Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@14:04:55 GMT

دریافت ۳۰ خدمت از تأمین اجتماعی بدون مراجعه حضوری

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۷۵۷۶

دریافت ۳۰ خدمت از تأمین اجتماعی بدون مراجعه حضوری

از دیرباز تاکنون مراجعه به سازمان‌های خدمات دهنده به مردم همواره با مشکلات متعددی همراه بوده است، از تعداد دفعات برای دریافت کوچک‌ترین خدمت گرفته تا حضور در صف‌های طولانی و خسته کننده سبب می‌شد مردم بارها و بارها به سازمان‌ها مراجعه کنند و امان از روزی که یک کارمند مرخصی می‌گرفت و کار مردم به علت نبود او برای یک امضا بر زمین می‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران:  افراد در گرما و سرما باید دست خالی به خانه باز می‌گشتند. گلایه و نارضایتی بسیاری از شهروندان در خصوص عدم دریافت بموقع خدمات ذهنیت ایجاد سامانه برخط را در ذهن مسئولان کلید زد تا افراد بدون مراجعه حضوری و حتی در منزل برخی از خدمات مورد نیازشان را دریافت نمایند.
سازمان تأمین اجتماعی به علت محوریت خدمات‌دهی که دارد با ایجاد سامانه‌ای، ۳۰ خدمتش را به‌صورت غیرحضوری فعال کرد.
اصل عمل خدمت به مردم در کمترین زمان و با کمترین تردد است اما سؤالی که ایجاد می‌شود آن است که آیا این سامانه برای همه مردم بویژه افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده است؟ برای آگاهی بیشتر در مورد طرح 3070 با سید عبدالله حسینیان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی به گفت‌و‌گو پرداختیم؛


به طور کلی قبل از اجرای طرح 3070 مراجعات چقدر به سازمان صورت می‌گرفت و چالش‌های پیش روی سازمان در مراجعات حضوری و برخورد با ارباب رجوع چه بود؟

در سازمان تأمین اجتماعی طرح خدمات غیرحضوری با هدف کاهش مراجعات حضوری مخاطبان سازمان به واحدهای اجرایی از سال ۱۳۹۹ شکل گرفت تا بتواند با ارائه سی خدمت به‌صورت غیرحضوری هفتاد میلیون بار مراجعه حضوری ذینفعان سازمان به واحدهای اجرایی را کاهش دهد اما قبل از راه‌اندازی طرح 3070 تمامی ارائه خدمت به ذینفعان سازمان با ساز و کار سنتی همراه بود و براساس درخواست متقاضی و با تشکیل صف‌های طولانی خدمات به ارباب رجوع‌های سازمان ارائه می‌شد. با راه‌اندازی طرح 3070 و ارائه خدمت به‌صورت غیرحضوری موانع ارائه خدمت همچون تنظیم فرم تقاضای الصاق رونوشت مستندات کنترل مدارک توسط متصدی ارائه خدمت و اخذ دستور ثبت دفتر و... برچیده شده است.
ضمناً تعدادی از خدمات ارائه شده در طرح 3070 بدون تقاضای متقاضی و صرفاً براساس یک رویداد و به‌صورت سیستمی انجام می‌شود. به‌عنوان مثال در پرداخت هدیه ازدواج به بیمه‌شده اصلی فرایند ارائه خدمت به ذینفع حائز شرایط به‌صورت هوشمند و سیستمی بدون ثبت درخواست متقاضی اتفاق می‌افتد و این مهم ضمن حذف تمامی فرایندهای سنتی با واکشی اطلاعات از سازمان ثبت احوال و بررسی حائز شرایط بودن ذینفع محاسبات مرتبط به‌صورت سیستمی انجام و مبلغ هدیه ازدواج به حساب بیمه‌شده اصلی واریز می‌گردد.


آیا در آینده بخش‌های دیگری هم به بخش غیرحضوری سازمان اضافه می‌شود تا افراد خدمات را راحت‌تر دریافت کنند؟

بله. تعدادی از خدمات ارائه شده به ذینفعان سازمان می‌تواند با حذف فرایند سنتی همراه باشد و در صورتی که ذینفع سازمان حائز شرایط دریافت آن خدمت باشد فرایند اجرایی به‌صورت غیرحضوری و سیستمی صورت  می‌پذیرد. به‌عنوان مثال حذف درخواست متقاضی و اعمال سوابق ناشی از سربازی بیمه شدگان که قبل از اعزام به نظام وظیفه بیمه پرداز اجباری بوده است.


طبق صحبت با چندتن از کاربران این سامانه دریافتیم گاهی اختلالات ناخواسته در سیستم سبب می‌شود افراد نهایتاً برای دریافت خدمت مجبور شوند به‌صورت حضوری به ادارات مراجعه نمایند، آیا راه ارتباطی برای گزارش این اختلالات در سامانه وجود دارد؟

با توجه به رصد انجام شده توسط این مرکز مشکلات سامانه خدمات غیرحضوری 3070 روند کاهشی دارد و توسعه و بهبود سرویس‌ها در دستور کار این مرکز قرار دارد. بدیهی است که احراز هویت در فرایند ارائه خدمات غیرحضوری نقش انکار‌ناپذیری دارد. کاربران سامانه می‌توانند سؤالات کاربری را با شماره ۱۴۲۰ مطرح نمایند . شماره تماس ۱۴۲۰ در تمامی روزهای هفته به‌صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سؤالات، اشکالات و اختلالات احتمالی در سامانه است.


با اجرایی کردن این طرح و غیرحضوری شدن 30 خدمت در ادارات تأمین اجتماعی آیا استفاده از سامانه را برای آحاد مردم دسترس‌پذیر کردید؟ آیا افراد دارای معلولیت و نابینایان هم می‌توانند از این سامانه استفاده کنند؟

در حال حاضر تمهیدات خاصی برای کاربران دارای معلولیت و نابینایان پیش‌بینی و اجرا نشده است ولی عملاً غیرحضوری شدن خدمات و عدم نیاز به مراجعه حضوری به شعب برای انجام امور کاربران دارای معلولیت را نیز منتفع کرده است.


چه خدماتی در طرح 3070 به‌صورت غیرحضوری به افراد ارائه می‌شود و چند درصد رضایت مندی کاربران مورد سنجش قرار گرفته است؟

طبق آخرین گزارشات دریافتی از مرکز ۱۴۲۰ این سازمان، ۴۴ درصد مخاطبان راضی،  ۴۵ درصد تا حدودی راضی و ۱۱ درصد اعلام نارضایتی کرده‌اند.
خدمات گیرندگان این سازمان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی این سامانه به آدرس eservices.tamin.ir از این سایت برای انجام امور بیمه‌ای خود استفاده کنند و خدماتی از جمله پرداخت هدیه ازدواج، حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری‌بگیران با ثبت هوشمند خاتمه کفالت، ابلاغ غیرحضوری احکام مطالباتی در سامانه اختصاصی خدمات الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی، ابلاغ مفاصاحساب، ماده ٣٨ قانون تأمین اجتماعی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه‌شده، نام‌نویسی غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه‌شده اصلی، درخواست غیرحضوری تکمیل سوابق بیمه به‌صورت کسری از ماه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، اخذ غیرحضوری تعهدنامه برای ابلاغ احکام و مکاتبات الکترونیکی را دریافت کنند.


از دیگر خدمات این سازمان که غیرحضوری ارائه می‌شود می‌توان به امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی‌ها، دریافت غیرحضوری اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام رسیدگی، پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری ناشی از کرونا، سرویس غیرحضوری دریافت حق بیمه و احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب، ارتقای سامانه دریافت لیست حق بیمه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه حرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی، حذف کاغذ از درآمد، پرداخت غیرحضوری کمک هزینه مراسم ترحیم، برقراری و پرداخت غیرحضوری بیمه بیکاری، اخذ غیرحضوری درخواست کفالت و بازرسی و کمک هزینه اروتز و پروتز، برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، اخذ تعهدنامه غیرحضوری فرزندان اناث بازمانده، واکشی عکس از سامانه نام‌نویسی، دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی، امکان تقسیط غیرحضوری و نظام‌مند بدهی‌ها، پرداخت غیرحضوری حق بیمه کسری از ماه، هوشمندسازی لیست ارسالی کارفرمایان و امکان پرداخت آنلاین و احتساب آنی واریزی در حساب بیمه‌شده اشاره کرد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان تأمین اجتماعی صورت غیرحضوری پرداخت غیرحضوری دارای معلولیت مراجعه حضوری ارائه خدمت بیمه شده حق بیمه طرح 3070

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۷۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید خودکار بیمه روستاییان و پنج دهک درآمدی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر کل بیمه گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران با اعلام این خبر گفت: پوشش بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و عشایر و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و دهک‌های یک تا ۵ درآمدی به صورت سیستمی و متمرکز به صورت رایگان به مدت یکسال تمدید می‌شود.
جمشید شایانفر افزود: بیمه شدگان مذکور نیازنیست که تمدید پوشش بیمه‌ای به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و در مراجعه به مراکز ارایه دهنده خدمت سلامت صرفا با ارایه کد ملی می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.


دیگر خبرها

  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • ارائه خدمات «مشاوره‌ای – آموزشی»، آنلاین و حضوری مرکز روانشناختی «جهت» برای عموم
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • ثبت ۱۵ هزار تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی
  • بهره مندی بیش از ۳۳ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی چهارمحال و بختیاری
  • بیمه ۵ دهک روستاییان به صورت سیستمی تمدید می شود
  • تمدید خودکار بیمه روستاییان و پنج دهک درآمدی
  • بهره مندی ۱۳۸ هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی
  • پوشش بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و پنج دهک درآمدی به صورت سیستمی تمدید می‌شود