Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:14:35 GMT

رویترز: مکرون در مسیر پر فراز و نشیب

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۷۶۶۲

رویترز: مکرون در مسیر پر فراز و نشیب

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز در تحلیلی از انتخابات فرانسه نوشت: در حالی که حامیان مکرون روز یکشنبه برای جشن گرفتن پیروزی دشوار او در قابل نامزد راست افراطی در مقابل برج ایفل تجمع کرده بودند، یاران وفادار و نزدیک مکرون با حضور در استودیوهای تلویزیونی تصدیق کردند که سطح بالای محبوبیت لوپن که طبق آخرین برآوردها توانسته ۴۲ درصد حمایت رای دهندگان را کسب کند، به این معنا است که مکرون باید درس هایی از این انتخابات بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلمنت بوون وزیر امور اروپای فرانسه و معتمد نزدیک مکرون در مصاحبه با تلویزیون فرانس ۲ گفت کسب ۴۰ درصد آرا از سوی راست افراطی نشان می دهد که ما کار بیشتری برای انجام دادن داریم.

اولیور وران وزیر بهداشت مکرون نیز گفت با مشورت های بیشتری به یک «تغییر در روش» نیاز هست.

تا مانع بعدی تنها چند هفته باقی مانده است. انتخابات پارلمانی در ژوئن (خرداد) آینده ترکیب دولت را مشخص خواهد کرد و مکرون باید از طریق طرح های اصلاحاتی که برنامه های رفاهی فرانسه را به شکل بی سابقه ای تکان خواهد داد باید به این انتخابات متکی باشد.

در فرانسه، رئیسان جمهوری که به تازگی انتخاب شده اند به طور معمول باید انتظار داشته باشند که اکثریت را در انتخابات پارلمان که بالافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، کسب کنند که دلیل این امر به طور معمول کاهش مشارکت حامیان همه نامزدهای شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری است.

اما لوپن نامزد شکست خورده انتخابات فرانسه در سخنرانی که در تایید پیروزی مکرون ایراد کرد ابراز اطمینان نمود و وعده داد یک اپوزیسیون قوی در پارلمان تشکیل دهد. ژان لوک ملانشون رقیب تندروی چپ گرا نیز بعد از کسب حجم بالایی از ارای چپ گراها در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری  تصمیم خود برای نخست وزیر شدن را ابراز کرد.

ملانشون امیدوار است از طریق  انتخابات پارلمانی و کسب اکثریت  چپ، مکرون را وادار به یک «همزیستی» ناخوشایند کند.

اما مکرون حتی اگر بتواند اکثریت یا ائتلاف موثری را در انتخابات پارلمانی کسب کند باید با مقاومت مردم در خیابان ها در مقابل طرح های اصلاحاتی اش و به ویژه اصلاحات در زمینه حقوق بازنشستگی مواجه شود. در طرح اصلاحاتی مکرون حداقل سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۵ سال می رسد.

حقوق بازنشستگی همیشه  موضوعی داغ در فرانسه بوده است و امتیاز کمتر مکرون در برابر لوپن در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۷ به این معنی است که او با وجود تبدیل شدن به تنها رئیس جمهور فرانسه که در دو دهه اخیر برای بار دوم انتخاب شده است، همان اختیارات لازم را برای اجرای اصلاحات پنج سال پیش نخواهد داشت.

به عنوان یکی از نشانه های احتمالی وجود مشکلاتی در پیش روی مکرون در دوره دوم ریاست جمهوری،  رای دهندگان خشمگین در مسیر مبارزات انتخاباتی  بارها در مورد اصلاحات بازنشستگی به او هشدار دادند و او را مجبور کردند که سقف حداقل سن بازنشستگی در  ۶۴ سالگی را بپذیرد.

فیلیپ مارتینز، رئیس اتحادیه بزرگترین اتحادیه تحت حمایت کمونیست ها در فرانسه تحت عنوان  CGT پیشتر به مکرون هشدار داده بود که «ماه عسلی» برای او وجود نخواهد داشت و اگر او به طور کامل عقب نشینی نکند، می تواند منتظر تظاهرات بیشتری باشد.

یکی دیگر از مشکلات پس از انتخابات در فرانسه، افزایش سرسام آور قیمت انرژی است.

دولت مکرون قیمت های برق را کنترل کرده و تا پس از انتخابات بر روی قیمت‌ها در پمپ‌ بنزین ها تخفیف ارائه کرده است. او در طول مبارزات انتخاباتی گفت تا زمانی که لازم باشد از رای دهندگان محافظت خواهد کرد، اما هیچ جدول زمانی مشخصی ارائه نکرد.

قانونگذاران می گویند که رای دهندگان از افزایش قیمت انواع کالاهای اساسی مانند روغن آفتابگردان ساخت اوکراین یا برنج و نان شکایت دارند.

رویترز نوشت: در سال ۲۰۱۸ افزایش قیمت بنزین باعث وخیم ترین ناآرامی اجتماعی در فرانسه شد که از زمان تظاهرات دانشجویی در سال ۱۹۶۸ بی سابقه بود و به جنبش جلیقه زردها معرفی شد و ماه ها اختلالاتی را در پاریس و سراسر فرانسه به وجود آورد.

بنابراین اگر مکرون می خواهد این اتفاقات دوباره بروز نکند باید محتاطانه گام بردارد.

برچسب‌ها فرانسه اعتراضات امانوئل مکرون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه اعتراضات امانوئل مکرون فرانسه اعتراضات امانوئل مکرون ریاست جمهوری رای دهندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۷۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره شمس آذر علیه تیم رضا عنایتی

به گزارش "ورزش سه"، فراز امامعلی که به‌عنوان جانشین در بازی مقابل استقلال از سوی سعید دقیقی به کار گرفته شد، در دقایق کوتاه حضورش توانست مقابل این حریف در استادیوم آزادی گلزنی کند.

او که جزء باتجربه‌ترین بازیکنان شمس آذر در این فصل محسوب می‌شود و حضور در چند تیم لیگ برتری را در کارنامه دارد، بعد از گلزنی مقابل استقلال اکنون آماده تکرار این اتفاق برابر تیم اسبق خود است.

امامعلی در این فصل موفق شده دو گل برای شمس آذر به ثمر برساند و اکنون در هفته‌های کوتاه باقی‌مانده تا پایان لیگ، شاید جدال با پیکان بهترین فرصت برای این بازیکن برای افزایش تعداد گل‌هایش محسوب شود.

شمس آذر بعد از جدایی رحمان جعفری به‌عنوان برترین گلزن خود، اکنون عیسی مرادی و فراز امامعلی را به‌عنوان مهره‌های اصلی تهاجمی خود در اختیار دارد و باید دید آنها در ادامه فصل چه شرایطی را دنبال خواهند کرد و آیا قادر به تکرار گلزنی و جلب اعتماد سعید دقیقی خواهند بود یا خیر.

دیگر خبرها

  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • اعتراض دانشجویان حامی فلسطین به دانشگاه «سوربن» رسید
  • ستاره شمس آذر علیه تیم رضا عنایتی
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • پرچم فلسطین بر فراز دانشگاه هاروارد!
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد