Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت گفت: فداکارترین، دانشمندترین و متعهدترین قشر کشور از نظر بنده، جامعه پزشکی است که در صحنه‌ها و دوره های مختلف این را نشان داده اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر بهرام عین‌اللهی گفت: بعد از انقلاب علوم پزشکی وضعیت بسیار خوب و جایگاه مناسبی داشته و یکی از نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت‌های پزشکی است که باید از همه دانشمندان کشور تشکر کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بسیاری از رشته‌های پزشکی در منطقه، جایگاه اول را داریم.

وی در دیدار با مدیران انجمن‌های علمی گروه پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار داشت: در دوران قبل از انقلاب، دستورات مدیران، روسا و وزرا باید اجرا می‌شد و کارکنان آن‌ها موظف به اجرای دستورات وی بودند، اما امروزه رهبری در مدیریت و مشارکت دینفعان و صاحبان فرآیند در همه امور، باعث موفقیت مدیران و سیستم‌ها می‌شود.

وی افزود: دیدگاه ما این است که انجمن‌های علمی با طرح‌ها و برنامه ها، نظرات و مشاوره‌هایی که ارائه می‌دهند، می‌توانند در موفقیت بیشتر رشته‌های خودشان، سایر رشته‌ها و وزارت بهداشت سهیم باشند و معاونت‌های وزارت بهداشت باید از توان و ظرفیت انجمن‌های علمی، استفاده بهینه کنند و کارشناسان وزارت بهداشت نباید سدی برای مشارکت بیشتر این انجمن‌ها در حوزه سلامت کشور باشند بلکه باید تسهیل گر باشند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از سال‌های گذشته، دست‌های پلیدی به دنبال تخریب جایگاه جامعه پزشکی به عنوان یکی از نقاط قوت نظام است البته در برخی موارد، این تخریب توسط اعضای جامعه پزشکی رخ می‌دهد و نباید با برخی رسانه ها، فضای مجازی و افراد ناآگاهی که به جامعه پزشکی می‌کنند، همگام شویم. خط قرمز ما، توهین به جامعه پزشکی است. تعداد بسیار محدودی از پزشکان ممکن است تخلفاتی داشته باشند، اما اکثریت آنها، صادقانه خدمتگزار مردم هستند و این را در کرونا نشان دادند.

دکتر عین اللهی افزود: کرونا امتحانی برای جامعه پزشکی بود البته در دوران دفاع مقدس، ایثارگری جامعه پزشکی را دیده بودیم، اما در کرونا نیز دوباره اثبات شد و علیرغم تخریب‌هایی که قبل از کرونا می‌شد، اما توانست به جایگاه واقعی خود نزد مردم برگردد. یکی از نقش‌های مهم انجمن‌های علمی گروه پزشکی، حفظ جایگاه پزشکان و قداست پزشکی است. اگر در یک انجمن به تعداد کمتر از انگشتان یک دست، فرد متخلف وجود دارد، انجمن‌ها این افراد را هدایت و راهنمایی کنند.

وی گفت: یکی از نقش‌های مهم انجمن‌های علمی گروه پزشکی، برنامه ریزی برای آینده کشور و رشته‌های پزشکی است. در سطوح مختلف انجمن علمی، کار کرده ام و مشکلات آن‌ها را به خوبی می‌دانم و در جهت حل مشکلات آن‌ها حرکت می‌کنیم. یکی از برنامه‌های ما در وزارت بهداشت استفاده از توان و ظرفیت انجمن‌ها است و وزارت بهداشت دست یاری به سوی انجمن‌ها دراز می‌کند.

وزیر بهداشت یادآور شد: نمی‌توانیم ضعف‌ها و کمبود‌های درمانی، آموزشی و بهداشتی را انکار کنیم، اما هنر مدیران نظام سلامت، کمک گرفتن از انجمن‌های گروه پزشکی است. هدف همه ما فارغ از رشته‌های پزشکی، تامین سلامت مردم است و وقتی در کرونا فداکاری‌های نیرو‌های بهداشتی و درمانی را همگان دیدند به این معنی است که آن‌ها در راه هدف خود یعنی تامین سلامت مردم، گام بر می‌دارند.

دکتر عین اللهی گفت: باتوجه به پیشرفت‌های رشته‌های مختلف علوم پزشکی باید با برنامه ریزی‌های مناسب از جمله تقویت کنفرانس‌های بین المللی به مرجعیت علمی برسیم. استعداد‌های پزشکی ایران در منطقه، بی نظیر است.

وی تاکید کرد: در موضوع تعرفه‌های پزشکی، انجمن‌ها باید با معاونت درمان تعامل بیشتری داشته باشند، اما بنظر می‌رسد یکی از نقاط ضعف تعرفه ها، عدم توجه کافی به رشته‌های داخلی، قلب، عفونی و اطفال است که باید برای کاهش اختلاف تعرفه ها، تلاش کنیم. علم پزشکی محدود به جراحی نیست بلکه علوم‌پایه، داخلی و اطفال اهمیت بسیار زیادی دارد.

دکتر عین اللهی با اشاره به تدوین برنامه "عدالت و تعالی نظام سلامت" در وزارت بهداشت، ادامه داد: طرح‌های مختلفی از جمله طرح تحول سلامت در دوران گذشته در وزارت بهداشت اجرا شده، اما این هدف طرح، تحقق عدالت در همه حوزه‌ها مانند تعرفه‌ها است.

وی گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت تقویت دانش بنیان‌ها در حوزه سلامت است، اما انجمن‌های پزشکی نیز باید در تقویت و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان وارد میدان شوند و باید به سمت خودکفایی و عدم نیاز به خارج از کشور حرکت کنیم. در هفته‌های گذشته، از مجموعه مپنا بازدید کردیم که امکانات آن، فوق العاده بود، اما همکاری‌های بین رشته‌ای ضعیف است و از این امکانات، بی خبر هستیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: حذف مالیات پلکانی اعصای هیات علمی دانشگاه‌ها برای ما مهم است و در شورای حقوق و دستمزد، در حال نهایی شدن است و قطعا وضعیت باید بگونه‌ای باشد که انگیزه برای فعالیت در بخش دولتی و افزایش بهره وری آن‌ها وجود داشته باشد که به نفع دانشگاه‌ها نیز است.

دکتر عین اللهی گفت: در وزارت بهداشت به مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت توجه ویژه‌ای داریم. انتظار است که انجمن بهداشت ایران با دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی همکاری کند که برنامه‌های بین بخشی برای کنترل عوامل مداخله گر در سلامت مردم، تهیه و در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که چندین دستگاه و وزارتخانه حضور دارند، تصویب شود.

وی یادآور شد: کیفیت مطلوب خدمات بهداشتی و درمانی برای ما خیلی مهم است. ارائه درمان‌های بی کیفیت و یا کیفیت پایین برای ما اصلا قابل قبول نیست. بر روی ارتقای کیفیت درمانی باید برنامه ریزی و کریکولوم یا برنامه‌های آموزشی باید به روز شود. انجمن‌های گروه پزشکی می‌توانند به ارزشیابی درمان و آموزش کمک کنند.

وزیر بهداشت گفت: در ۶ ماه اخیر نتایج بسیار درخشانی از کمیته علمی کشوری کرونا داشتیم و تا قبل از آن، وضعیت نامناسبی بود و تعارض منافع وجود داشت و هر کسی از اثربخشی یک دارو صحبت می‌کرد و حرف‌های متناقض بیان می‌شد، اما با خرد جمعی و تلاش مدافعان سلامت، میزان مرگ و میر روزانه به ۱۳ نفر رسید در حالیکه میزان مرگ و میر در موج اُمیکرون در آمریکا و اروپا، چندین برابر ایران بود که یکی از علل عمده آن در کنار تلاش‌های نیرو‌های بهداشتی و درمانی، واکسیناسیون گسترده و فعالیت‌های کمیته علمی کرونا، کمیته ملی واکسن و اهمیت دادن به علم و دانش بود.

دکتر عین اللهی تصریح کرد: در حوزه توانبخشی ایرادات اساسی در کشور داریم. بازدیدی از یکی از مراکز توانبخشی داشتیم که وضعیت مناسبی در حوزه روانپزشکی و توانبخشی نداشتیم و انتظار داریم که انجمن علمی توانبخشی وارد میدان شده و وضعیت خدمات توانبخشی را با کمک وزارت بهداشت و سایر دستگاه ها، سر و سامان دهد.

وی گفت: معنویت در پزشکی، نقش بسیار مهمی دارد. پزشکی چند رکن مانند دانش، مهارت و اخلاق دارد. وقتی از اخلاق و معنویات در پزشکی صحبت می‌کنیم، متاسفانه برخی افراد که در پزشکی بی سواد هستند عنوان می‌کنند که شما به اخلاق چکار دارید، بروید وضعیت دارو و درمان را ساماندهی کنید. این افراد نمی‌دانند که اخلاق و معنویات در درمان نقش بسزایی دارد. خوشبختانه می‌بینیم که فرهنگستان علوم پزشکی نیز در بحث سلامت معنوی ورود کرده است و انجمن‌ها هم می‌توانند در بین اعضای خود به ارتقای معنویات و اخلاق کمک کنند.

وزیر بهداشت یادآور شد: فردی در فضای مجازی نوشته که چرا از سلامت معنوی سخن می‌گویید بلکه باید دارو و درمان را درست کنید. اشتباه گرفته اید، چون پزشکی بدون اخلاق، معنویات و ارتباط با بیماران، موفقیت آمیز نخواهد بود. افراد غیر پزشک حق ندارند در علوم پزشکی نظر بدهند، چون علوم پزشکی، علوم معنوی است. در تاریخ پزشکی افرادی، چون دکتر قریب را داریم که همیشه از او به عنوان اسوه اخلاق، تدّین و تعهد برای درمان بیماران یاد می‌کنیم.

دکتر عین اللهی گفت: مردم بزرگترین سرمایه ما هستند. خط قرمز ما، اهانت به جامعه پزشکی است و هیچ کس حق ندارد به نیرو‌های به اشتی و درمانی، توهین کند. انجمن‌های پزشکی با افراد متخلف تحت پوشش خود که بسیار محدود هستند، صحبت و آن‌ها را ارشاد و راهنمایی کنند. از نمایشگاه بین المللی بازدید کردیم و مردم از جامعه پزشکی قدرشناسی و تشکر می‌کردند، چون فداکاری آن‌ها را دیده اند.

وی افزود: فداکارترین، دانشمندترین و متعهدترین قشر کشور از نظر بنده، جامعه پزشکی است که در صحنه‌ها و دوره های مختلف این را نشان داده اند. خیلی از پزشکان می‌توانستند از کشور خارج شوند و بهترین موقعیت‌ها را داشته باشند، اما در کشور ماندند و فداکاری کردند. جامعه پزشکی نشان داده که به کشور وفادار است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رشته های پزشکی پیشرفت های پزشکی انجمن های علمی وزارت بهداشت جامعه پزشکی انجمن های علمی دکتر عین اللهی عین اللهی گفت وزیر بهداشت علوم پزشکی گروه پزشکی برنامه ها تعرفه ها انجمن ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۸۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، ایرج خسرونیا، در آستانه برگزاری کنگره متخصصان داخلی ایران، اظهار داشت: امسال در مورد تازه‌های بیماری‌های دستگاه گوارش، تازه‌های بیماری‌های قلب و عروق، ریه، بیماری‌های عفونی و…، سخنرانی خواهیم داشت؛ همچنین پیرامون عوارض مزمن و کهنه بیماری کرونا و تازه‌های درمان آن نیز مباحث خوبی خواهیم داشت.

وی افزود: در شرایط پیش رو مهم‌ترین نگرانی بی توجهی به بهداشت فردی و اجتماعی است و اینکه مردم دیگر ترسی از بیماری کرونا ندارند و بهداشت را رعایت نمی‌کنند، ماسک نمی‌زنند و دخانیات مصرف می‌کنند؛ متاسفیم که بگوییم تعداد مصرف کنندگان سیگار و دخانیات نسبت به چهار دهه پیش بیشتر شده و به ویژه در زنان کشور گسترش بیشتری پیدا کرده است.

خسرونیا گفت: متأسفانه هر روز شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم و عوارض مصرف دخانیات، بیشتر از گذشته مشهود است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه هر سال تعداد فراوانی رزیدنت داخلی پذیرش می‌شود ولی همچنان از این بابت کمبود‌هایی داریم، افزود: اغلب این متخصصان برای ادامه تحصیل به رشته‌های فوق تخصصی جذب می‌شوند یا اینکه مهاجرت کرده و یا از گردونه درمان به دلایل مختلف خارج می‌شوند.

خسرونیا گفت: عده فراوانی از پزشکان فارغ التحصیل، متأسفانه به اقدامات زیبایی برای مراجعان مطب خود روی آوردند این در شرایطی است که وجود متخصص داخلی در مسیر درمان و رسیدگی به بیماران در سراسر کشور همیشه پر اهمیت بوده است.

وی افزود: امروزه همکاران جوان فارغ التحصیل به رشته‌هایی که درآمد بیشتری خواهد داشت مانند فوق تخصص گوارش و یا قلب و عروق گرایش پیدا کردند و متأسفانه به رشته‌های عفونی و خون کمتر توجه می‌شود و متقاضی کمتری دارد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ضمن ابراز نگرانی از اینکه مطب‌های متعددی تعطیل شده و بدین ترتیب در آینده نزدیک جایگزینی برای متخصصان و فوق تخصص‌هایی که از گردونه طبابت خارج شده و یا مهاجرت می‌کنند وجود نخواهد داشت، گفت: شاید در آینده‌ای نه چندان دور هموطنان برای درمان بیماری‌های صعب العلاج خود مجبور به خروج از کشور باشند.

خسرونیا ادامه داد: پزشکان از دیدگاه مردمی جز گروه‌های شغلی با درآمد خوب هستند ولی در واقع این‌طور نیست و فقط حدود ۱۰ درصد پزشکان درآمد خوبی دارند و از شغل خود راضی هستند؛ جالب اینکه تمامی مسئولین و سیاستگذاران کشور نیز برای درمان خود به همین ۱۰ درصد پزشک معروف و پردرآمد مراجعه می‌کنند و تصور می‌کنند همه مطب‌ها به همین اندازه شلوغ و پر مریض است.

رئیس سی و چهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: یکی از مشکلات عدیده جامعه پزشکی مربوط به تعرفه است، به همین خاطر نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت نوشتیم، مبنی بر اینکه متخصصین طب داخلی فقط نسخه نویس هستند و درآمد دیگری ندارند پس باید مورد حمایت تعرفه‌ای قرار بگیرند که در ابتدا موافقت‌هایی صورت گرفت ولی در عمل شاهد حمایت از همکاران متخصص داخلی در کشور نبودیم.

خسرونیا افزود: تعرفه اعلامی کنونی امکان پاسخگویی هزینه‌های اداره مطب و معیشت پزشکان را نخواهد داد به همین خاطر عده‌ای از همکاران ما به ناچار مجبور به خروج از گردونه درمان هستند، مهاجرت می‌کنند و یا به شغل‌های جانبی و خدمات زیبایی برای مراجعان می‌پردازند.

استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی گفت: مالیات و درآمد‌های دولت با میزان رشد تورم افزایش پیدا می‌کند، ولی متأسفانه تعرفه پزشکی از این روند تبعیت نمی‌کند و همیشه در محدوده ۲۰ یا ۳۰ درصد افزایش، ثابت و اصطلاحاً «فریز» شده است!

خسرونیا افزود: با تورم ۴۰ درصدی ولی سال گذشته تعرفه ۲۰ درصد افزایش یافت، امسال هم با وجود تورم و افزایش چند برابری هزینه‌های جاری زندگی و نگهداری مطب، مالیات، افزایش تعرفه ورود به محدوده طرح ترافیک و سایر مسائل، شاهد رشد چندانی در میزان تعرفه‌های پزشکی نیستیم؛ به خصوص پزشکان جوان که درآمد کمتری دارند مشکلات خیلی بیشتری خواهند داشت و موجب بی انگیزگی آنان خواهد شد.

وی با اشاره به مسائل فرهنگی جامعه گفت: از سوی دیگر برخی برنامه‌های نمایشی و سریال‌های تلویزیونی، جامعه پزشکی را به شیوه‌های مختلف مورد تمسخر قرار می‌دهد که این رفتار موجب توهین به این افراد خدوم و تحقیر جایگاه ارزشمند آنان در سلامت مردم خواهد شد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینکه هزینه برگزاری کنگره‌ها در کشور به طور عجیب و فزاینده افزایش یافته به طوری که برگزاری یک همایش علمی در فضای دانشگاهی هزینه چندین میلیاردی به همراه دارد، افزود: برای چهار روز اجاره سالن همایش، حدود یک و نیم میلیارد تومان هزینه دریافت می‌شود که با احتساب هزینه‌های جانبی دیگر مبلغ کلانی خواهد بود؛ به اعتقاد من دولت باید حمایت لازم را جهت برگزاری همایش‌های علمی انجام دهد در غیر این صورت شاهد تعطیلی برخی از همایش‌های علمی خواهیم بود، چون با این مبالغ دریافتی از پزشکان بابت ثبت نام، امکان گرداندن همایش‌ها و کنگره‌های دوره‌ای مقدور نخواهد شد.

سی و چهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • خودکشی از رزیدنت‌ها به پزشکان رسیده؛ چرا دکتر سمیرا آل‌سعیدی خودکشی کرد؟/ «خودکشی پزشکان به‌مثابه یک انتحار اجتماعی است»
  • تاثیر سلامت دهان و دندان بر تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟
  • مسوولان برای درمان سراغ پزشکان معروف می روند
  • مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان
  • تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد