Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@04:01:54 GMT

تماس تلفنی اردوغان و زلنسکی درباره وضعیت ماریوپل

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۲۹۹۳

تماس تلفنی اردوغان و زلنسکی درباره وضعیت ماریوپل

رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با همتای اوکراینی بر ضرورت تخلیه شهروندان و مجروحین از شهر بندری محاصره‌شده در اوکراین تأکید کرد.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی او روز یکشنبه تحولات اوکراین و شهر ماریوپل را به بحث گذاشتند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، رئیس جمهور ترکیه در این تماس تلفنی تأکید کرد که غیرنظامیان و افراد مجروح در شهر تحت محاصره ماریوپل باید تخلیه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفتر اردوغان در بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگوی تلفنی نوشت، اردوغان و زلنسکی آخرین تحولات میدانی مربوط به درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین و مذاکرات صلح را به بحث گذاشتند.

طبق این بیانیه، اردوغان گفت، ترکیه آماده فراهم کردن هرگونه اقدامات حمایتی برای مذاکرات صلح مسکو و کی‌یف از جمله میانجی‌گری است و با توجه به بدتر شدن روز به روز اوضاع ماریوپل، تخلیه غیرنظامیان باید تضمین شود.

رئیس جمهور ترکیه همچنین به همتای اوکراینی خود گفت، کشورش آمادگی دارد یکی از تضمین‌کنندگان امنیت اوکراین باشد.

کمتر از یک ماه پیش، ترکیه پس از تلاش‌های فراوان توانست میزبان مذاکرات میان هیأت‌های روس و اوکراینی شود اما این گفت‌وگوها نتیجه چشمگیری نداشت. وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین پیش‌تر نیز در آنتالیای ترکیه دیدار داشتند.

آناتولی همچنین نوشت، اردوغان روز دوشنبه میزبان «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل خواهد بود. گوترش پس از سفر به ترکیه به مسکو و کی‌یف سفر خواهد کرد.

 کی‌یف پیشتر از افتتاح یک کریدور بشردوستانه از ماریوپل خبر داد و گفت تلاش خواهد کرد تا غیرنظامیان را از ظهر شنبه، به وقت محلی خارج کند.

«ایرینا ورشچوک» معاون نخست‌وزیر اوکراین در پستی در فیس‌بوک گفت که اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، خروج از شهر محاصره شده ماریوپل از ظهر شنبه آغاز می‌شود. وی افزود: «امروز ما دوباره برای تخلیه زنان، کودکان و سالمندان تلاش خواهیم کرد».

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت ماریوپل مذاکرات روسیه و اوکراین اوکراین سازمان ملل آنتونیو گوترش رجب طیب اردوغان ولودیمیر زلنسکی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت رئیس جمهور ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۲۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم فرانسه برای کمک گرفتن از چین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه قصد دارد از رئیس جمهور چین برای حل بحران اوکراین کمک بگیرد.

به گفته منابع آگاه، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد در جریان سفر شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین به فرانسه، روابط شخصی خود را با وی تعمیق بخشد و از رئیس جمهور چین درخواست می کند که از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بخواهد به درگیری در اوکراین پایان دهد.

درخواست احتمالی فرانسه از چین درباره اوکراین در حالی ممکن است صورت بگیرد که گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

به تازگی نیز، «میخائیل اونوفر» معاون فرمانده گردان تیپ ۵ تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه اوکراینسکایا پراودا گفته است که اوکراین به شدت با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی مواجه است.
به گفته وی، پس از اینکه تجهیزاتی صدمه می بیند از قطعات آن برای تعمیر انواع دیگر استفاده می شود.

روز سه‌شنبه نیز «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093683

دیگر خبرها

  • تصمیم فرانسه برای کمک گرفتن از چین
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • پاسخگویی مرکز امداد شرکت گاز به ۸۴ هزار تماس تلفنی مشترکان گاز طبیعی 
  • افزایش حقوق و متناسب سازی آن، بیشترین سوال بازنشستگان در تماس با سامانه ۲۵۰۰
  • مصاحبه پذیرفته شدگان در آزمون بهزیستی استان برگزار می شود
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا