Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی جعفری‌جوزانی در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به ضرورت حمایت از بازی‌های ایرانی که در سال‌های گذشته کمتر مورد حمایت بودند، به خبرنگار معارف ایرنا گفت: من یک کهنه سرباز صنعت گیم هستم و از سال ۸۰ در این فضا نفس می‌کشم. به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت‌های گذشته یعنی دولت‌های دهم و یازدهم با مهاجرت صدها تولیدکننده بازی در کشور مواجه شده‌ایم و از مسئولان می‌خواهم که کمک کنند تا بازی سازهای ما هویت پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران که ارزش آن برای بازی سازان به اندازه جشنواره فجر بود، در دولت قبل به طور کلی حذف و کنار گذاشته شد.

وی افزود: بازار از بازی سازهای ما گرفته شده است. دولت با اتخاذ یک سیاست غلط فقط در این صنعت پول پاشی کرد که آن هم هیچ نتیجه‌ای نداشت در حالی که باید بازار را تقویت می کرد و یکی از راه های اصلاح این رویه، قانونمند کردن واردات مانند مالیات بستن بر بازی‌های خارجی است. مسئله دیگر موضوع تبلیغات و رساندن محصول تولید شده ایرانی به دست مخاطب است و با تبلیغات می توان به ایفای نقش واسطه پراخت و رسانه ها را پای کار آورد تا محصولات خوب ایرانی به دست جوانان برسد. بازی سازان ما تمام تلاش خود را انجام داده اند ولی به اندازه شرکتی که برای تبلیغ کفش و دمپایی خود میلیاردها تومان هزینه می کند، پول ندارند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری رسانه ای منادیان خواستار نقش آفرینی دولت در این زمینه شد و گفت: اول باید به بازی سازان هویت داد و سپس بازار را ساخت تا محصول به مخاطب برسد. بازی ساز نیاز به پول ندارد. چون مردم با خرید محصولات، از او پشتیبانی می کنند و بازار شکل می گیرد.

وی از مسئولان خواست تا بازی‌های رایانه‌ای را جدی بگیرند و گفت: ما ۳۶ میلیون مخاطب داریم که بر اساس آمار رسمی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سالانه بیش از پنج هزار میلیارد تومان گردش مالی این صنعت در کشور ماست ولی سهم بازار ما کمتر از ۱۰ درصد است.

دو تفاوت مهم بازی های ایرانی در مقایسه با بازی های خارجی

جعفری جوزانی در تشریح تفاوت های بازی های ایرانی با بازی های خارجی گفت: موضوع بازی های ایرانی مانند مساله خودرو لوازم خانگی است. ما هیچوقت نمی گوییم چون لباسشویی خارجی وجود دارد، نیازی به لباسشویی تولید داخل نداریم. از طرف دیگر دنیای غرب هیچگاه با محتوای تاریخ اسلام و سبک زندگی ایرانی یا مقاومت محصولی تولید نمی کنند بلکه اگر جایی هم چنین محصولاتی تولید شود، آن را سانسور می کنند. 

وی افزود: ابزار و سبک بازی در همه جای دنیا مشخص است. سبک هک اند اسلش (بازی های رزمی) یا بازی شمشیر بازی در همه جا یکی است. سبک اف پی اس یا بازی سوم شخص در همه جا مشخص است که یک اسلحه است که به سمت جلو حرکت می کند اما داستان هایی که به واسطه این روش به مخاطب منتقل می شود، مهم است. این که به واسطه مجموعه بازی های کال آو دیوتی (تیراندازی اول شخص) اماکن مذهبی و مساجد را تخریب می کنند و قرآن را به آتش می کشند یا مسلمانان را قتل عام می کنند، بخشی از این سرگرمی است ولی اینکه با قهرمانی فرماندهی مانند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی محاصره یک شهر را شکسته و اجازه نمی دهید که داعش وارد شهر شود و از کیان و ناموس مردم منطقه دفاع می‌کنید که این نیز معنای دیگر می دهد.

رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) وابسته به سازمان فضای مجازی بسیج افزود: بنابراین با یک ابزار و دو محتوای متفاوت به آن می‌پردازیم. جوانان ایرانی امروز توانسته اند محصولاتی همانند شکل و شمایل بازی های خارجی تولید و به آن بازی‌ها رقابت کنند. بازدیدکنندگان در این بخش از نمایشگاه قرآن با همین بازی ها بازی می کنند و کیفیت و نوع داستان را می بینند و در چنین شرایطی  مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کند به گونه ای که نوجوانان و جوانان نوبت می گیرند و حتی به دلیل استقبال مجبور می شوند ۲۴ ساعت قبل  نوبت بگیرند.

