Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک راهنمای گردشگر گفت: بخاطر رونق گردشگری در دولت روحانی «سازمان میراث فرهنگی» به «وزارت میراث و گردشگری» تبدیل شد؛ اما کاری ولو تدوین یک برنانه برای رونق گردشگری صورت نداد؛ با این وجود وزارت میراث در دوره جدید با برنامه هایی که داشته می تواند «گردشگری و سفر ارزان» را با گرته‌برداری از تورهای زیارتی- سیاحتی راه اندازی کند که در این صورت منفعت های زیادی به کشور خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضی دهکامه، راهنمای گردشگر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با الزام و انتظاراتی که از دولت سیزدهم پیرامون پویایی و فعال کردن صنعت توریسم در حوزه بین الملل می رود و از سوی دیگر راه اندازی سفر بین شهری تحت عنوان سفر ارزان که در بسیاری از کشورها در قالب تورهایی چند روزه صورت می پذیرد، گفت: من قبل از هر چیز باید اشاره کنم که هنوز از یاد نبرده ایم توجیهات و اظهاراتی که در زمان تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت میراث و گردشگری از زبان برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس با مضمونی واحد شنیده شد، پویایی معاونت و حوزه گردشگری بود. تا این الزام را تصور و تصویر کردند که صنعت گردشگری در آینده ای نزدیک برای کشور ارزآوری بالایی خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه اما ماسفانه هرگز حتی به دامنه های این وعده نرسیده ایم، ادامه داد: البته باید انصاف داد که کرونا در این عقب ماندگی نقش بسزایی داشته است اما دست کم انتظار می رفت مسئولان نقشه راهی ترسیم می کردند و به اطلاع عمومی می رساندند که در حوزه گردشگری داخلی و خارجی چه طرح هایی تدوین کرده و چه برنامه هایی دارند که علی القاعده چون چیزی در این باب عنوان نشده گمان می رود که هنوز حتی برنامه ریزی برای گردشگری اندرخم یک کوچه باشد.

 

این لیدر تور داخلی در ادامه اظهار کرد: این دعده ها در چند سال گذشته تا بحدی بالا گرفت که شعار گردشگری بجای نفت عنوان شد. به ویژه آن که در آن برهه از زمان قیمت نفت به شدت بالا رفته بود و این شعارهای صنعت توریسم جایگزین نفت را در جامعه یکی از رسانه ها دیده و شنیده می شد. اما متاسفانه در دوره ای که ریاست وزارت میراث و گردشگری بر عهده آقای مونسان و خواهر زاده آقای روحانی بود، هیچ اقدامی در حوزه گردشگری صورت نگرفت. گرچه باز تاکید می کنم که این ایام تقریبا مصادف با ظهور کرونا در کشور بود اما دست کم انتظار می رفت در این رابطه سناریوهایی را تهیه و آماده می کردند اما متاسفانه این مسئله بحال خود رها شد تا دوره دولت دوازدهم بسر آمد و هنوز مقوله گردشگری نقطه ای است در سر خط!

 

 

وی در بخش دیگر سخنانش تصریح کرد: البته من فقط مطالبه گر هستم، نه سیاستمدار و به هیچ دولتی کاری ندارم. بلکه عملکرد دولت ها برای من در حوزه کاری  و علاقه مندی ام بسیار مهم است. من به عنوان راهنمای توریسم وضع اسفبار گردشگری را بیشتر و بهتر از دیگران می بینم؛ در حالی که افسوس می خورم وقتی بسیاری از گردشگران خارجی را دیده ام که با دیدن برخی از شهرهای ایران مثل اصفهان، یزد، اردکان، تبریز و... و جلوه هایی که در معماری و زیبا طبیعی این شهرها و طبیعت بکر جنگل و کویر و کوه و دریا وجود دارد واقعا حیرت زده مانده اند؛ این یعنی جاذبه گردشگری و توانایی های بالقوه ای که ما هنوز آن را بالفعل نکرده ام؛ چرا که بالفعل کرده گردشگری و توریسم برای دیدن این جاذبه ها یعنی ارزآوری، یعنی شکوفایی اقتصاد، یعنی کارآفرینی و چرخه ای که نامش زندگی است. چنانکه بسیاری از کشورها فقط از طریق گردشگری روزگار بسیار خوبی دارند. به گونه ای که گردشگری مثل نخ تسبیحی تمام مشاغل را بهم وصل می کند و از پولی که وارد یک شهر یا کشور می شود همه منتفع می شوند و سهم وسود می برند.

دهکامه اضافه کرد: با وجود این با روی کار آمدن دولت سیزدهم اظهاراتی که از معاونت گردشگری وزارت میراث دیده و شنیده می‌شود، یک دلگرمی است؛ البته مشروط بر اینکه این اظهارات به منصه ظهور و بروز و عمل برسد. از جمله اینکه وزارت میراث و گردشگری باید تمام تلاش خود را مصروف این کند که در وهله اول مردم بتوانند کشور خود را ببینند و به سفر در شهرها و اماکن دیدنی بپردازند. من در اصفهان زندگی می کنم اما عجیب است که بسیاری از مردم اصفهان شهر خود را ندیده اند! یک نقص بسیار بزرگی است. البته در شهرهای دیگر هم اینچنین است. چرا که اگر خانواده ای بخواهد برای یک سفر دو سه روزه برنامه ریزی کند باید هزینه سنگینی را متحمل شود. در حالیکه این کار باید در قالب طرح های دیگری توسط دولت اجرا شود که به نظر من تورهای گردشگری چند روزه بهترین گزینه برای این امر است.

 

وی تصریح کرد: معاونت گردشگری باید تمام تلاش خود را مصروف کند و از طریق هتلها و رستوران ها و اماکنی که در اختیار دارد با همکاری دولت ترتیبی اتخاذ دهد که در طول سال مردم بتوانند چندین سفر کوتاه چند روزه داشته باشند. در حد سفرهای برون شهری و از یک شهر به شهر دیگر. اینها در قالب تورهایی امکان پذیر است و اگر روی آن برنامه‌ریزی شود با هزینه بسیار بسیار ناچیزی این طرح ها شدنی است؛ چرا که طلایه دار اینگونه تورها، تورهای حوزه مذهبی و زیارتی است. چطور یک فرد می تواند مثلاً با 100 تا 150 هزار تومان یک یک سفر سه روزه مثلاً از اصفهان به جمکران داشته باشد. نهار ساده، جای خواب و سرویس ایاب و ذهاب هم مشمول این مبلغ می شود و زائران بابت آنها مبالغ دیگری نمی پردازند. سفرهایی از این دست حتی به کربلا و نجف و سوریه هم تا قبل از ظهور داعش مسبوق به سابقه بود که اگر در این چهارچوب برنامه ریزی شود و خلاقیت به خرج داده شود، سفر ارزان به این وسیله ممکن و مقدور خواهد شد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: کارکرد این سفرها در بازده کاری، بالا بردن آستانه تحمل جامعه، جلوگیری از نزاع های خیابانی خود را نشان خواهد داد. مثلا در کشوری مانند ژاپن مردم به صورت اجباری باید در ماه به مسافرت بروند. این مسافرت رایگان است. چرا که دولتمردان این کشور می دانند که اگر چندصد ین خرج سفر هر شهروند شود بی تردید آنها در کارکردشان چندهزار ین به کشورشان منفعت می رسانند با این احوال انتظار می رود وزارت میراث و گردشگری با همکاری دولت به صورت تهاتر با هتل ها رستوران ها و اماکن مسافرتی و توریستی اقداماتی را ترتیب دهد تا شهروندان ایرانی هم بتوانند با سفر ارزان و هزینه بسیار پایین حتی به صورت فصلی سفرهایی داشته باشند. بی تردید این سفرها در ایجاد دیدگاه های وطن دوستانه و در حوزه های بازدهی اقتصادی و سایر حوزه ها مانند سلامت روح و روان که چند وقتی است در رسانه ها دنبال می کنم برای کشور مثمرثمر واقع خواهد شد و از هزینه های اضافه در بخش های دیگری مانند درمان و ... پیشگیری خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: وزارت میراث و گردشگری برنامه ریزی سفر ارزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۰۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است

وزیر گردشگری در واکنش به برخی آمارها از میزان سفرها در نوروز گفت: برخی از دستگاه آمارهایی ارائه می‌دهند که بسیار غلط است، همه آمارها نشان دهنده افزایش گردشگری است. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: کاهش 12 درصدی آمار مسافرت‌ها در شروع تعطیلات و ماه رمضان نشان می‌داد بخش زیادی از مردم ترجیح می‌دهند که سفر نروند و روزه بگیرند البته این به معنای این نیست که آنهایی که به سفر رفتند چیزی کم داشته باشند منتها بخشی از جامعه تشخیص می‌دهد که الان وقت روزه گرفتن است. 

وی افزود: وقتی به انتهای ماه رمضان رسیدیم، مردم حال خوب خود را در افزایش گردشگری نشان دادند و ما نسبت به سال گذشته شاهد افزایش گردشگری در کشور بودیم. 

ضرغامی گفت: آخرین آمارهای ما حاکی از یک رشد قابل توجه در حوزه گردشگری است.  63 میلیون نفر اقامت در هتل‌های رسمی یک رقم بالایی است و این نشان می‌دهد دولت در انجام وظایف خود اجمالاً موفق بوده است.  

خبر در حال تکمیل است...

دیگر خبرها

  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • راه اندازی میز خدمت در نمایشگاه تجهیزات پزشکی
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • تجهیز ۲۰ بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان
  • راهنمای سفر به تایلند؛ سرزمین لبخندها
  • نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتوم ساخته شد
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • معاون گردشگری وزارت میراث وارد خوزستان شد
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است