Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@14:13:47 GMT

نا آرامی ها در فرانسه پس از اعلام پیروزی ماکرون در انتخابات

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۴۵۰۲

نا آرامی ها در فرانسه پس از اعلام پیروزی ماکرون در انتخابات

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، معترضان به نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، در پاریس پایتخت و دیگر شهرهای این کشور به خیابان ها ریختند.

بر اساس این گزارش، پلیس برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک آور شلیک کرد و به سمت آنها حمله ور شد.

منابع خبری از کشته شدن دو نفر در پی شلیک نیروهای پلیس فرانسه به سمت یک خودرو در پاریس خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یادآور می شود که براساس نتایج رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، «امانوئل ماکرون» با کسب بیش از ۵۸ درصد آرا پیروز این انتخابات شد.

نتایج نظرسنجی پای صندوق‌های رأی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هم از پیروزی امانوئل ماکرون با کسب ۵۸ درصد آرا حکایت داشت.

در همین حال، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که طبق نتایج رسمی ماکرون با کسب ۵۸.۵۵ درصد از آرا پیروز این انتخابات شد و مارین لوپن رقیب وی ۴۱.۴۵ درصد از آرا را به خود اختصاص داد.

«مارین لوپن» رقیب ماکرون، در سخنانی پس از شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، کسب این میزان آرا را «یک پیروزی خیره کننده» برای خود برشمرد و وعده ادامه مسیر سیاسی اش را داد.

گفتنی است که دور دوم رأی گیری برای انتخاب رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه برگزار گردید.

بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۵ بعد از ظهر روز یکشنبه نشان دهنده روند کاهشی نسبت به دور نخست و نیز انتخابات سال ۲۰۱۷ بوده است.

رسانه‌های محلی در فرانسه اعلام کردند که ۲۸ درصد از افراد واجد شرایط رأی دادن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مشارکت نکرده‌اند؛ که نرخی بی سابقه از سال ۱۹۶۹ در این کشور به شمار می‌آید.

بر اساس گزارش المیادین، این میزان عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری مؤید عدم رضایت فرانسوی‌ها از سیاست امانوئل ماکرون رییس جمهور کنونی این کشور است.

شبکه تلویزیونی یورو نیوز نیز در این باره اعلام کرد: در حالی که بسیاری از مراکز رای‌دهی تا حدود ۲ ساعت دیگر تعطیل می‌شوند، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که میزان مشارکت در دور دوم انتخابات تا ساعت ۵ بعد از ظهر حدود ۶۳.۲۳ درصد بوده که همچنان ۲ درصد کمتر از نرخ مشارکت در دور نخست این انتخابات -یعنی ۶۵ درصد- است.

نرخ مشارکت رای دهندگان فرانسوی در دور دوم انتخابات ۵ سال پیش یعنی سال ۲۰۱۷ میلادی نیز حدود ۶۵.۳ درصد بوده است.

شعب رأی گیری در ساعت ۹:۳۰ روز یکشنبه به وقت تهران در فرانسه، جایی که دور دوم و سرنوشت ساز انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار می‌شود، شروع به کار کردند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور کنونی و «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی ملی برای دومین بار متوالی در دور دوم با یکدیگر به رقابت پرداختند. لوپن در سال ۲۰۱۷ از ماکرون شکست خورده بود.

رئیس جمهور فرانسه برای یک دوره پنج ساله با رأی مستقیم انتخاب می‌شود. حدود ۴۹ میلیون رأی دهنده می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند. رأی گیری در دو دور انجام می‌شود، دور اول در ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) برگزار شد و ۱۲ نامزد در آن شرکت کردند.

«گابریل آتال» سخنگوی کابینه دولت فرانسه گفت: شورای قانون اساسی فرانسه نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری را در ۲۷ یا ۲۸ آوریل (۷ یا ۸ اردیبهشت) اعلام خواهد کرد.

دوران ریاست جمهوری رئیس جمهور فعلی دولت این کشور در ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت) به پایان می‌رسد.

انتظار می‌رود مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید فرانسه بین اعلام نتایج نهایی تا ۱۴ مه برگزار شود.

کد خبر 5474511

منبع: مهر

کلیدواژه: فرانسه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه 2022 امانوئل ماکرون اوکراین فلسطین رژیم صهیونیستی روسیه عراق ایالات متحده امریکا جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین ترکیه افغانستان مسجدالاقصی آخرین اخبار اوکراین لبنان ولادیمیر پوتین دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دور دوم انتخابات امانوئل ماکرون رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۴۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکرون با شی درباره تجارت و اوکراین صحبت می‌کند

رئیس جمهور چین قرار است امروز (یکشنبه) در سفری بی سابقه به فرانسه برود و با ماکرون درباره کاهش عدم موازنه تجاری و اوکراین صحبت کند.

به گزارش ایسنا، هیچکدام از دو هدف تاثیر گذاری چین بر روسیه برای توقف جنگ اوکراین و کاهش عدم توازن تجاری بین فرانسه و پکن در جریان سفر دو روزه شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین به پاریس به آسانی حاصل نمی‌شود؛ چون او در برهه‌ای از تشدید تنش‌های تجاری بین اروپا و چین به این سفر می‌رود.

به نقل از خبرگزاری رویترز، فرانسه حامی یک بررسی از سوی اتحادیه اروپا در حوزه صادرات خودروهای برقی چینی است و در ژانویه سال جاری میلادی، پکن نیز تحقیقاتی را درباره واردات یکسری کالاهای ساخت اروپا به ویژه فرانسه انجام داد که بیشتر اقدامی تلافی جویانه دیده می‌شود.

یکی از مشاوران کاخ الیزه درباره سفر رئیس جمهور چین به فرانسه که نخستین بار پس از پنج سال است، گفت: «ما باید مقام‌های چینی را به سمت دادن تضمین‌های بیشتر درباره مسائل تجاری سوق بدهیم.»

رئیس جمهور چین ساعت ۱۴ به وقت گرینویچ وارد پاریس می‌شود. دیدارهای رسمی او شامل مذاکرات مشترک با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی می‌شود.

اختلاف نظرها بین ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ویژه بین فرانسه و آلمان توانمندی آنها را در تاثیرگذاری بر چین تضعیف کرده است. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان با توجه به تعهدات قبلی قرار نیست به دیدار و نشست بین روسای جمهور چین و فرانسه ملحق شود.

یکی دیگر از مشاوران ارشد گروه «Rhodium Group» و از مقام‌های نزدیک به روابط چین و اتحادیه اروپا گفت: «اگر سران اروپایی پیام‌های مختلفی به رئیس جمهور چین ارسال کنند، شانس ما برای تاثیرگذاری کم می‌شود.»

مقام‌های مربوطه همچنین اعلام کردند، فرانسه همچنین به دنبال راهی به سوی بازار چین برای محصولات کشاورزی خود و حل مسائل مربوط به نگرانی‌های مربوط به حقوق مالکیت معنوی صنعت لوازم آرایشی فرانسوی است.

در این نشست همچنین قرار است درباره جنگ اوکراین و تاثیرگذاری چین بر روسیه برای توقف این جنگ نیز صحبت شود.

یکی از مشاوران الیزه نیز گفت: «چین از شرکای اصلی روسیه است و هدف ما استفاده از اهرم‌های فشار پکن و تاثیرگذاری‌اش بر روسیه و کمک به مشارکت در حل بحران و درگیری اوکراین است.»

یکی از منابع دیپلماتیک فرانسه نیز گفت: «اگر چین به دنبال تعمیق روابط با شرکای اروپایی است، باید به نقطه نظرات و دیدگاه‌های ما گوش دهد و به صورت جدی آنها را اجرایی کند.»

شی جین‌پینگ سه شنبه بعدازظهر پاریس را به مقصد صربستان و مجارستان ترک می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • رئیس‌جمهور چین وارد فرانسه شد+ فیلم
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • ماکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • ماکرون با شی درباره تجارت و اوکراین صحبت می‌کند