Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@13:17:10 GMT

شیوع یک بیماری مشترک بین انسان و خوک

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۹۹۲۵

شیوع یک بیماری مشترک بین انسان و خوک

محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک در مطالعه اخیرشان به بررسی نمونه‌های ابرباکتری کلستریدیوم دیفیسیل در ۱۴ خوک مزارع دانمارک پرداختند و پس از آن شاهد ژن‌های مشترک متعدد مقاوم به آنتی‌بیوتیک بین خوک‌ها و بیماران انسانی بودند که این امر شواهدی ارائه می‌کند که انتقال بیماری از حیوان به انسان امکانپذیر است.

 این مطالعه تحقیقاتی توسط دکتر سمه بژائوی (Semeh Bejaoui) و همکارانش از دانشگاه کپنهاگ انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر بژائوی گفت: نتایج بررسی‌های ما روی ژن‌های مقاوم چندگانه و مشترک نشان می‌دهند که ابرباکتری کلستریدیوم دیفیسیل همانند مخزنی از ژن‌های دارای مقاومت ضد میکروبی است که می‌تواند میان حیوانات و انسان‌ها جا به جا شود. این کشف نشان می‌دهد که مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند به طور گسترده‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد گسترش یابد.

کلستریدیوم دیفیسیل یک باکتری است که روده انسان را آلوده می‌کند و به تمام آنتی بیوتیک‌های فعلی به جز سه آنتی بیوتیک مقاوم است. برخی از سویه‌ها دارای ژن‌هایی هستند که به آن ها اجازه تولید سمومی می‌دهد که می‌توانند باعث التهاب مخرب در روده شده و به اسهال منجر شوند که این حالت بیشتر در افراد مسن و بیماران بستری در بیمارستان که تحت درمان با آنتی‌بیوتیک قرار گرفته‌اند، دیده می‌شود.

کلستریدیوم دیفیسیل به عنوان یکی از جدی‌ترین تهدیدات مقاومت آنتی بیوتیکی در ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود. این باکتری در سال ۲۰۱۷ باعث آلوده شدن ۲۲۳ هزار و ۹۰۰ فرد و مرگ ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر شد که هزینه مراقبت‌های بهداشتی آن ها نیز بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده شده است.

یک سویه بسیار خطرناک کلستریدیوم دیفیسیل به نام "ریبوتیپ ۰۷۸؛ RT۰۷۸"  که می‌تواند باعث بیماری جدی‌تر و توالی اصلی آن نوع ۱۱(ST۱۱) شود، با افزایش تعداد مبتلایان در افراد جوان و سالم در جامعه مرتبط است. حیوانات مزرعه اخیرا به عنوان مخزن سویه RT۰۷۸ شناسایی شده‌اند.

در این مطالعه، دانشمندان دانمارکی شیوع سویه‌های کلستریدیوم دیفیسیل را در دام(خوک) و پتانسیل انتشار ژن‌های دارای مقاومت ضد میکروبی توسط انسان و دام را بررسی کردند. محققان در گام بعد به بررسی نمونه‌های مدفوع به دست آمده از ۵۱۴ خوک که در مزراع دانمارک زندگی می‌کردند، پرداختند و این نمونه‌ها به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول شامل نمونه‌هایی از خوک ماده، خوک‌های جوان و خوک‌های کشتارگاهی بودند که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ جمع‌آوری شده بودند. ۱۸۴ نمونه گروه دوم نیز طی کشتار در سال ۲۰۲۱ جمع‌آوری شده بود.

نمونه‌ها از نظر وجود کلستریدیوم دیفیسیل غربالگری شدند و از روش توالی‌یابی ژنتیکی برای شناسایی وجود ژن‌های مقاوم به سم و دارو استفاده شد. از ۵۱۴ نمونه در ۵۴ مورد شواهدی از کلستریدیوم دیفیسیل دیده شد. نتایج بیشتر نشان دادند که کلستریدیوم دیفیسیل در خوک‌های جوان و خوک‌های ماده بیشتر از خوک‌های کشتارگاهی بود. محققان حدس می‌زنند که این امر ممکن است به دلیل تفاوت سنی بین خوک‌های جوان و خوک‌های بالغ باشد؛ البته گفتنی است خوک‌های جوان‌تر دارای ترکیب میکروبیوتا هستند که این موضوع آن ها را در برابر یک کُلُنی‌سازی موفق مستعدتر می‌کند.

دکتر بژائوی گفت: استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها در پزشکی انسانی و به عنوان ابزاری ارزان در مزارع، توانایی ما را برای درمان عفونت‌های باکتریایی سخت کرده است. نگرانی خاص ما وجود مخزن بزرگ ژن‌هایی است که به آمینوگلیکوزید مقاومت می‌کنند و آن ها نیز دسته‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که کلستریدیوم دیفیسیل ذاتا به آن‌ها مقاوم است.

به رغم این یافته‌های مهم، نویسندگان این مطالعه به چندین محدودیت از جمله این که قادر به تعیین جهت انتقال نبودند، اشاره کردند.

دکتر بژائوی گفت: تا زمانی که تجزیه و تحلیل‌های فیلوژنتیکی عمیق‌تری انجام ندهیم، نمی‌توانیم جهت انتقال را تعیین کنیم که این امر می‌تواند دو طرفه باشد و باکتری‌ها نیز به طور مداوم در جامعه و مزارع منتشر و گسترش یابند.

تبارزایی یا فیلوژنتیک (Phylogenetics) شاخه‌ای در علم زیست‌شناسی است که به بررسی ارتباط تکاملی گروه‌های مختلف جاندران نظیر گونه‌ها یا جمعیت‌ها می‌پردازد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری جدید خوک کلستریدیوم دیفیسیل آنتی بیوتیک ها خوک های جوان نمونه ها خوک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۹۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی در یادواره شهدای مربی، گفت: شهید مطهری یکی از محور‌های تلاشش این بود که سبک زندگی ما را سبک زندگی مومنانه کند.

او با بیان اینکه این جلسه مناسبت‌های بسیاری از جمله بودن در محضر خانواده شهدا و بحث شهید مطهری، هفته عقیدتی سیاسی و هم بحث وضعیت روز و عملیات وعده صادق دارد، ضمن نکوداشت مقام والای شهدا خاطرنشان کرد: شهید نه تنها زنده است که زنده کننده نیز است لذا شهید کار خدایی می‌کند.

حاجی‌صادقی با تصریح بر اینکه در جلسه شهید می‌آییم تا کسب حیات کنیم. آیا اسلام جز با شهادت امام حسین زنده ماند؟ در ادامه به چهار روز مهم دراسلام اشاره کرد و افزود: بعثت تاریخ تولد اسلام است، غدیر روز کمال اسلام است، عاشورا روز تضمین کننده حیات ابدی اسلام (نجات اسلام از مرگ) است و چهارم روز ظهور که هنوز فرا نرسیده است.

او گفت: شهادت مزد پاداش است، همانطور که حاج قاسم عزیز فرمودند که شهید زندگی کنید تا خداوند شهید تو را از دنیا میبرد.

حاجی‌صادقی با اشاره به اینکه اسرائیل و آمریکا به این جمع‌بندی رسیده بودند که انقلاب اسلامی با حزب‌الله و انصار‌الله و نیرو‌های کل منطقه روز به روز پیش روی می‌کند و توقف ندارد، گفت: اینها نشستند و طراحی کردند و گفتند ابتدا باید دست‌های انقلاب اسلامی را قطع کنیم. ساده‌ترین آن حماس است. دوم حزب الله، سوم یمن انصارالله، چهارم حشدالشعبی و آخر هم ایران؛ اما نقطه شروع متوقف شدند و طوفان الاقصی را خدا آغاز کرد.

او همچنین بیان کرد: رهبری گفتند اولین مسئله جهان اسلام فلسطین است و می‌بینیم فلسطین اکنون ادبیات جهان انسانیت شده است؛ و ما فروریختن قدرت مدرنیسم غرب را دیدیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اراده قوی مردم غزه گفت: اینکه زن و بچه‌ها اراده خود را حفظ کردند برترین پیروزی است.

او در مورد عملیات وعده صادق گفت: نام این عملیات را خدا داد. شبی که بنا بود، آیه وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ ۚ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولًا نَبِیًّا برای انتخاب نام عملیات انتخاب شد وچه نام پر محتوایی؛ و رهبری فرمودند جواب محکمی می‌دهیم این کار را انجام دادیم. با جسارت عملیات را آغاز کردیم و دنیا در مقابل این حرکت کم آورد.

حاجی صادقی با اشاره به ضعف اراده و جرأت آمریکا ادامه داد: آمریکا هم قدرت دارد، اما جرأت لازم را ندارد.

او در ادامه و ضمن گرامیداشت شهادت شهید مطهری گفت: اولاً اینکه شهادت این بزرگوار برای شما روز مربی و روز عقیدتی است این افتخار است. اما باید به اینکه اشاره کنم، شهید مطهری یکی از محور‌های تلاشش این بود که سبک زندگی ما را سبک زندگی مومنانه کند و می‌گوید من بر اساس علم کتاب نمینویسم بلکه به نیاز مخاطب نگاه می‌کنم. 

حاجی‌صادقی افزود: مطهری شاکله هر انسان وامتی را دو چیز میدانداول معرفت‌ها، آگاهی‌ها، علم‌ها (مغز) و دوم گرایش ها، تعلق‌ها ودلبستگی‌ها وانسان به طور کلی یعنی آگاهی‌ها و تعلقات بعضی از انسان‌ها جز دنیا را نمی‌بینند و نمی‌خواهند و علت از نظر قرآن معرفت هاست، چون علم آن را ندارند.

او خاطر نشان کرد: پیام شهید مطهری به مربی‌ها این است که مربی باید دو کار انجام دهد، مغز انسان‌ها را با معارف الهی اشباع کند و قلب انسان را با گرایش‌ها و ارزش‌های والای معنوی پر کند تا دشمن نتواند مغز و قلب جوان‌ها را تصرف کند و ما امروز نیازمند این هستیم جهادتربیتی راه بیندازیم وآگاهی‌های مردم را زیاد کنیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: باید با روش طبیب گونه جلو برویم و به سراغ جوان‌ها برویم، باید ارزش‌های زیبای خدا را به جوان‌ها نشان دهیم؛ باید نشان دهیم با خدا بودن چقدر لذت دارد تا لذت‌های زودگذر را فراموش کنند و درک کنند لذت واقعی این نیست.

در پایان مراسم از خانواده شهدا و ایثارگران و مربیان نمونه عقیدتی سیاسی در سپاه فجر تجلیل بعمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد/معرفی جوان ترین و پیرترین استاد
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • تصویری باورنکردنی از بهروز افخمی روی ویلچر؛ بیماری افخمی چیست؟
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • (ویدئو) حرکت جنون‌آمیز پسر جوان؛ پرش از روی ۲ خودرو در حال عبور