح به شخصیت والای امیرمؤمنان نیز اشاره کرد و گفت: امیرالمؤمنین، شخصیت بی‌بدیل و بی‌نظیری دارد. علی سمبل همه خوبی‌ها است و باید عمق معنای شخصیتی علی (ع) را شناخت. امیر مؤمنان در شجاعت و مهربانی بی‌نظیر بود. علی (ع)؛ امیر بر نفس خود بود و اطاعت خدا را با جان‌ودل انجام می‌داد. به‌خاطر خدا صبر می‌کرد. عدالت علی (ع) زبانزد همه است و با این صفات نمی‌توان علی (ع) را دوست نداشت. علی (ع) عین علم، سخاوت، رأفت و عدالت است.

گواهی تصریح کرد: شب‌های قدر را باید قدر دانست و از فیوضات این ایام بهره‌مند شد. با توسل به مولای متقیان و با برقراری ارتباط با خداوند می‌توان برکات شب‌های قدر را بدست آورد.

کد خبر 1624810

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ارتباط با خدا شب های قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۹۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی

مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزه‌های انبیای الهی است. نمونه‌های متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجاب معادل تحفّظ نسبت به مواجهه‌ی غیر اصولی با افراد غریبه و یا دوری از نگاه آنهاست. این مسئله ریشه در فطرت و ذات پاک انسان‌ها دارد. در واقع انسان‌ هر اندازه به سمت تقویت ایمان به خدا حرکت و از خطاها وگناهان دوری کند، به همان میزان بر عفت و حیای او اثر مثبت می‌گذارد و  فرد مؤمن به صورت خودکار علاقه دارد در دید نامحرمان نباشد،‌ اما همین که از خدا فاصله گرفت، به مرور زمان تقیدات خود را کنار می‌گذارد و این امر سبب می‌شود به تدریج از ارزش‌هایی مثل حیا و حجاب فاصله بگیرد.

از این روست که مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزه‌های انبیای الهی است. نمونه‌های متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. در رساله پطرس آمده است «همچنین ای زنان، شوهران خود را اطاعت نکنید تا اگر بعضی نیز مطیع کلام نشوند، سیرت زنان ایشان را بدون کلام دریابد * چون که سیرت طاهر و خدا ترس شما را ببینند * و شما را زینت ظاهری نباشد، از بافتن موی و متحلّی شدن به طلا و پوشیدن لباس * بلکه انسانیت باطنی، قلبی در لباس غیر فاسدِ روح حلیم و آرام که نزد خدا گرانبهاست* زیرا بدین گونه، زنان مقدسه در سابق نیز که متوکّل به خدا بودند، خویشتن را زینت و شوهران خود را اطاعت می‌کردند * مانند ساره که ابراهیم را مطیع بود و او را آقا می‌خواند و شما دختران او شده‌اید. (انجیل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره (1-6) همچنین در رساله پولس چنین آمده است «و همچنین زنان، خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مرواید و رخت گرانبها، بلکه چنانکه زنانی را می‌شاید که دعوی دینداری کنند به اعمال صالحه. (رساله پولس به تیمونائوس، باب دوم، فقره 9 و10)

میزگرد| درباره حجاب طوری برخورد نکنیم جوان‌مان دین‌گریز شود / خصلتی که اجر شهید را دارد

نزدیک به این نوع دعوت نسبت به عفاف و حیا را در قرآن با تعابیر دیگری می‌یابیم. خداوند در آیه31 سوره نور خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می‌فرماید «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ یعنی «و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را مگر مقداری که پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و ] برای پوشاندن گردن و سینه [مقنعه‌های خود را به روی گریبان هایشان بیندازند و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمی‌کنند، یا کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیده‌اند و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینت‌هایشان پنهان می‌دارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان، همگی به سوی خدا بازگردید، امید که رستگار شوید.»

کارنامه 40 ساله عفاف و حجاب (1)| یوسف نبی چرا گرفتار گناه نشد؟ / برای اصلاح عفاف و حجاب مردم را تکریم کنیم

در این آیه چند دعوت از سوی خداوند انجام شده است: فروبستن چشم، حفظ عفت، پنهان کردن زینت، دسته‌جات محارم و توبه؛ رعایت تمام این مسائل شرعی سبب می‌شود انسان به فلاح و رستگاری برسد. این مسئله یکی از حکمت‌های حفظ عفاف و حجاب است؛ یعنی انسان مؤمنی که قصد دارد به رستگاری برسد،‌ این رستگاری در رعایت عفاف و حجاب اوست و در واقع حجاب، مسیر رسیدن به رستگاری را برای انسان مؤمن هموار می‌کند و او را به درجات عالی در دنیا و آخرت می‌رساند. این امر همان حکمتی نهفته در سایر کتب آسمانی در راستای دعوت به رعایت عفاف و حجاب است.

در اوج بانوانی که در پرتو این خصلت مسیر رستگاری را در دنیا و آخرت پیمودند، حضرت مریم و حضرت زهرا سلام‌الله علیهما و برخی از بانوان شاخص تاریخ بودند. بنابراین با مرور سیره آن بزرگواران می‌توان تبیین بهترین از خصلت عفاف داشت. هرچند مسیحیت در سده‌های گذشته مسیر انحراف را پیمود و با پیروی از مدرنیته حجاب از نماد مریم مقدس (س) برداشت تا مقدمات افول خود را رقم بزند.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ (اینفوگرافی)
  • زمین‌های خیابان حکمت اصفهان چه زمانی تحویل داده می‌شود؟ + فیلم
  • حال موسیقی ایران خوب است
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟
  • انتطار مردم پارسیان برای دریافت زمین‌های طرح جوانی جمعیت
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • نظر و رضایت مردم در انجام ماموریت مسئولان مهم است
  • حذف سفر از سبد خانوار صحت ندارد/ اتفاقاً حال مردم خوب است و بیشتر هم سفر می‌روند