وی تاکید کرد: این بازی‌ها نتیجه خود را از مخاطب در بازار فروش به دست گرفته اند و این انگیزه را به ما داده تا این مسیر را در این حوزه ادامه دهیم. در این بخش نوجوانان را با سرگرمی های دیجیتال آشنا می کنیم. چون نوجوانان این دوره احساس می کنند که میان فعالیت های قرآن و عترت با عرصه دیجیتال تناقض وجود دارد و تصورشان این است کسانی که در زمینه قرآن فعالیت دارند، از جامعه جهانی و جامعه روز به دور هستند. این تفاوت فکری در اینجا باعث تامل آنان می‌شود و می بینند که در اینجا بازی‌های رایانه‌ای فاخر و بین المللی با موضوع عترت تولید شده است. بنابراین با ابزار روز نیز می توان پیام قرآن و عترت را به نوجوانان منتقل کرد.

واکنش رسانه‌های غربی به بازی ایرانی فرمانده مقاومت

جعفری جوزانی با ارائه گزارشی از استقبال بازدیدکنندگان گفت: در اینجا محصولات یک سال گذشته را عرضه کرده ایم. بازی سفیر عشق مربوط به داستان حضرت مسلم بن عقیل و اتفاقات آن دوره را با قهرمانی یک سردار ایرانی به نام مهران به تصویر کشیده است یا قسمت دوم بازی مختار به نام فصل قیام است که به موضوع قیام مختار می‌پردازند. همچنین بازی فرمانده مقاومت نبرد آمرلی یکی دیگر از بازی هاست که موضوع آن شکست محاصره شش ماهه منطقه آمرلی در سوریه است.

وی با بیان این که این بازی بر مبنای خاطره رهبر معظم انقلاب شکل گرفته که معظم له در اولین نماز جمعه بعد از شهادت حاج قاسم خاطره ای را تعریف کردند و شجاعت حاج قاسم به حدی بود که یکی از مناطق و شهرهایی که در محاصره ۳۶۰ درجه دشمن بودند، با بالگرد وارد آن منطقه شده و با کمک مردم آن شهر را آزاد کردند.

مدیر بخش نوجوان و سرگرمی های دیجیتال نمایشگاه قرآن افزود: تولید این بازی دو سال طول کشید و در دومین سالگرد شهادت حاج قاسم رونمایی و وارد بازار شد و استقبال خوبی از آن شد ولی واکنش‌های عجیب و غریبی از رسانه‌های غربی برخی کشورها مانند اسپانیا، آمریکا و رژیم صهیونیستی داشتیم. در زمانی که اعلام کردیم می خواهیم این بازی را بسازیم بعضی از مخالفان نظام آن را به تمسخر گرفتند. چون قبل از آن بازی های تولیدشده، کیفیت خوبی نداشت ولی زمانی که اولین ویدیوهای فرمانده مقاومت ارائه شد، یکی از تلویزیون های فارسی زبان خارجی آن را با بازی کال آو دیوتی که یکی از بازی های روز دنیاست، مقایسه کرد. البته ما نشان دادیم که بازی های ایرانی می تواند به بازی های خارجی برسد.

وی افزود: نکته جالب واکنش این شبکه ها اعلام خطری بود که القاء می کرد جمهوری اسلامی افکار نوجوانان را به سوی تروریست ها منحرف می‌کند در حالی که این اعلام خطر با کاری که خودشان با بازی کال آو دیوتی و مانند آن تولید می کنند، تناقض داشت. چون بازی فرمانده مقاومت تنها بازی است که در آن حمله ای صورت نمی گیرد. بلکه از یک شهر دفاع و از شکسته شدن محاصره جلوگیری می‌کنیم . همچنین از خانواده ها محافظت می کنیم و آنان را به یک ورزشگاه می‌بریم تا فرمانده بیاید و با کمک آنان محاصره شکسته شود. بنابراین ادبیات این بازی‌ها متفاوت است.

تخفیف ۵۰ درصدی بازی های ایرانی در نمایشگاه قرآن

جعفری جوزانی از ارائه دو بازی موبایلی تکاور و تک تیرانداز با موضوع مدافعان حرم خبر داد و گفت: هر شب در نمایشگاه چالش بازی و مسابقه فهم بازی برگزار می شود و جوایزی مانند بازی در قالب یک فلش اهدا می شود. در سالن پخش این غرفه نیز انیمیشن های یک ساله گذشته و نماهنگ ها را که مجموعه موسسه منادیان تولید کرده، پخش می کنیم و هر شب ساعت ۹ نشستی با حضور خانواده‌ها با موضوع سواد رسانه ای در حوزه بازی داریم تا خانواده‌ها متوجه آسیب‌های این حوزه شوند و هر شب یکی از اساتید این حوزه صحبت می کند.

وی از برنامه عینک واقعیت مجازی سخن گفت که از سوی بازدیدکنندگان استقبال خوبی شد. این واقعیت مجازی توسط جمعی از جوانان شیعه ایران، افغانستان و دانمارک تولید شده و انیمیشن ۳۶۰ درجه کربلا به نمایش درمی آید.

به گفته جعفری جوزانی محصولاتی مانند قسمت بعدی مختار به نام انتقام مربوط به بعد از به حکومت رسیدن مختار، بازی تیغ و خورشید با موضوع زمان خشایار شاه، افسانه نوروز و تخم مرغ های رنگی در آینده ای نزدیک تولید خواهد شد و انیمیشن سلام بر ابراهیم با موضوع پنج روز آخر عمر شهید ابراهیم هادی در کانال کمیل به زودی تولید می شود و اگر به نمایشگاه برسد، در همین بخش به نمایش درخواهد آمد. جشنواره کمان نیز یکی دیگر از برنامه هاست و هر کسی که ایده و طرحی با محتوای قرآن و عترت در حوزه بازی و انیمیشن داشته باشد، می‌تواند در آن شرکت کند که به بهترین طرح جوایزی اهدا خواهد شد.

بیست‌ونهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا جمعه (نهم اردیبهشت) از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ در مصلای امام خمینی (ره) مشتاق حضور علاقه مندان به کلام وحی و اهل بیت(ع) است.

برچسب‌ها نمایشگاه بین المللی قرآن اختصاصی ایرنا بنیاد ملی بازی های رایانه ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نمایشگاه بین المللی قرآن اختصاصی ایرنا بنیاد ملی بازی های رایانه ای نمایشگاه بین المللی قرآن اختصاصی ایرنا بنیاد ملی بازی های رایانه ای بازی های رایانه ای بازی های ایرانی فرمانده مقاومت بازی های خارجی جعفری جوزانی بین المللی حاج قاسم بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۶۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی

همشهری آنلاین: مهدی سیفی مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا گفت: سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نیست.
همچنین در این زمینه امید علی مسعودی؛ عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا درباره این سریال و لزوم حذفش از پلتفرم ها می گوید: «پخش سریال حشاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر از ماه مبارک رمضان از این شبکه و پلتفرم های نمایش خانگی در ایران و کشورهای عرب زبان آغاز شد و همچنان این سریال در حال کسب مخاطب بیشتر از طریق سکوهای نمایش خانگی است. سریال حشاشین با بودجه ای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تاریخ کشورهای عرب زبان به شمار می‌رود. این سریال دست روی کاراکتری گذاشته که تاریخ درباره آن روایات متعددی را مطرح کرده و تاکنون دستمایه ساخت بازی‌های ویدیویی مشهوری با نام «اساسینز کرید» (فرقه آدمکشی) و تولید فیلم و سریالی به همین نام بر اساس این بازی و حتی نوشته شدن یک سری رمان و کمیک بوک (داستان مصور) از روی آن بوده است.» وی در ادامه یادآور می شود:«نوجوانان جهان با دنیای دروغینی که کمپانی فرانسوی بازیسازی یوبیسافت از جهان حشاشین ساخته آشنایی دارند و متاسفانه فریب قصه‌های دروغ این بازی و مشتقات آن (کتاب‌ها و سریال و…) را خورده‌اند. پیش از این بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ ای اقدام شایسته‌ای در برابر دروغ‌هایی که در این فرنچایز بازی ویدیویی مطرح شده انجام نداده بود و حالا با تولید و انتشار سریال مذکور از شبکه نمایش خانگی ساترا نیز در معرض آزمونی تازه قرار گرفته است.
برجسته کردن فرقه ها از پروژه‌های مهم صهیونیسم جهانی به شمار می‌رود و تصور می‌شود که تولید و پخش چنین سریال پر هزینه‌ای نیز با همین سیاست‌ها همسو باشد. این سریال با پخش در ایام ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است، سعی کرد تا اختلافات مذهبی مسلمانان را به تبلور بکشد. یکی از اهداف سریال حشاشین این بود که ترور و سرآغاز ترور را به اسلام و به خصوص به شیعه‌ها ربط دهد. شاهد این نظریه آن است که در این سریال تاکید میشود که تروریست از جهان عرب متولد نشده است بلکه شهرهای ری، قم و اصفهان را منشاء تروریست معرفی میکند. »
همچنین مسعودی در بخش دیگر صحبت هایش تصریح می کند:«تولید و انتشار این سریال که از نظر تاریخی محلی از اعراب ندارد و اشکالات ریز و درشتی به فیلنامه آن وارد است در پلتفرم های نمایش خانگی ایرانی همراه با انتشار در پلتفرم های عرب زبان، این ضرورت را بیشتر از گذشته مطرح کرد که لازم است انتشار تمام سریال های خارجی نیز همچون سریال های داخلی ناچار به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) شود.
حالا که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین آیین نامه محتوایی شبکه نمایش خانگی است پیشنهاد میکنم در این آیین نامه انتشار سریال های خارجی نیز مشمول ممیزی پیشینی شود چون زمانی که سریالی خارجی از شبکه نمایش خانگی پخش میشود، قطعا حتی اگر بعدا از شبکه نمایش خانگی حذف شود، دیگر این حذف کارایی لازم را نخواهد داشت، ضمنا توجه به این نکته ضروری است که پیشگیری بهتر از درمان است و چنانچه سریال های خارجی قبل از پخش ممیزی شوند، این امر آسیب کمتری برای خانواده های ایرانی خواهد داشت. »

کد خبر 847539 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها مصر خبر مهم فیلم و سریال ایرانی فیلم و سریال خارجی

دیگر خبرها

  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • امیر جدیدی نقش تنیسور مشهور ایرانی را بازی می‌کند
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد