Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسام‌الدین علامه سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان اظهار کرد: اکنون میانگین سنی جمعیت کشورمان ۳۳ سال است که بهترین سن باروری است. پیش‌بینی می‌شد در سال ۱۴۳۰ رشد جمعیت متوقف شده و بعد از آن منفی شود اما با این روند با گذشت ۱۰ سال ممکن است رشد جمعیت دیگر متوقف نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: قبلا پیش‌بینی شده که در سال ۱۴۲۰ نرخ افراد ۶۵ سال و بالاتر و زیر ۱۵ سال ما با هم برابر شود؛ یعنی تا سال ۱۴۲۵ همچنان جمعیت افراد زیر ۱۵ سال ما بیشتر از جمیعت ۶۵ سال و بالاتر است.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان با یادآوری پیش‌بینی توقف نرخ رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰، گفت: نرخ رشد جمعیت ایران حاصل مابه‌التفاوت تعداد موالید منهای تعداد افراد فوت‌شده در یک سال تقسیم بر جمعیت سال قبل است.

علامه افزود: بالاترین نرخ جمعیت ایران در سال ۱۳۶۵ در حدود ۳.۶ درصد بود. نرخ جمعیت در طول ۳۵ سال گذشته همواره روند کاهشی داشت. تا اینکه به عدد هفت‌دهم درصد رسید اما سال گذشته این نرخ با نرخ سال قبل خود برابری می‌کند.

احتمال بسته شدن پنجره جمعیتی زودتر از موعد مقرر

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: طبق پیش‌بینی‌های قبلی تا سال ۱۴۲۵، جمعیت بین ۱۵ تا ۶۵ سال کشور بیشتر از دوسوم جمعیت است اما ممکن است پنجره جمعیتی چند سال زودتر از این زمان بسته شود.

علامه خاطرنشان کرد: احتمال بسته شدن پنجره جمعیتی به دو دلیل اتفاق می‌افتد. نخست به علت افزایش سن امید به زندگی و بیشتر شدن جمعیت سالمندان است. دلیل دوم هم این است که اگر سیاست‌های تشویقی جمعیت اثر کند، موالید در سال‌های آینده ۱۵ سال طول می‌کشد تا وارد سن کار شوند. بنابراین ممکن است پنجره جمعیتی زودتر بسته شود اما درعوض اگر سیاست‌های جمعیتی موفق عمل کند، بعد از دوره ۱۵ ساله جمعیت مولد بالا می‌ماند.

وی گفت: پنجره جمعیتی در سال ۱۳۸۵ باز بود. اهمیت نیروی مولد ایران در سود جمعیتی در اقتصاد طلایی و نیروی کار است. یعنی در سال ۱۳۸۵ بیشتر از دوسوم جمعیت، مولد و نیروی کار بودند.

به گفته سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان، در حال حاضر جمعیت کل کشور برابر ۸۴ میلیون و ۹۷۳ هزار نفر است.

کد خبر 672233 برچسب‌ها طرح جوانی جمعیت جمعیت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: طرح جوانی جمعیت جمعیت سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان پنجره جمعیتی جمعیت ایران رشد جمعیت پیش بینی ۱۵ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۷۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص زمین به خانواده ۳ فرزند به بالا در استان همدان

مجید صالحی امیر در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: با توجه به کاهش نرخ جمعیت در کل کشور، قانون حمایت از جوانی جمعیت یکی از قوانین خوبی بود که توسط مجلس مصوب ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح دارای ۷۳ ماده قانونی است که ماده ۳ ،۴ و قسمتی از ماده ۵ این قانون به تخصیص زمین به متقاضیانی که دارای سه فرزند و بیشتر هستند اشاره کرده است افزود: از تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ کسانی که دارای فرزند سوم یا بیشتر شده اند با شرایط قید شده وارد سامانه می‌شوند و مدارک خود را بارگذاری کنند و بعداز صحت سنجی مراحل واگذاری زمین طی خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان یادآور شد: طبق قانون، اولویت با کسانی است که فرزند چهارم و بیشتر دارند و این افراد اگر فرم ج آنها قرمز شده است می‌توانند یک مرحله دیگر در این طرح شرکت کنند و شرط مالکیت برای این طرح ملاک نیست.

صالحی امیر ادامه داد: در خصوص شهرهای بالایی ۵۰۰ هزار نفر جمعیت طبق قانون در شهرهای همجوار در صورت موجود بودن زمین دولت یک قطعه زمین ۲۰۰ متری به آنها اختصاص خواهد داد.

کد خبر 6096930

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۴۰ عنوان برنامه جمعیتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی
  • توضیحات استاندار تهران درباره تشکیل دو استان غربی و شرقی در تهران
  • استاندارتهران جزئیات تشکیل استانهای تهران شرقی وغربی را تشریح کرد
  • ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران
  • دو روی سکه معلم بلاگری/کاهش هوش هیجانی دانش آموزان با تولید محتوا از آن‌ها
  • کاهش رشد منفی موالید سالیانه در گیلان
  • تخصیص زمین به خانواده ۳ فرزند به بالا در استان همدان
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛ اهمیت جایگاه مامایی در خروج از سیاه چاله جمعیتی