Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@16:29:05 GMT

Carrefour؛ از خلق هایپرمارکت تا تبدیل به خرده‌فروشی جهانی

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۶۲۷۴

Carrefour؛ از خلق هایپرمارکت تا تبدیل به خرده‌فروشی جهانی

کارفور در سال ۱۹۶۳ مفهوم جدیدی به نام هایپرمارکت را خلق کرد و اکنون نیز دارای ۱۴۵۲ شعبه هایپر مارکت در سطح جهان است و بزرگ‌ترین شبکه هایپبرمارکت‌های جهانی را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارفور شرکت خرده‌فروشی فرانسوی چند ملیتی است که شعبه مرکزی آن در بولونی بیانکور، فرانسه قرار دارد؛ این شرکت دارای ۱۴۵۲ شعبه هایپر مارکت است و بزرگ‌ترین شبکه هایپرمارکت‌های زنجیره‌ای در جهان را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارفور از نظر درآمد سالیانه به عنوان دومین شرکت خرده‌فروشی و از لحاظ میزان سود پس از وال‌مارت و تسکو به عنوان سومین شرکت خرده‌فروشی جهان شناخته می‌شود.

تاریخچه شرکت خرده‌فروش کارفور

اولین فروشگاه کارفور در یکم ژانویه سال ۱۹۵۸ در حومه شهر انسی توسط مارسل فونیز، دنیس دفوری و ژاک دفوری تأسیس و تبدیل به زنجیره‌ای از فروشگاه‌های بزرگ شد؛ این سه نفر در اواخر دهه ۱۹۵۰ در سمینارهای مختلفی که توسط برناردو تروجیلو درباره توزیع مدرن ارائه می‌شود، شرکت کردند و همین مسئله تأثیر به‌سزایی در پیشرفتشان داشت. در سال ۱۹۶۳ کارفور مفهوم جدیدی به نام هایپرمارکت را خلق و نخستین هایپر مارکت خود را در سنت ژنویو دبوآ اسون با مساحت ۲.۵ هزار متر مربع، ۱۲ صندوق و ۴۰۰ فضای پارکینگ احداث کرد.

تبدیل به شرکتی بین‌المللی

در سال ۱۹۷۶ این شرکت محصولاتی با برند خصوصی وارد بازار کرد که برند نداشت، اما قیمت آن‌ها نسبت به کیفیت خوبشان کمتر بود؛ این کالاها شامل روغن، بیسکویت، شیر و پاستا بود که بدون برند و با بسته‌بندی سفید و قیمتی مناسب به فروش می‌رسید. شرکت کارفور با گذشت زمان شروع به توسعه فروشگاه‌های خود کرد و در دهه ۱۹۹۰ با افزایش تعداد فروشگاه‌ها در سراسر جهان، به مرور جهانی شد و در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کرد. در سال ۲۰۰۹ درآمد حدودی کارفور به مقدار ۸۵.۹۶ میلیارد یورو و سودی بیش از ۲۸۶ میلیون یورو رسید.

کارفور در آسیا

گروه کارفور در سال ۱۹۸۹ با یک شرکت تایوانی که اولین گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بود، فعالیت خود را در آسیا آغاز کرد؛ این گروه حضور در آسیا را گسترش داد و در حال حاضر با شرکت ماجدالفطیم در امارات متحده عربی و اردن فعالیت می‌کند. کارفور در سال ۲۰۰۳ در عمان و در حومه شهر مسقط شعبه‌ای از هایپرمارکت کارفور احداث کرده است و هایپرمارکت فرانشیز نیز در عربستان سعودی دارد. در سال ۲۰۰۷ شرکت کارفور با ایجاد ۳۶ هایپرمارکت که ۲۲ شعبه آن در چین بود، رکورد بازگشایی فروشگاه در یک سال را به‌دست آورد.

حوزه فعالیت شرکت کارفور

حوزه فعالیت گروه کارفور به پنج بخش هایپرمارکت، سوپرمارکت، هارددسکانت، فروشگاه‌های کوچک و فروشگاه‌های کش‌اندکری تقسیم‌بندی می‌شود که در هایپرمارکت‌ها خواربار و اقلامی غیر از مواد غذایی عرضه می‌شود، اما سوپرمارکت‌ها تنها مواد خوراکی و غذایی می‌فروشند. در هاردیسکانت‌ها محصولات با کیفیتی با قیمت کم عرضه می‌شود و در فروشگاه‌های کوچم خدمات خشک‌شویی، عکاسی، فروش بلیت و فتوکپی ارائه می‌شود. فروشگاه‌های کش‌اندکری نیز به گروه‌های عمده‌فروش خدمات می‌دهد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین‌المللی

گروه کارفور از پیشتازان ورود به کشورهایی مانند برزیل (در سال ۱۹۷۵) و چین (در سال ۱۹۹۵) بودند که در حال حاضر در سه بازار عمده اروپا، آمریکای لاتین و آسیا فعالیت می‌کنند؛ این شرکت با حضور در بیش از ۳۴ کشور جهان بیش از ۵۷ درصد گردش سرمایه خود را خارج از کشور فرانسه تأمین می‌کند و به دنبال فرصت‌های قدرتمندی برای رشد بین‌المللی بازارهای برزیل، چین، اندونزی، لهستان و ترکیه است.

ارتقای سطح اقتصاد محلی

کارفور علاوه بر حضور در بازارهای بین‌المللی به شدت به ارتقای سطح اقتصاد محلی مناطقی که در آن حضور دارد متعهد است. به دلیل اینکه فعالیت‌های خرده‌فروشی به میزان زیادی به برقراری ارتباط با جامعه مربوط می‌شود؛ این گروه تاکید بسیاری بر استخدام افراد محلی و آموزش مدیریت دارد و یکی از شرکت‌های پیشتاز در این زمینه محسوب می‌شود. گروه کارفور به دنبال حمایت از تأمین کنندگان محلی است و ۹۰ تا ۹۵ درصد محصولاتی که در قفسه‌های فروشگاه‌های این گروه وجود دارد به شکل محلی تأمین می‌شود.

گرایش‌های استراتژیک

مهم‌ترین هدف استراتژیک کارفور این است که تبدیل به ارجح‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای برای مصرف‌کنندگان شود، یعنی تبدیل به فروشگاهی شود که مشتریان برای خرید به آن بروند؛ این شرکت تلاش دارد که اعتماد مشتریان را نسبت به کیفیت و قیمت محصولات و خدمات جذب کند و علاوه بر آن فروشگاهی باشد که بتواند تمام نیازهای مشتریان را پیش‌بینی و مرتفع کند. استراتژی این گروه در مورد کارکنان این است که به طوری به پرسنل خدمات ارائه کند تا پرسنل به اشتغال و کار در گروه کارفور افتخار کنند. استراتژی این شرکت به دنبال دستیابی به رشدی ارگانیک، پایدار و سودآور است که بر سه پایه فرهنگ مشتری مداری، تغییر و نوآوری استوار است.

فرهنگ مشتری مداری: این محرک درباره شناخت بهتر مشتریان و ارائه خدمات مطلوب‌تر به آن‌ها است؛ این شرکت برای دستیابی به این هدف در سال ۲۰۰۹ شروع به تقویت دانش خود درباره مشتریان کرد. تغییر: موفقیت کارفور بیش از هر چیز بر پایه استعداد و انگیزه کارکنان است؛ این گروه برای افزایش کارایی و بهبود بیشتر خدمات در حال انجام تغییراتی در گروه است که شامل طراحی مجدد سازمان، تقویت هم‌افزایی بین خرید و فروش و خلق ارتباط جدید بین دفتر مرکزی، کشورها و فروشگاه‌ها می‌شود. نوآوری: کارفور مفهوم هایپرمارکت را در سال ۱۹۶۳، محصولات بدون برند را در سال ۱۹۷۶ و سیستم گارانتی کیفیت را در سال ۱۹۹۲ خلق کرد و این مسئله نشان می‌دهد، گروه کارفور به‌دنبال نوآوری است. کد خبر 570557

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خرده فروشی برترین شرکت جهان برترین شرکت های جهان هایپر مارکت هایپراستار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شرکت خرده فروش خرده فروشی فروشگاه ها زنجیره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۶۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیدبندی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴؛ ایران سرگروه شد

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از پایگاه ویکی پدیا، تا کنون ۲۳ تیم جواز حضور در این مسابقات را کسب کرده اند و تیم برتر دور پلی آف جام ملت‌های آسیا از میان افغانستان و قرقیزستان آخرین مجوز جام جهانی را کسب خواهد کرد. مرحله نهایی رقابت‌ها ۱۴ سپتامبر تا ۶ اکتبر ۲۰۲۴ (شنبه ۲۴ شهریور تا یک شنبه ۱۵ مهر) در شهر‌های تاشکند، بخارا و آندیجان برگزار خواهد شد و دور گروهی رقابت‌ها یک شنبه ۶ خرداد قرعه کشی می‌شود و تیم‌ها به ۶ گروه ۴ تیمی تقسیم بندی می‌شوند و از هر گروه تیم‌های اول و دوم به صورت مستقیم صعود می‌کنند و ۴ تیم برتر از ۶ تیم سوم نیز راهی دور یک هشتم نهایی می‌شوند. سیدبندی مسابقات به این شرح است: 
* پات یک: ازبکستان، ایران، برزیل، اسپانیا، آرژانتین و پرتغال 
* پات دو: قزاقستان، پاراگوئه، اوکراین، مغرب، تایلند و پاناما 
* پات سه: کاستاریکا، گواتمالا، ونزوئلا، نیوزیلند، کوبا و لیبی 
* پات چهار: آنگولا، کرواسی، فرانسه، هلند، تاجیکستان و تیم برنده پلی آف آسیا (افغانستان و قرقیزستان)
- تیم‌های فرانسه، تاجیکستان، برای اولین بار به جام جهانی فوتسال راه یافته اند.

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • سیدبندی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴؛ ایران سرگروه شد
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات
  • آیا با خرده های پاک کن می توان دوباره پاک کن ساخت؟ (فیلم)
  • موسویان: «فراخوان بزرگ» تبدیل به «فضاحت بزرگ» شد
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • جنایات رژیم صهیونیستی به مساله اول رسانه‌های جهانی تبدیل شده است
  • مقام ارشد حماس : اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهیم شد
  • پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورهای گروه ۷ و بریکس در ۲۰۲۴
  • مشکلات تبدیل وضعیت ایثارگران در وزارت نفت