Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@16:09:52 GMT

یک سال پس از جنگی که معادلات امنیتی تل آویو را تغییر داد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۳۳۷۶

یک سال پس از جنگی که معادلات امنیتی تل آویو را تغییر داد

 به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، در آستانه سالروز تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه (موسوم به جنگ ۱۲ روزه) قرار داریم، جنگی که در ابعاد مختلف با تمامی نبردهای پیشین فلسطینی‌ها تفاوت داشت و معادلات را در سطح کلان تغییر داد.

وبگاه شبکه المیادین در گزارشی به قلم «شرحبیل الغریب» نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی، در مقاله‌ای به تأثیرات جنگ ۱۲ روزه غزه در یک سال گذشته بر فضای امنیتی و نظامی و اجتماعی فلسطین اشغالی پرداخته و نوشته است که دستاوردهای این نبرد همچنان عائد فلسطینی‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او نوشت که تعدادی از محافل اسرائیلی ممانعت از انجام مراسم تلمودی و ذبح قربانی از سوی گروههای افراطی صهیونیست و سپس ممانعت از برگزاری مراسم «راهپیمایی پرچم‌ها» از سوی آن‌ها در مجاورت باب العامود در مسجدالاقصی (۲۰ خرداد ۱۴۰۰) را به دلیل ترس از تنش دوباره نظامی از سوی غزه می‌دانند و می‌گویند که این مسائل یک پیروزی برای مقاومت فلسطین به شمار می‌رود و اینکه توانسته است بدون شلیک موشکی معادلات قدس و غزه را به یکدیگر مرتبط سازد.

«بزالل اسموتریچ»، رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی اسرائیل» در این خصوص گفته بود: «مسدود کردن مسیر راهپیمایی پرچم‌ها در شهر اورشلیم به منزله تسلیم در برابر جنبش حماس و تهدیدات آن و ناتوانی بازرس کل پلیس اسرائیل برای تأمین امنیت راهپیمایی است و این اتفاقات یحیی السنوار رهبر حماس در غزه را به رهبر امور قدس تبدیل کرده است.»

«یائیر لوی» روزنامه نگار اسرائیلی نیز گفته بود: «صحنه بیت‌المقدس، علاوه بر دیوار براق که تقریباً خالی از نمازگزاران یهودی است، نشان از پیروزی قاطع برای حماس و جهاد اسلامی در جنگ علیه اسرائیل دارد.»

گال برگر، تحلیلگر امور فلسطین در شبکه تلویزیونی عمومی اسرائیل، «کان ۱۱»، نیز اظهار داشت: «حماس پس از جنگ "نگهبان دیوارها" (شمشیر قدس) با ایجاد معادله جدیدی برای خود یک پیروزی به دست آورد و طی آن راهپیمایی پرچم‌ها را از ورود به بخش قدیمی بیت المقدس منع کرد.»

«یائیر لوی» روزنامه نگار اسرائیلی: صحنه بیت‌المقدس، علاوه بر دیوار براق که تقریباً خالی از نمازگزاران یهودی است، نشان از پیروزی قاطع برای حماس و جهاد اسلامی در جنگ علیه اسرائیل دارد.

«روی کایس» خبرنگار امور عربی شبکه «کان ۱۱» نیز گفته است که یک سال پس از نبرد شمشیر قدس، حماس و گروههای همسو با آن یک پیروزی چشمگیری را برای خود رقم زده‌ و معادلات جدیدی را تحمیل کرده‌اند. او به مرتبط کردن موضوع قدس و غزه به یکدیگر اشاره کرد و گفت که همگی در اسرائیل می‌دانند که ارتباط این دو با یکدیگر به چه نتایجی خواهد انجامید.

المیادین در ادامه نوشت که این اجماع گسترده در بین رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر اینکه مقاومت فلسطین در جنگ ۱۲ روزه پیروزی مهمی را به دست آورد و توانست مانع از برگزاری مراسمات مختلف صهیونیست‌ها در بیت‌المقدس شود، مؤید این است که مقاومت فلسطین در خط مقدم جبهه در برابر هرگونه تجاوزات رژیم تل آویو ایستاده و در شرایطی که نقش کشورهای عربی در حفاظت از مسجدالاقصی به حاشیه رفته، مقاومت توانسته است تا خود را به عنوان حافظ حقیقی این مکان مقدس تثبیت کند.

در ادامه این یادداشت آمده است که محافل اسرائیلی بر این باور بودند که می‌توانند با تصویب طرح خطرناکی که بر قداست و جایگاه مسجد الاقصی تأثیر می‌گذارد تحت عنوان تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی - در تدارک برای تخریب مسجدالاقصی و ساخت معبد ادعایی هیکل- مرحله جدیدی از یهودی‌سازی را به اوج خود برسانند، اما نقشه‌های صهیونیست‌ها به سرعت با اقدام مقاومت فلسطین در نبرد شمشیر قدس در هم کوبیده شد و فلسطینی‌ها توانستند شرایط خود را بر صهیونیست‌ها تحمیل کنند و نتایج آن همچنان عائد مردم بیت‌المقدس می‌شود.

 

المیادین در ادامه افزود: «اگرچه سناریوی جنگ برای نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و دولتش می‌تواند یک راه نجات باشد، اما برای او شمشیر دولبه است. بنت تنها در عرض یک هفته در دو آزمون مقابل مقاومت فلسطین مردود شد و جرأت این را نیافت تا به گروه‌های صهیونیست اجازه ذبح نذورات خود در صحن مسجدالاقصی را بدهد و ارتش نیز با شهرک نشینان و راهپیمایی‌ پرچم‌ها مقابله کرد و مانع از ورود آنها به باب العمود شد.»

به عقیده «شرحبیل الغریب» نویسنده این یادداشت، مقاومت فلسطین در اولین سالگرد نبرد «شمشیر بیت المقدس» بار دیگر موفق شد معادله «غزه - بیت المقدس» را تحمیل و اعلام کند که نبرد «شمشیر قدس» همچنان در برابر رژیم اسرائیل ادامه دارد. استواری مردم بیت المقدس و حمایت فلسطینیان اراضی اشغالی ۱۹۴۸ از غزه و قدس عنصر اساسی در شکل گیری انقلاب فراگیر فلسطینی‌ها بود. این در شرایطی اتفاق افتاد که رژیم تل آویو همواره در راه چند تکه کردن جامعه فلسطینی‌ها تلاش کرده و این همان چیزی است که تل آویو را بیش از هر چیزی نگران کرده و از انفجار اوضاع در قدس اشغالی، مسجد الاقصی و سایر مناطق فلسطین اشغالی از جمله کرانه باختری و مناطق اشغالی ۱۹۴۸ به شدت بیمناک است.

المیادین: نفتالی بنت جرأت این را نیافت تا به گروه‌های صهیونیست اجازه ذبح نذورات خود در صحن مسجدالاقصی را بدهد.

المیادین تأکید کرد که قدرت بازدارنده ایجاد شده در پی نبرد شمشیر قدس، همچنان موجب هراس کابینه نفتالی بنت و یک پیروزی ادامه‌دار برای مقاومت فلسطینی است؛ به طوریکه همزمان با آرامش در غزه، بیت المقدس و کرانه باختری صحنه درگیری‌هاست و این موضوع نشان از ادامه معادله غزه-قدس دارد و صهیونیست‌ها را از نبرد دیگری تحت نام «شمشیر قدس ۲» می‌ترساند.

طبق این یادداشت، ملت فلسطین و مقاومت آن‌ها روز به روز ثابت می‌کند که اراده و قدرت آن‌ها توانسته تا رؤیای یهودی‌سازی بیت‌المقدس و تبدیل آن به پایتخت واحد اسرائیل را از بین ببرد. بلکه اکنون تل آویو از مقابله با انقلاب فلسطینی‌ها و مواجهه همزمان با آن‌ها در مسجدالاقصی از سویی و غزه از سوی دیگر ناتوان است.

مقاومت فلسطین در نبرد «شمشیر بیت المقدس» ثابت کرد که قادر است لحظه صفر را برای دفاع از مسجدالاقصی رقم بزند و بار دیگر به بازیگر مسلط و اصلی صحنه فلسطین تبدیل شود. به خصوص که توانسته است آینده ائتلاف کابینه رژیم اسرائیل را در شرایطی که نفتالی بنت ممکن است از درگیر شدن در یک نبرد نظامی آشکار و همه جانبه با مقاومت خودداری کند، تحت تأثیر قرار داده و تهدید کند.

المیادین در پایان نوشت که در مجموع می‌توان در ترسیم صحنه کنونی فلسطین گفت که رژیم صهیونیستی که پیش از این ابتکار عمل را در دست داشته و دست به جنگ‌های ناگهانی علیه مردم فلسطین می‌زد، اکنون دیگر عاجز شده و از هزینه و تبعات هر جنگی بیم و هراس دارد و در شرایط بحرانی و بن بست بی سابقه و همراه با تشتت و چند دستگی سیاسی مواجه است.

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: تل آویو غزه جنگ غزه اسرائیل فلسطین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۳۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم

حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با دانشجو گفت: بعد از خروج ترامپ از برجام، اقتصاد ایران تحت تاثیر اخبار مثبت و منفی سیاسی قرار گرفت، این موضوع تا همین اواخر هم ادامه داشت. عملیات نظامی کشورمان علیه مواضع رژیم صهیونیستی، نقطه پایانی بر تاثیرگذاری اخبار منفی سیاسی و امنیتی بر اقتصاد کشورمان بود. عملا بعد از این اتفاق، معادلات ژئوپلتیک تغییر کرد و قدرت نظامی ایران هم نمایان شد. منبع: دانشجو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • تغییر مجدد معادلات جنگ اوکراین
  • با طرح پیشنهادی جدید اسرائیل، توافقی در کار نیست
  • رسانه‌های تل‌آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • رسانه‌های تل آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • مقاومت فلسطین: تنها در صورت تغییرات اساسی پیشنهاد اسرائیل پذیرفته می‌شود
  • حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
  • گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی
  • گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی در مدرسه علمیه رضویه قم
  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم