Web Analytics Made Easy - Statcounter

«یک خانه ارزشمند تاریخی، شبانه در کازرون تخریب شد» عبارتی که در روز‌های اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شود و این ادعا مطرح است که اگر روند تخریب خانه‌های تاریخی در این شهرستان ادامه یابد چیزی از گذشته کازرون باقی نماند.

ماجرا از این قرار است که خانه‌ای با ارزش تاریخی متعلق به فردی به نام حاج "یدالله رهایی" که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسیده شبانه تخریب شده به گونه‌ای صبح مردم کازرون نشانی از این خانه ندیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حفظ و حراست از خانه‌های تاریخی یا خانه‌هایی با ارزش تاریخی امری است که میراث فرهنگی را برای نسل‌های آینده به همراه دارد، اما متاسفانه این میراث هر روز به بهانه‌ای دستخوش تخریب قرار می‌گیرد به گونه‌ای که طبق یک ادعا در ۲ سال گذشته ۲۰ خانه تاریخی در کازرون تخریب شده است.

۳۰۰۰ خانه بررسی شده است

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون درباره تخریب این خانه و دیگر خانه‌ها گفت: شهرداری طی سالیان گذشته برای انجام پروژه‌های شهری اقدام به تخریب برخی از خانه‌ها کرده است، اما این روند در ۲ سال گذشته به میزانی که ادعا شده نبوده است.

محمدجواد جوکاری گفت: تعداد درست کمتر از ۵ خانه بوده که تعدادی نیز توسط مالکان تخریب شده است و خانه رهایی که درباره آن در فضای مجازی مطالبی منتشر شده خانه دارای ارزش تاریخی بوده، اما ثبت آثار ملی نشده است و توسط مالک تخریب شده است.

به گفته او، برای جلوگیری از اقدامی مشابه این امر تیم کارشناسی برای بررسی منازل تاریخی در این شهر تشکیل شده است.

این مقام مسئول گفت: ۳ هزار خانه بررسی شده و پلاک‌های دارای ارزش تاریخی شناسایی و در یک لیست به دستگاه‌های متولی تحویل شده است.

جوکاری گفت: باید بین بافت فرسوده و بافت تاریخی تفکیک قائل شد، خانه‌هایی که در بافت تاریخی قرار بگیرند باید حفظ و حراست شوند و برای ثبت آن‌ها اقدام کرد، اما همراهی مالکان یکی از ارکان اصلی در این زمینه است.

او گفت: ضلع جنوبی این خانه دارای ارزش تاریخی بوده، اما مالک اقدام به تخریب کرده است، به دلیل تخریب نمی‌توان به صورت دقیق گفت که خانه متعلق به کدام دوره بوده، اما به صورت معمول خانه‌های تاریخی کازرون متعلق به دوران قاجار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون گفت: برای حراست از خانه‌های دارای ارزش تاریخی باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد، یکی از اقداماتی که در این زمینه باید انجام شود این است که مالکان متوجه ارزش خانه‌ها شوند و بدانند با بازسازی و تغییر کاربری این خانه‌ها و تبدیل به اقامتگاه یا رستوران سنتی می‌توانند درآمدزایی کنند.

جوکاری گفت: مردم اگر یک نمونه از این مورد را مشاهده کنند ترغیب به حفظ خانه‌های خود می‌شوند، زمانی که چنین نشود مالکان با دلیل ساخت و ساز و کسب درآمد بیشتر اقدام به تخریب خانه‌های خود بدون اطلاع دستگاه‌های مسئول می‌کن

منبع: تسنیم 

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری تخریب خانه تاریخی شهر کازرون دارای ارزش تاریخی تخریب شده خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۰۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان

بنای رخت‌شوی‌خانه یا مجموعهٔ تاریخی رخت‌شوی‌خانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان که منطبق بر حصار قدیمی شهر می‌باشد، در یک منطقهٔ پرتراکم مسکونی قرار دارد.این بنا در حال حاضر تعمیر و مرمت شده و به عنوان موزهٔ مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند از آن بازدید کنند. مجموعه‌‌ ی تاریخی‌ رخت‌شوی‌خانه‌، در فهرست‌ آثار تاریخی ایران‌ به‌ ثبت‌ رسیده‌ است‌ به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3076070 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • ماجرای قتل غزاله و اعدام آرمان؛ رابطه‌ای بی فرجام
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • اینجا غزه نیست؛ بمباران هم نشده است! | اینجا اوکلاهما است که خانه ها بر اثر گردباد تخریب شده اند ... + فیلم
  • ماجرای گردن‌بند خاص شمسایی در جام ملت‌ها | عکس
  • ماجرای گردنبند کهنه شمسایی در جام ملت‌های آسیا +عکس
  • عکس‌| ماجرای گردن‌بند خاص شمسایی در جام ملت‌ها
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان