Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@03:55:18 GMT

اختلاف‌نظرهای لیبیایی در قاهره

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۱۵۱۸

اختلاف‌نظرهای لیبیایی در قاهره

 یک منبع آگاه مصری به سایت "العربی الجدید" گفت: قاهره اقدامات جدیدی را از طریق رایزنی با برخی کشورهای آفریقایی معتبر در سطح جهانی از جمله آفریقای جنوبی آغاز کرده تا درباره انتخاب چهره‌ای از قاره آفریقا برای ریاست هیات سازمان ملل به جای استفانی ویلیامز، مشاور فعلی سازمان ملل توافق حاصل شود چرا که مصر از بابت سیاست‌های اخیر ویلیامز خشمگین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این منبع، آخرین مورد اختلاف‌نظر میان ویلیامز و قاهره در طول نشست‌های اخیر اعضای پارلمان و شورای عالی دولت لیبی به میزبانی قاهره اتفاق افتاد که هدف از آن توافق درباره قانون اساسی این کشور بود.

نشست‌های نمایندگان پارلمان و دولت لیبی در قاهره روز دوشنبه و دو روز قبل از تاریخ تعیین شده به پایان رسید، قرار بود این نشست‌ها ۲۰ آوریل جاری به پایان برسد.

به گفته منبع یاد شده، ویلیامز پس از اختلاف‌نظر با مصر که بر تحمیل رویکردهایی در رابطه با پرونده لیبی تاکید داشت، تصمیم گرفت نشست‌ها را متوقف کرده و آنها را به بعد از تعطیلات عید فطر موکول کند.

اختلاف‌نظرهای لیبیایی در قاهره

یک دیپلمات غربی در قاهره به سایت العربی الجدید گفت: اختلافات موجود در نشست‌های لیبی در قاهره ناشی از بهانه‌گیری‌های مصر بود. مصر در ابتدا حسن نیت خود را برای آغاز گفتگویی آزادانه میان طرف‌های لیبیایی در خاکش نشان داد اما در ادامه هیات سازمان ملل با نشست‌های نمایندگان پارلمان با برخی مسؤولان مصری در دستگاه اطلاعات کل این کشور غافلگیر شد، آنها رویکردهای کاملاً متفاوتی با تحولات و آنچه در گفتگوها در جریان بود، درباره اصول قانون اساسی ارائه کردند.

پیش از این عبدالله بلیحق، سخنگوی پارلمان لیبی مذاکرات کمیته پارلمان در قاهره درباره قانون اساسی را رد کرده و گفته بود این نشست‌ها با درخواست پارلمان برگزار شد تا اختلاف‌نظرها در پیش‌نویس قانون اساسی بررسی شود.

ویلیامز در کنترل روند گفتگو شکست خورد

به گفته این دیپلمات غربی، ویلیامز تحت فشارهای مصر که با وجود تعهد مسؤولان قاهره در کمیته مصری پرونده لیبی به ارائه تمامی امکانات و عدم دخالت در روند گفتگوها اعمال می‌شد، نتوانست روند اصلی گفتگوها را حفظ کند.

او افزود: این ویلیامز بود که تصمیم گرفت با وجود توافق،  نشست‌ها را پیش از تاریخ تعیین شده به پایان برساند و همین مساله طرف‌های مصری را خشمگین کرد، رویکرد مصری‌ها درباره آینده لیبی این بود که دولت وحدت ملی به ریاست عبدالحمید دبیبه ماموریت‌های خود را به دولت موقت مکلف شده از سوی پارلمان در شرق لیبی به ریاست فتحی پاشاغا تحویل دهد تا کابینه جدید ماموریت برگزاری انتخابات را برعهده بگیرد.

ویلیامز در کنفرانس پایانی نشست‌های قاهره تاکید کرده بود که سازمان ملل روند مذاکرات میان دو طرف یعنی نمایندگان پارلمان و دولت لیبی را سهولت بخشید و تیم کارشناسان وابسته به آن توضیحات فنی را درباره برخی مسائل مهم قانون اساسی ارائه کرده و به تجربیات برخی کشورهای منطقه و جهان اشاره کرد.

مشاور سازمان ملل بر تلاش این سازمان برای حصول توافقی میان پارلمان و دولت لیبی درباره ازسرگیری روند انتخاباتی و تحقق خواسته‌های مردم این کشور تاکید کرد.

اختلافات میان مصر و الجزایر

در مقابل یک دیپلمات مصری فاش کرد، اختلافات میان مصر و الجزایر در رابطه با تحولات پرونده لیبی بار دیگر بازگشته است. تفاوت رویکرد دو کشور درباره بحران لیبی در زمان حاضر علت اصلی بازگشت اختلافات دو کشور است.

به گفته این منبع، دبیبه اخیراً به الجزایر رفت تا موضعگیری مخالف این کشور برای تمدید مرحله انتقالی و برگزاری انتخابات در اسرع وقت را تقویت کند.

او افزود: دبیبه تلاش کرد الجزایر را راضی کند از برگزاری انتخابات و عدم انتقال مسؤولیت‌هایش به دولت پاشاغا حمایت کند تا راه برای آغاز دوره انتقالی جدید بسته شود.

دبیبه سه شنبه گذشته به الجزایر رفت و در آنجا با عبدالمجید تبون، رئیس جمهور این کشور مذاکراتی در راستای تلاش برای حل بحران دو کشور درخصوص لیبی داشت.

به گفته این دیپلمات مصری، استقبال الجزایر از دبیبه در شرایط حاضر با وجود اطلاع آن از تنش روابط میان دو کشور به منزله شوکی برای مسئولان مصری بود به ویژه که این سفر با هدف جلب حمایت انجام شده و در چارچوب تلاش الجزایر برای راضی کردن او به تحویل ماموریت‌های نبود.

این دیپلمات در ادامه گفت: تنش در روابط مصر و الجزایر اواخر فوریه گذشته به اوج خود رسید، پیش از این قرار بود الجزایر گروهی را با نیجریه، اتیوپی و آفریقای جنوبی در چارچوب ائتلاف جدید برای رایزنی و هماهنگی درباره مسائل قاره آفریقا تشکیل دهد.

منبع مذکور تاکید کرد: رهبران سیاسی مصر این اقدام را حمله مستقیم به خود تلقی کردند به ویژه که از یک سو اتیوپی به این ائتلاف پیوسته و از سوی دیگر با وجود ازسرگیری روابط قاهره و الجزایر و تشکیل کمیته مشترک، مصر از طرف الجزایر برای پیوستن به این ائتلاف دعوت نشده بود.

این دیپلمات تاکید کرد: این مساله به اختلافی مصری-الجزایری در اراضی لیبی تبدیل شد و هر کدام از آنها از یکی از دولت‌های طرف درگیر حمایت کردند، بحران واقعی برای قاهره همسویی موضع‌گیری الجزایر با موضعگیری سازمان ملل است که از حمایت بین‌المللی گسترده برخوردار است.

اظهارات برخی دیپلمات‌های وزارت خارجه الجزایر نشان می‌دهند که میان موضعگیری‌های الجزایر و مصر فاصله جدی وجود دارد و در صورتی که قاهره بدون رایزنی با کشورهای همسایه لیبی اقدامی را در این کشور در پیش بگیرد، الجزایر مخالفت آشکاری با آن خواهد داشت.

این دیپلمات‌ها اعلام کردند، موضعگیری الجزایر در ارتباط با حمایت از مشروعیت بین‌المللی و تلاش برای برگزاری انتخابات پارلمانی در لیبی با هدف پایان دادن به بحران تقسیم قدرت در این کشور و نیز ارزیابی‌ها از موضعگیری الجزایر نشان می دهد که هر گونه اقدام مشابه با تلاش پارلمان برای انتخاب دولتی موازی با دولت به رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل بدون حصول توافق‌های لازم، موجب توقف این روند و تلاش‌های قبلی و پیچیده‌تر شدن بحران می‌شود و لیبی را به دامنه درگیری‌های خونین و برخورد میان طرف‌های بحران بازمی‌گرداند.

یک دیپلمات الجزایری که نخواست نامش فاش شود، به العربی الجدید گفت: وضعیتی که بحران لیبی به آن رسیده با انجام برخی اقدامات انفرادی و توافق نشده و با حمایت برخی کشورهای مداخله کننده در بحران، موضوعی غیر قابل قبول برای الجزایر و علت مخالفت آشکار آن شده است، ما به عنوان یکی از کشورهای همسایه لیبی با بحران این کشور در ارتباط هستیم و اقدامات یک‌جانبه همواره پیامدهای منفی بر اجرای راه‌حل سیاسی دارند.

او افزود: معمولاً الجزایر در جنجال‌ها و درگیری‌های سیاسی دخالت نمی‌کند اما موضعگیری‌هایی که الجزایر در پیش گرفته نشان می‌دهد که مخالف ماجراجویی‌های سیاسی است که اساساً در آن منافع ملت لیبی در نظر گرفته نمی‌شود و تبون نیز بارها این مسائل را عنوان کرده است. این موضع‌گیری‌ها ناخرسندی آشکار الجزایر از اقدامات مصر در لیبی و فاصله بسیار زیاد موضعگیری‌ها و گزینه‌های سیاسی و رویکردهای الجزایر با مصر درباره حل بحران لیبی را نشان می‌دهد.

اقدامات دبیبه برنامه‌های مصر را بر هم زد

در همین رابطه دبیبه سه‌شنبه این هفته سفر رسمی و یک هفته‌ای به تونس خواهد داشت و در این سفر هیاتی از وزرا و مسئولان امنیتی از جمله وزیر کشور، وزیر دارایی، وزیر اقتصاد، وزیر منابع دریایی، اعضای ستاد کل ارتش، اطلاعات کل، نیروهای امنیتی و فرمانده نیروی مبارزه با تروریسم و برخی وزرای مشاور و مشاوران او را همراهی خواهند کرد.

یک منبع مصری درباره اقدامات اخیر دبیبه گفت: این اقدامات برنامه‌های مصر را بر هم ریخت و مسؤولان قاهره را مجبور کرد درب‌های گفتگو با آن و حامیانش در کشورهای همسایه و طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی را نبندند.

او افزود: انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه و نیز به طور کلی سرگرمی آمریکا و غرب به جنگ روسیه در اوکراین، بدون شک حتی به صورت موقت در افزایش اقدامات مصر و فرانسه در پرونده لیبی موثر بوده است.

رسانه‌های تونسی پیش از این گزارش داده بودند که مقامات لیبی شنبه گذشته با بازگشت پاشاغا از گذرگاه "وازن" به دلیل دشواری تامین امنیت این گذرگاه مخالفت کردند، همزمان وزارت خارجه دولت پاشاغا خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها درباره مخالفت تونس با حضور این کابینه در پایتخت این کشور و درخواست‌ها برای ترک خاک تونس را رد کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد، این خبرهای دروغین شایعه‌هایی مغرضانه هستند که هدف از آنها ضربه زدن به روابط دوجانبه و خوب دو دولت لیبی و تونس و تلاش برای تحریف نقش برجسته و موضعگیری‌های تاریخی تونس در قبال ملت لیبی است.

منبع: فردا

کلیدواژه: لیبی قاهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۱۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار

طی بیست مرحله حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیش از ۲/۷ تن شمش طلا معامله شد که نرخ دلار محاسبه شده از قیمت شمش‌های طلا مبادله شده در مرکز مبادله اختلاف ۷ تا ۱۵ درصدی با قیمت روز دلار در بازار آزاد داشت.

به گزارش اکوایران، مرکز مبادله ایران بیست حراج حضوری شمش طلا طی سه ماه، ۲۷ دی تا ۴ اردیبهشت برگزار کرد و ۲۷۱۶ شمش طلای استاندارد با عیار حداقل ۹۹۵ در هزار معامله شد. میانگین قیمت شمش‌های طلای معامله‌شده طی این ۲۰ حراج مرکز مبادله، چهار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در نخستین حراج شمش طلا عنوان کرد: قیمتی که در مرکز مبادله ایران مبنای مبادلات طلا خواهد بود، مبتنی بر عرضه و تقاضا است و مبادلات بر اساس پیشنهاد قیمت از سوی خریداران و پذیرفته شدن آن از سوی فروشندگان خواهد بود. او همچنین تاکید کرد که قیمت معاملات طلا در مرکز مبادله ایران به قیمت‌های روز نزدیک است.

بررسی نرخ دلار محاسبه شده از قیمت شمش‌های طلا معامله‌شده در مرکز مبادله و اختلاف آن با قیمت روز دلار در بازار آزاد نشان می‌دهد بیشترین اختلاف قیمت بین قیمت دلار در بازار آزاد (۶۶ هزار تومان) و نرخ دلار محاسبه شده از طریق قیمت شمش (حدود ۵۷ هزار و ۴۳۰ تومان) نیز با نزدیک به ۱۷ درصد در حراج هفدهم که در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد، به ثبت رسید. 

 مرکز مبادله حراج شمش را با نرخ دلاری معادل ۵۰ هزار و ۵۷۰ تومان در ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ آغاز کرد که اختلاف نزدیک به ۷ درصدی با قیمت روز دلار در بازار آزاد (۵۴ هزار و ۵۰ تومان) در آن روز داشت؛ که کمترین اختلاف قیمت موجود بود.

در بیستمین حراج مرکز مبادله که در چهار اردیبهشت صورت گرفت نیز قیمت روز دلار بازار آزاد (۶۴ هزار و ۳۰۰ تومان) اختلاف ۱۳ درصدی با دلار محاسبه شده از قیمت شمش (حدود ۵۶ هزار و ۸۶۰ تومان) داشت. 

این در حالی است که نرخ دلار رسمی اعلام شده از سوی مرکز مبادله ارز و طلا در این مدت در نیمه اول کانال ۴۰ هزار دلاری نوسان داشت و امروز در کانال ۴۴ هزار تومانی قرار دارد.

قرار است بیست‌ویکمین حراج شمش طلای استاندارد فردا یکشنبه ۹ اردیبهشت برگزار شود.

tags # طلا ، قیمت دلار سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار
  • حمایت الجزایر از طرح عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل
  • زمان بازگشت به جنوب خط استوا
  • حماس پاسخ رسمی تل‌آویو درباره پیشنهاداتش درخصوص غزه را دریافت کرد
  • طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران
  • محروم‌ ترین و برخوردارترین استان‌ های کشور کدامند؟
  • آزمون استخدامی شوراهای حل اختلاف امسال برگزارمی‌شود
  • آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف امسال برگزارمی‌شود/ مختومه شدن ۴.۵ میلیون پرونده در ۱۴۰۲
  • آزمون استخدامی شوراهای حل اختلاف امسال برگزارمی‌شود/ مختومه شدن ۴.۵ میلیون پرونده در ۱۴۰۲
  • پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره