Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه شیکاگو تریبون در یادداشتی درباره نتایج خروج یک‌جانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نوشت که این اقدام ترامپ نه تنها موجب محدودیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نشد، بلکه سبب شد تا سرعت توسعه برنامه هسته‌ای این کشور در مقایسه با زمانی که تعهدات خود ذیل برجام را به‌طور کامل اجرا می‌کرد، افزایش قابل توجهی پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشریه در ادامه با اشاره به اینکه “ایران برخلاف پیش‌بینی منتقدان توافق هسته‌ای، همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تائید کرده بود به تعهدات خود پایبند بود و دولت ترامپ نتوانست حتی یک‌ مورد نقض توافق از سوی ایران بیاید اما پس از خروج یک‌جانبه واشنگتن، تهران نیز به تدریج اجرای تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد؛ غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد، بازرسان بین‌المللی را از دسترسی به فیلم‌های نظارتی محروم و سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات خود نصب کرد.

شیکاگو تریبون با تاکید بر اینکه “این چیزی نبود که ترامپ وعده آن را داده بود” افزود: رئیس‌جمهور ترامپ تنها سیاستی را اتخاذ نکرد که به شکست منجر می‌شود، بلکه او مانع هرگونه اصلاح توسط جانشین خود شد. در وهله اول، اقدام ترامپ باعث شد که ایران از دستیابی به هرگونه توافقی با واشنگتن شد دلسرد شود و آن‌ها از خود پرسیدند که “چرا باید با شرایط یک رئیس‌جمهور موافقت کنیم، درحالی‌که این احتمال وجود دارد که رئیس‌جمهور بعدی آن را پاره کند؟”.

در ادامه این یادداشت آمده است: ترامپ همچنین راه دیگری برای جلوگیری از احیای توافق ایجاد کرد. یک سال پس از خروج او، دولت وی تصمیم گرفت که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار دهد که موجب اعمال تحریم‌های خاصی می ‌شود که پیشتر برای گروه‌های غیردولتی طراحی شده بود.

این نشریه آمریکایی همچنین نوشت: در حال حاضر این، اصلی‌ترین مانع حصول توافق در وین است، چراکه تهران اصرار دارد نام سپاه پاسداران از این فهرست حذف شود. اما دولت بایدن تاکنون تمایلی به لغو این اقدام نشان نداده است. ظاهراً نمی‌خواهد به جمهوری‌خواهان این فرصت را بدهد که ادعا کنند او نسبت به تروریسم از خود نرمش نشان می‌دهد.

شیکاگو تریبون تصریح کرد: اما جورج دبلیو بوش (رئیس جمهور اسبق آمریکا) که هرگز متهم به نرمش در قبال تروریسم نشده بود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک گروه تروریستی اعلام نکرد زیرا دلیل قانع‌کننده‌ای برای این کار وجود نداشت.

همچنین در پایان این یادداشت آمده است: جو بایدن نباید اجازه دهد که این اختلاف مانع از احیای توافقی شود که از تبدیل شدن یک دشمن قدیمی به یک قدرت هسته‌ای جلوگیری می‌کند./ایسنا

منبع: فردا

کلیدواژه: بایدن توافق هسته ای روزنامه شیکاگو رئیس جمهور هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۲۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ

به گزارش خبرآنلاین اظهارات عصر شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه جو بایدن در حالی مطرح شد که او داشت در مورد دردسرهای حقوقی خودش صحبت می‌کرد و به دادستان‌های این پرونده‌ها می‌تاخت و همچنین در مورد کیفرخواست‌های جدیدی که علیه چندین تن از دستیاران ارشد سابقش در آریزونا مطرح شده، اعتراض می‌کرد.

به نقل از ایسنا براساس فایل صوتی از ضیافتی که به دست ان‌بی‌سی نیوز رسیده، ترامپ گفت: «این افراد یک دولت گشتاپو را اداره می‌کنند. و این تنها چیزی است که آنها دارند. و این تنها راهی است که آنها از نظر خود پیروز می‌شوند.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزود: «بایدن بدترین رئیس جمهور تاریخ کشور ماست. او به شدت بی‌کفایت و ناتوان است. او مثل چی حقه‌باز است! او کاندیدای تحت نفوذ و کنترل نیروهای خارجی است... او مقادیر زیادی پول از چین، روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر می‌پذیرد. او حقه‌باز است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ایمی اسپیتالنیک» مدیر اجرایی شورای روابط عمومی یهودی یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «انجام چنین مقایسه‌هایی همیشه اشتباه، توهین‌آمیز و نفرت‌انگیز است؛ خصوصا زمانی که آن را در کنار سابقه طولانی این رئیس‌جمهور سابق در عادی‌سازی یهودستیزی در نظر گرفت. به خصوص استفاده از مقایسه‌هایی با نازی‌ها در خدمت یک برنامه متعصبانه و اقتدارگرا، شنیع است.»

کاخ سفید در بیانیه‌ای تند به اظهارات ترامپ پاسخ داد و به رفتار و لفاظی‌های گذشته این نامزد احتمالی جمهوری‌خواه، اشاره داشت، از جمله اظهارات مکرر او مبنی بر اینکه مهاجران غیرقانونی «خون کشور ما را مسموم می‌کنند»؛ زبانی که لفاظی‌های آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی و دیگر برترپنداران سفیدپوست را بازتاب می‌دهد.

اندرو بیتز، سخنگوی کاخ سفید گفت: «رئیس‌جمهور بایدن به جای تکرار لفاظی‌های وحشتناک فاشیست‌ها، صرف ناهار با نئونازی‌ها، و دامن زدن به تئوری‌های توطئه‌ای که به قیمت جان یک افسر پلیس شجاع تمام شده است، مردم آمریکا را حول ارزش‌های دموکراتیک مشترک و حاکمیت قانون گرد هم می‌آورد؛ رویکردی که باعث شده بزرگ‌ترین کاهش جرایم خشونت‌آمیز در ۵۰ سال گذشته رخ دهد.»

از سوی دیگر حامیان ترامپ تلاش‌ کردند تا صحبت‌های او را لاپوشانی کنند.

داگ بورگم، فرماندار داکوتای شمالی که جزو چندین گزینه محتمل برای معاونت ترامپ است و در همان مهمانی جنجالی در عمارت مارالاگو شرکت داشت، یکشنبه درباره عبارت «گشتاپو» که ترامپ استفاده کرده بود، به‌ شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «این صحبت در کانون سخنان او نبود. اکثریت آمریکایی‌ها احساس می‌کنند محاکمه‌ای که او در حال حاضر در آن حضور دارد، انگیزه‌های سیاسی دارد.»

هنوز نمایندگان ترامپ به سخنان او واکنشی نشان نداده‌اند. اظهارات ترامپ بعدازظهر شنبه در باشگاه مارآلاگو در فلوریدا در جمع صدها عضو کمیته ملی جمهوری‌خواه بیان شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903339

دیگر خبرها

  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • ادعای روزنامه کویتی درباره درخواست تازه آمریکا از ایران
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • تایمز: ترام طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین