Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج در ایام لیالی قدر و ایام و حزن و اندوه شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام تلاش های اعضای شوراهای حل اختلافف روحانیون ائمه جمعه و جماعات بزرگان متنفذین ریش سفیدان و همه مسئولان در این شب عزیز خدا به نتیجه نشست و جوانی از پای چوبه دار و قصاص نجات یافت.

فردی که ۱۳ سال پیش بر اساس یک مشاجره لفظی جوان هم طایفه ای خود را به قتل رساند، آنجا که مهر مولای متقیان علی علیه السلام هم قاتل را از قصاص می‌رهاند و خانواده مقتول هم با بزرگواری و بزرگ منشی، این بزرگی را که بزرگان و ریش سفیدان برای آنها قائل شده اند، به جان و دل می پذیرند و بدون هیچ گونه چشم داشتی اعلام رضایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به همین منظور در آیینی که در مصلای نماز جمعه حضرت ابوطالب شهر چرام برگزار شد، خانواده همتی با بردباری که در طی این ۱۳ سال داشتند، چشم از قصاص فروبستند و رضایت خود را اعلام کردند.

این مراسم با حضور مسئولان عالی قضایی و سیاسی استان، ائمه جمعه و جماعات، جمع کثیری از معتمدین و متنفذین شهرستان چرام برگزار شد.

نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در سخنانی گفت: شاید بتوان گفت اولین قانون طبیعی که در نظام خلقت در خصوص نظام دادرسی ایجاد شد، حل و فصل دعاوی از طریق سازش بود و ریش سفیدان و بزرگان، به صورت کد خدا منشی موضوعات را حل می کردند و به لحاظ آثار مثبتی که این روش نه تنها در نظام قضایی ایران، بلکه در تمامی نظام‌های قضایی دنیا دارد، حرکت به سمت نهادهای سازشی شکل گرفته است.

 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار اینکه، در دوره‌ای از نظام قضایی ایران یا دوره ی فترت در مقطعی، دوری از این صلح سازش شکل گرفته است، افزود: خوشبختانه در سند تحول دستگاه قضایی مجدداً رویکرد به نهادهای سازشی و امر به سازش دوباره مورد تأکید قرار گرفته است و نظام داوری و میانجیگری و ستاد صبر قرار است در استان، رسیدگی به مباحث صلح و سازش را در مساجد اجرا کنند که در این طرح، دعاوی مربوط به هر منطقه و مساجد محله ها ارجاع می‌شود.

 وی گفت: صلح و سازش به خاطر آثار مثبتی که دارد، در تمام نظامهای حقوقی دنیا به سمت سازش حرکت می‌کنند.

نگین تاجی گفت: در یک پرونده که در دادگستری رأی آن صادر می‌شود، ممکن است چند پرونده دیگر تشکیل شود اما در یک پرونده بزرگی مثل قتل که حق مسلم و پذیرفته شده در قانون است، با تلاش بزرگان و ریش سفیدان، ائمه جمعه و متنفذین باعث می‌شود که تمام اختلافات بعدی از بین برود و یک نقش پیشگیرانه است که بزرگان و متنفذین باید داشته باشند.

 وی با اظهار تأسف از این دیدگاه که برخی معتقدند همه مشکلات را باید دستگاه قضایی و نیروی انتظامی حل و فصل نماید پاسخ داد و افزود: وقتی در ساعت ده و نیم شب نزاعی رخ می دهد، حتماً باید نیروی انتظامی حضور داشته باشد، امام جمعه چرام نقش بسیار کلیدی در حل و فصل اختلافات دارند، نقش نیروهای جهادی و ریش سفیدان چه می شود؟ جوانی که بیکار است چه توقعی باید از این جوان داشته باشیم؟، در اینجا نقش قوه مجریه که باید اشتغال را در استان ایجاد کند چه می شود؟ چه توقعی از جوانی داریم که در خانه اش نشسته و بیکار است و نمی تواند ازدواج کند؟

وی با اظهار اینکه چرا بیشترین بازداشت های موقت در زندان و تبعیدی ها هم متعلق به این شهر باشد گفت: با این تبعید ها و برخوردهای تند قضیه حل نمی شود و اگر بخواهیم چرام به آن عظمت خودش برگردد، مردم این شهر نقش حساسی دارند و همیشه منتظر دستگاه قضایی نباشید.

  نگین تاجی در ادامه از خانواده همتی به خاطر اصل موضوع رضایت دادن و دوم به خاطر شیوه گذشت که از خود گذشت آنها بالاتر است تشکر کرد و اظهار داشت: گذشتی که میلیاردها تومان پول بپردازد به چه دردی می خورد و در پرونده‌های قتل که طرف بخواهد 10میلیارد پول بگیرد، مثل این است که می خواهد معامله کند.

 نگین تاجی در ادامه تصریح کرد: گذشتی گذشت است که معامله با خدا و جهت کسب رضایت الهی باشد، مثل گذشت خانواده مرحوم همتی که می توانیم بگوییم یک الگو از گذشت است که از بزرگان توصیه شده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان در ادامه توصیه‌های را هم به دادستان جوان شهرستان چرام داشت و گفت: در هر حال دستگاه قضا نمی‌تواند منتظر باشد که نهادهای دیگر به وظایفشان بخواهند عمل کند یا خیر، بنابراین دستگاه قضایی وظیفه دارد که با اقتدار با مظاهر ناامنی و خشونت مبارزه کند .

وی افزود: در برخورد با جرائم خشن، سرقت‌ها اراذل و اوباش و کسانی که امنیت مردم را نشانه گرفته اند، هیچ تعارفی نداریم و در آمار بیشترین بازداشت های موقت در کشور متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 دکتر نگین تاجی گفت: در شاخص های چهارده گانه در سند تحول در باب سیاست کاهش جمعیت کیفری همیشه در رتبه‌های ششم بودیم اما این رتبه را نخواستیم و احکام تبعید فراوان صادر شده است.

وی در خصوص نزاع های گذشته در این شهر گفت: در این زمینه تبعیدها پس از پایان مجازات‌ها اجرا می‌شوند.

این مقام قضایی به دادستان چرام در خصوص اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در این شهرستان توصیه کرد و گفت: لازم است دادستان محترم طرح ارتقاء امنیت اجتماعی را در شهر اجرا نمایند و شایسته است پلیس حضور میدانی داشته تا برای مردم ملموس تر باشد و دادستان هم پا به پای پلیس در میدان باشد بوده و نقاطی را که آسیب دارند شناسایی کند و تمام کسانی که دستگیر می‌شود از تمام نهادهای ارفاقی محروم می‌شوند.

رئیس شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پرونده‌های مهم شهر چرام اظهار داشت: حکم قصاص پرونده قتل صادر شده است که باید در دیوان عالی کشور تایید شود و پیگیری می‌کنیم که سریعتر انجام شود.

وی تصریح کرد احکام سنگین و قاطعی برای متهمان این پرونده نظیر تبعید نیز صادر شده است.

 مقام ارشد قضایی استان در ادامه به کسانی که قصد اخلال در نظم عمومی این شهرستان را دارند هشدار داد و گفت: به کسانی که قصد ناامنی در این شهر را دارند هشدار می‌دهم که آینده شما دار مجازات و تبعید است و کسانی که در فضای رسانه‌ای سلاح نمایش می‌دهند شناسایی شده و نیروی انتظامی در مراسمات جشن و عزا مستند سازی کرده، چون مستند سازی شما خیلی مهم است و دستگاه قضایی منتظر گزارش و مستند سازی شما است و اگر انجام نشد ضعف شماست ما با هیچکس تعارف نداریم، چرا در یک مراسم عزا و عروسی هزاران تیر شلیک می‌شود و هیچ مستندسازی نمی شود.

وی تصریح کرد: این مردم امنیت می‌خواهند و مردم هم باید در این زمینه حرکتی کنند.

  نگین تاجی گفت: خداوند را شاکریم که در این ماه عزیز ماه سراسر نور و رحمت و دارای عظمت روحانی، یک امر نیکو گذشت صلح و سازش در آیینه آیات شکل گرفته و کسانی که در این امر تلاش می‌کنند مقربان درگاه الهی هستند و از هزاران نماز و روزه مستحبی اجر و ارزش بیشتری دارند.

نگین تاجی اظهار داشت: این حرکت خیرخواهانه محصول تلاش عزیزان در شوراهای حل اختلاف صلح یاران و سفیران صلح بوده و با همکاری که امام جمعه شهر و مسئولین شهرستان داشتند خوشبختانه زمینه‌سازی صلح و سازش در این پرونده فراهم شد.

وی افزود: با اینکه قصاص حق مسلم اولیای دم اجرای قصاص بود اما جهت رضای خداوند بسیار بزرگ منشی کردند و رضایت خودشان را بیان کردند که شیوه رضایت هم بسیار مهم است و بدون اینکه انگیزه‌های شخصی داشته باشند و بدون هیچ خواسته‌ای جهت رضای خداوند متعال اعلام رضایت کردند.

در پایان با بیان اینکه طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان چرام تا پایان سال اجرا شود،گفت: دستگاه قضایی هیچ گونه اغماض و مماشاتی با کسانی که بخواهند نظم و امنیت این شهر را بر هم بزنند ندارد و با قدرت، با این افراد برخورد خواهد کرد.

در این آیین رضایت نامه خانواده مرحوم محمد هادی همتی، به خانواده  امیری اهداء گردید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس چوبه دار قاتل چرامی استان کهگیلویه و بویراحمد دستگاه قضایی ریش سفیدان صلح و سازش نگین تاجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۱۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی سرکارگر یزدی از زندان با کمک اهالی «دوشنبه‌های رهایی»

ایسنا/یزد سرکارگر یزدی که به دلیل وقوع یک حادثه در زندان به سر می‌بُرد با مهربانی اهالی پویش «دوشنبه‌های رهایی» از زندان آزاد شد.

پویش «دوشنبه‌های رهایی» نزدیک به یک سال است که در استان یزد برگزار می‌شود و براساس آن هر دوشنبه، یک خانه قدیمی جهت بازدید عموم مردم انتخاب می‌شود و بازدید کنندگان هر کدام مبلغی را در این بازدید جهت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اهدا می‌کنند.

در همین راستا نیز همزمان با هفته اول اردیبهشت ماه، نمایشگاهی از عکس گروهی این پویش در یزد برپا شد که ماحصل آن اختصاص مبلغ جمع آوری شده از این نمایشگاه برای آزادی یک زندانی دیگر بود.

«سعید حی» مسئول برگزاری این پویش با حضور در ستاد دیه استان یزد ضمن بررسی پرونده آقا رضا سرکارگر بتن‌ریز یزدی که به دلیل وقوع حادثه کارگاهی و عجز در پرداخت مبلغ دیه در بند زندان گرفتار شده بود، مبلغ ۶۵ میلیون تومان را جهت آزادی این زندانی غیرعمد اهدا کرد.

وی در این رابطه گفت: بازدیدکنندگان نمایشکاه عکس گروهی «دوشنبه‌های رهایی» طی چهار روز برپایی این نمایشگاه در مجموع مبلغ ۴۰ میلیون تومان و همین طور دکتر «حاجب مرتاض» پزشک سرشناس یزدی نیز در آیین افتتاحیه این نمایشگاه مبلغ ۲۵ میلیون تومان را برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مالی اهدا کرده بود که در مجموع مبلغ ۶۵ میلیون تومان جهت آزادی این مددجو اهدا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رهایی دو زندانی ازبند با کمک مالی معلم خیرآران وبیدگلی
  • مسابقات قرآن و عترت کهگیلویه و بویراحمد در چرام
  • آزادی سرکارگر یزدی از زندان با کمک اهالی «دوشنبه‌های رهایی»
  • آزادی سرکارگر یزدی با کمک اهالی دوشنبه‌های رهایی
  • اتهام مرتبط با تامین مالی تروریسم به عناوین مجرمانه اضافه شد
  • عنوان اتهامی مرتبط با تامین مالی تروریسم به عناوین مجرمانه اضافه شد
  • تلاش برای پاکسازی طبیعت از زباله‌ها
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • تامین ۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل ۶۱ طرح آبرسانی کهگیلویه و بویراحمد
  • رقابت قرآنی ۱۲۰۰ دانش‌آموز و معلم در کهگیلویه و بویراحمد