Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی «آشنایی با علی پژوهان اهل‌سنت در جهان اسلام در دوره‌ی معاصر» از سوی انجمن علمی تاریخ اسلام معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

در این نشست مهدی مجتهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این‌که از صدر اسلام تا کنون ۱۰۰۰ جلد کتاب از اهل‌سنت درباره امیرالمؤمنین (ع) نوشته شده است، تصریح کرد: علاوه بر این کتاب‌ها، مقالات و پایان نامه‌های فراوانی نیز نوشته شده که برخی هنوز هم به چاپ نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از تولیدات رسانه‌ای هم نباید غافل شویم. البته این تألیفات را می‌توان به صورت‌های مختلفی تقسیم بندی کرد. یک سری از کتاب‌ها اصلی و برخی خلاصه شده و یا ترجمه شده کتاب‌های اصلی هستند.

مجتهدی با بیان این‌که شخصیت امیرالمؤمنین (ع) می‌تواند محور تفاهم و همگرایی در جهان اسلام و حتی جهان بشریت باشد، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین حبل متینی که می‌توان به آن چنگ زد و از این مشکلات بیرون آمد، شخصیت امام علی (ع) است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این‌که آثار علی پژوهان اهل‌سنت در دوره معاصر را می‌توان در سه حوزه تألیف، تصحیح و ترجمه مشاهده کرد، گفت: بیشتر تصحیحات اهل‌سنت درباره نهج‌البلاغه است که از مهم‌ترین آن‌ها تصحیح علامه محمد عبدوه است. دیوان منسوب به امیرالمؤمنین (ع) از دیگر تصحیحاتی است که علی پژوهان اهل‌سنت انجام داده‌اند و تاکنون چاپ‌های متعددی را داشته است. البته این‌ها تنها درباره آثار معاصر است و ما متون کهن را در نظر نگرفته‌ایم.

مجتهدی با بیان این‌که در حوزه تألیف، آثار به مستقل و مشتمل تقسیم می‌شود، تصریح کرد: آثار مشتمل خود به دو دسته مشتمل اهل‌بیت (ع) و مشتمل اصحاب تقسیم می‌شود. در بحث مشتمل اهل‌بیت (ع) نیز برخی از کتاب‌ها درباره ۵ تن آل عبا و برخی درباره ۱۲ امام است. مناقب اهل‌بیت (ع) از دیدگاه اهل‌سنت نوشته سید محمد طاهرهاشمی‌شافعی یکی از آثار مشتمل درباره اهل‌بیت (ع) است و در تمام این آثار نیز شخصیت امیرالمؤمنین (ع) مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از کتاب‌های مشتمل اصحاب درباره خلفای راشدین و برخی عام بوده و درباره همه اصحاب است که در تمامی‌این آثار نام امیرالمؤمنین (ع) نیز وجود دارد. همچنین بیش از ده‌ها جلد کتاب کودک و نوجوان درباره شخصیت امام علی (ع) به زبان‌های مختلف فارسی، انگلیسی، عربی و… توسط علی پژوهان اهل‌سنت نوشته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این‌که عباس محمد العفاد و عبد الفتاح عبدالمقصود از مهم‌ترین نویسندگان عرب هستند که درباره امام علی (ع) کتاب نوشته‌اند، یادآور شد: برخی از این کتاب‌ها بارها در ایران به چاپ هم رسیده است. شخصیت امیرالمؤمنین (ع) از جهت فرهنگی در جهان اسلام پتانسیل بزرگی به شمار می‌آید که می‌توان از آن برای همگرایی مسلمانان استفاده کرد. حتی برخی از نویسندگان اهل‌سنت نیز تأکید می‌کنند نباید به خاطر مسائل مذهبی خود را از مناقب و مطالب غنی علی ابن ابی طالب محروم کنیم.

مجتهدی، با بیان این‌که پس از زبان عربی و فارسی، بیشترین کتاب‌های نوشته شده درباره امام علی (ع) توسط علی پژوهان اهل‌سنت به زبان اردو و ترکی استانبولی است، عنوان کرد: برخی از کتاب‌ها به زبان انگلیسی است. شخصیت امیرالمؤمنین (ع) به عنوان حبل متین می‌تواند سبب گردهم آمدن مسلمانان و حتی غیر مسلمانان شود، ولی تاکنون متأسفانه درباره شخصیت ایشان کار جئی نشده است.

گفتنی است؛ در پایان این نشست پرسش و پاسخ نیز برگزار شد.

کد خبر 5474082 فاطمه علی آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایران امیرالمؤمنین ع دانشگاه مذاهب اسلامی نهج البلاغه امیرالمومنین ع دانشگاه فردوسی مشهد ماه رمضان 1401 ماه امید ماه مبارك رمضان قرآن قرآن کریم شب قدر امام خمینی انقلاب اسلامی ایران نمایشگاه قرآن اوقات شرعی محمدمهدی اسماعیلی فرهنگ و ارشاد اسلامی شیخ عباس قمی شخصیت امیرالمؤمنین اهل سنت کتاب ها نوشته شده امام علی اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۶۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ کتاب عضو هیئت علمی واحد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به همت دفتر انتشارات علمی حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی، کتاب راهنمای آزمایشگاه زیست‌شناسی سلولی و مولکولی به چاپ رسید.

مؤلف کتاب راهنمای آزمایشگاه زیست‌شناسی سلولی و مولکولی و از اعضای هیئت علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری به خبرنگار آنا گفت: سلول‌ها واقعیتی حیرت‌انگیز و شگفت‌آور، در خلقت موجودات و نشانی کم‌نظیر از عظمت خالق بی‌همتاست و شناخت هرچه بهتر آنها، وظیفه پژوهشگرانی است که در این مقوله قدم گذاشته‌اند.

سیده مهدخت مداح افزود: این کتاب، با توجه به پیشرفت این علم و نیز متناسب با تغییرات سرفصل درس گردآوری شده است.

وی متذکر شد: ۳۰ آزمون این کتاب، با توجه به اطلاعات و تجربیاتی که اینجانب در طول سال‌ها تدریس این درس در آزمایشگاه به دست آورده‌ام و مطالبی که در اثر مطالعه منابع خارجی و داخلی جمع‌آوری کردم، سرفصل درس آزمایشگاه زیست سلولی و مولکولی، در گرایش‌های مختلف زیست‌شناسی و نیز آزمایشگاه زیست سلولی در رشته زیست‌فناوری در ۶ فصل نوشته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود
  • علامه مطهری شخصیت جامع علمی و بصیرتی معاصر است
  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی واحد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • پرفسور بالتازار چگونه دیده شد؟/ نقش جشنواره در افزایش انگیزه
  • مناظره علمی پیرامون لایحه عفاف و حجاب برگزار می‌شود
  • افزایش اعتبار بن دانشجویی در نمایشگاه کتاب
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • شیخ صدوق، روایتگر صادق احادیث
  • استقبال کودکان و نوجوانان از آثار مرتبط با امام جعفر صادق (ع)