Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@13:52:52 GMT

فارس من| فعالیت معدن روستای همیجان متوقف شد

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۹۸۴۵

فارس من| فعالیت معدن روستای همیجان متوقف شد

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، چندی پیش شهروندان بهابادی در استان یزد کمپینی با عنوان«جلوگیری از معدنی شدن روستای گردشگری ماسوله کویر همیجان» در سامانه مردمی فارس من توقف فعالیت این معدن را خواستار شدند.

در این کمپین آمده، روستای گردشگری همیجان یکی از روستاهای شهرستان بهاباد در استان یزد که در بین  چندین رشته کوه بلند واقع شده و در اطراف آن ۳۵ پارچه آبادی سرسبز قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه با باندبازی کوه وسط این روستا دست مافیای معدن افتاده و در صورت شروع به کار در کوه سیاه آهن این روستا ۳۵ روستا رو به نابودی می‌رود و مردم این روستا تاکنون هشت سال مقاومت کرده‌اند، ولی به دلیل رسانه‌ای نشدن این موضوعات هنوز مجوز این معدن ابطال نشده است.

به همین منظور بررسی این موضوع در دستور کار دفتر نمایندگی خبرگزاری فارس در استان یزد قرار گرفت و برای پیگیری در این باره به سراغ مسئولان شهرستان رفتیم.

فعالیت معدن همیجان مردود است

محسن اسماعیلی، دبیر مجمع مطالبه‌گران یزد در خصوص این کمپین به خبرنگار فارس از این استان،‌ اظهار کرد: با توجه به این‌که هدف مجمع مطالبه گران فساد ستیزی عدالتخواهی و حل مشکلات مردمی است، به منظور مطالبه‌گری مردمی روستای همیجان بهاباد و طبق مطالعات و کارشناسی‌های انجام شده با توجه به این‌که محدود روستا در محور معدن بوده و مردم این منطقه هم شکایت‌های مکرر دارند، بهره برداری معدن در این منطقه مردود است.

وی افزود: یکی از مضرات بهره برداری از این کوه و معدن  خشک شدن چاه‌ها وقنات‌ها و چشمه‌های آب کل منطقه و همچنین از بین رفتن محیط زیست شهرستان بهاباد است.

اسماعیلی خدشه دار کردن محیط زیست منطقه را مهمترین دغدغه مردم روستای همیجان دانست و گفت: بهره بردار معدن باید از هرگونه تحرک در منطقه خودداری کند و مردمی که در همه صحنه‌های انقلاب اسلامی جانفشانی نموده اند نباید مورد هتک حرمت قرار گیرند.

اکتشاف در معدن همیجان خلاف قانون اساسی است

عباس اقبال، رئیس شورای اسلامی شهرستان بهاباد هم در این خصوص اظهار کرد:‌ مجوز اکتشاف معدن همیجان اواخر دولت دهم و اوایل دهه ۹۰  صادر شده است.

وی مخالفت با اصل پنجاهم قانون اساسی و قرار داشتن در منطقه نمونه گردشگری را از جمله ممنوعیت‌های قانونی اکتشاف در این معدن دانست و افزود: واقع شدن در ذخیرگاه منابع طبیعی، وجود چندین چشمه و قنات در حریم و در فاصله کمتر از ۵۰۰ متر محدوده اصلی معدن، واقع شدن ۳۵ پارچه آبادی و روستا و سکونتگاه مردم در محدوده واگذاری از دیگر دلایل مخالفت برای اکتشاف در مهدن همیجان است.

علیرضا تیموری، فرماندار بهاباد در پاسخ به خبرنگار فارس که پیگیر این موضوع شده است، اظهار کرد: طی دو ماه گذشته با توجه به اعتراضات و مخالفت‌های مردمی و برای پاسخ به افکار عمومی و رسانه‌ها، پیگیری‌هایی از طرف مسئولین شهرستان انجام شده در در نهایت تاکنون منجر به توقف کار معدن همیجاد در این شهرستان شده است.

وی افزود: مطالعات کارشناسی و محیط زیستی در مورد معدن همیجان در دستورکار جدی قرار گرفته و تا زمان حصول نتیجه نهایی مطالات و تأییدیه کارشناسان امر معدن تعطیلی بوده و هیچ گونه فعالیتی نخواهد داشت.

فرماندار بهاباد از مردم این شهرستان با بیان این که آسایش مردم خط قرمز مسئولان است، از شهروندان خواست، چنانچه افرادی با نشر اخبار کذب و شایعه سازی به فکر برهم زدن آسایش و آرامش مردم، جوسازی و حاشیه درست کردن باشند، آنها را معرفی نمایند تا با خاطیان برخورد قانونی انجام شود.

انتهای پیام/الف

منبع: فارس

کلیدواژه: همیجان فارس من استان یزد بهاباد فرماندار بهاباد علیرضا تیموری روستای همیجان معدن همیجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۹۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن و تقدیر از معلم ها توسط دانش آموزان روستای الیف در روز معلم + فیلم و تصاویر

روز ۱۲ اردیهشت در تقویم ما مصادف با سالروز شهادت آیت الله مرتضی مطهری به ثبت رسیده است. این شهید والا مقام برای قشر فرهنگی جامعه گام‌های اساسی برداشت. بنابراین این روز را روز معلم نامگذاری کردند.

به همین مناسبت فرزندان آینده ساز پایگاه‌های مقاومت بسیج شهدای منطقه الیف و حضرت رقیه (س) از توابع شهرستان کازرون استان فارس جشن و تقدیر از معلم ها را برگزار کردند.

شهروندخبرنگار ما فیلم و تصاویری ارسال کرده است که مشاهده می‌کنید.

منبع: شهروندخبرنگار - فارس

بیشتر بخوانید:

تجلیل از معلم‌های شهرستان خنج با اهدای گل + تصاویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • طرح جهاد آبرسانی برای ۱۹۸ روستای استان مرکزی
  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • جشن و تقدیر از معلم ها توسط دانش آموزان روستای الیف در روز معلم + فیلم و تصاویر
  • انجام عملیات حفاری تحت نظارت آب منطقه‌ای/استخراج از معدن با بیل مکانیکی انجام می‌شود
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • نصب شیر آلات تنظیم فشار در روستای توتک شهرستان مروست
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه