Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت خارجه ترکیه اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره رویدادهای سال ۱۹۱۵ و استفاده از واژه نسل کشی ارامنه را تاسف آور خوانده و محکوم کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به بیانیه منتشر شده از سوی بایدن درباره واقعه سال 1915 که تحت عنوان نسل کشی ارامنه از آن یاد کرده است، اعلام کرد: این اظهارات با حقایق تاریخی و حقوق بین الملل ناسازگار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اظهارات تاسف بار متاسفانه از سوی بایدن در سال 2021 نیز تکرار شده بود.

در این بیانیه آمده است: تحریف حقایق تاریخی با انگیزه سیاسی را رد کرده و اصرار بر این اشتباه را نیز محکوم می کنیم. رویکردهای یک جانبه و گزینشی که هدفی جز ایجاد خصومت از تاریخ را ندارد، از نظر اخلاقی مشکل‌ساز و از نظر سیاسی بدخواهانه است. یک موضع انسان دوستانه و وجدانی مستلزم یادآوری تمام رنج هایی است که در آن زمان تجربه شده است، صرف نظر از تبعیض قومی یا مذهبی.

ترکیه با تاکید بر احترام به همه کسانیکه در دوره عثمانی متحمل رنج هایی شده اند از جمله ارمنی ها، اقدام به استفاده ابزاری از این رنج برای اهداف سیاسی را رد می کند.

ترکیه بر این باور است که درباره رویدادهای تاریخی مانند واقعه 1915 باید بدون پیش قضاوت، در چارچوب اصول علمی و حقوقی مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس ترکیه پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون مشترک تاریخی را داد و آرشیو اسناد خود را در این خصوص باز کرد. ابتکار عادی سازی روابط که با ارمنستان آغاز شد نیز جلوه دیگری از این تفاهم است.

جو بایدن سال گذشته میلادی نیز از این رویداد به عنوان نسل کشی یاد کرده بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ارامنه ترکیه ارامنه ترکیه نسل کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۲۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت

ترکیه اعلام کرد در ازای لغو تحریم‌های آمریکا به احتمال زیاد به اجرای برنامه مونتاژ جنگنده نسل جدید F-35 باز می‌گردد. 

از این رو، فواد اوکتای، رئیس کمیسیون امور بین الملل پارلمان ترکیه اعلام کرد آنکارا از آمریکا می‌خواهد که تحریم‌های اعمال شده علیه آنکارا را در چارچوب قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» (CAATSA) بررسی کند.

کانال تلویزیونی TRT به نقل از اوکتای نوشت: ترکیه علاقه‌ای به بازگشت به برنامه F-35 نشان نمی‌دهد، بنابراین تحریم‌های CAATSA که علیه آنکارا در ارتباط با خرید سامانه‌های موشکی ضد هوایی اس-۴۰۰ از روسیه اعمال شده است، باید دوباره مورد بحث و بررسی قرار گیرد. 

معاون سابق رئیس جمهور ترکیه (۲۰۱۸-۲۰۲۳) در راس هیئت پارلمانی در کنگره آمریکا گفت: موارد اس-۴۰۰ و اف-۳۵ را نباید با هم اشتباه گرفت. 

ترکیه در سال ۲۰۱۹ پس از خرید اس-۴۰۰ از روسیه از برنامه توسعه F-35 حذف شد. ترکیه برخی از قطعات بدنه و برخی از سیستم‌ها را برای این جنگنده‌ها تولید می‌کرد. ایالات متحده اعلام کرد که بازگشت ترکیه به برنامه تنها در صورت کنار گذاشته شدن اس-۴۰۰ امکان پذیر است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • رسانه‌ عبری: بایدن ارسال سلاح به اسرائیل را به تعویق انداخت
  • چرا اظهارات بایدن برای هند و ژاپن غافلگیرکننده بود
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • زلنسکی در فهرست «مجرمان تحت تعقیب» روسیه قرار گرفت
  • پاسخ روسیه به اظهارات بورل: یک اعتراف عالی! فرمول صلح همین است
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • پاسخ به حاشیه‌سازی‌ها پیرامون انتصابات در دانشکده علوم خانواده
  • ترکیه رسماً توقف تجارت با اسرائیل را تأیید کرد
  • ترکیه همه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد