Web Analytics Made Easy - Statcounter

مبارزه با ملخ های بومی در سطح ۲۶ هزار هکتار اراضی کشور از ۶ فروردین تاکنون انجام شده است.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: پیش‌بینی می‌کنیم سطح مبارزه با انواع ملخ‌های بومی به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار هکتار تا اوایل مرداد ماه برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید معین افزود: بیشترین سطح مبارزه با ملخ‌های بومی در استان‌هایی همچون گلستان، گیلان، قزوین، زنجان، اردبیل، اصفهان، کردستان، آذربایجان غربی و فارس صورت گرفته است.

وی با بیان این که بیشترین سطح مبارزه با ملخ‌های بومی مربوط به ملخ مراکشی است، اظهار داشت: ملخ مراکشی از گیاهان مرتعی و سپس از گیاهان زراعی و باغی تغذیه می‌کند و با توجه به ضعیف شدن پوشش گیاهی در مرتعی کشور در سال جاری و حرکت این آفت به سمت اراضی زراعی و باغی، حساسیت ما برای مبارزه با آن بیشتر از سال‌های قبل می‌باشد.

معین ادامه داد: ملخ‌های مراکشی می‌توانند در سال حدود ۵۰ کیلومتر جابجا شوند، ضمن آن که مانند ملخ‌های صحرایی به صورت دستجات حرکت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته در سطح ۱۷۶ هزار هکتار با انواع ملخ‌های بومی در کشور مبارزه شد که ۸۰ درصد آن مربوط به ملخ مراکشی بود.

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور پیش‌بینی کرد؛ امسال نیز ۸۰ درصد سطوح مبارزه با ملخ‌های بومی در کشور مربوط به ملخ مراکشی باشد.

وی با اشاره به این که ملخ‌های بومی جزو آفات عمومی هستند، گفت: مبارزه با آفات عمومی بر عهده دولت است، اما با این حال از کشاورزان می‌خواهیم در زمینه انجام سمپاشی در اراضی‌شان با کارشناسان سازمان‌های جهاد کشاورزی همکاری کنند.

معین اضافه کرد: هزینه‌های مبارزه با ملخ‌های بومی بر عهده استان‌ها است و سازمان حفظ نباتات وظیفه نظارت بر اجرا را دارد، اما به دلیل ضعیف شدن پوشش گیاهی مراتع در سال جاری، کمک‌های این سازمان از حد معمول بیشتر است و امکاناتی مانند سم و دستگاه‌های سمپاش را در اختیار قرار می‌دهد.

وی درباره ملخ صحرایی نیز اذعان داشت: هیچ‌گونه ورود ملخ صحرایی را به کشور در فروردین امسال نداشتیم از این رو مبارزه‌ای هم صورت نگرفت.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سازمان هواشناسی جهانی در جدیدترین پیش‌بینی خود اعلام کرد در اسفند بارندگی‌ها زیر حد نرمال، برای فروردین نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد و برای اردیبهشت ۳۰ درصد زیر نرمال خواهد بود ضمن آن که افزایش دمای ۱.۵ تا ۲ درجه را تجربه خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی در ایران و شبه جزیره عربستان و خشک شدن علف‌ها و همچنین نبود پدیده چرخندگی هوا از سوی اقیانوس به سمت خشکی و تغییر جریان‌های هوایی، ورود ملخ‌های صحرایی به کشور صورت نگرفت.

 

منبع: خبرگزاری فارس برچسب ها: ملخ ، هجوم ، مبارزه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ملخ هجوم مبارزه مبارزه با ملخ های بومی مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات ملخ مراکشی هزار هکتار پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۱۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح مدیریت تلفیقی (ICM) در سه هزار هکتار شالیزار مازندران به منظور تولید برنج سالم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، فرید بیگی، امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جلسه ستاد گیاه پزشکی استان مازندران در ساری از اجرای روش مدیریت تلفیقی (ICM) در اراضی کشاورزی مازندران خبر داد و اظهار کرد: این روش با اهداف حاصل‌خیزی خاک، مدیریت آفات و بیماری‌ها، مدیریت آب، تناوب زراعی، کنترل علف‌های هرز و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی است.

وی افزود: برای تولید محصول سالم برنج به روش مدیریت تلفیقی (ICM)، مصرف بهینه کود، استفاده از تله‌نوری و مبارزه مکانیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای این طرح در سه هزار هکتار اراضی شالیزاری استان به‌منظور تولید برنج سالم خبر داد و گفت: این برنامه سال گذشته در ۱۴۰ هکتار اراضی شالیزاری مازندران اجرا شد.

بیگی با اشاره به اینکه بیماری زنگ زرد از جمله بیماری‌های مهم مزارع گندم است، تصریح کرد: تاکنون با بیماری زنگ زرد در ۱۹ هزار هکتار مزارع گندم استان مبارزه شیمیایی شد.

وی با تاکید بر اهمیت مبارزه با آفت شپشک توت روی کیوی یادآور شد: به لزوم مبارزه با این آفت و دریافت گواهی ارتقای سلامت کیوی (کد QR) دستور کار قرار گرفت که وجود این آفت مانع صادرات کیوی به خارج از کشور می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی سال گذشته برای فعالیت آفت مگس مدیترانه‌ای و شکار آفت در سال قبل و ادامه این شرایط مطلوب در سال جاری، مبارزه با مگس میوه با اولویت کانون‌کوبی مورد تاکید است، عنوان کرد: سال گذشته مبارزه شیمیایی با مگس میوه در ۵۰ هزار هکتار و مبارزه غیرشیمیایی با این آفت نیز در ۱۰۱ هزار هکتار از باغ‌های استان انجام و ۱۳۷ هزار مگس به‌وسیله تله‌های فرمونی و جلب‌شونده در ایستگاه‌های پیش‌آگاهی استان شکار شد.

کد خبر 749095

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • تمام مدیران باید سایه سازمان بازرسی را بالای سر خود احساس کنند
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد